Kontrollrummet

Trollets Klagovisa

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
TJOSAN B)

Spacetrucker goes heavy... eller egentligen tänkte jag nog att "hur gör dom där metallgrabbarna egentligen". Så, tog alltså gitarren och sen blev det inte alls som jag tänkt mig :wacko:. Nåt blev det i alla fall:

LÅTNAMN: Trollets klagovisa
ARTIST/GRUPP: Krister
GENRE: öh…. troll-heavy
LÅTLÄNGD: :2:48
KOMPOSITÖR: K
PRODUCENT: K
INSPELNINGSÅR: Juli 2009
FORMAT: mp3

Detta handlar alltså, tror jag, om trollfickan som trånar efter en trollpojke att dela den mörka grottan med. Hon funderar på hur hon skall lyckas, vilken trolldryck som vore den bästa och dylikt där hon tung till sinnes vandrar i den mörka skogen. Sen kommer där plötsligt, och helt oförhappandes, en oförskämd liten solstråle.... och som vi alla vet förstenas ju troll av solens strålar så trollflickan får det bråttom värre. Nåväl, hon hinner med nöd och näppe hem till grottan och vräker dörrstenen framför öppningen. Men utanför leker solstrålen...

Hade tänkt få ihop nån text till denna men nu blev det såhär. Vet inte riktigt var och hur sången skulle passa in här ens. Har nån en bra ide så fram med den.

[mp3=200,20,0,center]http://www.moondawnmusic.com/music/trollets_klagovisa.mp3[/mp3]

Ny version 25.07.2009 med "trollkör"

[mp3=200,20,0,center]http://www.moondawnmusic.com/music/trollets_klagovisa_02.mp3[/mp3]

h. Krister
« Senast ändrad: 25.07.2009, 21:41:17 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Space!
Det låter trolleri om detta, ska nog bli kul att höra detta alster med sång, kanske av nån trollflicka här på KR tillome ;)
Väldigt snygg kontrast mellan A o B del, från djupaste heawyskogen till folkdansparty, hoppas verkligen att nån nappar ditt sångerbjudande! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hallå Space
Vilken härlig blandning av Lordi Tango och Grekisk folkmusik.Kommer inte på någon text nu i enlighet med dina önskemål - vad vill du ha svenska eller engelska?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Avslappnad

  • Gäst
Hihi, schysst Troll från Korvantunturi! :) Bra tryck och trollska toner, lite skrik på detta så är det hemma. ;)


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Himla kul låt.  Sång tycker jag inte du ska lägga på.  Den låter bra som instrumental..
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Hejhallåå

Tackar för lyssning och kommentar

Mahan: Kul att detta gillas, blev själv också förvånad över hur pass bra det fungerade med flöjten där mitt i allt. Hoppas nån sångfågel dyker upp.

Eko: Lordi och grekiskt, intressant syn på saken :D. Angående texten så hade jag nog tänkt mig den på svenska. Stommen för texten på finska har jag i huvudet men som sagt så ville jag göra denna på svenska.

Avslappnad: Korvatunturi, ja där ser man hur olika öron hör olika saker i en och samma låt.

mixzus: Jo, jag antar att om det skall sång i denna låt så bör nog uppbyggnaden eventuellt ändras en aning. Funderade att om det kommer sång i denna låt så sparar jag nog instumental versionen som den är.

h. Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare Krister.

Jo men det här svänger på fint.Snygg övergång till "tangon",nja grek prylen menar jag.
Lite låga trummor,sång kommer att sitta fin fint på denna..Upplägget med text ide´n omöjligör manliga deltagare  :(
Kanske jag får tid att tota ihop nåt på nån vecka..Men då blir det ur en trollpojkes perspektiv med en ovanligt mogen/åldrad/sliten/ röst - för sin ålder menar jag :D

Gott jobbat så här långt.

Mike


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Hej Mike

Jo, jag tänkte också först på denna ur trollpojkens synvinkel men min sambo tyckte att varför kan det inte vara en flicka istället. Om du känner för att agera trollpojke så går det nog bra. Å vad gäller åldern så är väl trollpojkar sisådär 180 år gamla (minst) då de börjar intressera sig för flickor så du är väl bara barnet ur den synvinkeln ;)

Tack för feedback

Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Intressant :)

Nämen, skön stämning som nog kan funka väldigt bra med rätt röst... T ex hm :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjenare Krister.

Jo men det här svänger på fint.Snygg övergång till "tangon",nja grek prylen menar jag.
Lite låga trummor,sång kommer att sitta fin fint på denna..Upplägget med text ide´n omöjligör manliga deltagare  :(
Kanske jag får tid att tota ihop nåt på nån vecka..Men då blir det ur en trollpojkes perspektiv med en ovanligt mogen/åldrad/sliten/ röst - för sin ålder menar jag :D

Gott jobbat så här långt.

Mike

Tangon hör jag i Lordidelen - ganska inressant - hårdrockstango!
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tango... ja, tänk så de kan bli. Själv tänkte jag på polka eller nåt

Dividend: Tack för lyssning och kommentar. hoppas ett sångtroll uppenbarar sig vid nåt skede :)

Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul! Vilka sköna växlingar. Folkmusik-tangopartiet är toppen! Orgeln bra. Baktaktdelen är också kul. Enkla och effektiva melodier. Behövs ingen sång förutom kanske något körgap: "hejj!" vid lämpligt tillfälle. Får lite vibbs av Jan Akkerman. Låter överkomprimerat i mina öron men det är väl så det skall vara nuförtiden för att passa bilradion...? Jättebra annars!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Kul låt och mäktigt ljud, speciellt gitarrerna! Är det inte lite jenka rentav som bryter av?
Originellt och fyndigt!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Kul att denna lilla låt gillas :lol:

Eq. Kul att du gillade orgeln, var inte helt säker på den först men den sitter rätt bra där nu. Kanhända att låten är lite väl kompromerad. Har för tillfället inget annan möjlighet än att mixa i lurar så jag förlitade mig på AAMS (Auto Audio Mastering System) men som nån vis man sade "lita på dina öron" så jag skall försöka mastra om den manuellt vid nåt tillfälle.

Asti Tack för de vänliga orden. Intressant iofs, arbetsnamnet för låten var faktiskt just "Jenka"

Har lite mixat med gitarrerna och spelat om ett litet stycke men lägger inte ut nån ny version ännu. Måste lyssna på det i morgon med "nya öron" för att se (höra) om det är till nåt eller inte.

h. Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Hehe skvallerbyttan kom där t slut med ja :) Nog har du väl hämtat mer från Rainbow o Grieg än riktiga metallpojkar i den här svängen Truckern? Trevligt stycker hur som helst och man smilade lite åt vändningarna. Nicers!

 
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Heh, skallerbyttan ja, kunde bara inte låta bli att lägga dit den (eller är det hon eller han?)
Ja, som jag skrev i trådbörjan blev det inte riktigt vad jag tänkt mig men Raibow är inte illa det heller :D.
Tack för kommentar Bengan.

Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Den här är skön!!

Hårdrockstango-jenka..eller nåt..och svänger gör det..tjohouu..man skulle kunna öka den ännu mer i tempot.. mot slutet..haha :D

Kul låt!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tackskaru ha Marr :D
Tänkte då jag ghorde denna att "här skulle en röst som t ex Marres sitta fin" fast jag inte har en aning om hur och exakt var, och ännu mindre har jag nån text till denna. Nu finns där bara en "Choir Aah" eller vadennuva den hette...

Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
OK, ny version uppe i trådhuvudet, nu med "trollkör", min sambo påpekade dock att påminde mera om indianer än troll :unsure:
Nu saknar jag den sjungande trolltjejen samt en svensk text. Texten finns på finska men varken dottern eller sambon gick med på att sjugna :(
Så detta ärett nödrop.... var e alla trolltjejer :P

Krister
« Senast ändrad: 25.07.2009, 21:40:05 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
... eller trollpöjkar :)
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Väl trakterade instrument, och mixen verkar bra vad jag kan höra. tror låten skulle vinna på att bli av med lite barnvisor och liknande, och istället dras mot nån folkrockshistoria kanske.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


lnetzel

  • Gäst
Jäklarns vad skruvat... ingen aning om vad jag skall säga mer än... Fortsätt det kan ju bli hur koolt som helst, speciellt med sång också!

Påminner lite om Townsends låt "Vampira" där spåret på skivan innan är Vampolka... en slags polka intro version av "Vampira"... (kan ni lyssna på här om ni är intresserade: http://open.spotify.com/track/26aKDdmnyzfHWNiYwwd1nW)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjo B)

Emu, kanske en barnvisa för vuxna... jag förstår vad du menar. Fast å andra sidan, förr i världen var väl troll inga sagoväsen för barn. I gamla sägner talas det ju om troll på fullt allvar så visst kan dom väl passa in i en "folkrockshistoria"

Inetzel, Jo, Vampira har jag sett på Youtube å den e cool. Kul att du gillade

Rymdpiloten tackar för kommentarerna :)
Life is too short to remove USB safely


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Kul variationer i den här låten. Hoahaja-partiet är lite för dovt.
Trolla vidare! :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.