Kontrollrummet

ALLMÄN kategori?? (Övriga musikfrågor -forumet grundat)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Blir det inte en massa nonsens trådar då?
Typ 'Den längsta tråden' o 'Den allmänna snacktråden'?
Ser gärna mindre av sånt faktiskt! :)


Utloggad tsmalmbe

Allmänt befriar användarna från att behöva fundera till vilken avdelning nånting hör.

Offtopic finns ju redan för offtopic.

Detta var min personliga åsikt, inte nånslags admin-ställningstagande.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
MrPhil: Nejnejnej, offtopic och allmänt är inte samma sak. Offtopic är alla diskussioner som inte är kopplade till forumets övergripande tema (alltså musik och ljudteknik), medans allmänt är sådant som är kopplat till temat fast inte med enkelhet går att sortera in under någon av de befintliga kategorierna.

tsmalmbe: Jo jag kan förstå tanken där, men utan tvekan finns det också [EDIT: i teorin] trådar som inte går att sortera in i någon av de nuvarande kategorierna. Resultatet blir bara att saker hamnar ännu mer fel när man desperat försöker knö in det i någon av de kategorier som finns...

Ta en titt på studios Allmänt-forum, vart skulle du t ex sortera in följande trådar om de hade gjorts här?
  • Trummisar hör på trummusik, men vad hör de andra på??
  • Starta företag som "kulturarbetare", Tips och råd från er med erfarenhet
  • Melodifestivalen Gävle
  • Någon som INTE skall kolla melodifestivalen?, Eller har ni ändrat er?
  • Har du bra gehör?
  • Vilka här reggade på myspace?, ...tänkte vi kunde bli vänner. :)
  • Timbaland (Nelly Furtados producent) stal en låt, Trackerlåt av en finländare

Visst går säkert några av dem att klämma in nånstans, eller om man vill vara hård, avvisa dem till offtopic... men. Jag tror ändå det är mer förvirrande att få generella ämnen postade i en smalare kategori ("jag fattar inte, vad har det här med ljudkort att göra??"), än att få smalare ämnen felpostade i en generell kategori. :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Klart du har en poäng.
Bara vi slipper alltför många nonsenstrådar som sagt. :)


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Håller med tBruce fullt ut där. Sen kanske man kan tycka att det är ett litet problem med att ha 100% gamla studio forum användare här, alla vill att saker ska se ut som de är vana vid. ;)
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.



Utloggad tsmalmbe

Sen kanske man kan tycka att det är ett litet problem med att ha 100% gamla studio forum användare här, alla vill att saker ska se ut som de är vana vid. ;)

Visst och exakt. Idén var inte att direkt kopiera över nåt som redan existerar. Noise-nivån var ganska hög på det andra forumet, och jag skulle personligen se att noiset skulle begränsas till den vanliga "offtopic-samvaron". Jag tyckte att det verkade som om alla inte visste skillnade på offtopic och allmänt.

Men kanske vi behöver nånting allmänt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Häller med tbruce. Ett allmänt forum gör det nog lättare att inte posta fel!


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag håller snarare med tsmalmbe.
Hellre krav på att man postar i rätt forum, o att hellre bygga ut så att rätt forum går att hitta = fler specifika forum för olika saker/program/hårdvara.
En ALLMÄN kategori blöir ju så jäkla bred o lockar till nonsensfrågor o dösnack från nya medlemmar tror jag.
Finns möjlighet att ha t ex ett allmänt/övrigt forum för varje avdelning, + spec avdelningar?


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil

Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Jag upplever en allmäntkategori som bra uppsamlare av musikrelaterade frågor som inte passar in i de andra forumdelarna. Beror lite på hur man vill definiera OT i och för sig. OT som i att det som inte passar in i något av de andra delarna, eller som på studios forum OT som i det som inte har något med musik att göra. Jag stödjer den senare definitionen, eftersom det finns frågor som alltid kommer att hamna utanför de stora kategorierna, men ha mycket med musik att göra, såpass mycket att man drar sig för att lägga den i OT.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Många av "Allmänt"-ämnena kanske skulle kunna fångas in under andra ämnen?

  • Trummisar hör på trummusik, men vad hör de andra på??
  • Melodifestivalen Gävle
  • Någon som INTE skall kolla melodifestivalen?, Eller har ni ändrat er?
  • Timbaland (Nelly Furtados producent) stal en låt, Trackerlåt av en finländare
= skulle kunna vara ett ämne, typ Musik i Media (tv, radio, plattor osv)

Musikföretagande (rättigheter, kontrakt, avtal osv)
tror jag också skulle komma till användning ibland...


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jasså, jag tycker personligen inte att det är ett dugg mer överskådligt med hundra kategorier med tio trådar var, än tio kategorier med hundra trådar var.
Nej 100 olika avdelningar under varje kategori blir förstås oöverskådligt :D Men tror inte det t ex finns 100 olika program att diskutera exv.

Tänkte snarare så här typ tex:

DAW
  • Allmänt om DAW
  • Cubase
  • Sonar
  • ProTools
  • Soundscape
  • Logic
  • Digital Performer
  • Acid
  • Vegas
  • Övriga DAW program

Studiohårdvara
  • Allmänt om studiohårdvara
  • Mikrofoner
  • Preamp
  • Mixer
  • Effekter & processorer
  • Ljudkort
  • D/A - A/D
  • Lyssning
  • Övriga hårda saker i studion

Frågor o diskussioner om hur man kopplar ihop sin studio hamnar i 'Allmänt om studiohårdvara', o diskussion kring möbelbygge, kablar, rack etc etc under 'Övriga hårda saker...'

Eller blir det kaka på kaka? :huh:


Utloggad Schecter

Allmän avdelning eller en övriga frågor avdelning skulle vara bra tycker jag för att jag kom precis på en fråga som inte passar in någonstans på detta skitmysiga forum.


 :ph34r:
www.grahnsmusik.com


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Nånstans tycker jag nog att man ska försöka eftersträva att ha en lagom balans mellan de olika kategorierna. Det är ärligt talat meningslöst att ha en "död" kategori som det bara postas nya trådar i nån gång i månaden. Likaledes är det opraktiskt att ha en kategori där det görs tio nya trådar varje dag. Det blir också snabbt oöverskådligt, så då bör man nog försöka se om det går att dela den kategorin i två mindre bitar.

En allmän kategori behövs som en buffert. Man måste inte kalla den "allmän" eftersom det kan tolkas som "off topic". Man skulle kunna kalla den "svårkategoriserat" t ex. Om det så småningom börjar visa sig att väääldigt många nya trådar där handlar om media t ex, så kan man bryta ut en ny kategori därifrån?


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Det sista tycker jag låter som en god tanke faktiskt. :)
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad tsmalmbe

OK, jag börjar mjukna. Men "svårkategoriserat" kan jag inte ens uttala. Så ett bättre ord. Allmänt är förkastligt, för det inbjuder till OT i för stor grad.

En "allmänt" i varje kategori är inte heller bra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
"Generellt" eller kanske ännu hellre:
"Övriga musikfrågor" - Uppenbart inte OT, och har en stor frihetsgrad. Eller varianter av den.
« Senast ändrad: 28.02.2007, 21:02:28 by Neko »
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad tsmalmbe

Övriga musikfrågor godkännt och grundat. Vi tackar för den digra diskussionen kring ämnet, och hoppas  att alla är nöjda.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Gött!
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.




tordA

  • Gäst
jag skulle vilja starta en bildtråd:

"visa din {band}-logga"

i vilket forum ska den tråden ligga ????



Utloggad tsmalmbe

allmän e väl ok eller?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad tsmalmbe

vi kallar den ju övrigt.,.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.