Kontrollrummet

Omnisphere eller Komplete 5??

gäst · 11 · 2385

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Tänkte eventuellt göra sommarens musikinköp denna vecka och har att välja mellan Komplete 5 från Native Instruments och Omnisphere från Spectrasonics. Jag är ute efter bra ambienta ljud och "ljudstämningar" men även bra syntljud. Kontakt 3 har jag redan (ingår i Komplete). Vad rekommenderas?
Omnisphere är ju ett enda instrument med en sjuhelsikes massa ljud medan Komplete är en hel svit av instrument. Lätt använt är ett honnörsord för mig. Orkar inte spilla tid på ett alltför bökigt användargränssnitt utan vill komma igång snabbas möjligt.

Komplete kostar 4995:- och Omnisphere 4440:- på Musikbörsen just nu.

Lätt rådvill just nu.



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjena!

Skulle lugnt satsa på Omnisphere, många  möjligheter..tex synka arpeggios med  RMX stylus loopar..otroligt coolt..dessutom är ju omnisphere nyutvecklat med nya fräscha ljud , var det 60gb?..Komplete har ju hängt med ett tag nu..Personligen tycker jag det är kul med up to date bibliotek..Är det verkligen rätt pris på Komplete?..enligt deras hemsida kör dom ju med ett specialpris under Juli..kommer inte ihåg men tror det var billigare  än 4995? Men smaken är ju olika..  /C


Avslappnad

  • Gäst
Tjena!

Skulle lugnt satsa på Omnisphere, många  möjligheter..tex synka arpeggios med  RMX stylus loopar..otroligt coolt..dessutom är ju omnisphere nyutvecklat med nya fräscha ljud , var det 60gb?..Komplete har ju hängt med ett tag nu..Personligen tycker jag det är kul med up to date bibliotek..Är det verkligen rätt pris på Komplete?..enligt deras hemsida kör dom ju med ett specialpris under Juli..kommer inte ihåg men tror det var billigare  än 4995? Men smaken är ju olika..  /C


Tack Clemens! :) Det var en aspekt jag inte hade tänkt på. Lutar mer och mer åt Omnisphere, även om jag i sig gillar NI's produkter men Omnisphere är så otroligt grym verkar det som. :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjena!

Skulle lugnt satsa på Omnisphere, många  möjligheter..tex synka arpeggios med  RMX stylus loopar..otroligt coolt..dessutom är ju omnisphere nyutvecklat med nya fräscha ljud , var det 60gb?..Komplete har ju hängt med ett tag nu..Personligen tycker jag det är kul med up to date bibliotek..Är det verkligen rätt pris på Komplete?..enligt deras hemsida kör dom ju med ett specialpris under Juli..kommer inte ihåg men tror det var billigare  än 4995? Men smaken är ju olika..  /C


Tack Clemens! :) Det var en aspekt jag inte hade tänkt på. Lutar mer och mer åt Omnisphere, även om jag i sig gillar NI's produkter men Omnisphere är så otroligt grym verkar det som. :)

Jo..till det du ( och jag ) använder den, är den nog som klippt och skuren..kanske slå till på Komplete i höst då finns de säkert begagnade för ca 2500-3000, har sett begade för 3000-3500 nyligen.../C
 


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Här köpte jag min Omnisphere,och sparade en tusing.. :blink:
http://www.dolphinmusic.co.uk/product/38557-spectrasonics-omnisphere.html
Vad jag tycker om den ??
Har bara gått igenon en bråkdel av ljuden,tycker nästan det blir jobbigt med allt bläddrande för att hitta rätt ljud,men fn.. va bra det låter.. :wub:
I jämmförelse med Komplete ?? Tyvärr ingen aaning.
« Senast ändrad: 21.07.2009, 19:18:41 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag testade omnisphere hos en kompis i helgen & vart mäkta imponerad
nu står den på önskelistan, jag skriver under på att det var en satans massa ljud att gå igenom
jag hiottade ett ljud som var typ pedal steel som jag gillade lät mycket organiskt & fint
men glömde bort vad det hette, nu tror jag att går att hitta igen typ! :P

(edit) lite omnisphere lattjande från helgen: http://www.speedyshare.com/664294155.html


:)
« Senast ändrad: 22.07.2009, 03:59:13 by Larsson »
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Avslappnad

  • Gäst
Tack för ytterligare svar! :)

Dessvärre har förhandlingarna brytit samman så inköpet(n) är stoppade tills vidare.  :huh:

Får se vad som kommer ut av det hela, återkommmer i ärendet.


freddy

  • Gäst
Två ganska olika produkter ändå. Beror väl på vad man är ute efter egentligen, svårt att jämföra. Men i ditt fall tror jag att omnisphere borde passa bättre.


Avslappnad

  • Gäst
Ärligt talat? Ljudmässigt Omnisphere, extraprismässigt Komplete 5...


Avslappnad

  • Gäst
Konstaterade kallt idag att alla billiga exemplar av Komplete är helt slut, worldwide i princip. Så valet blir lätt...


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hmm..fanns ju för ett par dagar sen...men men..dyker upp med jämna mellanrum på vendolin  :) /C