Kontrollrummet

Studiobloggar!!!!

Omröstning

Finns det intresse för studiobloggar?

Ja, det verkar jätteintressant
20 (45.5%)
Mjoe, kanske
10 (22.7%)
Nej, absolut inte.. USCH!!
4 (9.1%)
Jag är ganska likgiltig
10 (22.7%)

Antal personer som röstat: 42

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Jag satt inne på toaletten och filosoferade, och kom att tänka på ämnet "studioblogg" altså, en blogg som innefattar information om vad man gjort i studion, hur man mickat, med vad för mick, hur rummet ser ut och har för karaktär, hur man processerat signalen i efterhand och hur/varför man gått tillväga!!!

Som denna tråd beskriver, så vill jag vet hur pass stort intresset är för denna typ av läsning!?  :)
jag skulle uppskatta om så många som möjligt röstade, för denna fråga brinner jag verkligen för, och skulle mer än gärna dela med mig av mina arbetssysslor..  ^_^

Vänliga hälsningar
Jonas Wijk a.k.a idf
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


DåligtGehör

  • Gäst
Jag satt inne på toaletten och filosoferade, och kom att tänka på ämnet "studioblogg" altså, en blogg som innefattar information om vad man gjort i studion, hur man mickat, med vad för mick, hur rummet ser ut och har för karaktär, hur man processerat signalen i efterhand och hur/varför man gått tillväga!!!

Som denna tråd beskriver, så vill jag vet hur pass stort intresset är för denna typ av läsning!?  :)
jag skulle uppskatta om så många som möjligt röstade, för denna fråga brinner jag verkligen för, och skulle mer än gärna dela med mig av mina arbetssysslor..  ^_^

Vänliga hälsningar
Jonas Wijk a.k.a idf

Fan det blir ju rena rama Runarstorm då jö   :o :blink: :rolleyes: :D 
Så jag röstade ja.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Jag menar inte att man ska ha det nödvändigtvis på KR, jag menar ifall folk är intresserade av en sajt som erbjuder bloggfunktioner utanför forumet.. alltså, helt fristående från forumdel, lunarstorm eller annat!! :)
helt enkelt för folk som vill läsa/skriva om sina dagar i sin studio där man jobbar på ett visst sätt, så att man kan koncentrera sig endast på de praktiska lösningarna som folk erbjuder sig sprida vidare..!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


DåligtGehör

  • Gäst
Det skulle vara väldigt intressant. Men ännu mer intressant om det fanns ljudklipp som man kunde ta del av.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Det skulle vara väldigt intressant. Men ännu mer intressant om det fanns ljudklipp som man kunde ta del av.
absolut!! än så länge tänkte jag mer på intresset!! har även funderingar på mallar, för hur soundet skapas.. som man kan ta del av.. olika delar av bloggen/forumet där det finns avdelningar för Live, Pro Tools, Reason, Cubase  osv, där intresset finns helt enkelt!!

och absolut inget som är meningen att det ska sätta KR i konkurs.. ;) mer att KR och min tanke ska hjälpa varandra, vara länkvänner helt enkelt!!  :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Det enda som hittils har hindrat KR från att ha bloggar, är att integrationen mellan vår forumprogramvara och en bra blogprogramvara låter sig väntas på. Det uteslutar inte att det skulle finnas en Wordpress eller dylik installerad. Att en integration fattas betyder i princip bara att de som vill skriva bloggar måste registrera samma användarnamn två gånger.

Att lägga upp en blog, tekniskt sett utan integrationer, är inte så väldigt svårt. Själv har jag ingen anna direkt åsikt förutom att programvaran måste vara tillräckligt mainstream för att man skall få bra support, och att det finns en potentiell integration nångång i framtiden för användardatabaserna.

Dessutom så ser jag gärna att det finns ett grundläggande intresse för att producera material, så att det inte utvecklas funktionalitet som ingen vill ha.

Hur bloggarna skulle synas  på forumet (om alls) är sen ännu en fråga. Enklaste skulle i detta fall vara att lägga ett nytt fält i profilen "min blogg", som alla för fylla i en adress i. Till vilken blog man nu än vill förstås.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Svar; Ja, det verkar jätteintressant.

Kanske inte jätteintressant men det beror på vad som står i bloggen så klart.


Utloggad tsmalmbe

Ja, en blogg är ju bara ett verktyg. Det vad som skrivs är en anna femma.

Mitt förslag på programvara är Wordpress.

Mitt förslag på innehåll är "något intressant".
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
verkar spännande! kul att se lite mer ingående hur andra jobbar  ^_^
Hälsa sa Hellsa


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Det enda som hittils har hindrat KR från att ha bloggar, är att integrationen mellan vår forumprogramvara och en bra blogprogramvara låter sig väntas på. Det uteslutar inte att det skulle finnas en Wordpress eller dylik installerad. Att en integration fattas betyder i princip bara att de som vill skriva bloggar måste registrera samma användarnamn två gånger.

Att lägga upp en blog, tekniskt sett utan integrationer, är inte så väldigt svårt. Själv har jag ingen anna direkt åsikt förutom att programvaran måste vara tillräckligt mainstream för att man skall få bra support, och att det finns en potentiell integration nångång i framtiden för användardatabaserna.

Dessutom så ser jag gärna att det finns ett grundläggande intresse för att producera material, så att det inte utvecklas funktionalitet som ingen vill ha.

Hur bloggarna skulle synas  på forumet (om alls) är sen ännu en fråga. Enklaste skulle i detta fall vara att lägga ett nytt fält i profilen "min blogg", som alla för fylla i en adress i. Till vilken blog man nu än vill förstås.

som sagt är inte min vision att integrera en bloggfunktion i forumet, eftersom det lätt blir för plottrigt!! det jag har i åtanke är att bygga upp en "ny" funktion utanför forumet som folk får läsa o skriva på!! och sen om intresset finns.. ett samarbete är jag inte rädd för.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jo, lite småintressant är det väl. Iallafall om det är bra skrivet... :)

Om det sedan bör vara en del av själva forumet eller inte är väl en annan sak. Var/är det många som bloggar på studio?
Annars tycker jag att ett blogg-fält i profilen som ts föreslog borde räcka långt.


Utloggad tsmalmbe

Integrationen som jag talar om skulle ENDAST innefatta en integration av användarid. Alltså single sign-on. Inget annat plotter. Och att lägga upp bloggarna på http://blog.kontrollrummet.com då alltså. Och sen länka in bloggarna med ett bloggfält i profilen. Simple as that.

Men som sagt blir inte single sign-on realitet inom en snar framtid. Det andra kan dock bli. Gör gärna samarbete i samband med upplägget med dig idf, eftersom det alltid underlättar att vara flere kring konfigurering och administrering! Lägg PM så kan vi spinna vidare på den tekniska biten om du vill.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tycker ämnet låter jätteintressant. Älskar att läsa om hur andra jobbar och resonerar kring tekniken och känslan. Kanske även "spår-för-spåranalys" på lyckade låtar, typ allmänt önskemål på något i KR:s demoavdelning? Tycker dock helst det borde finnas inom KR:s väggar, är så rädd att gå vilse på nätet.   :)
DON'T PANIC


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
Kanske även "spår-för-spåranalys" på lyckade låtar [...]
ja precis!! det är detta jag menar.. jag själv tycker det är skitskoj att skriva rapporter om hur jag gjort när jag byggt fram en viss typ av ljud!! Vad skoj att folk reagerat så positivt!!!! :)

PM:ar dig tsmalmbe när jag kommit hem igen (är hos föräldrarna i kaaalmaaah!!)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Är det där jag bor alltså, i Lordi-land...??
:lol:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vore ruskigt intressant, spår-för-spår-analys tex är ju superintressant, även om folk förmodligen skulle tycka man är galen om de ser reasonstacket :D

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Tycker också att det verkar rätt intressant. Tror att man kan få mycket inspiration och nya ideér av att läsa vad andra håller på med, arbetssätt, uppmickning, mixning, mastering osv osv.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
spår-för-spår är ju det roligaste att läsa i studio. Speciellt när det handlar om musik som man själv ungefär håller på med  ^_^ Så det skulle vara väldigt intressant med sånna bloggar  B)
Hälsa sa Hellsa


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
spår-för-spår är ju det roligaste att läsa i studio. Speciellt när det handlar om musik som man själv ungefär håller på med  ^_^ Så det skulle vara väldigt intressant med sånna bloggar  B)

vad bra..  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

Testbloggen är installerad på testservern, alla som vill vara med och testa och leka anmäler sig via PM.

Jag har ingen personlig erfarenhet att moderera och upprätthålla multiuser blogs, så frivilliga händer emottages mycket gärna.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Bump för att flere testbloggare kan anmäla intresset. Det enda man behöver kunna göra är att registrera sig, klicka omkring sig i systemet och sen kommentera saker som är dåliga (och bra för den delen också).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.