Kontrollrummet

Avslappnad - Kantele

gäst · 18 · 11008

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Var i Tallinn och deltog i sångfestivalen som ledsagare åt en skolklass men fick ändå förmånen att delta både i marschen och på scen. Mäktigt med c:a 26000 sångare och dryga 100000 i publiken! :)

I vilket fall så stod en kille och sålde egentillverkade estniska kanteles (kannel) och jag blev alldeles kär i en. Nu kom första låten med ett tema som går i estnisk folkvisestuk fast med moderna klanger. Min lyssning är inte alltför bra så jag är rädd för att det kan vara ganska bumligt...

LÅTNAMN: Kannel 1
GENRE: Folk
LÅTLÄNGD: 2.09
KOMPOSITÖR: Avslappnad/Ocean Music
PRODUCENT: Studio HPL 18
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3


« Senast ändrad: 15.07.2009, 12:50:39 by Avslappnad »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj vilken fin klang! Fint litet tema och till detta vacker synthbotten som du är mästare på.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Tack Equality! :)
Tonen är i verkligheten ännu varmare och muffligare, ska rigga upp med riktiga mickar när studion vaknar till liv igen. (så småningom)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ser grönskande parker, och diverse fåglar...

liten arsenal av instrument, ganska återhållsamt med "improvisationer". Tycker den skulle passa, i sin enkelhet, i datorspel för barn... T ex ett spel där huvudpersonen, ett skogstroll, vandrar i skogen, med typ fantasyfåglar omkring...


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vilket vackert och varmt ljud på det lilla instrumentet :P
Snygg inramning oxå, som vanligt. Lite etno-musik i mina öron.

Låter jättefint redan nu, men kan nog föreställa mej att du kan få till det än maffigare med dina studioprylar sen ;)

Då får vi säkert höra mer från din kannel, spännande.

/Maria
https://soundcloud.com/tokstollan


Avslappnad

  • Gäst
Ser grönskande parker, och diverse fåglar...

liten arsenal av instrument, ganska återhållsamt med "improvisationer". Tycker den skulle passa, i sin enkelhet, i datorspel för barn... T ex ett spel där huvudpersonen, ett skogstroll, vandrar i skogen, med typ fantasyfåglar omkring...


Tack Divi! :) Fin association tycker jag.

Vilket vackert och varmt ljud på det lilla instrumentet :P
Snygg inramning oxå, som vanligt. Lite etno-musik i mina öron.

Låter jättefint redan nu, men kan nog föreställa mej att du kan få till det än maffigare med dina studioprylar sen ;)

Då får vi säkert höra mer från din kannel, spännande.

/Maria


Tack Marr! :) Vad glad jag blir när du skriver etno för det var tanken. Instrumentet i sig är ju etno så det vore väl den om inte låten blev det... ;)

Nu ska jag träna lite på den igen. :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja riktigt njutbar komposition JT det instrumentet var inget feköp. Räknar med att få höra mer trollskt från det.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jaha..Där ser man ..var själv i Tallin...var det månne du som vann ballongdansen på båten.. :lol:    Grymt sound...och coola harmonier...skall bli kul att höra mer.. /C


Avslappnad

  • Gäst
Ja riktigt njutbar komposition JT det instrumentet var inget feköp. Räknar med att få höra mer trollskt från det.
Eko

Tack Eko! :) You bet att det kommer mer. ;)

Jaha..Där ser man ..var själv i Tallin...var det månne du som vann ballongdansen på båten.. :lol:    Grymt sound...och coola harmonier...skall bli kul att höra mer.. /C

Tack Clemens, kul att du gillar soundet! :) Ballongdansen? :D


asti

  • Gäst
Spännande klang - låter lite som nå´n mix av cittra och harpa....? Fin ton som hänger kvar.
Hur spelar man på en sån? Svårt att lära sig?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kantele hade jag inte ensen aning om vad det va innan -nu vet jag.

Trevlig klang i instrumentet.

Låtmässigt är det väl inte så spännande i mina öron -väl medveten om at du inte vill ha det spännande, men det måste till mer skit i min värld som du vet ;)

Musik till bildspel kan jag tänka mig, eller att du tar och vidarefnular till en trevlig barnvisa. Ljudbilden är ju lite trollsk och så, så det kanske kan passa :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mucho coolto JT!

Gillade soundet i lådan.Bra komposition oxå,lugnt och fint med ett etno stänk helt klart.

Ser fram emot din utveckling på instrumentet,och jag tycker den lät bra i nuvarande mixtappning.

Träffat en god vän i sommar som behöver dina låtar enligt det vi snackade om tidigare..
Jag hör av mig när jag kommer hem från stugan på en vecka drygt,så får du direkt mailet till henne.

Ha det gott så länge

Mike


Avslappnad

  • Gäst
Spännande klang - låter lite som nå´n mix av cittra och harpa....? Fin ton som hänger kvar.
Hur spelar man på en sån? Svårt att lära sig?

Tack asti, kul att du gillar! :)
Det påminner om en cittra ja och spelas som en lapsteel ungefär. Svårt att lära sig? Nej, egentligen inte. Svårigheten är att den täcker knappt en oktav och det begränsar det hela lite. Proffsspelare använder mycket fler ackord än jag har gjort, det blir mycket mustigare på det sättet.
kantele hade jag inte ensen aning om vad det va innan -nu vet jag.

Trevlig klang i instrumentet.

Låtmässigt är det väl inte så spännande i mina öron -väl medveten om at du inte vill ha det spännande, men det måste till mer skit i min värld som du vet ;)

Musik till bildspel kan jag tänka mig, eller att du tar och vidarefnular till en trevlig barnvisa. Ljudbilden är ju lite trollsk och så, så det kanske kan passa :)

Tack Emulator! :) Får väl ta och lägga lite dist så att det slamrar lite bättre i dina öron. ;)
Barnvisa? Tja varför inte. :) Nu är dock semestern slut då det blir betydligt mer sporadiskt spelande.  :(

Mucho coolto JT!

Gillade soundet i lådan.Bra komposition oxå,lugnt och fint med ett etno stänk helt klart.

Ser fram emot din utveckling på instrumentet,och jag tycker den lät bra i nuvarande mixtappning.

Träffat en god vän i sommar som behöver dina låtar enligt det vi snackade om tidigare..
Jag hör av mig när jag kommer hem från stugan på en vecka drygt,så får du direkt mailet till henne.

Ha det gott så länge

Mike

Tackar Mike! :) Kul och intressant att du gillade mixen då det hela är inspelat med en OKAYmik från Clasan för 89:- och rakt in i ett Soundblasterkort... ;)

Hoppas att myggen inte tuggar upp dig. Ser fram emot mailet, tackar och bockar! :)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mycket skönt låt här på kvällskvisten. Känns som ett tema som kan upprepas i en annan form, kanske marsch.

Kul klang i Kantelen, påminner lite om Swaramandel tycker jag.

Låter jättefint om mixen, ingen bumlighet.  :)
DON'T PANIC


Avslappnad

  • Gäst
Synth och Rattle, tack för lyssning och kommentar! :)

Har inte hunnit riktigt sätta mig med instrumentet igen. Nya studion är under eventuell uppbyggnad och det är begränsat med utrymme, så det krävs många trollande knän för att det ska fungera i slutändan.  <_<


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Gillar den efter 30sek. Får bilden av att nån sitter och leker med bubblor när jag hör den:)
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil
Oj! Såg att någon kollade på denna. Den stackars kantelen får inte alls komma ut i den utsträckning den borde. Men den är åtminstone stämd. :)