Kontrollrummet

Gurano - Arla solstråle

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Nu är semestern slut och vardagen knackar på - usch å fy! Men med vardagen så kommer även lite mer tid till att närvara på KR (vilket är kul :) ). Här är ett litet utkast på pianostycke, som jag gjorde i förgår natt. Längre kan stycket bli, fler och andra instrument blir det nog oxå.

Som sagt - ett utkast som gärna behöver vaskas genom era synpunkter  B)

Ha det gott
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/piano1B.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 11.08.2009, 01:45:16 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jarå en bra början på det civila livet :D Lite bullrigt och lite höga ljud på fagotten eller vad det var för något - men som sagt ett utkast som jag ser fram emot att följa. Kan du ge oss en bild var händer det här mer än i ditt huvud kinakvarteeret i NY anno 1932 fick jag det till. Två rivaliserande kinesiska ligor som möts i en gränd.......... nä men det kan bli bra det här.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Låter som nåt spännande verk du har på gång avvaktar så länge tills mer kommer! :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack SYNTH å Eko
Roligt att ni finner det lilla stycket ha en viss potential. Jag kommer nog att jobba vidare med detta.

SYNTH: Jag får tåla mig ang dina synpunkter - jag får väl se till att få tummen ur och göra stycket längre :)

Eko: Jag kan förstå dina Kina-associationer men för mig har tonerna en viss brysk nordisk prägel. Det jag ser framför mig är en morgontrött sol som gör allt för att komma över horisonten, men inte riktigt förmår, så han går och lägger sig igen. Hmmm ja jo så är det nog! :wacko:
Håller med om att den är lite bullrig, åtminstone ca 17 sek in i stycket - ska ändra på det!

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det påminner en del om Dividends musik. Jag skulle gissa att ni har en gemensam inspirationskälla, snarare än att du är inspirerad av honom. Själva stycket har bra potential att bli något, låter bra allaredan. Vd 22s är det lite kakafoni i pianot, bastonerna mullrar och diskantspelet är mekaniskt, men i övrigt låter det bra.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter jävligt inspirerande faktiskt. Tycker det låter för mycket kinesiskt, och för lite nordiskt just nuför att frammana bilden du har.

Stör mig inte heller på kakafonin, tycker det på nåt sätt har en roll. Men spela in det på nytt, med mjukare anslag runt det stället kanske?
Och förläng gärna! :)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Tycker det låter väldigt skånskt!  B)
Låter aningen kaotiskt och ej färdigmixat, men onekligen spännande klanger!
Och glöm inte bort Freddys favoritinstrument - dragspel! Gör sig bra i alla väder!  :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjenis!

Rattle: Håller med om bullret - det är nu dämpat en del (dock inte upplagt ännu - vet inte hur ofta man bör uppdatera? Kan ju bli lite tjatigt om man byter ut filen hela tiden). Stycket har även blivit lite längre å med ytterligare instrument. Håller dock inte med om likheten med Divid - tycker själv att vi jobbar med helt olika ljudbilder. Han med täta ljudmattor å jag med mer avskalade toner. Men jag tar det som en komplimang  :lol:

Divid: Tänk så olika man kan uppleva saker å ting. Jag hör mer nordiska folkklanger än asiatiska. Kul att du gillar!
Du får försöka tänka dig en morgontrött sol som försöker dra sig över kanten med hjälp av sina strålar  :wacko:

Asti: Tillhör Skåne norden?????? Visst finns det en förening som samlas varje år och hackar bort en liten bit mellan Sverige å Skåne, så att Skåne till slut ska flyta bort??
Ska tänka på Dragspel - det går nog klämma in ;)
Känner du någon som vill lägga på ett spår  B)
Kul att du gillar!
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej gott folk!
Jag ser mitt första bidrag efter semestern nu som klart. Inte så stor skillnad jämfört med utkastet men lite mer variationer och instrument är det. Kanske att stycket kräver några lyssningar innan den faller på plats?

Hoppas att några av er finner den ok!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar starkt. Och laddar ner den.

det kaotiska är kontrollerat, det låter som ett färdigt stycke. Kort men naggande god, eller vad man säger ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Avslappnad

  • Gäst
Koolt! :) Bra framfört, snygga ljud. :) Fina kontraster mellan solo- och ensemblespel. :)

Men kanske något för mekaniskt piano för att jag riktigt tar till mig stycket. Borde mjukas upp mer i anslaget eller åtminstone varieras mer.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej gott folk!
Jag ser mitt första bidrag efter semestern nu som klart. Inte så stor skillnad jämfört med utkastet men lite mer variationer och instrument är det. Kanske att stycket kräver några lyssningar innan den faller på plats?

Hoppas att några av er finner den ok!

Gurano

Jag tycker du har utvecklat temat och hittat på nya delar så det har blivit en stor förändring. Stycket växer för varje lyssning! Håller med avslappnad om pianot, det låter lite klickat, dvs att tonerna är lika starka hela tiden. Men pianoljudet i sig låter bra, gillar t ex de väldigt ljusa tonerna. Ändra lite i velocityn så är du hemma!

Jag tror fortfarande att det går att göra stycket lite längre, om du vill det. Det känns som att det är lite koncentrerat nu, förändringarna i ljudbilden kommer ganska tätt. Kanske tempot skulle vara friare?
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej allihop
Kul att ni tycker att det funkar, åtminstone på det stora hela.

Divid: Jo det ska du veta - att Kaoset in var lätt att tygla :)

Avslappnad: Kul att du gillar spelet mellan de olika partisatserna. Jag ska kolla över pianot!

Rattle: Jo som du hör så har jag lagt till några små men nya inslag sedan du hörde den senast.... och visst kan den göras längre - dels med längre varianter av de partier som finns och med längre/nya partier. Kanske kommer den att växa men just nu känns den färdig för mig. Som Robert Broberg sjöng: "måste tvätta bilen, måste handla, måste passa barnen" - det är mycket som drar i en så man får hålla låtarna korta ;)
Som jag skrev till Avslappnad - ska försöka ratta lite på velocityn!

Ha det gott och tack för era tankar
Gurano
« Senast ändrad: 13.08.2009, 16:09:59 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!