Kontrollrummet

Rattlesnake - Old Sequoia

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Det här är för mig en typisk Wall Street film! Den nerviga pulsen i låten speglar mäklarnas stressiga situation och de pampiga partierna ger uttryck för euforin vid uppgång på börsen!  :)
Tycker det låter jättebra som helhet, både vad gäller instrumenten och mixen!
Vad använder du för plugg om inte EWQL?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba skallran.

Western film ala´sextiotal,mexicostuket.Grymt bra komponerat!

Mixen har en lite otrevlig botten som gör ont i mina öron..Nåt lågfrekvent runt 25-50hz,förmodligen bastrumman.Jag har ingen hörsel skada men ett medfött "fel" som plågat mig genom livet.Här kändes det.

Annars är det klockrent,och western för mig då.

Rock on mate.

Mike


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Angående virveln. Det är nog både lite otajt och sen är anslaget lite ojämnt ibland. Efter 141 (enligt spelaren) så lägger du till något dubbelslag och då känns det svajigt t.ex. Det stressar lite i vissa anslag tycker jag det låter som, man vill bara ha ett schyst flyt liksom. Det blev en stor grej av detta nu, vilket det egentligen inte är.

Jag gillar den mer nu - låten, osäker på varför eller vad som har hänt. Eller om det kan vara så att det är för att det är andra gången jag gillar den.



Hej Freddy, tack för klargörandet! Har inte hunnit fixa till trummorna än, men nu vet jag vad jag skall leta efter.  :) Som sagt, du och Wernis har starkare känsla för takt än jag (som trodde jag var känslig för orytmiska grejer.  ;)).

Jag vill ju gärna tro att det är de ändringar jag har gjort som föll dig i smaken, men jag tror nog upprepningsfaktorn är en rätt stor kraft också ... ;)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det här är för mig en typisk Wall Street film! Den nerviga pulsen i låten speglar mäklarnas stressiga situation och de pampiga partierna ger uttryck för euforin vid uppgång på börsen!  :)
Finns det en hel genre om Wall Street? Trodde det bara fanns en film, och den har jag nog inte sett.


Tycker det låter jättebra som helhet, både vad gäller instrumenten och mixen!
Vad använder du för plugg om inte EWQL?

Peter Siedlaszecs Complete Classic collection, samt några instrument ur Garritan PO. Den första har maffiga samplingar om man lyssnar till enstaka toner, men lider lite av att de inte alltid är så spelbara. Garritan har tristare ljud men ger mer "sömlösa" framföranden. Tillsammans, och med SIR som reverb, kan de matcha EWQL, men man kanske totalt sett måste lägga ner mer tid för att få ett lika bra resultat.

TAck för lyssning och kommentar!  :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil


Mixen har en lite otrevlig botten som gör ont i mina öron..Nåt lågfrekvent runt 25-50hz,förmodligen bastrumman.Jag har ingen hörsel skada men ett medfött "fel" som plågat mig genom livet.Här kändes det.

Annars är det klockrent,och western för mig då.


Vad gäller subbasen så har du rätt, det är ett osnyggt muller på denna, men så brukar det kunna vara i filmmusik. Men jag har inte kollat i en riktigt subwoofer om det kanske mullrar för mycket.  :unsure:

Tack för lyssning och kommentar!


Och så var det genretävlingen!


And the winner is... Tataraa...! Harmonica Mike! :D



Western film ala´sextiotal,mexicostuket.



Jag klippte ihop en liten film igår för att illustrera. Hittade inga ökenbilder eller mexicoskildringar, så det fick bli mera west än syd, men jag tror ni fattar vad Mike och jag ser för bilder!

« Senast ändrad: 14.07.2009, 22:51:01 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Där satt den rattlet  :D

Fast rätta benämningen var nog "spaghetti western",men jag hittade inte det under stressen..så det fick bli mexicostuket,men du hajade vad jag menade.
Klockren film oxå,kul!

Mike


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Mycket bra detta! Pampigt och vackert vemod. schysst rulle till låten med! Passar riktigt bra!

Tack för den fina musiken! Grymt bra!
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Snyggt!
Skall lyssna i mina Blue Sky med subbas imorgon så får vi reda på mullret om det är störande eller ej.

Hej Doc,
Det vore schysst om du ville ge ett utlåtande på det. Det låter OK i mina Beyerdynamic DT250, men jag vet inte om botten går så djupt som i en riktig sub.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Där satt den rattlet  :D

Fast rätta benämningen var nog "spaghetti western",men jag hittade inte det under stressen..så det fick bli mexicostuket,men du hajade vad jag menade.
Klockren film oxå,kul!

Mike
Japp, spaghettiwestern med Clintan, Lee van Cleef och Ennio Morricone var det som jag tänkte på.  Lustigt att så många andra förslag dök upp.  :)

Tycker en scen blev riktigt  klockren, den vid 1:10-1:20. Resten blev väl ganska bra, men klippen är saxade ur lite amatörmässiga dokumentärfilmer från tidigt femtiotal. En om inbördeskriget som synes. De är royaltyfria så vitt jag förstår, och man får använda dem som man vill. Men mycket är darrigt filmat och bleknat.
 Det är kul att klippa film, det är lika roligt som att göra musik. Använde Windows Movie Maker f ö.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mycket bra detta! Pampigt och vackert vemod. schysst rulle till låten med! Passar riktigt bra!

Tack för den fina musiken! Grymt bra!

Hej Leif,
tack så mycket för de fina orden!
Tyvärr är ljudet i Youtubeklippet inte det bästa, det som ligger i mitten av stereobilden låter riktigt risigt. Versionen i trådhuvudet låter betydligt bättre.  :)
DON'T PANIC