Forum > Färdiga produktioner
Tokai - Lissabon
Tokai:
LÅTNAMN: Lissabon
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 3.27
KOMPOSITÖR: Tokai
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
Plockade upp min gamla kassettbandspelare (med Dolby S - lite ovanligt) från källaren och en hög med kassetter från 80-talet och framåt och hittade denna låt. Det var i princip en färdig demo men med lite kasst ljud, förmodligen inspelat innan cd brännaren kom till mig, kanske runt 1995. Sen var det bara att försöka kopiera låten. Vad som gjorde att jag gillade den var dom lite skumma ackorden, det tog lite tid att luska ut vad det var. På skoj har jag satt ut ackorden under texten som återigen är på svenska, en text som kanske får bearbetas lite mer senare, det är lite många upprepningar just nu.
Låten är lite märklig eftersom refrängen ligger där versen är och viceversa. Så vad tror ni om detta - är det nåt att ha?
Lissabon
Lissabon, Lissabon
E Am E Am
min själ är precis som
H7 A
Lissabon, Lissabon
E Am E Am
gränder och stora torg
H7 A C#moll
glädje och sorg
D D,C#, C,
i samma korg
Hm H
Mitt liv är som Lissabon
Em G Dm
gata upp och gata ner
Em G Dm
och i skumma hamnkvarter
Em G Dm
tar ett glas bourbon
Bbmoll
sen vill jag ha mer
Hm H
Lissabon, Lissabon...
Mitt livs dialektik
är på pricken rätt så lik
Lissabon, Lissabon
solo
Den vita staden är
en avbild av min själ
såväl halv som hel
Har aldrig varit där
jag är vad den är
Lissabon, Lissabon
Eddi:
Ja en lite märklig låt - men rätt så skön lite Brechtkänsla får jag på detta (om det nu stavas så) Den sätter sig med en gång lilltjejen började plötsligt sjunga med i Lissabon-temat.
Eko
Tokai:
--- Citat från: Eko skrivet 10.07.2009, 21:17:40 ---Ja en lite märklig låt - men rätt så skön lite Brechtkänsla får jag på detta (om det nu stavas så) Den sätter sig med en gång lilltjejen började plötsligt sjunga med i Lissabon-temat.
Eko
--- Slut citat ---
Du tänker kanske på Kurt Weil som skrev musiken till en del Brechtspjäser. Visst, en del av dom lite lustiga ackorden kan nog finnas där, t. ex den brutala Dm, Bbmoll, Hm, H
Vad glad jag blir att lillsyrran (skrev fel, ska vara din yngsta dotter) sjunger med - att man når en yngre publik också, wow!
Det är lite kampsångkänsla över Lissabon. Kanske nåt för Sporting Lissabon, he-he, kunde tjäna en del slantar där. Är det nån som kan översätta texten till Portugiska?
Emulator:
Överlag riktigt bra tyvcker jag efter snabblyssning. Däremot känns det som jag skulle vilja höra sången lite mer inövad? känns lite sökande nu...kanske lite, tja, som den mest fölkjer ackorden eller något sådant. Och lite mer variation i uttryck -.det är en försiktig general som sjunger nu. lite mera drag i pipan bitvis.
Men snyggt, skall lyssna igen :)
Eddi:
--- Citat från: Tokai skrivet 10.07.2009, 21:52:45 ---
--- Citat från: Eko skrivet 10.07.2009, 21:17:40 ---Ja en lite märklig låt - men rätt så skön lite Brechtkänsla får jag på detta (om det nu stavas så) Den sätter sig med en gång lilltjejen började plötsligt sjunga med i Lissabon-temat.
Eko
--- Slut citat ---
Du tänker kanske på Kurt Weil som skrev musiken till en del Brechtspjäser. Visst, en del av dom lite lustiga ackorden kan nog finnas där, t. ex den brutala Dm, Bbmoll, Hm, H
Vad glad jag blir att lillsyrran (skrev fel, ska vara din yngsta dotter) sjunger med - att man når en yngre publik också, wow!
Det är lite kampsångkänsla över Lissabon. Kanske nåt för Sporting Lissabon, he-he, kunde tjäna en del slantar där. Är det nån som kan översätta texten till Portugiska?
--- Slut citat ---
Just det Weil for jag efter jo låten är rätt så brutal (skönt brutal) när det gäller harmonierna och jovisst yngsta dottern handlar det om - bra att du håller reda på släkten :D
Eko
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida