Hej igen i Kontrollrummet!
Jag har ”testat” diverse möjligheter och redovisar följande. Tyvärr lyckades jag inte med bilder. Saknar en hemsida att koppla länlen till.
Ljudkortet är ett Audiophile 2496. Drivrutinerna är dom senaste (kollat). Den är ”routad”; WavOut ½ till H/W Out ½. (För enkelhetens skull). Hårdvaran utanför ljudkortet är urkopplad.
Om jag kör en audiofile (som inte är skapad i min dator, blueskytestfiles) med en sinuston på 1000 Hz, blir resultatet:
På 1000 Hz, -6 dB. ”Brusnivån” ligger på -84 dB.
Så långt, allt väl. Men vid 30 Hz börjar ”brusnivån” stiga till -60 dB, kamelpuckel typ, inte spetsig. Kolla i senaste Studio på sidan 72 och bilden på ”Inspector” så ser ni en ”bauta puckel” mellan 0 och 40 Hz. (bauta är småländska och i kungliga huvudstaden skulle man säga skitstor)
Drar man regeln upp och ner eller mer korrekt, fram och tillbaka, förändras inte kurvans
profil.
Kör jag ”blueskytestfiles”, ”pink noise” infinner sig inte ”puckeln”!? Sänker och höjer man nivån enligt ovan förändras inte profilen här heller.
Om jag testar att spela på en synth, (inte en audiofile) så stiger kurvan på samma sätt om en inte lika ”kraftigt” som audiofilerna.
Två branta HP-filter har jag testat; SubFilter och Electri-Q. Båda gör jobbet kanonbra vid
36 dB/okt. Electri-Q kräver lite mer av processorn men värdefull vid mastring och när jag ska skapa audiofiler av instrumentpluggarna. Båda är ”standard” i vårt ”pluggsortoment”.
Slutsatts:
Såhär långt och jag kan hantera ”kamelpuckeln”.
Men vist undrar man hur det skulle se ut om man koppla ett oscilloskop till högtalarna. Finns ”kamelpuckeln” i verkligheten? I så fall bör jag ha en likspänning på högtalarna!? Eller är det bara en signalbehandlingsteknisk ”flopp”?
Och tack för Ert engagemang.
Gubben i Kalmar