Kontrollrummet

NIN doftande låt...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danny Dee

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Efter lite frånvaro pga resa till tyskland är jag nu tillbaka :P

Här kommer en låt som jag pusslat ihop igår och idag.
Det är fortfarande ett par klipp och lite missljud som behövs åtgärdas.

Har lyssnat mycket på NIN och det hörs väl en del. Hehe.

Kom gärna med kritik.

Det är förövrigt meningen att trummorna ska kompressor pumpa :)

/D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skitbra! Jag får NiN-vibbar visst. Behöver komma på sång också. Om du inte sjunger själv skulle jag föreslå ynot.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Danny Dee

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Det kommer sång.. Om bara den tilltänkta fröken pallrar sig hit från Tyskland nångång :)
Ibland ångrar man att man sålde sin Macbook... Typiskt.

Har även tänkt byta ut "körerna" mot nånting annat men jag orkade inte bläddra igenom alla ljud.
Förhoppningsvis hittar jag något mellotron aktigt.

/D


lnetzel

  • Gäst
Skriver du NIN doftande låt tigger du om kommentar från mig...  ;)

Harmonierna i pianot i början låter lite NIN från Fragile tiden men där tycker jag NIN doften slutar. Sedan låter det mer Tool faktiskt. Speciellt soundet på gitarren... okej trummorna låter lite NIN minimalistiskt som på "The Slip" skivan också. Men det är så pass standard idag med skruvade trummor så det skulle jag inte ha tänkt på om du inte skrev NIN.

Skippa körerna, det är mest pinsamt med sådana ljud i sådana här låtar om det inte håller extremt hög kvalitet eller försöker trycka in sig i något Goth fack. Om du vill köra NIN stuket så kan du skippa melotron och körer och kanske göra några av hans gitarr trick. Spela in för fort eller för långsamt och sedan pitcha upp eller ned för att komma till orginaltonen igen. Men att försöka låta NIN är kanske ingen vidare bra utgångspunkt heller. Hans sound har ju Trent i princip inofficiell ensamrätt på.

Svårt att tycka något subjektivt innan låten är klar. Jag saknar också sång och kanske även lite mer variation på arret men det kan ju å andra sidan en sångare/sångerska kanske råda bot på. Man blir lätt utråkad utan sång just nu.


Utloggad Danny Dee

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Inetzel >>
Precis det jag behövde höra :) Bara att såga på.. Jag gillar kritik för det utvecklar och ibland sparkar det in huvudet på nya banor.
Jag drog referensen bara för att jag lyssnat mycket på NIN senaste tiden så det speglas väl en del i låtarna.
Jag vill ju inte att det blir en NIN rip off heller. Det är ju ändå min låt :)

Körerna är som sagt var en liten nödlösning för att jag inte orkade leta de ljud jag ville ha. Behövde få in lite atmosfär i den andra delen.
Jag tror dock att mellotron eller någon skön analogsynth kan göra susen där.

Sången kommer också att göra stor skillnad. Det är ju väldigt tomt just nu och mer variation behövs.

Ska testa lite grejer i natt så det kanske kommer upp en ny version senare.

Tackar för bra synpunkter :)

/D





Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Danny.

Jo men visst,detta är grymt! Sång på detta kommer att bli kalas.Lite "häftig" baskagge,men det skulle ju vara så så.. :)

Rock on mate,greja en sångare till detta då...

Mike


Utloggad Danny Dee

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Mike >> Jag hoppas att jag får texten snart av hon som är tänkt att sjunga så att jag kan arra lite mer utifrån den.
Förhoppningsvis så kommer det en version med sång om inte allt för länge.

Ska putsa lite på låten i natt tänkte jag :)


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Kan väl bli ngt det där när det är färdigt! Jag är inte sådär toksvag för introt men när det drar igång så funkar det fint tycker jag!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Intro pianot lite dovt. Gitarrerna lite vassa men volymmässigt rätt, bara liten korrektion ned i vasshet. Bra lågbas!! Outropianot har väl mer diskant än introt? Borde vara samma eller? Cool pryl i alla fall! Rockar!!!!


Utloggad Danny Dee

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Tackar Bengan och Zorrow!

Introt kommer att bli rätt mycket putsat på. Det är ju än så länge bara en skiss :)
Pianot är likadant hela vägen men jag tror samplingen i slutet lyfter fram lite andra övertoner. Det kan vara det som hörs.

/D


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
"Something I can never have" från Still-skivan!!! :D


Utloggad Danny Dee

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
"Something I can never have" från Still-skivan!!! :D

Är det likt? Jag måste lyssna..

*har lyssnat nu och inte vet jag om det är så likt? Eller vad menar du?
« Senast ändrad: 10.07.2009, 18:49:55 by Danny Dee »


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Ähh... det kanske inte var så likt när man detalj-lyssnar. Men det var min första reaktion. Samma initiala stämning.


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Det rockande mellanpartiet låter väldigt bra i mina öron. Jag tänker lite på Ramstein. Fast där är jag
kanske ute o reser  :)
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa