Kontrollrummet

Calle å Krister + Mahan / Breakdown

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Mahan remix av BREAKDOWN. Detta er alltså våran (Calles å Kristers) låt från förra KR festivalen. Mahan mixade och fixade och lade till elpiano och lite strings. Enarmad som han är för tillfället så får han hålla sig till sin klaviatur, heh.

LÅTNAMN: BREAKDOWN
ARTIST/GRUPP: Calle å Krister + Johan
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: :2:55
MUSIK: Calle
TEXT: Krister
SLUTMIX: Mahan
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

De slog mig plötsligt att jäklar :lol:, dehär är ju egentligen en "The Nightsong Company reunion", som på "den gamla goda tiden". I början av 90-talet gjorde vi (Calle, Johan å Krister) an massa musik tillsammans under namnet The Nightsong Company... och nu gör vi det igen :D
[mp3=200,20,0,center]http://www.moondawnmusic.com/music/Breakdown.mp3[/mp3]
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härlig låt och härligt samarbete några till liknande låtar så kan The Nightsong Company åka ut o turnera :D Ni har våldsamt sköna röster ihop.
Tror den fick en 8:a av mig i KR-festivalen och nu har den blivit ännu bättre med Johan också.
Bra jobbat
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fint! Lättlyssnad, behaglig countrypop à la Eagles. Det ändå eget. Bra refräng! Fin sångröst med bra uttal. Melodin fastnar lite i en refrängfas på slutet men själva finalen är snygg. Andrastämman är lite famlande, ibland jättebra ibland unison. Jag är lite förvånad att inte Mahan lade på fler stämmor i refrängen (förutom i slutklämmen) än den oktavstämma som är nu. Tror att det skulle förstärka den ytterligare.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Skön, lättlyssnad låt som får mig att tänka på Basse Wickman!
Kompet låter jättebra och mixen är bra med bra stereobredd!
Sången tycker jag däremot det går att göra en del med!
Jag tycker ni borde se över hur ni vill ha de olika sångstämmorna.
Ibland är det flera röster som sjunger samma stämma och ibland är det olika stämmor.
Tror att en redan bra låt kan bli ännu bättre om ni får till detta!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Fint! Lättlyssnad, behaglig countrypop à la Eagles. Det ändå eget. Bra refräng! Fin sångröst med bra uttal. Melodin fastnar lite i en refrängfas på slutet men själva finalen är snygg. Andrastämman är lite famlande, ibland jättebra ibland unison. Jag är lite förvånad att inte Mahan lade på fler stämmor i refrängen (förutom i slutklämmen) än den oktavstämma som är nu. Tror att det skulle förstärka den ytterligare.   
Tackar EQ för exelent notis :D
Mahan gjorde mixningen i sin hemmastudio men had glömt sin NT-1A mikrofon på stugan så tillägg av stämmor var icke möjligt. Nu har det dock idag skaffats en mic till (Behringer B2 Pro)  så nu kan bandningar göras ... where ever it needs. :P

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Håller med om vad som sagts innan. Snyggt lirat (och mixat Mahan)...lite onödigt otight/famlande på sången men det går ju alltid att styra upp om man är på humör...eller så gör man som jag brukar göra: tar alla ändringar på nästa låt...
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Just det, tack för kommentarer :D.
Dedär med sångstämmor är nåt jag inte riktigt har koll på, det är nog mer Johans gebit. Jag har märkt att jag vill mera än jag kan... men jag lär mig hela tiden. Det är det som är det bästa med det här.
Ofta brukar det vara så att jag vill, Calle kan och Johan vet... och till slut brukar det nog bli rätt så hyfsat.

Till Johans försvar bör här sägas att denna spelades in i "min studio" utan Johans inblandning (om man inte räknar med alla gånger jag ringde honom och frågade att "hur ska ja göra dehär då...") och då vi spelade in sångspåren räckte nog inte min "know how" riktigt till. Gitarrer + bas + trummor och sånt har jag rätt bra koll på men inte sången (än så länge). Johan hade m a o den otacksamma uppgiften försöka göra en julgran av torr tall  :lol:... eller nåt.

Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D det var ett bra uttryck det där göra en julgran av torr tall - var det nåt du hittade på nu eller.. haha
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
...de var faktiskt nåt jag kom på alldeles just B).
Försökte komma på nåt tillräkligt beskrivande.

Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Riktigt nice lung låt, om de fungerar åt nån som lyssnar mest på metal så måste de ju vara bra.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba mina finska vänner.

Det låter bra detta,fin mix och en bra låt!

Lite avis är jag på alla som har tillgång till studio över sommaren,jag biter på naglarna och kasserar/glömmer ideer efter ideer..

Men snart så  :)

Rock on mates.

Mike


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Snygg mix. Sången ligger perfekt i ljudbilden tillsammans med tror jag 12-strängad. Har inga problem med att sång/stämmor inte är så tighta eller så - bara charm med det. Hade nog blivit för slimmat annars.
Låten fastnar direkt efter 10 s. Skitbra.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
WOW :D TACK Tokai.
De e nog "bara" en 6-strängad gitarr (Taylor) + en Behringer B-1 mikrofon.
Ja, de liksom lite live feeling över den som den är.

Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
De e nog "bara" en 6-strängad gitarr (Taylor) + en Behringer B-1 mikrofon.

Krister

Det var nog bara jag som hörde dubbelt :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tokai, det är väl för att du har två öron som du hör dubbelt? :D


Trevlig låt, men jag tycker att sången skall slipas vidare på! Det kan aldrig bli för slickt med avseende på tighthet tycker jag. hellre en sur ton i sånt fall.

Mixen låter som den gör i min laptop :D

bra gubbs!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Riktigt bra! Kul att hitta sådana här pärlor när man varit borta (både jag och härifrån  ;)). Känns tom som att den här låten har ännu mer att ge om man låter den vila lite...

/Jocke

https://soundcloud.com/jockepocke-1