Kontrollrummet

These Memories

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lonewind

LÅTNAMN: These Memories
ARTIST/GRUPP: Chris Michols
GENRE: singer/songwriter
KOMPOSITÖR: Chris
PRODUCENT: Chris
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Nu har jag två låtar igång som jag jobbar på.

Den här saknar nu riktig bas, stämmor och percussion. Tror det är allt.
Sen ska gitarrerna tas om för det här är ihopklipp.... och lite sånt

These Memories

Edit Och sen sjunger jag svensgelska på mer än ett ställe :angry:, jag har börjat missa sånt helt när jag står och koncentrerar mig för hårt på toner och melodi...

Obs... den här låten har jag gjort klar... här är länk till den färdig...These Memories
« Senast ändrad: 10.08.2007, 15:48:40 by lonewind »


Utloggad lonewind

Har uppdaterat låten med stämmor men det ska nog vara en tjej som sjunger dem sen...


Utloggad lonewind

Ny mix uppe men tyvärr inga ordentliga gitarrer, gitarristen måste lära sig låten först :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Inte nån av din bättre tyckte jag först ända fram till refrängen och visst yes, snyggt!  :D Fint gitarrljud och snyggt mixat. Tonartshöjningen är inte min cup of tea men snyggt när du går tillbaka. Rösten som vanligt bra men kanske överdriver du uttrycket något med vibratot bl a. Låter färdigt i mina öron. Du är väldigt produktiv och det känns som du kan slå till när som helst med en riktig hit och då skall jag inte vara sen att tala om det för dig. Kämpa på men bränn inte krutet på de som inte är i klass med de bästa du gjort. Var ödmjuk och kommentera gärna andras alster.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mutz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Snyggt snyggt. Låter riktigt bra. Bra ljud, skön mix. Riktigt bra sång och gitarr ljud.

Får man fråga vad för mickar du har till sång och gitarr? Sedan vad för gitarr?


Utloggad lonewind

Inte nån av din bättre tyckte jag först ända fram till refrängen och visst yes, snyggt!  :D Fint gitarrljud och snyggt mixat. Tonartshöjningen är inte min cup of tea men snyggt när du går tillbaka. Rösten som vanligt bra men kanske överdriver du uttrycket något med vibratot bl a. Låter färdigt i mina öron. Du är väldigt produktiv och det känns som du kan slå till när som helst med en riktig hit och då skall jag inte vara sen att tala om det för dig. Kämpa på men bränn inte krutet på de som inte är i klass med de bästa du gjort. Var ödmjuk och kommentera gärna andras alster.

Hej, tusen tack för kommentarer. Jag håller helt med dig om att det nog inte är min starkaste, däremot tycker jag också att det är en stark ref varför jag valde att tjata den med tonartshöjning också.

Angående produktiviteten så kommer den och går i perioder för mig vilket jag tror är fallet för många. Det jag tycker är svårt när det kommer är att det kommer så mycket idéer att jag har svårt att sålla ut bra från dåliga och lägga krutet på rätt ställe. Då är ett forum som detta och människor som dig guld värda. Jag brukar försöka vara aktiv när jag hinner och ge feedback till andra, det kan du se att jag gjort lite de senaste dagarna.
Ödmjuk hoppades jag att jag var, kanske får försöka hårdare.


Utloggad lonewind

Snyggt snyggt. Låter riktigt bra. Bra ljud, skön mix. Riktigt bra sång och gitarr ljud.

Får man fråga vad för mickar du har till sång och gitarr? Sedan vad för gitarr?

Hej, vad kul att det hörs att jag lagt ned lite pengar på gitarr och sångljudet.
Sången och gitarren mickar jag med en AKG perception 200 vilket jag tycker är en fantisk mick som inte är jättedyr. Gitarren är en Tacoma DM9 som jag nyligen köpt. Helt enkelt en av mina bästa investeringar någonsin. Låter alltid fantastiskt.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Härlig röst du har Chris! :) Gillar låten får mej att slappna av skönt balsam när man är stel och har förkyldningvirus i kroppen som en annan har.
Tycker du har åstakommit en riktig skön låt som man kan också betrakta som en färdig låt snyggt jobbat. :D


Utloggad lonewind

Härlig röst du har Chris! :) Gillar låten får mej att slappna av skönt balsam när man är stel och har förkyldningvirus i kroppen som en annan har.
Tycker du har åstakommit en riktig skön låt som man kan också betrakta som en färdig låt snyggt jobbat. :D


Oj, färdig låt, det var inget lågt betyg.
Jag ska nog för min egen sinnesfrid lägga ned lite mer jobb på den här innan jag betraktar den som färdig.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Gillar introt + versen. Sen när refrängen kommer är det inte ok i mina håriga öron. Too much american shit stuff, sas. Mao så låter det så där sliskigt amerikanskt som det kan låta ibland. Det är inte dåligt spelmässigt men refr är inte bra, som sagt, tycker jag. (betonat på jag)
Ska bli kul att höra med stämmor. Du har en skön popröst, tycker jag.


Utloggad lonewind

Gillar introt + versen. Sen när refrängen kommer är det inte ok i mina håriga öron. Too much american shit stuff, sas. Mao så låter det så där sliskigt amerikanskt som det kan låta ibland. Det är inte dåligt spelmässigt men refr är inte bra, som sagt, tycker jag. (betonat på jag)
Ska bli kul att höra med stämmor. Du har en skön popröst, tycker jag.

Du har nog rätt i att refrängen låter lite amerikansk mainstream. Men det blir ofta så när jag skriver. Jag lyckas ofta inte skriva en klockren vers, ref och brygga utan får ofta nöja mig med en klockren del. Med klockren menar jag den bit jag själv gillar bäst.  Så det blir ofta att jag sätter ihop en bit jag tycker är grym i det här fallet intro och vers med en bit jag tror kommer funka för att folk ska gilla låten i allmänhet, i det här fallet refrängen. Det jag menar är nog att om jag bara skulle tänka på vad jag själv tycker är bra musik så skulle jag inte få lika många lyssnare (inte för att jag har någon större skara nu men ändå). Det här blev lite munväder och fick kanske inte alls fram det jag ville säga men jag har iaf sagt något :D


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Citat: "Så det blir ofta att jag sätter ihop en bit jag tycker är grym i det här fallet intro och vers med en bit jag tror kommer funka för att folk ska gilla låten i allmänhet, i det här fallet refrängen. Det jag menar är nog att om jag bara skulle tänka på vad jag själv tycker är bra musik så skulle jag inte få lika många lyssnare (inte för att jag har någon större skara nu men ändå)"

Jag tror du har lite fel där. Gör vad du själv tycker är bra. Det är på det viset du skapar en personlighet och sticker ut från andra. Alltså, att du gör dig själv mer synlig och inte bara en i mängden av anpassade låtskrivare. Fast jag förstår att det är en svår balansgång mellan att vara kreativ och samtidigt kommersiell. Men hur mycket ska man sälja ut sig?


Utloggad lonewind

Citat: "Så det blir ofta att jag sätter ihop en bit jag tycker är grym i det här fallet intro och vers med en bit jag tror kommer funka för att folk ska gilla låten i allmänhet, i det här fallet refrängen. Det jag menar är nog att om jag bara skulle tänka på vad jag själv tycker är bra musik så skulle jag inte få lika många lyssnare (inte för att jag har någon större skara nu men ändå)"

Jag tror du har lite fel där. Gör vad du själv tycker är bra. Det är på det viset du skapar en personlighet och sticker ut från andra. Alltså, att du gör dig själv mer synlig och inte bara en i mängden av anpassade låtskrivare. Fast jag förstår att det är en svår balansgång mellan att vara kreativ och samtidigt kommersiell. Men hur mycket ska man sälja ut sig?

Fel, är väl kanske att ta i.
Jag gör även låtar där jag rakt igenom gör efter egen smak. Men det är samtidigt inte alls lika kul för jag får ju inte ut så mycket av att spela musik andra inte vill höra.
Och mina "kommersiella" låtar är ju ytterst sällan musik jag själv inte kan relatera till, det vore att sälja sig.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
ok vi kan snacka vidare vidare via e-post, kanske?
Skickar ett svar snart


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Snygg låt och bra proddat!

Det enda jag tror du skulle kunna förbättra vore i så fall sången som är lite för diskant och kanske lite för mycket kompressoraktig  :)
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad lonewind

Snygg låt och bra proddat!

Det enda jag tror du skulle kunna förbättra vore i så fall sången som är lite för diskant och kanske lite för mycket kompressoraktig  :)

Hej. Tack för feedbacken. Den här låten är dock färdig för ett tag sedan. Man kanske borde stänga sådana här trådar när låten är klar. Här kommer iaf en länk till den färdiga låten om du skulle vilja höra.

These Memories.mp3