Kontrollrummet

Har ni hört Owl City? Hittat ny cool artist.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tja!

Har varit rätt off från forumet på ett tag men tänkte tipsa om ny musik jag funnit och riktigt fastnat för.

Han heter Adam Young som skriver, producerar och framför musiken själv. Jag tycker han har ett nyskapande sound som känns fräscht och modernt. Väldigt härlig atmosfär med sina pads, synthmelodier och mjuka sångröst. Han blandar även ibland in acke-gura och piano på ett snyggt sätt. Finns det någon annan här som kanske redan lyssnar på honom?  Hoppars att någon här kommer gilla det. :) Här kommer några väldigt bra låtar:

Spotify:




Youtube:

(Även med kvinnlig sångarska)

Myspace:
http://myspace.com/owlcity
Första låten e najs.

Och nu är han igång med sitt tredje album så helt ny är han inte, men ny för mig.  :)

God lyssning önskar Memphis

(Varför har vi inte någon avdelning som heter "Musik och sajt-tips?)
« Senast ändrad: 20.07.2009, 15:07:33 by Memphis »


lnetzel

  • Gäst
Uppskattar helt klart musiktips...

Tog en snabblyssning. Förstår lite vad du menar men min personliga smak står ivägen, det är på tok för mycket "boyband"/"flick-favorit" för mig (dvs polerad röst och R'n'B sound på trummor). Däremot tyckte jag vissa ljud var rätt sköna, påminde om franska Domotic (som jag personligen tycker är mycket bättre men det är är nog en aning smalare;))

Domotic finns tyvärr inte på Spotify däremot här:


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Inget för mig, lät trist tycker jag eller så var det bara sången som fick mig att direkt bli avogt inställd, varför så mycket pitch correction o herrejösses effekter på sången, nä, gick i min soptunna.
Men tack för tipset ändå, kunde varit skitbra ;)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Okej... ingen hit här alltså. :D

Initzel: Jo, kan förstå vad du menar, allt beror ju på personlig smak förstås. Kollade in bandet också, påminde rätt mycket faktiskt, skön låt. :)

Flabb: "Kunde varit skitbra.."  :lol: Men har han verkligen effekter på sången? Vad tror ni andra? Det låter visserligen oerhört rent så Melodyne kanske är inblandat men inte autotune, där hör man lättare artifekter. Hur som helst så tycker jag han skriver väldigt skön musik, oavsätt effekter. :)

/M
« Senast ändrad: 20.07.2009, 22:13:13 by Memphis »


lnetzel

  • Gäst
Ja, jag tycker också det låter melodyne eller något liknande, det där när man drar upp eller ned med musen så alla variationer i rösten försvinner... kommer inte ihåg vad det heter men det är nog meningen, inte för att dölja skavanker tror jag, det har ju blivit ett sound det också.