Kontrollrummet

Rattlesnake - Old Sequoia

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
LÅTNAMN: Old Sequoia
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Filmmusik
LÅTLÄNGD: 3:25
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
PRODUCENT: Hans Zimmer...kunde inte nä, så det är jag.
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Jag tänkte jag skulle lämna det klassiska soundet och testa om man kan göra maffig filmmusik utan att använda EWQL... Blev väl inte riktigt som jag tänkt mig vad gäller genren, för det råkade bli en väldigt tydlig filmmusikgenre (tycker jag). Det vore kul att höra vad ni tänker er för film. Titeln är från en film med Kalle Anka, så häng inte upp er på den... ;)

Är rädd att jag har snott melodin från något tv-program, undrar just vilket.  :unsure: Melodin bara fanns i huvet när jag hängde tvätt...

Spelade in rubbet i ett långpass igår kväll/natt. Lite editering idag. Så det här är supersnabbt gjort för att vara jag... :P
Tankar, synpunkter och förbättringsförslag...?

2009-07-12
Ny version!

Klippte bort första vändan med ensamma spizzicatofioler.
Mörkare virvelsound. Marschvirvlar ändrade till raka.
Timpani och cymbal.
Delvis nytt slut.

« Senast ändrad: 13.07.2009, 00:26:18 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tycker inte det var övertydligt i alla fall vilken genre det skulle röra sig om. Skulle passa till nåt slavdrama kanske, typ Amistad.

Jag tycker att virveltrumman mot slutet är lite "felkvantiserad" med för mycket triolkänsla. Hade nog gjort den rakare om jag bestämde.

Staccatostråkarna i början avslöjar sig lite för tydligt också. Har dock inget recept på förbättring där.

Stråkbasen i början är lite för ensam tycker jag också. Förstår att du vill åt intesitetsökningen efter en stund, men nån stämma till tror jag inte skulle skada.

Någon TV-serielikhet hittar inte jag.

Generellt tycker jag det händer lite för lite i stycket, harmoniskt sett, men det är väl iofs vitsen med filmmusik ibland?

Tycker det låter finfint om detta.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
håller faktiskt med wernborg om det mesta, framförallt trioltrumman där.

Kanske lite basigare stråkar som kör unisont med pizziicatot i början? skulle ta bort lite midifeel kanske.


Dock är det hela grymt väl sammansatt och komponerat. Mycket bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
snabblyssning:

Snygga utpanoreringar av instrumenten, snyggt intensitetshöjande stämning.

Lite för mjäkig trumsektion, för att vara hollywood ;)

Finns ingen melodi, vilket iofs gör det marschaktiga än mer marschaktigt. Ja jo, men visst. Rambo sitter uppe i sequoian och väntar på fienden..

Kören låter bättre än vad jag lyckas med, men ändå synth..

Snyggt avslut!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Något beknt är det över tongångarna men nä vet inte vad.  En blandning mellan Freja och Starwars kanske
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Snyggt spicatto-tema. Fint hantverk som alltid. Skön intensitetsstegring rakt igenom. Hornen i början funkar nästan som en slags revelj och väcker upp fler och fler instrument nästan som när fågelkonserten börjar på morgonen. Nu har jag inte favvolurarna men måste säga att ljudkvaliteten är utmärkt. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
Snyggt! Gillar det mucho! Inte tillräckligt pampigt för Hollywoods feteproduktioner tror jag men kan mycket väl tänka mig detta som tema i nån svensk polisaction film. Bra ljud & njutbart helt enkelt!
Full pott från Hemmansägarn.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Tycker inte det var övertydligt i alla fall vilken genre det skulle röra sig om. Skulle passa till nåt slavdrama kanske, typ Amistad.

Har nog aldrig sett något slavdrama, är jag rädd. Men intressant association, jag tänker på en helt annan genre.

Jag tycker att virveltrumman mot slutet är lite "felkvantiserad" med för mycket triolkänsla. Hade nog gjort den rakare om jag bestämde.
Jag skall se över det. Men jag tycker inte det är triolspel på slutet, det är ju under trumpetpartiet som det smattrar trioler... :unsure: Jag har spelat på tangenterna, så det blir ju lite sisådär.

Staccatostråkarna i början avslöjar sig lite för tydligt också. Har dock inget recept på förbättring där.

Stråkbasen i början är lite för ensam tycker jag också. Förstår att du vill åt intesitetsökningen efter en stund, men nån stämma till tror jag inte skulle skada.
Stråk kan man jobba med hur mycket som helst, men du har rätt, lite mer putsning skadar inte. Altfiolerna vilar i början, få se om jag inte kan sätta fart på de latmaskarna.



Någon TV-serielikhet hittar inte jag.

Puh, jag var rädd att jag hade snott något riktigt vanligt, som Robinson eller Pirates.



Generellt tycker jag det händer lite för lite i stycket, harmoniskt sett, men det är väl iofs vitsen med filmmusik ibland?


Ja, det kanske är i enklaste laget, även för att vara filmmusik. Jag funderar på en passage till som kunde pigga upp.

Tack för bra feed, Wernborg. Du lämnar alltid vettiga synpunkter.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
håller faktiskt med wernborg om det mesta, framförallt trioltrumman där.

Kanske lite basigare stråkar som kör unisont med pizziicatot i början? skulle ta bort lite midifeel kanske.


Dock är det hela grymt väl sammansatt och komponerat. Mycket bra!

Ja, jag hör vad ni säger om trumman. Om det är den jag tror ni menar, andra svängen, så är jag faktiskt ganska nöjd med den. :unsure: Men är det flera som reagerar brukar det vara något knas.

Ja, pizzicatot skär i öronen så har dagen efter. Basar kan vara rätt melodi, tack för tipset! :)

Tack Emu för lyssning och bra feed. Ingen association till filmgenre? :rolleyes:

DON'T PANIC


Utloggad Ben Dover

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Snyggt spicatto-tema. Fint hantverk som alltid. Skön intensitetsstegring rakt igenom. Hornen i början funkar nästan som en slags revelj och väcker upp fler och fler instrument nästan som när fågelkonserten börjar på morgonen. Nu har jag inte favvolurarna men måste säga att ljudkvaliteten är utmärkt. 

Jag tror ni tänker på "Fångarna på Fortet", eller hur?

Kul med demon i den den här stilen  :) Gillar!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
snabblyssning:

Snygga utpanoreringar av instrumenten, snyggt intensitetshöjande stämning.

Lite för mjäkig trumsektion, för att vara hollywood ;)

Finns ingen melodi, vilket iofs gör det marschaktiga än mer marschaktigt. Ja jo, men visst. Rambo sitter uppe i sequoian och väntar på fienden..


Hehe, Rambo... Ja, det är ju inte mina favoritfilmer direkt, och jag skulle nog inte känna igen filmmusiken heller.

Nä, mycket till melodi blev det inte denna gång (jag som brukar tjata om det på dina låtar!  ;)), det är bara trumpeterna som spelar något som kan liknas vid ledmotiv.

Ja, första gången virveln kommer in blev det för fisigt. Jag saknar marschvirvlar med lite tyngd i mina ljudbibliotek, det är mest bara smatter från sejamattan som hörs. Kanske skulle testa att spela trummorna med digitaltrummorna istället.



Kören låter bättre än vad jag lyckas med, men ändå synth..



Asch då, blev kören synthig ändå. Tänkte jag skulle testa att inte dubba med riktig sång denna gång. Men det kanske jag får göra för att tvätta bort samplingskänslan. Jag har förresten använt tre olika samplingar i sekvens, ett "zum", "ooh" och "oaaah"! Tyckte nästan det lät som sequoia - därav namnet.  :lol:

Tack för bra feed!
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Hehe, Rambo... Ja, det är ju inte mina favoritfilmer direkt, och jag skulle nog inte känna igen filmmusiken heller.

Ah Jerry GOldsmith. det måste du lyssna på vid tillfälle  :lol:
Sök på Spotify! Grymt snygga "ny"komponerade "marscher" i speciellt 2:an :)

Trodde faktiskt det var där du hittat inspirationen  :lol:

Citera
Nä, mycket till melodi blev det inte denna gång (jag som brukar tjata om det på dina låtar!  ;)), det är bara trumpeterna som spelar något som kan liknas vid ledmotiv.

Äh melodier är banalt ;) Snygga invävda figurer dock, de spelar tillsammans nåt som kan liknas vid ett motiv, efter några lyssningar! :)
https://soundcloud.com/user7789882


lnetzel

  • Gäst

Någon TV-serielikhet hittar inte jag.


Tycker det påminner om Xena eller Hurcules eller någon sådan där eftermiddagsserie.

Tycker det låter proffsigt nog för att vara med i tv serie! bra jobbat!


Utloggad Master Peo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • His Masters Choice (Sweden)
Imponerande! Välbalanserad komposition! Det enda jag har lite problem med är staccato-stråkarna i introt. Avslöjar sig för tydligt som dator-konstruerade. Ytterligare en stämma här i bas-registret skulle säkert göra susen!

Well done!
Peo
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Naturfilm :P

Tänker mej giraffer..elefanter...bison.. lejon..på den afrikanska savannen..som går mot solnedgången..i slutvinjetten.. :)

Jättevackert alltihop..finns som vanligt ett inre spännings-moment..som gör det fascinerande, jag skulle vilja säja, som alltid med dina kompositioner.

Väldigt behagligt att lyssna på, gillar trumpet-figuren speciellt mycket.

Tack för denna, det här är ju strålande :rolleyes:

/Maria
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Något beknt är det över tongångarna men nä vet inte vad.  En blandning mellan Freja och Starwars kanske
Eko
Hej Eko,
Jag antar du menar Rederiet när du skriver Freja? Det var faktiskt ganska likt vad gäller takten. Men Star Wars... Näe?
Tack för lyssning! :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Snyggt spicatto-tema. Fint hantverk som alltid. Skön intensitetsstegring rakt igenom. Hornen i början funkar nästan som en slags revelj och väcker upp fler och fler instrument nästan som när fågelkonserten börjar på morgonen. Nu har jag inte favvolurarna men måste säga att ljudkvaliteten är utmärkt. 
Ja, det är ju inte första gången jag gör musik på morgontema, men nog har du rätt... Tack så mycket för lyssningen och dina fina ord.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Snyggt! Gillar det mucho! Inte tillräckligt pampigt för Hollywoods feteproduktioner tror jag men kan mycket väl tänka mig detta som tema i nån svensk polisaction film. Bra ljud & njutbart helt enkelt!
Full pott från Hemmansägarn.
Tackar så väldans...  :wub:

Ja, det är en bit kvar till Hollywood-svulst, det inser jag. Men skulle det duga åt svensk filmindustri skulle jag vara lika nöjd. Polisfilm...? Hmm, det har jag inte tänkt på. Intressant.
Tack för lyssning!  :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Snyggt spicatto-tema. Fint hantverk som alltid. Skön intensitetsstegring rakt igenom. Hornen i början funkar nästan som en slags revelj och väcker upp fler och fler instrument nästan som när fågelkonserten börjar på morgonen. Nu har jag inte favvolurarna men måste säga att ljudkvaliteten är utmärkt. 

Jag tror ni tänker på "Fångarna på Fortet", eller hur?

Kul med demon i den den här stilen  :) Gillar!

Hej Ben,
Jag var tvungen att leta rätt på ett Fortet-klipp för att jämföra. Tycker inte det var så likt i melodi eller harmonier, tyckte det lät ganska mycket MIDI och trist om den musiken om jag skall vara ärlig. :huh: Men stilen är ganska lik, medgives.  :)
Tack för lyssningen!
(Välkommen till forumet förresten. Vad gör Phil McCavity nuförtiden? ;))





DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Någon TV-serielikhet hittar inte jag.


Tycker det påminner om Xena eller Hurcules eller någon sådan där eftermiddagsserie.

Hej Inetzel,
Har inte tittat på någon av dem. Däremot står ju Nickelodeon på för jämnan, när inte dvd:n spelar animefilmer typ Yo-gi-oh och Sonic. Är inte jag som tittar, dock.  ;) Jag håller mig till Morden i Midsummer och Lyxfällan...


Tycker det låter proffsigt nog för att vara med i tv serie! bra jobbat!
Allvarligt? Tack... :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Imponerande! Välbalanserad komposition! Det enda jag har lite problem med är staccato-stråkarna i introt. Avslöjar sig för tydligt som dator-konstruerade. Ytterligare en stämma här i bas-registret skulle säkert göra susen!

Well done!
Peo


Hej Peo,

Tack så mycket för de orden. Ja, jag känner att jag har fått motivation att slipa mera på ljuden i introt, och prova bas-stämmor som sagt.  :)

DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Naturfilm :P

Va, utan saxar och wahwah-gitarr...?  ;)


Tänker mej giraffer..elefanter...bison.. lejon..på den afrikanska savannen..som går mot solnedgången..i slutvinjetten.. :)

Jaså, sån film!  :P Ja, jag tror du är närmast mina egna funderingar om film här vad gäller miljön.


Jättevackert alltihop..finns som vanligt ett inre spännings-moment..som gör det fascinerande, jag skulle vilja säja, som alltid med dina kompositioner.

Väldigt behagligt att lyssna på, gillar trumpet-figuren speciellt mycket.

Tack för denna, det här är ju strålande :rolleyes:

/Maria

Tack, du smickrar... :wub: Men kul att du gillar det. Och ännu en gång tack för att du troget lyssnar och kommenterar! :)


DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
håller faktiskt med wernborg om det mesta, framförallt trioltrumman där.

Kanske lite basigare stråkar som kör unisont med pizziicatot i början? skulle ta bort lite midifeel kanske.


Dock är det hela grymt väl sammansatt och komponerat. Mycket bra!

Ja, jag hör vad ni säger om trumman. Om det är den jag tror ni menar, andra svängen, så är jag faktiskt ganska nöjd med den. :unsure: Men är det flera som reagerar brukar det vara något knas.

Ja, pizzicatot skär i öronen så har dagen efter. Basar kan vara rätt melodi, tack för tipset! :)

Tack Emu för lyssning och bra feed. Ingen association till filmgenre? :rolleyes:



Njaej. alltså, den känns lite som en variation på ett tema till en film, inte som huvudnumret, det är aningens för tunnt för det. jag tror du kunde braka på med trummor, aknske lite mer elektroniskt också, för att få en riktig epos-känsla.

Medeltida film känns rätt, men även något scifi tror jag.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil


Medeltida film känns rätt, men även något scifi tror jag.



Medeltid eller Scifi? Ganska olika genres, jag föredrar nog den förstnämnda om jag får välja. Men det var ingen av dem jag tänkte på när jag gjorde låten.   :huh:

Jag spelade nyss upp låten för en kollega, han är inte musiker men är ett riktigt filmfreak. Han såg direkt bilder framför sig som var kusligt lik mina. :o

Utifall att fler vill gissa genres så avvaktar jag med "facit". :)
Kanske måste göra en film också så ni ser att jag har rätt. :lol:
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Krigsfilm.

?
« Senast ändrad: 10.07.2009, 10:55:02 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Krigsfilm var inte vad jag tänkte heller... :unsure:

Första minuten är nog inte så typisk, utan det är framåt 1:15 som jag tycker det stämmer väldigt bra in på en viss genre. Nu borde det vara lätt.  :P

En märklig sak hände när jag spelade upp stycket för min (av min musik i regel rätt så ointresserade) sambo i går kväll, hon hade inte hört det förut eller visste vad jag höll på med, och hon prickade genren direkt, redan efter första hornstöten.  :blink:

Kanske skall man vara runt 40 för att associera som jag? Eller är eget musicerande i sig ett handikapp...? Jag tycker nog det är svårt att se bilder till andras musik när jag tänker efter, då skall det beröra ganska mycket.
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, uppdatera dig på scifi lite så finns rätt mycket klassisk musik där ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Det mesta har redan sagts ser jag. Jag tycker också virveltrumman är störande, den låter inte tajt. Väl strukturerat och ett stycke som gör "sin sak". Skulle funka kanon till någon typ av film/spel, genre låter jag vara osagt. Kan nog funka i det mesta som är lite pampigt och stort.

Bra jobbat!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det mesta har redan sagts ser jag. Jag tycker också virveltrumman är störande, den låter inte tajt. Väl strukturerat och ett stycke som gör "sin sak". Skulle funka kanon till någon typ av film/spel, genre låter jag vara osagt. Kan nog funka i det mesta som är lite pampigt och stort.

Bra jobbat!

Tack Freddy!  :)

Jag fixar till virveln, spiccicatofiolerna, och en del annat! Ny mix kommer strax!
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ny version uppe! (V2)

Förutom en allmän puts så har första vändan med ensamma spizzicatofioler klippts bort, och jag har försökt fått till ett mer dynamiskt slut. Och virveln har blivit mörkare, rak och tajtare på takten. Hoppas det blev till det bättre? :rolleyes:
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter finfint nu.

Dock är virveln fortfarande inte bra på slutet. Nu är triofeelingen nästan borta och är istället bara otajt.

Nån violin i det övre registret som kunde få åka upp i volym också.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag Claudius - alltsp nåt romerskt drama
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter finfint nu.

Dock är virveln fortfarande inte bra på slutet. Nu är triofeelingen nästan borta och är istället bara otajt.


OK,
skall försöka lyssna mig fram till var den är otajt och se om den går att fixa till. Du måste ha känsliga öron. ;) Tack för att du följde upp!  :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag Claudius - alltsp nåt romerskt drama
Kanske är hornen som ger dig den associationen? Skulle nog kunna funka till det, men det var inte det jag tänkte mig heller!  :)

I morgon tänkte jag visa vad jag hade tänkt.   ^_^
DON'T PANIC


freddy

  • Gäst
Angående virveln. Det är nog både lite otajt och sen är anslaget lite ojämnt ibland. Efter 141 (enligt spelaren) så lägger du till något dubbelslag och då känns det svajigt t.ex. Det stressar lite i vissa anslag tycker jag det låter som, man vill bara ha ett schyst flyt liksom. Det blev en stor grej av detta nu, vilket det egentligen inte är.

Jag gillar den mer nu - låten, osäker på varför eller vad som har hänt. Eller om det kan vara så att det är för att det är andra gången jag gillar den.