Kontrollrummet

equality - Sommaren är kort

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Sommaren är kort
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: pop
LÅTLÄNGD: 02:55
KOMPOSITÖR: Ledin/equality
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

En ganska fri tolkning förhoppningsvis.  :P
Helgerån? Kul? Dravel?

090802: KR:s länk fungerar inte efter flytten. Här kommer en alternativ länk: http://www.box.net/shared/zq9psszggz
« Senast ändrad: 03.08.2009, 17:28:58 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Intressant.

Skönt att höra dig sjunga i det nedre registret :D

Fast du får träna på growlet lite :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jo jag får träna growlandet bättre.  :rolleyes: Kanske skulle ha hjälp av din sångpedagog. Tack Divid!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
PUH! blev rolig att det skulle bli en hemsk ledinaktig cover. TACK för att den är befriad från hans maner :D

growla mer :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En sån där cover där man undrar varför man inte gjorde en egen låt istället. Finns inte mycket kvar utöver texten som jag ser det. Om man ser det lite större.... Varför görs sådana här covers, är det enbart för att rida på vågen från det kända originalet?

Näfan. Gör en egen text.

Orgelpartiet på slutet var behållningen för mig. Lite jazzigt snöigt sådär.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
PUH! blev rolig att det skulle bli en hemsk ledinaktig cover. TACK för att den är befriad från hans maner :D

growla mer :D

Du tänker på na na na na na na osv? Ok, ska försöka grovla på.  :D Tack Emu!

En sån där cover där man undrar varför man inte gjorde en egen låt istället. Finns inte mycket kvar utöver texten som jag ser det. Om man ser det lite större.... Varför görs sådana här covers, är det enbart för att rida på vågen från det kända originalet?

Näfan. Gör en egen text.

Orgelpartiet på slutet var behållningen för mig. Lite jazzigt snöigt sådär.


Na, na inte vill jag rida på Ledins text... Det hela är en ploj.:D Tyckte det hela blev ganska absurt med hans lättsamma text till ett kanske allt för pretentiöst men förhoppningsfullt tungt moll-blues-rock komp. Sen att sommaren är ganska kort bidrog kanske till att jag ville lyfta fram det bluesiga i det. Tänkte inte efter så noga. Till saken hör att han tydligen låter sig bjudas in på efterfester på sin turné. Min särbo pratar om att vi skall bjuda in honom. Det kunde ju vara kul att ge honom en CD med den här låten på om jag vågar.  :P
« Senast ändrad: 26.07.2009, 11:37:08 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
yes! Om ni bjuder in honom, lovar jag en slaktarversion av "i natt e ja din" med industrikomp och skriksång  :wub:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
 :P [off-topic]Nytt festivalsämne kanske och sen en hel "hyllningsplatta"? Kanske småtaskigt och han verkar vara en riktigt hygglokille.  Jag gillar faktiskt Sommaren är k... också. F'låt  T L om du nånsin råkar läsa och lyssna... [/off-topic]
« Senast ändrad: 27.07.2009, 13:27:32 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Möblerade om i mixen med punchigare trummor och justerade nivåer.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
He he... galen sommar..och som någon skrev..skönt befriande från Ledins eländiga musik!  :D /C


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, inte har man älskat den här Ledinlåten direkt, men nu har jag åtminstone respekt. Texten är ju iallafall ganska bra  :P

Snygg inspelning, det låter skitbra och luftigt om alla instrument. Och proffsigt spelat, både sologitarren och orgeln äger.
Och trummorna, jag fattar inte hur du får till så sköna, naturliga trummor. Lite för bred stereobild på dem för min smak, men så skönt lirade... Är avis. <_< :)
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare Mikey.

Ledin ja..hmmm..Ingen husgud för mig.Massor av påstötningar från överförfrisklade ynglingar typ:"Kan du/ni inte lira lite Ledin?"

Då brukar jag säga,:"Nja,vi har en överenskommelse.Han lirar inte våra/mina låtar och vi/jag lirar inte hans"..
Nära till boxarhandskarna ibland då  :lol:

Den här då:

Lite för atonalt/jazzigt för min smak,men eget så det skriker om det.Kanske skriva en egen text istället..? Gillade ditt sång uttryck här,lite som Bimbamboop låter det.Om du minns Mats som hängde på studioforumet och var in en kort stund här..Trodde först det var han som sjöng..

Mixen/liret ok.

Jag har en cover på "Ljungman Jansson",som är rätt fräck.Kanske lirar in den och slänger upp den  :)

Mike


Avslappnad

  • Gäst
Equality goes depp-progg? :D Uppfriskande så det förslår! :)

Schysst tungung, låter lite "biff på Blidösund" (ångbåten) om den. ;)


asti

  • Gäst
Det hade räckt om du ändrat titeln, så hade ingen känt igen den!  :)
Snygg ljudbild och bra spelat! Gillar dock inte riktigt att orgeln vandrar mellan höger och vänster.
Det är kul att testa så´na här låtar ibland, som en reaktion mot det man brukar göra!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det hade räckt om du ändrat titeln, så hade ingen känt igen den!  :)
Snygg ljudbild och bra spelat! Gillar dock inte riktigt att orgeln vandrar mellan höger och vänster.
Det är kul att testa så´na här låtar ibland, som en reaktion mot det man brukar göra!

Eh... det finns ju inte förfärligt många låtar som innehåller orden "sandaler av plast" etc. Skulle denna lanseras som en egen hade det blivit storm skulle jag vilja tro. En annan sak som må vara lite OT men hänger ihop ändå är det inte så att det här tangerar förbudet om att lägga upp andras alster på KR-domänen? Inte för att jag vill sätta någon i kistret nu utan snarare för att jag vill veta var gränserna går.
Och om låten EQ - jag halvgillar den men tycker du kan författa ungefär dubbelt så bra som Ledin så det skulle jag se fram emot.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Den var ju störtskön att lyssna till, trevligt helgerån equality! :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
[off-topic]
... är det inte så att det här tangerar förbudet om att lägga upp andras alster på KR-domänen? Inte för att jag vill sätta någon i kistret nu utan snarare för att jag vill veta var gränserna går.

Japp. Precis som att skapa ett alter ego också går emot reglerna. :lol:

 ;)[/off-topic]
« Senast ändrad: 27.07.2009, 14:05:58 by Wernborg »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
He he... galen sommar..och som någon skrev..skönt befriande från Ledins eländiga musik!  :D /C

Hi, hi. Tack Clemens.  :D

Ja, inte har man älskat den här Ledinlåten direkt, men nu har jag åtminstone respekt. Texten är ju iallafall ganska bra  :P

Snygg inspelning, det låter skitbra och luftigt om alla instrument. Och proffsigt spelat, både sologitarren och orgeln äger.
Och trummorna, jag fattar inte hur du får till så sköna, naturliga trummor. Lite för bred stereobild på dem för min smak, men så skönt lirade... Är avis. <_< :)

Du har inget att vara avundsjuk på Rattlet. Hörde också nåt pukslag eller så som låg långt ut till höger.  :blink: En miss av mig att inte dra ihop trummorna bättre. Kör AD med nån Monster transientförstärkning som Freddy tipsade om. Blir faktiskt skillnad.

Tjenare Mikey.

Ledin ja..hmmm..Ingen husgud för mig.Massor av påstötningar från överförfrisklade ynglingar typ:"Kan du/ni inte lira lite Ledin?"

Då brukar jag säga,:"Nja,vi har en överenskommelse.Han lirar inte våra/mina låtar och vi/jag lirar inte hans"..

Underbart svar Micke!  :lol: ^_^  Det måste jag knycka till nästa tillfälle (av de få) som jag/vi spelar nånstans.

Lite för atonalt/jazzigt för min smak,men eget så det skriker om det.Kanske skriva en egen text istället..? Gillade ditt sång uttryck här,lite som Bimbamboop låter det.Om du minns Mats som hängde på studioforumet och var in en kort stund här..Trodde först det var han som sjöng..

Jo ackordhoppen är lite jobbigt pretto men tyckte de förstärkte kontrasten till Ledins text. Minns Bimbambop mycket väl, mer åt boogie-rock hållet om jag inte minns fel men visst rösten...

Jag har en cover på "Ljungman Jansson",som är rätt fräck.Kanske lirar in den och slänger upp den  :)

Gör det! Vore kul!  :P
Thnx Micke!

Equality goes depp-progg? :D Uppfriskande så det förslår! :)

Schysst tungung, låter lite "biff på Blidösund" (ångbåten) om den. ;)

Är det en låt alltså? Måste jag kolla in. Tack JT!

Det hade räckt om du ändrat titeln, så hade ingen känt igen den!  :)
Snygg ljudbild och bra spelat! Gillar dock inte riktigt att orgeln vandrar mellan höger och vänster.
Det är kul att testa så´na här låtar ibland, som en reaktion mot det man brukar göra!

Huvudet på spiken! Vill ju inte fastna i nåt slags "gullighetsträsk". I lurar blir leslien lite jobbig och hade kanske kunnat stänga av den.
Men, men.... Tack för fin comment P.

Skulle denna lanseras som en egen hade det blivit storm skulle jag vilja tro. En annan sak som må vara lite OT men hänger ihop ändå är det inte så att det här tangerar förbudet om att lägga upp andras alster på KR-domänen? Inte för att jag vill sätta någon i kistret nu utan snarare för att jag vill veta var gränserna går.

Jag tänkte på det Eko och det var mitt första klavertramp (remember?). Jag rör mig kanske i ett farligt gränsland där nästan alla etiketter börjar på "P": plagiat, pastisch, parodi, parafras och travesti och jag vet knappt vad som skiljer dem åt. :huh: Tycker väl den här ligger närmast åt travesti och så här står det på STIM:s hemsida:
"Parodi
Upphovsmannens ensamrätt till sitt skyddade verk innebär bl a att bearbetningar, översättningar och ändringar endast får göras med hans tillstånd. Det har emellertid sedan länge ansetts tillåtet att verk får göras till föremål för parodi eller travesti utan upphovsmannens tillstånd. I samband med tillkomsten av Upphovsrättslagen 1960 underströks också i förarbetena till lagen att det inte var avsikten att ta bort denna rätt. Det kan ibland vara svårt att dra gränsen mellan tillåten parodi eller travesti och bearbetning av ett verk som kräver tillstånd eller kan kränka den ideella rätten."
Kanske skulle klara mig ändå? Här är det ju fråga om en helt ny musik till en känd text.
Inget försvar men covers har ju förekommit här förut i form av tolkning av engelsk text till svenska.
Jag tycker ju att det skulle kännas hedrande att som upphovsman få sitt verk lite pretentiöst uttryckt tolkat även om det är travesti men det är jag det.... Det kan ju lyfta fram känsla i verket som inte hade "hörts" annars. Ett exempel är Måns Jäleviks  fantastiska version av Dwight Yokhams  Ain't that lonely yet (jämför: med http://open.spotify.com/track/4I4qgzbqvbTDg4as63y4uL). Ok, lite OT och långt svar här sorry.

Och om låten EQ - jag halvgillar den men tycker du kan författa ungefär dubbelt så bra som Ledin så det skulle jag se fram emot.

Gillar Ledins text. Dess kontrast mot pretto-jazz-blues-Santana-kompet skulle jag inte kunna åstadkomma på egen hand.
Tack för bra och tankeväckande rader Eko!

Den var ju störtskön att lyssna till, trevligt helgerån equality! :D

Tack SYNTH!  :D
« Senast ändrad: 27.07.2009, 14:46:56 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Här lyfts det svenska vemodet - som är Ls signum - fram på ett bättre sätt än vad man tidigare hört.
Det djupt tragiska och traumatiska faktum att sommaren är kort framstår här i all sin tydlighet och man nästan mer än anar höstens kalla fingrar komma smygande kring våra halsar.

Annars är det ju så bra spelat och inspelat att hälften hade varit dubbelt för bra
Skulle vilja höra den som en duett med dig och HM!
En Ledin-cover-festival är ju också en lysade idé
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt att höra lite jazzinfluenser så här!
Men jag hoppas att sommaren inte är alldeles för kort!

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Det djupt tragiska och traumatiska faktum att sommaren är kort framstår här i all sin tydlighet och man nästan mer än anar höstens kalla fingrar komma smygande kring våra halsar.
Hi, hi. Garvade högt åt dina rader.  :P Kul att du uppfattade den som jag hade tänkt. Tror den måste spelas tajt och exakt om dess spretiga harmonier skall hållas ihop.  :rolleyes: Tycker ändå den haltar på några ställen. Duett med HM vet jag inte om jag vågar. Kan inte matcha honom.  <_<  :ph34r: Tack Hojjen!

Skönt att höra lite jazzinfluenser så här!
Men jag hoppas att sommaren inte är alldeles för kort!
Nej än finns det tid för att njuta. Tack MaxB!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


riskokarn

  • Gäst
härlig tolkning! gillade synthen framförallt!


Må gott!
Erik


Avslappnad

  • Gäst
Nej, din tok.... Det är ett framförande på Ångbåten Blidösund. Där brukar ju Roffe Wikström och liknande artister uppträda medan folk käkar ångbåtsbiff...  B)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
riskokarn: Du också Erik! Tack!  :)
Avslappnad: Ja just! Tänkte ett tag på Cornelis Ångsbåtsblues...   :huh: Tack JT!
 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Aettan

  • Gäst
 :D :D dubbelskoj alltså hehe fin som sjutton. Det som slinker in bäst här är när det är så där riktigt dystert och weeeirdoo, tror Ledin själv skulle få ståpäls  :D.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja jävligt rolig är den.. :D

Återkommer till den här, och måste säga att den funkar bättre ju mer lyssningar man ger den :) Ny mix också läser jag nu ;)


Hehe, bästa textraden är "Sommaren är för kort - IGEN" :D

« Senast ändrad: 02.08.2009, 15:23:43 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Kul tolkning, ja en Ledin-festival kunde vara kul, men då behövs väl eg godkännande från TL/skivbolag för att lägga upp covers här väl?

En punkig version av "En del av mitt hjärta kanske" hmm  :rolleyes:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
:D :D dubbelskoj alltså hehe fin som sjutton. Det som slinker in bäst här är när det är så där riktigt dystert och weeeirdoo, tror Ledin själv skulle få ståpäls  :D.

Tack Göran! Dystert och weirdo är ibland som mantran för mig.  :D Tror ändå jag vill bespara TL denna "version". Hörs. BTW: Reggaelåten? Vart tog den vägen??

Ja jävligt rolig är den.. :D

Återkommer till den här, och måste säga att den funkar bättre ju mer lyssningar man ger den :) Ny mix också läser jag nu ;)

Hehe, bästa textraden är "Sommaren är för kort - IGEN" :D


Kanske ett Black Ingvarskoncept som är lite roligt? Kul att du orkade lyssna igen.  :) Thnx Per.

Kul tolkning, ja en Ledin-festival kunde vara kul, men då behövs väl eg godkännande från TL/skivbolag för att lägga upp covers här väl?

En punkig version av "En del av mitt hjärta kanske" hmm  :rolleyes:

 :D Jo för en hel festival ska man nog inhämta tillstånd. Försöker desperat klara mig undan med denna enstaka. Nu ligger den ju inte längre i lyssningsbart skick på KR:s server utan på Box.net varför jag antar hela ansvaret ligger på mig som sig bör.  :mellow: :ph34r: 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves