Hmmm sånt här är alltid svårt att säga. Mina muskilyssningsvanor har faktiskt förändrats mycket under de senaste tio åren. Obemärkt så blir det väl så att man följer trenden att mer lyssna på "låtar" än hela album, typ ipod/mtv stuket. Ett album hade en helt annan betydelse för det tonåriga egghuvudet. Då väntade man på att ens favvoband skulle släppa just den plattan och när den kom så var det ett stort ögonblick. Så är det inte längre.
Konskvensen är att man får gräva i minnenas skräpkammare och kommer upp med en massa gammalt bråte, som man inte riktigt känner representerar det man lyssnar på idag.
Det är också svårt för mig som massiv musikkonsument att säga en enda skiva. Så jag drar till med en fem stycken... (vilket inte var det du frågade efter) Alla är sjuttiotalsskivor för det var som sagt då jag "lyssnade på skivor".
Pink Floyd The wall
Blue Öyster Cult: Agents of fortune
Boston: Dont look back
Uriah Heep: Sweet Freedom
Frank Zappa: Overnight senstaion
Jag minns fortfarande den där känslan av att sitta med ett album framför sig och verkligen lyssna på låt efter låt och sedan andaktsfullt vända på skivan för att höra baksidan, samtidigt som jag studerade albumcoveret. Läste eventuella texter på innersleaven och funderade kring livet kärleken universum och allt.