Kontrollrummet

Let's Head South - Demolåt nummer 2 [update 090715]

gäst · 29 · 5760

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lnetzel

  • Gäst
Japp, då var det dags för gap och skrik igen i demo låt nummer två som börjar närma sig "klar". Även denna låt skulle jag vilja ha lite kommentarer på angående själva produktionen men även som låten i helhet om ni har någon åsikt.

Arbetslåtnamn: hh14 beta demo v3
Artist: Let's head South
Genre: Industri/Metal
Låtlängd: 3:01
Kompositör: Lars Netzel
Producent: Lars Netzel
Inspelningsår: 2008-2009
Format: mp3

Låttext:
Hey, make way, for me, or else i will show you
hell, and tell, all about the shit you did to me.

You're my  worn out foe,
seems I cannot let things go

Hey, you stay and hear, me out when I speak up for
me cause the seed to hate, well it grew up with me.

You're my worn out foe,
seems I cannot let things go

[filmsampling]

Fuck you, you piss me off.
..repetera...

Off

Off


(länkar till låten borttagna 090715 eftersom låten nu finns på http:www.myspace.com/letsheadsouth)
« Senast ändrad: 15.07.2009, 23:49:55 by lnetzel »


freddy

  • Gäst
Lite snabb kommentar nu. Får återkomma senare.

Spontant gillar jag detta riktigt mycket, tycker om introt som sätter en skön stämning. Även mittenpartiet där med sköna inslag, det blir riktigt stämningsfullt helt enkelt.

Fan vad du låter som Devin om growlen, riktigt ballt, låter fan som det är han som gästar :) haha, mäkta imponerad här.

Baskaggen känns lite konstig i mixen, är det för lång attack på kompressorn? den är liksom lite trög...

Bra låt och intressant uppbyggnad, bra jobbat!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
klicketcklicketickliceti....j ävlar va ni gödslar med kaggar på er sida av musiken :lol:

Tycker faktiskt det låter riktigt bra. Grymma lågfrekventa grejor genom hela låten, astighta gitarrer.

Skulle nog gilla dett på riktigt med mer vanlig sång, men så är jag i yngre medelåldern också, och har mest lyssnat på synth i uppväxten :lol:

Taggen va ju underbar också :D


SKitsnyggt jobbat :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


lnetzel

  • Gäst
->Freddy: Du har helt rätt, kaggen låter konstig, jag har nog fokuserat på annat och glömt av den. Jag tror inte det ligger något annat än EQ på specifik men det verkar som volymen åker upp och ned lite omotiverat. Den ligger ju med i ett gäng gruppspår med annat som har kompressor också. Det skall kollas på! Var är det du tycker det låter Devin? Det var totalt oväntat att läsa för den killen står ju i en klass för sig:).Growl för mig är när Devin gör mörka rösten i "Planet Smasher" från Ziltoid skivan. För dem med spotify, 1.40 in i låten:  http://open.spotify.com/track/3cxt4BI0ZBybDekIayjCZD

->Emulator:Tackar. Är också yngre medelålder... och var själv helt inkörd på synth under större av uppväxten och känner mig klar med det. Jag kommer inte att sjunga mycket med detta projekt även om jag försöker få en "ton" i vissa skrik med hjälp av övertoner men det är är väldigt-svårt att få det jämt. Kul att du tycker det låter tajt.
« Senast ändrad: 29.06.2009, 11:52:53 by lnetzel »


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Cool! bra ljudbild, cool och tung låt! Jag tycker du ska höja "growl-sången" lite
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tung, bra låt. Snygga partier. Texten får mig att tänk apå en snubbe jag stör mig på nåt enormt i lund, där jag befinner mig, gör jag varje gång jag träffar honom....

Tack för det levererade intrycket ;
https://soundcloud.com/user7789882


lnetzel

  • Gäst
-> MacTS: Tackar, skall testa att höja lite där. När jag lyssnade efter att du skrev det tyckte jag också att det var relevant synpunkt.

->Dividend: Muy Gracias för kommentaren! Kul att texten gick fram. Jag gillar när man kan ta till sig text och koppla till egen upplevelse och därför försöker jag medvetet skriva hyfsat "objektivt" om man nu kan skriva så.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo jag gillar arrangemanget och mycket bra growl. Jag tycker dock att gitarren är lite otajt och att den mörka disten gör att det blir lite "slarvigt" i kompet. Det måste ju vara 100% tajt och ibland tycker jag att gitarren inte accentuerar rikitgt hundra. Den skall ju hugga som en cobra.
Men annars är det skitbra.  :)


lnetzel

  • Gäst
Jo jag gillar arrangemanget och mycket bra growl. Jag tycker dock att gitarren är lite otajt och att den mörka disten gör att det blir lite "slarvigt" i kompet. Det måste ju vara 100% tajt och ibland tycker jag att gitarren inte accentuerar rikitgt hundra. Den skall ju hugga som en cobra.
Men annars är det skitbra.  :)

Aj...

Kanske kan vara det som Freddy skriver också, att kicken är skum och att det påverkar intrycket av gitarren? Fast det med att den inte accentuerar har ju inget med det att göra... oj oj.


freddy

  • Gäst
Ja, Devin är i en egen klass. Men Lasse är snart där med :)

Ser att du inte har någon titel på låten? Jag tycker "Vermin" passar bra med tanke på texten. ;)




Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo men det var väl bra skrikigt det här!
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo jag gillar arrangemanget och mycket bra growl. Jag tycker dock att gitarren är lite otajt och att den mörka disten gör att det blir lite "slarvigt" i kompet. Det måste ju vara 100% tajt och ibland tycker jag att gitarren inte accentuerar rikitgt hundra. Den skall ju hugga som en cobra.
Men annars är det skitbra.  :)

Aj...

Kanske kan vara det som Freddy skriver också, att kicken är skum och att det påverkar intrycket av gitarren? Fast det med att den inte accentuerar har ju inget med det att göra... oj oj.
Hmm kanske det.... det kanske var en hörselvilla från mitt håll. Skall lyssna i mina bästa lurar hemma!  :)


lnetzel

  • Gäst
-> Freddy, Jag får väl fixa en egen klass istället för att eftersträva Devin... Jag haft faktiskt ingen anign om vad låten skall heta men det får jag fila på samtidigt som kickarna. "Vermin" skulle kunna vara en bra kandidat faktiskt.

-> Eko. Jag tar det som något positivt.

-> Egghuvud. Återkomm gärna när du gjort det.

Nu får låten vila lite medan mina öron får njuta av massa gött på Arvikafestivalen, sedan skall jag ordna upp denna låten  också!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
-> Freddy, Jag får väl fixa en egen klass istället för att eftersträva Devin... Jag haft faktiskt ingen anign om vad låten skall heta men det får jag fila på samtidigt som kickarna. "Vermin" skulle kunna vara en bra kandidat faktiskt.

-> Eko. Jag tar det som något positivt.

-> Egghuvud. Återkomm gärna när du gjort det.

Nu får låten vila lite medan mina öron får njuta av massa gött på Arvikafestivalen, sedan skall jag ordna upp denna låten  också!
Jo men det var meningen, men det är bra skrikigt också :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Fint!

Måste säga att jag faktiskt tycker detta var bättre än Devin, hans låtar känns så... neh. Lite för mycket, liksom. Detta var alldeles lagom, riktigt bra. :)


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Inetzel: Jag är inne på Freddys linje...det är ngt där m kaggen som gör att det inte känns lika tight som det "borde". Väl framfört annars!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Danny Dee

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Asbra! Gillar denna som f*n. Tycker reffen "You're my worn out foe,
seems I cannot let things go" är hur bra som helst när du går upp på sista.

Det enda jag saknar är lite tryck i allt.
Ska göra en lyssning i bättre lurar för att se om det är det som spökar.

Personligen tycker jag att kaggarna släpar lite skönt. Kan nog putsas upp en del men det är inget jag stör mig på.

/D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Inte min påse detta,men bra ylat! Liret ok,kan inget om genren så mix/baskagge resonemanget lämnar jag därhän.Möjligen upp med sången lite,det är väl det enda jag spontant reagerar på..

Rätt fräck låt ändå fast jag inte huserar på dessa berddgrader  :)

Rock on mate.

Mike


lnetzel

  • Gäst
Blader -> Jag är inte bättre än Devin, men tack ändå! Gillar du inte strapping kaoset så borde du väl gilla senaste "Ki" av Devin Townsend Project? (för er med spotify) Den är grymt bra men ganska soft.

Danny Dee ->Tackar! Jag hade gärna velat gå upp i första "refrängen" också men är väl för hårt knuten till traditionell struktur plus att jag inte lyckades sätta mer höga skrik den dagen efter att jag hade sjungit in slutet, var rätt trasig dagen efter:). Tycker den första "refrängen" låter rätt halvdant överlag nu, funderar på att sjunga om den, missar "jämnheten" i anslaget, låter osäkert. Kaggarna verkar ju vara ett mysterium för många:) Visst, mer tryck behövs nog men jag tror faktiskt det har med programmeringen att göra, dem är inte "Cobra" sync (som Bengan_gbg uttryckte det) med gitarrerna och det har nog halv medvetet växt fram så. Har lagt kaggarna där jag tyckte dem passade även om det inte var på samma anslag som gitarrerna. Skall som sagt kolla över det där och rannsaka lite (till helgen kanske).

Harmonica Mike -> Tack för att du lyssnade! På gitarr är jag speltekniskt helt värdelös. Kan ju knapt ta några accord för sjutton, tacka fan för Cubase:) Sången skall upp, du har helt rätt!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Min påse!!! Bra låt, bra mix och grymmmmmmmmmmt!!! Inga förbättringsförslag (lite tråkigt). Kör hårt!!! Z


lnetzel

  • Gäst
Zorrow-> Tack.. men jag har ju precis suttit i 5 timmar och meckat med den:) Kunde du inte skrivit det lite tidigare...

Skämt åsido, det behövde pillas på i mixen så jag gjorde det. Skrek även om några små saker och lade på en liten basgrej i mellanspelat. Jag har nog varit på volymen på det mesta men största förändingen är väl att jag har programmerat om klicketiklickarna i första halvan av låten och jag tycker det blev bättre själv (men klockan slog precis spöktimma och öronen har fått sitt så vem vet hur det låter när jag vaknat)

Ni andra, blev det bättre eller sämre, bättre va ;)?

(uppdaterad version hittar ni första inlägget)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tyvärr, ett steg bakåt. Mindre klarhet och för mycket lågbas. Ettan är fulländad. Varför ändra? Z


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Diggar. Kan tänka mig att lyssna på detta till lite boxningsträning. Growlen har enorm potential tycker jag. Tycker den surar lite ibland, men tar några riktiga lyft då och då. Gillar mittenpartiet som fan. Gurorna och trummorna låter ok i mina öron. Tycker sytnh-blippen passar in som en smäck. 


lnetzel

  • Gäst
Ja nu har jag faktiskt meckat lite till och uppdaterat med version 3 och styrt upp lite som jag själv inte gillade så nu har jag faktiskt en version som jag personligen är nöjd med och kan tänkte mig att ha som färdig demo version.

Zorrow-> Det var trist att du tyckte det. Jag gillade personligen den mixen bättre än den första men du har rätt i att det blev lite mycket bas, det var inte min mix egentligten, det var jag som slarv-snabb-mastrade efter att jag mixat ned men men... får se vad du tycker om version 3 nu då.

bow35-> Tackar! Det är kul att höra positiva kommentarer om growl/skrik från många olika användare, börjar nästan tro på er snart:) Jag har åtgärdat två ställen där jag tyckte sången var lite sur också. Är de ställen du reagerade på kvar i version 3?






freddy

  • Gäst
Hojt!

Lyssnade på v.3 nu. Baskaggarna låter mycket bättre nu tycker jag. Det är tydligare anslag!

Sången kan nog få komma fram lite till, skulle nog dra ner på lite reverb med. Känns lite som sångaren står bakom bandet nu, på avstånd.

Basen då? Hur låter den? Jag hör något dovt. Skulle vilja ha lite anslag i den, alltså höj lite diskant. Även lite dist, så den kommer fram lite och hjälper gitarren mer.

Gitarrerna känns nu lite "näsiga", lite gnälliga. Som att dom är lite FÖR hårt beskurna? Lite mer värme i ljudet och inte så nasalt skulle vara fint tycker jag. :)

Låten gillar jag fortfarande! 


lnetzel

  • Gäst
Suck :wacko:... för lite basanslag ja kan jag gå med på... upp på hästen igen!

Gitarrerna är jag själv nöjd med faktiskt och även reverbet på rösten. Det kanske är mina gamla synthdagar som gör sig påminda där sången ofast ligger lite lågt men jag gillar det. Men det är bra att du påpekar det, annars skulle jag inte ha lyssnat efter det igen och tagit ställning. Däremot tycker jag nu att det saknas gitarrer i mitten av mixen...


lnetzel

  • Gäst
okej... nu är jag redigt trött på denna låten! Finns en 4e version nu men den skiljer sig nog kanske inte så mycket från version 3.

Lade till en svag gitarr i mitten, drog upp sången lite till överlag och drog på lite mer diskant på basen i sista halvan av låten.


freddy

  • Gäst
okej... nu är jag redigt trött på denna låten! Finns en 4e version nu men den skiljer sig nog kanske inte så mycket från version 3.

Lade till en svag gitarr i mitten, drog upp sången lite till överlag och drog på lite mer diskant på basen i sista halvan av låten.

tumregel ett - Pilla tills du själv är nöjd. Man kan inte vara alla tillags och alla har olika smak och preferenser. Så det kan bli ett jädra evighetspill om du ska försöka följa oss alla :)

Lyssnar bara i datorhögtalare nu, men jag tycker det låter bra. Känner du dig nöjd så är det bara att gå vidare :) En mix blir som sagt aldrig klar.. man måste överge den.


lnetzel

  • Gäst
Freddy du har helt rätt och jag är ju nöjd. Det är ju de där grova missarna i början som jag faktiskt fått hjälp med här, precis som med första låten jag postade.

Tack så mycket allihop!