Kontrollrummet

Black Sabbath vad har ni för relation till dem

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Hej på er sitter o funderar lite på kul att höra vad ni har för relationer till black sabbath.. själv är jag bara 22 år dock men endå en av mina favoriter då jag lyssnar på mkt tyngre musik idag så som opeth meshuggah in flames... men lixom jag minns som det var igår när jag va liten 5-6 år och pappa visa mig dem första riffen jag lärde mig som var just black sabbath elr när man fick höra volym 4 man var lixom såld..

Och det märker man, att man inte är själv om som när man är på ett gig o drar ett sabbath riff mellan låtarna elr före när man sound testar alla i publiken bara wooow ,,

Elr om man är ute själv och man hör paraniod man bara JAAA


DåligtGehör

  • Gäst
Ett av de få band från min tid i rocken som jag idag kan lyssna på och fortfarande tycka är riktigt bra. De har karaktär, sound och skapar en skön suggstiv stämning. Egentligen följde jag dem inte särskilt noga efter Master of Reality så det är mest de första plattorna jag lyssnat på.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Black sabbath skapade ju genren metal, som beatles skapade pop.

Jag har flera skivor på vinyl med dem, mest de äldsta. (Har inte hört de flesta senare alls)

hamnar väl på 10 i topp på min lista..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Jag tillhör den (antagligen ganska lilla) skara som gillar senare versioner av Sabbath bäst. Mina favoritplattor är Headless Cross och TYR (båda med Tony Martin på sång), men jag gillar även Dio-plattorna. De tidiga 70-tals-skivorna med Ozzy tycker jag inte är så jättebra även om det finns en del guldkorn och givetvis ett gäng klassiska låtar på dom.
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Men..snälla rara...den här överger jag aldrig i livet...just looooove B):

https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Men..snälla rara...den här överger jag aldrig i livet...just looooove B):



O den är så bra så bra me like <3 hehe


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vol4 var väl ett av de första album jag köpte! Vad jag har för "religion" (medveten felläsning)... :) Jag gillar verkligen kontrasten mellan harmoni och disharmoni, lugnt och intensivt på de tidiga plattorna. Har jag fattat rätt så är Ozzy helt hjärndöd idag ochjag är helt ointresseraad av vad bandet har för sig nu!

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad satansarsel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Ja, vad kan man säga. Black Sabbath var väl en stor del av ens tonårsinfluenser, stort sett alla plattor som Ozzy var med på men även en hel del släpp med Tony Martin och Dio. Orkar fan inte lägga upp en lista. Utan Black Sabbath hade inte doomen sett ut som den gör idag, och inte heller hårdrocken rent generellt, även om man inte gillar bandet.
Gränsen mellan frenetiskt geni och lallande idioti är hårfin.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Lyssnade mycket på dem i mitten av 80-talet, inte bara jag utan även större delen av min dåvarande bekantskapskrets. Det var iofs inte bara Sabbath utan en hel drös 70's band, man kan nog säga att vi inte hade så mycket till övers för musiken som var "inne" på 80-talet. Sedan lärde jag känna några äldre grabbar som hade en studio och lirade lite tillsammans med dem... var mycket tacksamt för min del eftersom de var ljusår bättre än mig på alla instrument man kunde tänka sig och vi diskuterade, spelade och analyserade en hel del musik tillsammans - inte minst Black Sabbath, vilket nog gjorde att jag började lyssna på dem på ett annat sätt. Slänger fortfarande på en platta med dem ibland o det som gäller är skivorna fram tills Ozzy lämnade dem. Efter det har de inte gjort mycket som jag ger något för... Dio-skivorna är väl inte helt åt skogen men långt ifrån originalet.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Fick ett kassettband när jag var 16 med de två första plattorna runt 85. Innan hade jag inte mycket till övers för 70-talshårdrocken för utom ACDC. Men de två plattorna ändrade på det. Tycker fortfarande de är helt grymma. Men jag gillar lika mycket plattorna med Dio på sång. Även en del bra med herr Martin på sång. Så jo de har påverkat min musiksmak en del. Fan finns det någon gitarrist i världen som kan lira så jävla tungt som Iommi? Själv låter man som en fis i rymden i jämförelse. :P 
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Har väl ungefär samma relation till dem som till Lasse Lönndahl: har kanske hört en del, men inget som jag bryr mig om.

OBS, jag påstår inte att Sabbath och Lönndahl är samma sak, lika bra eller något sådant. Bara att jag bryr mig lika lite.  :)
DON'T PANIC


freddy

  • Gäst
Jag tillhör den (antagligen ganska lilla) skara som gillar senare versioner av Sabbath bäst. Mina favoritplattor är Headless Cross och TYR (båda med Tony Martin på sång), men jag gillar även Dio-plattorna. De tidiga 70-tals-skivorna med Ozzy tycker jag inte är så jättebra även om det finns en del guldkorn och givetvis ett gäng klassiska låtar på dom.

Jag och några av mina polare är precis likadana. Det är Headless Cross, Tyr och Heaven and Hell som gäller. Ozzy-perioden har jag aldrig heller uppskattat, även om det finns många klassiker från den eran och det var där det startade. 


Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Kul att se vad många skriver,,, själv är iommi ska jag välla på peka en av mina stora gitarr gudar,, lixom hans spel o riff mumma, enkelt men endå hårt snyggt lixom :wub:


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Jag tillhör den (antagligen ganska lilla) skara som gillar senare versioner av Sabbath bäst. Mina favoritplattor är Headless Cross och TYR (båda med Tony Martin på sång), men jag gillar även Dio-plattorna. De tidiga 70-tals-skivorna med Ozzy tycker jag inte är så jättebra även om det finns en del guldkorn och givetvis ett gäng klassiska låtar på dom.

Jag och några av mina polare är precis likadana. Det är Headless Cross, Tyr och Heaven and Hell som gäller. Ozzy-perioden har jag aldrig heller uppskattat, även om det finns många klassiker från den eran och det var där det startade. 

Skönt att man inte är ensam :D
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Har alla skivor fram till ''Heaven And Hell'' (som är en av deras bästa...) sedan tröttnade jag.....
har några livevideos,bl.a The Last Supper, säger Iken,hemma efter 6 dygn på akuten på Karolinska..... :ph34r: Hjärtproblem........... :wacko:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Gillar ju Dio som sångare mest - men nog fasen finns det en del gött från tidigare Sabbath.

IKEN: Låter inget vidare m pumpen - du är på g nu då?
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
 :unsure:

Hoppas du reder dig?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Hej Iken, hoppas du kryar på dig! Black Sabbath har betytt mycket för mig. Ozzy o Iommi bildade skola. De uppfann Metal. Inget snack. Metal började 1970 med Black Sabbath. Innan dess fanns det pop, bluesinspirerad hårdare rock men inte Metal. Det blev en helt ny grej. Jag gillar det mesta av gamla och riktiga Sabbath. Children of the grave, Sweat Leaf och A National Acrobat kanske tillhör favoriterna. Sabbath, i mitt tycke, har tillfört musiken minst lika mycket som Elvis, Beatles och Rolling Stones. Jag tror faktiskt att de kommer att överleva dessa artister/band. Men det kanske är att sticka ut hakan lite... :wub: Inom hårdrock/Metal kommer BS alltid att ha en dominerande plats. Svårslaget, även om Metallica gärna tar upp fajten fast jag tror inte de når ända fram.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Ang. pumpen,min hypofys har helt plötsligt gått bärserk,den har proppat min kropp full med stresshormoner,det gjorde att jag i Söndags kollapsade med  Hjärtat på högvarv,140 slag/min. och 220/170 i blodtryck,jag skakade,svettades,kunde inte gå,svårt att andas,som tur är var min granne hemma så att jag inte behövde vänta på plåsterbussen,de(Karolinska)sög in mej direkt,26 rör med blod har de tagit,nu käkar jag meducin för detta ett tag,jag mår dock mycket bättre nu.. :)  Och Sabbath,de äger........ :wub:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Skönt att höra att du är OK. Ta det lugnt. Det är bra för pumpen! Z


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
  jag mår dock mycket bättre nu.. :)  Och Sabbath,de äger........ :wub:

Krya på dej..och Sabbath äger...yeps :wub:

/Maria
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Har alla skivor fram till ''Heaven And Hell'' (som är en av deras bästa...) sedan tröttnade jag.....
har några livevideos,bl.a The Last Supper, säger Iken,hemma efter 6 dygn på akuten på Karolinska..... :ph34r: Hjärtproblem........... :wacko:

Ta och införskaffa deras spelning 07 Live at radio city music hall. (Ja de kallar sig ju för Heaven&Hell idag. Inte fattat varför) om du inte har sett den redan. Fan kunde knappt lyssna på något en vecka efter. Allt lät så tamt i jämförelse. Så jävla bra det bara kan bli! De har aldrig låtit bättre och så jävla tungt och skönt. Om du inte sett den är jag säker på att den kan värma hjärtat, och förhoppningsvis kurera dig till det bättre. :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Har alla skivor fram till ''Heaven And Hell'' (som är en av deras bästa...) sedan tröttnade jag.....
har några livevideos,bl.a The Last Supper, säger Iken,hemma efter 6 dygn på akuten på Karolinska..... :ph34r: Hjärtproblem........... :wacko:

Ta och införskaffa deras spelning 07 Live at radio city music hall. (Ja de kallar sig ju för Heaven&Hell idag. Inte fattat varför) om du inte har sett den redan. Fan kunde knappt lyssna på något en vecka efter. Allt lät så tamt i jämförelse. Så jävla bra det bara kan bli! De har aldrig låtit bättre och så jävla tungt och skönt. Om du inte sett den är jag säker på att den kan värma hjärtat, och förhoppningsvis kurera dig till det bättre. :)

Heaven and Hell låter jävligt bra,kolla in lite grejjer på Youtube,den lille Dio sjunger lungorna ur sej,de förvaltar arvet efter Sabbath bättre än vad Glover/Gillan/Paice gör med Purple's arv...... :(
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja Deep Purple borde nog kalla sig Deep Boring. De om några borde ha lagt av för länge sen. Gamla trötta gubbar som bara spelar fram till sin pension. Det är inte mycket att hurra för. <_<
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
War Pigs - 1970 - första holken som tog - hemma på Bettans vardagsrumsgolv. Preskriberat sedan länge - och så säger dom att hårdrocken fördärvar jorå :) Det räckte med att höra låten sedan så blev man flummig igen - i alla fall, den delen av mitt liv blev ganska snabbt ett avslutat kapitel men jag skyller allt på BS haha.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ingen alls egentligen. Ozzy däremot och första soloplattan "Blizzard of Ozz" är en favorit. Var för liten när det begav sig och eftersom föräldrarna hellre lyssnade på "FestivalParty" och Engelbert Humperdink och sånt så slank dom förbi. Har aldrig jobbat ifatt mig heller. Kanske får ta en Sabbath-vecka med Spotify på jobbet.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Har så mykke att säga men den 7tusans mobilanääääääätverkket ger mig ingen schans...
återkommer vid hyffsat nätvärk!

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har så mykke att säga men den 7tusans mobilanääääääätverkket ger mig ingen schans...
återkommer vid hyffsat nätvärk!

h.  mahan
gör dina inlägg i Notepad och cut and paste när du är klar......


Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Jag såg Heaven and Hell nu i år på sweden rock tuvär måsste jag säga det va jävligt svårt att njuta för det stog en tomte bakom ljud bordet ...hela konserten tyckte jag dem fibbla med ljudet ..det värsta va då iommi skulle sola och man knappt hörde för att allt annat överröstade ..sen var det typ 20 minus i juni kändes det som,men det är ju skit samma  :D


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Hade några av de tidigare skivorna men ingen större fan, gillar nog mest "Never say die", fast den klassas väl som en av deras sämre eller?
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Hade några av de tidigare skivorna men ingen större fan, gillar nog mest "Never say die", fast den klassas väl som en av deras sämre eller?


Vet inte hur det är generellt men jag håller den som en av mina fav's med dem...


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Hade några av de tidigare skivorna men ingen större fan, gillar nog mest "Never say die", fast den klassas väl som en av deras sämre eller?


Jo den brukar väl göra det men vem bryr sig vad andra tycker? Gillar man den bättre än någon annan så är det det enda som spelar roll. Själv gillar jag bättre Mobe Rules än Heaven&Hell-plattan. Jo det har man fått höra anses konstigt men det bryr jag inte om.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lite samma som till mig själv ... riktigt bra ibland för att bli lite tjatigt i längden ....
men fan dom äger soundet lätt   ba
att leva är att dö


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
min storesyrra skickade ett kasettband med blandad sabbath till mig när jag var på kollo i 10års åldern
året efter köpte jag min första elgitarr

ozzy åren är så jävla bra, tror inte ens sabbath själva fattar hur bra de var
de skivorna har verkligen åldrats med värdighet

jag var iofs livrädd för dem när jag började lyssna på dem
hem & skola ville ju förbjuda dem för de var satanister :lol:

aja.. sabbath RULES  :wub:
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Danny Dee

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Jag kommer fortfarande ihåg första gången jag hörde Black Sabbath - Black Sabbath.
Jag hade gåshud från introt till slutet. Sedan dess har dom tillhört mina husgudar tillsammans med Led Zeppelin.

Fantastiskt band då och nu (som Heaven & Hell).

/D