Kontrollrummet

Kontrollrummets förstasida!

gäst · 115 · 23951

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KillwithSkill

  • Gäst
Okej, det är ett musikforum. Men jag vete fasen om det är lite väl mycket demos som postas? Av 15 synliga trådar på startsidan är 13 av dom demos! Är folk bara ute efter beröm och postar en massa skit eller? Visst, smaken som baken. Men jag tycker ärligt att det är mycket skit som postas. Och även jag har väl släppt 2-3 skitlåtar så jag är heller inte oskyldig. Men det verkar som om det inte blir nåt vettigt av det. Det blir bara en inavlad-inbördes-beundran-klubb här. Visst det är väl bra med demos. Men kan man inte lägga ett demosforum som en underkategori, typ som off-topic fast med "senaste demosen" Tycker det finns så mycket mer att diskutera än just folks förbannade låtar. Jag orkar inte ens lyssna längre. Och ännu mindre ge kritik. Ville bara framföra det!  :)


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Jag håller med till 100%.
Behöver varje ny demotråd/inlägg i demotråd verkligen hamna på förstasidan?
Off-topic trådar hamnar ju inte där, vilket jag faktiskt hellre skulle se.

Bort med alla demotrådar ifrån förstasidan!
Dolphins are gay sharks.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
OK!
Förrän vi går vidare är det väl skäl att ta en titt på statistiken i KR. Vilka sidor som är mest populära. Detta är situationen 24.4 och gäller de <10 största tavlorna>

Off-topic                          6550
Färdiga demon                   3203
Medlemmar                        2657
Allt om kontrollrummet.com   2252
Halvfärdiga demon               1842
Övriga musikfrågor               1071
Övrig utrustning                   940
Inspelning                           714
Mixning och mastring             482
Gitarrer                               442

Off-topic är ju bortlämnat från förstasidan så följande mest populära på första sidan är ju faktiskt avdelningen <Färdiga demon>. Och från direkt musikbaserade tavlor så är andra mest populära avdelning <Halvfärdiga demon>.

Att plocka bort två av musikforumets mest populära musikinriktade tavlor från första sidan skulle nog vara som att dra bottenproppen ur en båt. Och om nån är trött på folks "förbannade låtar" så är det ju faktiskt bara att lämna dem olyssnade. Det att här postas en del "skit" står väl för var och en att döma själv. Det som nån annan tycker att är skit o onödigt kanske uppskattas högt av nån annan. Lite fråga om respekt oxo här. Inte döma för fort.

Hoppas ni KillwithSkill o basshole har förståelse för "demonerna" och postningen av demosen,  tror nog att däri ligger KR:s styrka:

Ett forum för alla musikintresserade, oberoende av genre eller kunnande

mvh

Johan


EDIT: Slänger fram ett sån förfrågan åt admin om möjligheten att själv kunna inverka på vad som visas på första sidan, typ nån krux i egna profilen
« Senast ändrad: 24.04.2007, 08:47:01 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Man kan tillåta demotavlorna att ignoreras, men  då har man ingen åtkomst till dem överhuvudtaget. Finns inte riktigt någon mellanväg. Liknande som RSS-tavlorna: väljer du bort dem faller de bort från förstasidan, men också från allt annat.

Att demon är viktigt och populärt är ett statistiskt faktum som vi inte heller kan förbise. Att offtopic inte sitter på första sidan ett val vi gjprt medvetet, för att detta är ett musikerforum. OT är mer än tillåtet, men inte i huvudrollen.

Andra lösningar eller förslag?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad aoeu

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Går det att dela listan med senaste inlägg i två delar? En med demo-trådar och en med övriga trådar?


Utloggad SvartSaft

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 155
    • Visa profil
    • MySpace
En idé kanske skulle kunna vara att ha två "startsidor" - så att man klickar på en länk från förstasidan och kommer till en sammanfattning på senaste demopostningarna från både färdiga och icke-färdiga demos.
På så vis kan man ju lägga den sidan som bokmärke om man nu vill komma dit direkt när man går in på kontrollrummet.

En annan sak vore att göra som Fotosidan (tror jag det var) har gjort - dela upp demopostningar på "nybörjare" och "proffs".
- Mer intresserad än begåvad -

- Hemsida: http://rock.gnarp.se -Myspace: http://www.myspace.com/svartsaft -


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Att säga att det är mycket skit som publiceras är väl att ta i lite.Musik stilar å smak är väl upp till varje individ.Tycker det är ett ohållbart och dåligt argument för att genomföra en sådan drastisk förändring av forumet, med den motivationen.För egen del så har jag inte ännu nått det stadiet i min musikaliska utveckling där feedback har spelat ut sin roll.För mig är bra/dålig kritik utvecklande.

Det är ju som med allt annat,man behöver ju inte läsa/lyssna på allt man inte gillar.För egen del så tycker jag att demo sidorna fyller sin funktion på ett musik forum,även på första sidan.
Men allt är ju relativt.När kontrollrummet växer så kan det bli fråga om en omprioritering helt klart,men så farligt är det väl inte ännu? Det är ju inte svårare än att man går in på den sidan man är intresserad av.

Mvh
Micael


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Som jag föreslog i en annan tråd (tror det var i samband med RSS-diskussionerna) så vore det ju fantastiskt att ha möjligheten att själv välja vilka tavlor man vill se.

Typ att jag i min profil skulle kunna bocka bort FL Studio, Sonar och annat som jag inte kan nåt om eller är intresserad av.

Finns det ingen sån modul till SMF?


Utloggad tsmalmbe

Jag har valt vissa tavlor som man kan avkruxa totalt, i dagens läge OT och RSS-tavlorna. De andra, OK, kan genomföras, men risken är att nån postar en generell fråga i forum X, vilket Linkowich kunde besvara, men inte gör det för han ser inte inlägget. Situationen ser vi ju ganska ofta ändå, att man frågar i Cubaseforumet hur en gate fungerar för att man just håller på med en gate i Cubase. Risken är att varen minskar om man inte ser alla forum.

Bara min åsikt ur (mitt) helhetsperspektiv.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Håller med trådstartaren lite faktiskt. Blir lite väl mycket demos på första sidan... vill jag lyssna på demos brukar jag gå in på den avdelning o kolla vad som är nytt eller inte. Som det är nu så blir det väl väldigt mycket demopostningar. Är lite kluven i frågan men tror nog att jag hellre inte hade haft dem på förstasidan.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Som jag föreslog i en annan tråd (tror det var i samband med RSS-diskussionerna) så vore det ju fantastiskt att ha möjligheten att själv välja vilka tavlor man vill se.

Typ att jag i min profil skulle kunna bocka bort FL Studio, Sonar och annat som jag inte kan nåt om eller är intresserad av.

Finns det ingen sån modul till SMF?

Håller med. Bra ide. / Mikke


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Kan inte demona helt enkelt läggas under rubriken "Mediacenter", på samma sätt som RSS:erna ligger under rubriken "Nyheter från världen"?


Utloggad tsmalmbe

Mr. Phils idé går att implementera. Blir av nästa vecka tidigast dock. Alla överens?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hold on en stund!
Är det <första sidan> eller är det <Kontrollrummet - Informationscenter> som ska ändras och på vilket sätt.

Ska demona bort från <Kontrollrummet - Informationscenter>? Det vore synd , där har man ju kunnat följa med hela forumets musikinriktade aktivitet med en gångs överblick.

Så en tvångsflyttning av demona bara för att nån e lite trött "på att diskutera folks förbannade låtar". Eller för att nån hellre skulle se att Off-topic tråden skulle hamna på första sidan istället för demona. Här strartar väl en himla upplyftande diskusion igen.

Men underrätta mig what´s going on, detta är oxo mitt hem :)



h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hold on en stund!
Är det <första sidan> eller är det <Kontrollrummet - Informationscenter> som ska ändras och på vilket sätt.

Ska demona bort från <Kontrollrummet - Informationscenter>? Det vore synd , där har man ju kunnat följa med hela forumets musikinriktade aktivitet med en gångs överblick.

Så en tvångsflyttning av demona bara för att nån e lite trött "på att diskutera folks förbannade låtar". Eller för att nån hellre skulle se att Off-topic tråden skulle hamna på första sidan istället för demona. Här strartar väl en himla upplyftande diskusion igen.

Men underrätta mig what´s going on, detta är oxo mitt hem :)



h.  Johan
Min tanke är alltså att demona flyttar från vänsterspalten, till högerspalten. O lite neråt. Under rubriken MediaCenter. Under alla RSS-feeds. Fortfarande på samma sida. Inte gömmas undan. Säg ja nu.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hold on en stund!
Är det <första sidan> eller är det <Kontrollrummet - Informationscenter> som ska ändras och på vilket sätt.

Ska demona bort från <Kontrollrummet - Informationscenter>? Det vore synd , där har man ju kunnat följa med hela forumets musikinriktade aktivitet med en gångs överblick.

Så en tvångsflyttning av demona bara för att nån e lite trött "på att diskutera folks förbannade låtar". Eller för att nån hellre skulle se att Off-topic tråden skulle hamna på första sidan istället för demona. Här strartar väl en himla upplyftande diskusion igen.

Men underrätta mig what´s going on, detta är oxo mitt hem :)



h.  Johan
Min tanke är alltså att demona flyttar från vänsterspalten, till högerspalten. O lite neråt. Under rubriken MediaCenter. Under alla RSS-feeds. Fortfarande på samma sida. Inte gömmas undan. Säg ja nu.



OK MrPhil (och admin)!

Nu säger jag JA. Låter bra!


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Skall demosidorna ändras layoutmässigt då? Det vore tråkigt är om det ändrades till mediacentrets utseende - inte minst tappa bort underrubkrik.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Hold on en stund!
Är det <första sidan> eller är det <Kontrollrummet - Informationscenter> som ska ändras och på vilket sätt.

Ska demona bort från <Kontrollrummet - Informationscenter>? Det vore synd , där har man ju kunnat följa med hela forumets musikinriktade aktivitet med en gångs överblick.

Så en tvångsflyttning av demona bara för att nån e lite trött "på att diskutera folks förbannade låtar". Eller för att nån hellre skulle se att Off-topic tråden skulle hamna på första sidan istället för demona. Här strartar väl en himla upplyftande diskusion igen.

Men underrätta mig what´s going on, detta är oxo mitt hem :)



h.  Johan
Min tanke är alltså att demona flyttar från vänsterspalten, till högerspalten. O lite neråt. Under rubriken MediaCenter. Under alla RSS-feeds. Fortfarande på samma sida. Inte gömmas undan. Säg ja nu.

Jag säger ehlt klart "ja" till detta. På sätt slipper man demoströmmen bland andra ämnen men man fåt fortfarande en god överblick av vad som kommer in... ut... upp.


KillwithSkill

  • Gäst
Det var väldigt vad "folks förbannade låtar" tog skruv? Dessutom, framgick inte "smaken som baken" och "Jag orkar inte ens lyssna längre" i trådstarten??? Det är ju som Mike säger att det är ju inte svårare än att ge fan i att lyssna på låtarna. JAG tycker det mesta låter skit men det är vad JAG tycker, sen att det låter bommul i andras är ju en annan sak. Men skit i det nu. Om vi ska gå på poängen så är det så att jag tycker det är inget annat än en massa demos på startsidan. Och det vore skönt att det vore att få slippa det eller åtminstone ha en en separat sektion för just demos. Fast fortfarande ha "senaste inläggen" så att det går att bumpa om man så vill. Men det var mest en idé som jag hade. Klart som fasen att folk ska få posta demos!  :)


Utloggad tsmalmbe

Skall demosidorna ändras layoutmässigt då?

Nej.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
"Det var väldigt vad "folks förbannade låtar" tog skruv?" Ja det kunde man ju inte ana  ;)

Men visst allt som förbättrar är bra och det här kan nog vara bra.



KillwithSkill

  • Gäst
Jag röstar oxå JA till MrPhil's förslag!
Vill oxå passa på att tacka crewet bakom KT som lyssnar.  :)
« Senast ändrad: 24.04.2007, 17:59:00 by KillwithSkill »




Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Att sära på diskussioner och demos kan vara en bra idé, men bara om det ger mer utrymme åt båda, inte om man liksom stuvar undan det ena.

EDIT: Också bra om det leder till att nya demos hänger kvar lite längre på förstasidan, större chans att folk lyssnar då!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Att sära på diskussioner och demos kan vara en bra idé, men bara om det ger mer utrymme åt båda, inte om man liksom stuvar undan det ena.

EDIT: Också bra om det leder till att nya demos hänger kvar lite längre på förstasidan, större chans att folk lyssnar då!

fanken så bra synpunkt, missat den helt :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Åsså blev jag oxå nöjd. Shoot Tsm.

Mvh
Micael


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Och precis NU ligger det 12 demotrådar/låtar på förstasidan. Skulle inte det här åtgärdas den här veckan eller faller det här också under "kosmetika", dvs prioritet 0,001?

Ni som känner er träffade får ursäkta men jag är inte intresserad av folks psytrance, melodica, house, reggae, electronica, D&B etc-låtar.
Jag besöker det här forumet för att diskutera studioteknik, instrument, akustik, pluggar, datorer, mixning... ja allt UTOM folks låtar!!

Självklart ska det finnas utrymme för demos och diskussioner kring dem men MÅSTE de upp på förstasidan?

Ta bort demos från vänsterspalten eller var konsekventa och låt ALLA trådar, oavsett ämne  hamna där.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Kontrollrummet, Total ljudkontroll :)
Och ljud kommer från bl.a musik, och musik kommer från bl.a från DEMON här på KR. Så demona spelar nog en mycketviktig roll här. Men om jag fattat saken rätt så är det väl några ändringar på kommande, till vänster demon och till höger annat musikinriktat, inte dock typ "snacktrådar" och "mattrådar". Så nu får du tillsvidare lixom stänga lite vänstra ögat och ha en viss förståelseför oss "DEMONER"


h.  Johan
« Senast ändrad: 05.05.2007, 04:14:40 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Skulle inte det här åtgärdas den här veckan eller faller det här också under "kosmetika", dvs prioritet 0,001?

Nej, det var aldrig prioritet 0,001 eller "kosmetika". Tyvärr, there is only so much one man can do. Men, nu är det i alla fall fixat en bit framåt. Möjliga "kosmetiska" ändringar kan ni ju önska er igen, båda "senaste"-lådorna baserar sig nu på samma displaykod.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Det jag kan tycka är störande är att folk postar  "demosar" som inte är FÄRDIGA "demosar" i  "FÄRDIGA DEMOS" forumet. Derav mycket "skit" som egentligen skulle varit i "halvfärdiga" demosar avdelningen.



 :ph34r: :ph34r: :ph34r:


KillwithSkill

  • Gäst
Nice, det blev ju bra med demosen ner till höger. Nu är det mer cleant, snyggt och överskådligt. Inte in your face med demos. Bra jobbat!  :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jäkla fint att demolåtarna fick sin egen plats men..

LÅT DEMOLÅDAN BYTA PLATS MED ANTINGEN <Nyheter från världen> ELLER <Nyheter från kontrollrummet> HAMNAR JU ATT RULLA NER SIG TILL HALVA SIDAN ALLA GÅNGER MAN SKA KOLLA DEMOLÅTARNA.

Oj, det blev stora bokstäver, inte meningen att "skrika" :P

Men en sån ändring borde väl kunna ordnas. Är nog viktigare för KR oxo att lådan för demolåtarna syns när man öppnar första sidan! :) Nu ligger dom gömda, skäms vi för dom :unsure:

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

:) Nu ligger dom gömda, skäms vi för dom :unsure:

Jag har så förbannat stora (och många!) monitorer att jag inte märkt problemet :)

Nåja, det kan säkert ordnas om.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.