Kontrollrummet

Tokai - Lissabon

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
LÅTNAMN: Lissabon
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 3.27
KOMPOSITÖR: Tokai
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Plockade upp min gamla kassettbandspelare (med Dolby S - lite ovanligt) från källaren och en hög med kassetter från 80-talet och framåt och hittade denna låt. Det var i princip en färdig demo men med lite kasst ljud, förmodligen inspelat innan cd brännaren kom till mig, kanske runt 1995. Sen var det bara att försöka kopiera låten. Vad som gjorde att jag gillade den var dom lite skumma ackorden, det tog lite tid att luska ut vad det var. På skoj har jag satt ut ackorden under texten som återigen är på svenska, en text som kanske får bearbetas lite mer senare, det är lite många upprepningar just nu.
Låten är lite märklig eftersom refrängen ligger där versen är och viceversa. Så vad tror ni om detta - är det nåt att ha?

Lissabon
Lissabon, Lissabon
E     Am   E    Am
min själ är precis som
       H7           A
Lissabon, Lissabon
E     Am   E    Am
gränder och stora torg
H7             A       C#moll
glädje och sorg
D                   D,C#, C,
i samma korg
Hm        H

Mitt liv är som Lissabon
Em   G            Dm
gata upp och gata ner
Em    G         Dm
och i skumma hamnkvarter
Em    G         Dm
tar ett glas bourbon
Bbmoll
sen vill jag ha mer
Hm                H

Lissabon, Lissabon...

Mitt livs dialektik
är på pricken rätt så lik
Lissabon, Lissabon

solo

Den vita staden är
en avbild av min själ
såväl halv som hel
Har aldrig varit där
jag är vad den är

Lissabon, Lissabon





Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja en lite märklig låt - men rätt så skön lite Brechtkänsla får jag på detta (om det nu stavas så) Den sätter sig med en gång lilltjejen började plötsligt sjunga med i Lissabon-temat.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ja en lite märklig låt - men rätt så skön lite Brechtkänsla får jag på detta (om det nu stavas så) Den sätter sig med en gång lilltjejen började plötsligt sjunga med i Lissabon-temat.
Eko

Du tänker kanske på Kurt Weil som skrev musiken till en del Brechtspjäser. Visst, en del av dom lite lustiga ackorden kan nog finnas där, t. ex den brutala Dm, Bbmoll, Hm, H
Vad glad jag blir att lillsyrran (skrev fel, ska vara din yngsta dotter) sjunger med - att man når en yngre publik också, wow!
Det är lite kampsångkänsla över Lissabon. Kanske nåt för Sporting Lissabon, he-he, kunde tjäna en del slantar där. Är det nån som kan översätta texten till Portugiska?
« Senast ändrad: 11.07.2009, 00:08:29 by Tokai »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Överlag riktigt bra tyvcker jag efter snabblyssning. Däremot känns det som jag skulle vilja höra sången lite mer inövad? känns lite sökande nu...kanske lite, tja, som den mest fölkjer ackorden eller något sådant. Och lite mer variation i uttryck -.det är en försiktig general som sjunger nu. lite mera drag i pipan bitvis.


Men snyggt, skall lyssna igen :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja en lite märklig låt - men rätt så skön lite Brechtkänsla får jag på detta (om det nu stavas så) Den sätter sig med en gång lilltjejen började plötsligt sjunga med i Lissabon-temat.
Eko

Du tänker kanske på Kurt Weil som skrev musiken till en del Brechtspjäser. Visst, en del av dom lite lustiga ackorden kan nog finnas där, t. ex den brutala Dm, Bbmoll, Hm, H
Vad glad jag blir att lillsyrran (skrev fel, ska vara din yngsta dotter) sjunger med - att man når en yngre publik också, wow!
Det är lite kampsångkänsla över Lissabon. Kanske nåt för Sporting Lissabon, he-he, kunde tjäna en del slantar där. Är det nån som kan översätta texten till Portugiska?
Just det Weil for jag efter jo låten är rätt så brutal (skönt brutal) när det gäller harmonierna och jovisst yngsta dottern handlar det om - bra att du håller reda på släkten :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 685
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tänker direkt på George Harrison men det spretar även åt andra håll. Gillar att sången är lite sökande men det skulle nog ändå bli bättre med en till lite säkrare tagning.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Emulator
kul att du gillar låten, tycker jag har fått lite mer stadga åt kompet. Detta satte jag ihop ganska snabbt för att vara mig, bara 2 dagar.
Att sången är lite försiktig har nog att göra med att jag sjunger på svenska, är inte riktigt bekväm med det än. Tycker det låter lite för präktig när jag försöker sjunga mer uttrycksfullt. Men här finns mycket att jobba på. Återkommer med ny sång så småningom, hoppas jag.

marinm
tack för lyssningen och kommentaren. Harrison är ingen dålig jämförelse! Liknar inte slutet också en annan av beatlarna, ett James Bond-tema? (Fast det var inte avsikten)


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Kul att lyssna på och väcker trevliga minnen, den verkar ju också blivit till i samtidigt som min vistelse där.
Snurrat några gånger nu och jag gillar arret, kanske är allt lite nära?. Refrängen sätter sig verkligen.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kul att lyssna på och väcker trevliga minnen, den verkar ju också blivit till i samtidigt som min vistelse där.
Snurrat några gånger nu och jag gillar arret, kanske är allt lite nära?. Refrängen sätter sig verkligen.


Fantastiskt att du varit där, Staffan. Har varit i Portugal några gånger men aldrig i Lissabon (ja, på flygplatsen då). Lissabon en stad som blandar gammalt och ungt, en stad fylld av motsatser. Precis den stad som jag kan identifiera mig med. Skulle gärna vilja bo där som pensionär. Men den dagen den glädjen...
Filmen Den vita staden av Alain Tanner med Bruno Ganz i huvudrollen har jag sett många gånger (har den på video), handlar om en sjöman som har permis men blir kvar i Lissabon. Knivrånas dock och dör.

Ang "nära", så är jag ingen större vän av för mycket reverb, men det var kanske inte det du menade?
Vad gäller refrängen är jag själv lite osäker om vad som är refräng. Partiet med Lissabon, Lissabon är egentligen en vers medan versen borde vara en refräng med tanke på att den byggs upp som en refräng. Sen i slutet slår jag ihop det hela och det blir en rätt så intressant dissharmoni.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Ang "nära", så är jag ingen större vän av för mycket reverb, men det var kanske inte det du menade?

jo det var lite så jag menade, jag gillar inte heller för mycket reverb men kanske en aningens fast petitesser ju.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Får en del Ray Davis och Harrison-vibbar. En del oväntade och finurliga harmonivändningar. Bra lirat och framfört. Sången kanske upp något i mixen? Låter bra annars.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Det här gillar jag! Spännande harmoniväxlingar och fin prod/mix/arr.
Förutom Ray Davies får jag lite associationer till Nationalteatern.
Gitarrsolot funkar , men kunde varit mer spännande eller kanske skulle bytts ut mot orgel...?
Sista "Lissabon" sången låter som att det är tillagt en stämma som låter lite surt!
Skön låt som jag gärna återkommer till!
/Asti


freddy

  • Gäst
Den här gillar jag med! Jag tycker inte produktionen är så dum faktiskt, det låter lite skrammel men det passar. Trummorna låter helrätt här i mina datorhögtalare, riktig trummis måhända?

Sången och gitarrsolot skulle nog kunna bättras på lite, så blir detta än bättre. Mina tankar går mot abbey road-eran faktiskt, iaf musiken. Att du sjunger på svenska gör väl att man börjar associera till andra band också.

Snygg låt!



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare Staffan.

Här har du tänkt till,ingen dussin låt detta.Reffen sätter sig direkt.Gura solot minner om sextiotalets gitarrister innan ekvillibrismen var uppfunnen..Tycker det passar låt och genren bra.
Mixen bra,sextiotal.Finns inte så mycket att tillägga förutom:

Rock on mate.

Mike


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
equality
Ray Davies tackar jag för, min husgud av alla. Bra att dom lite märkliga harmonierna uppskattas, var lite orolig om det skulle upplevas konslat, men när jag lyssnade på den gamla inspelningen på kassett kändes det direkt naturligt. Sången görs om, och med lite bättre uttryck och tryck kommer den att upplevas som högre.

asti

Nationalteatern igen, he-he! Jaja, ska inte säga nåt. Vad gäller "Lissabon" på slutet, dom stämmorna är exakt samma som tidigare i låten, har inte lagt till nån stämma. Låten har mycket motsatser i sig, vilket jag har försökt uttrycka i texten. Versen är egentligen refräng och refrängen en vers. "Refr" går i E-dur, "versen" i E-moll. Mot slutet bakar jag samman kören i "refr" med kompet i "versen". Det är inte falskt, däremot disharmoniskt eftersom jag sjunger "Lissabon" i E-dur mot ett mollackord. Jag tyckte lät spännande.

freddy
Efter din kritik mot mina trummor för ett par låtar sen har jag tänkt till. Varför sitta och programmera själv, fast det är kul, när det finns färdiga trummidi. Det är alltså inte sas riktiga trummor, fast på ett sätt är det. Finns många bra gjorda trumprogrammeringar i olika stilar (av riktiga trummisar, tror jag) i BFD2, det är bara att dra dom till Cubase, sen har man ett sväng att utgå ifrån. Sen kan man ju pilla lite med vissa saker, vilket jag har gjort här. Sång ska läggas om.

Harmonica mike

Tänkte till gjorde jag nog nån gång på nittiotalet när låten var inspelad på en kassett, ibland hittar man små guldkorn. Texten däremot är nyskriven men känns ännu inte riktigt färdig. Du har rätt ang sologuran, ville försöka anpassa den till låten och inte köra nåt egotrippat. Däremot tycker jag att låten just där tappar lite intensitet, vill ha lite mer ös av andra instrument, bla orgeln. Sextiotal, ja, jag vet inte, inte tanken, men rötterna finns där omedvetet. Rock on själv mate!
« Senast ändrad: 14.07.2009, 19:43:47 by Tokai »