Kontrollrummet

Avslappnad - Digibirds

gäst · 17 · 2263

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Lite sur över jag inte fick tag i Komplete 5 innan den var slut, tänkte jag att det kunde ju vara listigt att nyttja det jag redan har istället. Bidde detta: Digibirds



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Intressanta synthljudsmattor som vävs ihop på ett sätt som bär omisskänligt ditt signum. Både vackert och lite ödesmättat. Tycker mig höra ett visst släktskap med Vangelis. Jag kan sakna mer definierade melodier. Skulle funka utmärkt till film eller bildspel.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Trevliga arpeggion, låter som någe musik till vetenskapens värld från 80talet typ.

I vanlig ordning så blir det lite för mycket ljudlaboration och för lite melodier för att jag skall tända till.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Avslappnad

  • Gäst
Intressanta synthljudsmattor som vävs ihop på ett sätt som bär omisskänligt ditt signum. Både vackert och lite ödesmättat. Tycker mig höra ett visst släktskap med Vangelis. Jag kan sakna mer definierade melodier. Skulle funka utmärkt till film eller bildspel.

Tack och kul Equality! :) Vangelis tar jag åt mig. :) Är ingen melodihacker alls, sysslar ju med ljudstämningar. Nästan alla försök till melodier har ramlat ner i papperskorgen som totalt ointressanta.  :(

Trevliga arpeggion, låter som någe musik till vetenskapens värld från 80talet typ.

I vanlig ordning så blir det lite för mycket ljudlaboration och för lite melodier för att jag skall tända till.


Tack EMU! :) Associationen är inte dum alls, den tar jag. Gällande melodier, se ovan.


freddy

  • Gäst
Jag lyssnar och tycker det är fina ljud. Undrar när själva låten ska komma igång. Men det gör den inte. Det är bara ljud utan substans, inget innehåll och ingen musikalisk idé bakom. Som en ljudläggare mer än musiker, eftersom det inte finns någon musik i detta. Kan definitivt funka som någon ljudkuliss till något för att skapa en stämning.




Avslappnad

  • Gäst
Jag lyssnar och tycker det är fina ljud. Undrar när själva låten ska komma igång. Men det gör den inte. Det är bara ljud utan substans, inget innehåll och ingen musikalisk idé bakom. Som en ljudläggare mer än musiker, eftersom det inte finns någon musik i detta. Kan definitivt funka som någon ljudkuliss till något för att skapa en stämning.

Tack för lyssning och åsikt Freddy! :)

Du träffar rätt på spiken tycker jag, det är en ljudstämning och inget annat. Håller inte med dig om att det inte finns en musikalisk idé bakom utan det finns det definitivt. Dock inte baserat på någon melodi eller tema utan en stämning eller någon slags musikalisk förstärkare till något annat.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker som jag sagt tidigare att det funkar halvbra som stämningsförstärkare ensamt. Undvikit dock att skriva det :D Men du säger ju det själv, så vill bara ha sagt nu att det är snyggt jobbat.

Håller en intresserad genom hela :)

https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Tack för lyssning och åsikt Freddy! :)

Du träffar rätt på spiken tycker jag, det är en ljudstämning och inget annat. Håller inte med dig om att det inte finns en musikalisk idé bakom utan det finns det definitivt. Dock inte baserat på någon melodi eller tema utan en stämning eller någon slags musikalisk förstärkare till något annat.

Fast där har du fel :) Om man går på din definition så är även trafikbuller musik. Ljud är för mig inte musik, det måste som sagt ligga någon form av idé bakom. För att förklara mig ännu mer. Ta bort dina samplingar och framför detta verk på piano eller gitarr :) Så kommer du nog till kärnan över hur mycket tanke och idéer det ligger bakom detta. Häftiga ljud bara, men det är inte musik ;)

Det är min åsikt dock. 




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag fick en kommentar av assar en gång:

"Detta är inte musik, det är en installation" :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snygga mattor
Lite meditativt
Ganska laydback och skönt

Har själv gjort några åt det här hållet - bl.a. en efter återläsning av Flugornas herre och en som hette Music ? - båda handlar väl på en nivå om vad som eg är musik och vad som inte är det. "

Stäng av det där oväsendet!
Det är inget oväsende, det är Brahms, Brahms 6e oväsende!"
Basil Fowltey
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Suggestiva, lite hypnotiska ljudmattor. Tror det skulle passa bra till en i övrigt ljudlös film, troligen i slow motion,
ev en drömsekvens!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Snyggt B)
Jag har lyssnat mycket på Vangelis, Edgar Froese och Klaus Shulze mfl och dehär gick hem på direkten. Nån har frågat mig att "vad hör du i detta egentligen" men inte går det att förklara. Lika lite som denhär låten går att förklara. Antingen gillar man eller så gillar man inte.
Gillar :D :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Avslappnad

  • Gäst
jag fick en kommentar av assar en gång:

"Detta är inte musik, det är en installation" :)

:D

Snygga mattor
Lite meditativt
Ganska laydback och skönt

Har själv gjort några åt det här hållet - bl.a. en efter återläsning av Flugornas herre och en som hette Music ? - båda handlar väl på en nivå om vad som eg är musik och vad som inte är det. "

Stäng av det där oväsendet!
Det är inget oväsende, det är Brahms, Brahms 6e oväsende!"
Basil Fowltey

I did mention the war, but I think I got away with it...
Tack cykeln för lyssning, feedback och tänkvärda citat! :)

Suggestiva, lite hypnotiska ljudmattor. Tror det skulle passa bra till en i övrigt ljudlös film, troligen i slow motion,
ev en drömsekvens!

Tack asti för lyssning och association! :) Skulle förmodligen passa utmärkt till en film, håller med dig.


Snyggt B)
Jag har lyssnat mycket på Vangelis, Edgar Froese och Klaus Shulze mfl och dehär gick hem på direkten. Nån har frågat mig att "vad hör du i detta egentligen" men inte går det att förklara. Lika lite som denhär låten går att förklara. Antingen gillar man eller så gillar man inte.
Gillar :D :D

Space

Tackar och bockar space! :) Du räknar upp tre av mina stora favoriter i denna genre, även om de gör lite olika saker. Klaus Schulze gillar jag nästan mest av de tre, även om Vangelis och Edgar Froese inte kommer långt efter. Har du lyssnat på Froese Aqua i lurar? Det är en speciell upplevelse. :)

Oförklarlig musik, kanske en ny genre? ;)



Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, Klaus Shulze är även min favorit av dessa tre. "Beyond Recall" från 1991 är nog den jag lyssnat till mest. En ny favorit är "Kontinuum" från 2007.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
snygg installation där avslappnad....galanta arpeggion med :)
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Snygga ljud, vart lite störigt att lyssna i lurar i början, men skön stämning.
Kunde varit ljud/musik i nån konstig SF-film kanske.
Om det är musik eller inte låter jag vara osagt, dock hittade jag inga verser eller
refräng att sjunga med i :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531