Kontrollrummet

SpeedyMotors - Big Bang

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
LÅTNAMN: Big Bang
ARTIST/GRUPP: SpeedyMotors
GENRE: Grunge
LÅTLÄNGD: 3:30
KOMPOSITÖR: Peter Sundell
PRODUCENT:-  "  -
EV. MEDVERKANDE: DrLoop (mix)
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Ytterligare en låt från mitt projekt att spela in en fullängdare innan det är försent (my bucket list!).

Ännu en NYMIXAD VERSION med något som förhoppningsvis kanske kan få ett godkännande?


« Senast ändrad: 09.07.2009, 22:31:09 by Hemmansaegarn »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Fet rock,härligt!

Men mixen,njäe..Sången alldeles för låg..Mycke gura volym..etc,,

Dessvärre har jag inte tid att göra en bättre analys som kan hjälpa dig lite på traven med mixen,tittar bara in lite snabbt..Hoppas att nån av dom andra ger mixen/låten lite tid/tips,för svänger gör det!

Bra jobbat så här långt,lite fix i mixen då...

Mvh
Mike


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag tycker inte om mixen. Sången är för låg, som HM påpekar, sen låter trummorna för mjäkiga till den här typen av låt. Det låter luddigt om det mesta tycker jag. Men visst finns det kunnande här både vad gäller sång och instrument. Själva låten är väl inget man lyfter ögonbrynet åt, lite standard så där.
Vad menar du med "innan det är försent"? Du menar kanske att du vill ha kritik, för att rätta till saker och ting innan du gör fullängdaren? Ok, nu har du fått den från mig ialla fall. Hej!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låt och justa harmonier - bra tryck men får nog hålla med övrig om att mixen är lite sned. Alldeles för mycket fokus på kompgurorna och alldeles för lite på sången - börja där tycker jag.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tsmalmbe

Mixen är usel. Dålig utgångspunkt, komprimerad till döds. Fixa mixen från grunden. Välj det som ör viktigt - gitarre reller sång, poch jobba från det. Minska rever b och grötighet genom att ekvalisera bort saker som ligger påvaranna. Nu låter det jättemycket demo över det hela, verkligen amatörmåssigt. Sounden kan skert bli bättre bara genom en proper mixning,
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
Jag tycker inte om mixen. Sången är för låg, som HM påpekar, sen låter trummorna för mjäkiga till den här typen av låt. Det låter luddigt om det mesta tycker jag. Men visst finns det kunnande här både vad gäller sång och instrument. Själva låten är väl inget man lyfter ögonbrynet åt, lite standard så där.
Vad menar du med "innan det är försent"? Du menar kanske att du vill ha kritik, för att rätta till saker och ting innan du gör fullängdaren? Ok, nu har du fått den från mig ialla fall. Hej!

Har du hört talas om "The Bucket List", en film där ett gäng gubbar skriver ner det dom vill göra innan dom dör och sen gör det... Att göra en full-längdare ligger i min hink!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba Peter.

Såg att du varit på denna en gång till.Basen har du tömt på alla botten frekvenser,inget tryck i låten..nu ligger det mesta av ljudbilden i mellan och övre mellan/diskant registret..Sprid ut frekvenserna lite,då kommer detta att bli kalas.Sången rätt avlägsen(för kraftigt reverberat)och lite låg i volym..Dra sången närmare lyssnaren och upp med densamma i volym.

På´n igen Peter för detta svänger!

Mike


Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
Tjabba Peter.

Såg att du varit på denna en gång till.Basen har du tömt på alla botten frekvenser,inget tryck i låten..nu ligger det mesta av ljudbilden i mellan och övre mellan/diskant registret..Sprid ut frekvenserna lite,då kommer detta att bli kalas.Sången rätt avlägsen(för kraftigt reverberat)och lite låg i volym..Dra sången närmare lyssnaren och upp med densamma i volym.

På´n igen Peter för detta svänger!

Mike

Jo jag har experimenterat lite med att klippa i botten men gått för hårt fram. Och sången ska fram några db. Tack för att du tar dig tid och lyssnar! Du e en klippa Mike!
 


Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
 :(
« Senast ändrad: 09.07.2009, 19:03:11 by Hemmansaegarn »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nä härifrån blir det underkänt.
Trummorna satt som en smäck i förra verren men gurorna var för höga och sången för låg. Ska det va så j-vla svårt att dra de två pottarna mot varandra? I den nya verren har trummorna förstörts helt gurorna ligger kvar och sången ökats något men inte i paritet till det andra......
Sorry - bra låt men det krävs bättre mixning. (soory DrLoop)
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
Drloop lånar tangentbordet.
Philips dator högtalare modell hedenhös. Man hör inte alls vad som händer.

Nej, skall det mixas så får det bli i mina monitorer nästa gång, eller så får fan i mig Hemmans killen fixa ny lyssning.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Låter hyfsat bra, men haltar lite på nåt sätt, lite otajt eller nåt. Hyfsat bra guraljud.
Sången låter lite svag och lite svengelska emellanåt så där finns lite förbättringspotential.
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Låter hyfsat bra, men haltar lite på nåt sätt, lite otajt eller nåt. Hyfsat bra guraljud.
Sången låter lite svag och lite svengelska emellanåt så där finns lite förbättringspotential.

Vilken version har du lyssnat på?


Den ovan min postning
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


lnetzel

  • Gäst
Jag hör inget otajt... Tycker sången och speciellt andra stämman/orna har riktigt skönt sound. Även gitarrerna låter ok i mina lurar... brukar inte gilla gitarrsolon men det är skön effekt som tusan på det du har vilket gör att det blir lyssningsbart;)

Trummorna låter tyvärr trummaskin, det hade jag nog inte tänkt på egentligen för när väl sången och gitarrerna kommer in tänker man inte så mycket på det men tyvärr röjjer introt och vissa fills en medioker trumprogramering. Även ljudet på trummorna är lite konstigt. Kaggen är inte mycket till kagge, upp med volymen på den. Virveltrumman låter väldigt plastig och tunn, vet inte hur jag skall förklara. Kanske dåligt reverb eller välj annat ljud på den?

Som låt är det schysst, har lyssnat 3 gånger och refrängen sitter i mitt huvud. Gillar även sången direkt efter gitarrsolot, mycket skönt! Låten blir absolut bättre under sista halvan.


Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
Tack lnetzel! Kul att du gillar låten. Mixen är DrLoops förtjänst. Trummaskinsprogrammeringen är min skuld  ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
rawk :D

+ Bra mix, minus rösten som ligger lite grumligt tyckker jag. kan bero på kass lyssning
+ bra låt!
+ skitbra spelat, ösigt

- Rösten tappar intensitet och styrning på de högre tonerna. Även timingen blir lite sämre däruppe på något vis.
- Trummorna låter skittråkiga, statiska och plastiga. Funkar i mycken musik, men här borde det vara mer....tja, bättre. ;)


Summa summarum så är det dock bra. Jag skulle gärna sett finslipning av sången på högre toner, samt att trummorna skitades ner lite iallafall. Kanske trycka genom vintage warmer eller något, för att se om det kan hjälpa?
Grymma gitarrljud!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
rawk :D

+ Bra mix, minus rösten som ligger lite grumligt tyckker jag. kan bero på kass lyssning
+ bra låt!
+ skitbra spelat, ösigt

- Rösten tappar intensitet och styrning på de högre tonerna. Även timingen blir lite sämre däruppe på något vis.
- Trummorna låter skittråkiga, statiska och plastiga. Funkar i mycken musik, men här borde det vara mer....tja, bättre. ;)


Summa summarum så är det dock bra. Jag skulle gärna sett finslipning av sången på högre toner, samt att trummorna skitades ner lite iallafall. Kanske trycka genom vintage warmer eller något, för att se om det kan hjälpa?
Grymma gitarrljud!

Hej Emulator och tack, det är denna typ av omdömen jag uppskattar allra mest!