Kontrollrummet

equality - Sommarbrud

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Sommarbrud
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: vispop/jazz
LÅTLÄNGD: 02:20
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3


Kanske väl tidig råskiss men det vore intressant att få synpunkter innan fortsättning, både vad gäller uppbyggnad och arret.
090630: Förlängt en del bastoner med förhoppningsvis mindre stötvis vers. Sänkte pianot en oktav där det spelar själva sångmelodin. Det andra partiet lät inte bra att sänka... Guitaren har jag också ändrat och den är nu förhoppningsvis mindre snubblig. Sången är putsad i V-vocal. Höjt trummorna något. Sommarbrud


100513:
Nytt piano med lite mer solo men jag vet inte riktigt...
http://www.box.net/shared/z7c1n7j597
« Senast ändrad: 13.05.2010, 02:58:56 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Lite bossa över det hela, bra. :) Snyggt gitarrspel, diggar mycket. :) Kul tänk kring sången. Texten är helt ok. Pianot spretar för mycket, skulle börja med att sänka en oktav och rensa i tonröran. Måhända att rösten låter lite väl ansträngd här och där men det blir ändå "ballt". Mycket bra skiss, lite småpill, dragspel, rensning och du är hemma. ;)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En riktigt typisk EQ detta som uppskattas mycket. Vill egentligen inte kritisera en skiss men ok då triolerna sitter inte riktigt med guran i övrigt kanonbra  :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Avslappnad: Bra synpunkter. Jag skall testa med att sänka en oktav. Rensa i tonröran, ok skall försöka. Ja rösten är ju inte vad den borde vara. Får väl ta hjälp av en massa tonhöjdsjusteringsprogram eller annan sångare... Thanks JT!  :)
Eko: He, he, visste inte ens att det fanns gitarrtrioler med. Om jag hittar dom skall jag försöka hyffsa till dom. Är det det snabba plocket innan varje fras? Nåväl, klart du skall kritisera enskiss. Det är ju nu jag har chansen att korrigera griundläggande fel. Schysst Eko, tack!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Låter fint detta! Gitarren snubblar lite ibland som någon var inne på, och pianot kan kännas lite stolptigt ibland -för att varvas med skönbt avslappnade figurer. Kanske öppna pianofilens pianoroll och testa att dra ner velocity på de flesta noterna? aningen mer decay i ljudet kunde ge lite softare mer "pedal-feel".

Tror inte du skall sänka tonart eller en oktav, men du gör det ju alltid så svårt för dig med enorma hopp upp o ner i sångmelodin :D


Nog funkar det alltid. Någon slags mer poppig eq-visa denna gång. I klassisk vistradidion upprepas vissa fraser, tex "väntar vid min strand". I en mindre poppig kontext skulle det kännas bättre nu, känns det lite påfluget på något vis. kanske bara tjunga "Uuuuhuuuu" eller något istället?

Bara lösryckta fragment av tankar.

bra bra.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter fint detta! Gitarren snubblar lite ibland som någon var inne på, och pianot kan kännas lite stolptigt ibland -för att varvas med skönbt avslappnade figurer. Kanske öppna pianofilens pianoroll och testa att dra ner velocity på de flesta noterna? aningen mer decay i ljudet kunde ge lite softare mer "pedal-feel".

Tror inte du skall sänka tonart eller en oktav, men du gör det ju alltid så svårt för dig med enorma hopp upp o ner i sångmelodin :D


Nog funkar det alltid. Någon slags mer poppig eq-visa denna gång. I klassisk vistradidion upprepas vissa fraser, tex "väntar vid min strand". I en mindre poppig kontext skulle det kännas bättre nu, känns det lite påfluget på något vis. kanske bara tjunga "Uuuuhuuuu" eller något istället?

Bara lösryckta fragment av tankar.

bra bra.

Jag vet texterna börjar(?) bli klyschiga. Har inte riktigt kunnat formulera mig här, ännu får jag väl tillägga. Det brukar lossna så småningom. Ändå bra att få synpunkter på ett tidigt stadium. Som hemmablind får man se upp blindgångare. "Uhuuuuuu" ? Ok  :rolleyes: Jag tror du vill att jag skall hopa ur skaklarna och bli någon jeffla weirdo va!? Nämen jag tror jag fattar vad du menar. Det där med decay på pianot låter intressant, haft decay på hela mixer (mixrar, mixtrar eller vad det heter...?)  Vore intressant med tidsangivelser på gurasnubbel från dig och Eko om det är ok? Kanonbra synpunkter som alltid! Thnx mannen!


edit: Hepp. Jag hör snubblet! Usch. Måste fixas.
« Senast ändrad: 26.06.2009, 01:57:47 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Förtydligande. Det är bara pianot jag syftar när det gäller tonartssänkningen, inte hela låten.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
En sån där härligt somrig låt som nästan bara du kan få till.  :wub: Associationerna denna gång går till Pugh och hans cykelsemester.

Jag tycker du har en väldigt god grund att utgå ifrån här. Gitarrer, bas och trummor låter snyggt ihop, och sången är personlig och bra. I sticket låter det som en annan sångare kommer in, men det stör inte mig utan snarare gör det mera intressant och varierat.

Skulle man vilja piffa upp arret lite, tycker jag att framför allt sista versen borde få lyfta. Skulle nog låta fint med någon form av kvinnostämmor som kom in i bakgrunden.

Pinosolot skulle jag nog vilja byta ut mot något mjukare blåsinstrument, och låta pianot istället understödja kompet emellanåt.

Men det blir en bra låt det här! Grattis! :)
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fin låt.

Pianomelodin mellan verserna låter sådär rent ljudmässigt. Nylonakke kanske? Alldeles för billigt nu.  :blink:
Oväntat med lite blå toner i bryggan. Bra.

Nästan OT:
Ett tips angående velocity. Om man spelat in ett spår man tycker är för hårt brukar det funka bra att sänka med kommando istället för att peta på enskilda noter. Man brukar kunna göra en selektering av en bunt noter och tala om att velocityn ska sänkas med tex. 25%.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Avslappnad: Jo jag förstod det. Tack ändå. Jag lägger upp version med oktavsänkning på pianot.
Rattlesnake: Väldigt uppmuntrande kritik!  :wub: Tack! Vet inte vad som hände med sången i sticket förutom att det var insjunget en annan dag. Roligt att du tycker den funkar men jag tycker den är småfalsk rakt igenom. Låter som stereobilden är annorlunda fast det skall vara mono båda gångerna. Fattar inte riktigt. Roligt att gillar låtidén Rattlet!
Wernborg: Du har då alltid handfasta råd och idéer. Bra! Jag skall titta på det. Håller med dig om pianosolot, nästan pinsamt, på Agnestig II -nivå eller nåt. Nylongura var min tanke också eller kanske mjukare jazz-d:o?? Stort tack!
« Senast ändrad: 26.06.2009, 16:34:35 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba Mikey..

Kort kommentar från mig då vädret är alldeles för fint för att sitta inne..

Det låter bra och låten gillas skarpt,inte så tokigt mixat...

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Mike, Micke: Håller med dig om vädret. Det är så fint att man måste vara inne och göra en låt om det. Skämt åsido. Tack för att du tog dig till lyssning och kommentar. Mycket kvar att göra men klar skall den bli. Tänker som Tokai om det kunde börja regna snart igen ändå. Nerå, nu skall jag ut och bada. Ha det gott HM!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Har nog hört den här förut, eller något som låter liknande. Du är som Ekelöf, poeten, skriver om samma dikt om och om igen och han var väl inte så pjåkig?
Men när b-temat kommer in är det nåt nytt. Luftigt skönt, ackustika gurorna flyter fram okonstlat. Det bästa gitarrspelet jag hört från dig. Såvitt jag minns, men det ligger säkert lika bra saker nånstans i bakhuvudet. Finfint samspel med piano och gitarr


asti

  • Gäst
Härlig gitarr och basen i sticket är jättefin. Du får alltid ett väldigt fint ljud i den akustiska gitarren! Tycker nog att det är för mycket i versen som framförs stötvis! Basen eller sången kunde ev avvika från det och hålla ut mer på tonerna, åtminstone då och då. Likaså kunde pianot någon gång här och där bryta mönstret och lägga ett ackord eller ändra betoning.
Fin text och låten som sådan är skön! Trummorna låter fint, men blir lite otydliga ibland.
Blir säkert jättebra det här när du "filat" klart!
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det finns några artister som har ett alldeles eget uttryck som gör att man direkt hör vem det är.
Det är inte många - några kan nämnas - Knopflers gitarr, Lindfors röst, Anderssons melodik
och du sällar dig till denna skara när det gäller ett unikt uttryck. Det tar inte mer än två sekunder så hör man att det är du!
Det är kanske främst gitarrljudet och spelet men också din röst och pianoliret.

Som vanligt en låt av hög klass när det gäller melodi, harmonik - egen men ändå direkt tillgänglig
Trummorna sitter bra, snygga "lagoma" fills
Pianot låter lite tunt och "stelt" - mer sustain, en oktav ner, lite akord?
Snyggt stick - högklassigt gitarrspel

Om det här är en tidig råskiss så kan man undra hur den blir när den är klar
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Den som sa't, han va't  :lol: Syftar på cykelns kommentar här ovanför! Det är sant, men jag blev så full i skratt bara, för cykeln det är lika med dig! Ni har båda två ett helt eget karakteristiskt sound på nåt sätt, bara positivt!!

Vad det gäller låten då Eq - en jättebra råskiss, snyggar du till den ljudmässigt så tycker jag att den skulle kunna gå för klar. Tycker om dina tonföljder och sång! Snyggt, mycket snyggt!

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tokai: Jo det är nog mycket likt en del annat som gjorts (iaf av mig  :D) Kul att det verkar funka i dina öron. Thnx.

asti: Håller med dig om att det låter stötigt i versen. Skall se över tonlängder där. Kanske räcker att förlänga basens d:o?

cykeln: Kul att du tycker jag har ett eget uttryck och det är verkligen en skön skara du låter mig frotteras med! Thnx. Bra råd och tips.

Åsa: Tack för lyssning och kommentar. Glad att du gillar den så här långt. Mycket kvar trots allt och vädret är alldeles för fint för musikdatorn just nu.


Funderar på om att göra "Res hit..."-partiet skall få vara refräng och göra något helt annat till vers?  :huh:

 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
EQ!  Nu har du skänkt oss så många bra visor av världsklass (j de gick hem i kina också :D, att du MÅSTE få ut en skiva, så svenska folket fattar hur bra du är i dennna genre, innan du blir så gammal så man blir ledsen av att de aldrig inträffar. Jag tycker DETTA, liksom det flesta, av låtarna man hört under åren, är SKIT BRA!

Är det en skiss bara?

Läste inte ens första inlägget för Box.net strulade till det :)

Kan inte klaga på din mix, som naturligtvis är bedrövlig, eller så är det för att jag sitter vid en laptop :D

Ha det!
 
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Bra skiss banne mig. Det som sagts om framförandet räcker nog för att göra färdigt....snyggt ljud i gitarrerna och lite stolpigt piano....annars finemangs....
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Dividend: Oj vad du tar i! Överord förstås men jag blir glad och varm (om det nu är möjligt en dag som denna). Tack Per, verkligen!  :D

Bengan: Tack Bengan! Kul! Jag ska försöka komma tillrätta med sång och piano vad det lider.

Ej färdigputsad ny version finns högst upp. Lika bra att köra på. Orkar inte jobba utomhus ändå och bada är jag inte mycket för, åtminstone inte i sjöarna kring Linköping.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja nu tycker jag du har putsat riktigt bra. Blev bra med pianot lite ner. Triolerna eller snubblingarna på guran är som bortblåsta. Kvar är att du på ett par ställen tappar luften i sången men det är inget jättebiggie problem. Himla bra gitarrspel förresten. Nu nedan gör jag ett experiment att få in denna i spelaren.
[mp3=200,20,0,center]http://www.box.net/index.php?rm=box_v2_mp3_player_shared&node=f_304288936&single_file=1[/mp3]
Funkar antagligen inte
Eko

Edit: Nä det funkade verkligen inte
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


freddy

  • Gäst
Du har verkligen ditt sound. Kan tycka att pianot inte låter så bra, inte i samma klass som gitarren. Sen tror jag det skulle vara snyggt att lägga oktaver på pianot, som man brukar göra, blir lite fylligare. Så om du lägger till oktaven ovanför den du har nu.

Skön avslappnad attityd i sången. Dock tycker jag sången behöver lite mer kompressor. Lägre toner och svagare toner försvinner lite nu.

Det gungar på detta, passar som sommarlåt!




Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag tycker nog inte heller att pianot håller hela vägen. Risken är att det bara stökar till det och det är redan ett stökigt komp. Gitarrfigurerna är kalas och det svänger. Gillade när trummorna höll den där enkal figuren och inte broderade ut för mycket. Man fastnar mer i beatet då om du fattar vad jag menar.
Lite mer text hoppas man också på.  Kalas som vanligt eq  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Eko: Schysst att det är bättre. Har ju tänkt att denna skall få en helt annan vers och att huvudtemat blir refräng. Blir att sjunga om. Jag har ju ingen serverplats men tycker box.net funkar ganska bra. Det är ju trots allt gratis.
freddy: Kul att du tycker den verkar utvecklingsbar. Lite av ett hafsverksskiss just nu. Bra synpunkter som alltid. Thnx!
egghufvud: Jo det är mycket som skall samsas med ett ganska utflippat gitarrkomp. Funderar på att skippa pianot helt men är ganska nöjd med tonerna som spelas. Stämmer, trummisen får skärpa till sig lite, för mycket utflykter nu. Tackar ödmjukast.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Jag har faktiskt inte mycket synpunkter på denna. Mycket mycket bra! :D

Som cykeln säger, du sticker ut. Om det ändå var sån här musik som spelades på radio istället för Lady GaGa och de andra skitarna...


Aettan

  • Gäst
Det låter fint det här det enda jag hör som kanske skulle meckas lite med det är den snabba figuren i upp takten till verserna. Både ett virvelslag som markerar och guran tar ut varandra, antingen eller tycker jag.

Alternativt lira mer sparsmakat på trioler eller byta några toner ibland så det varierar lite och inte hela tiden gå upp utan sluta på bottentonen i sista frasen. Kanske minska ner "Licket" på guran överlag bara ha det som inledning och i övrigt tona ner det en del och spara det snabba till sticket där det gör den där dramatiska grejen som blir effektfullt och gör att man hänger på.

På samma gång som "licket" är lite av hooken så blir det lite upprepning och statiskt på nåt sätt, skulle nog vara mer av karaktär en stämma. 

Pianot tycker jag är så där slött och somrigt precis som det ska vara (iofs kanske mjuka till det lite). Överlag en jäkligt bra låt, fem + från juryn i Sya.



asti

  • Gäst
Nu låter det mer följsamt och inte lika stötigt! En härlig låt, som du borde skriva en vers till för att fullända!
Tycker fortfarande att pianot kunde varieras lite genom att t.ex lägga några treklanger i sista takterna i varje "runda"!
Sången kunde kanske höjas något.....? Verkligen bra det här!


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Jag håller med Dividend, du måste verkligen få ut en skiva. Satsa! :)

Har loopat denna fyra gånger på rad nu, och fler lär det bli. :D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Blader: Tack det var roligt att höra. Skiva vet jag inte. Verkar mest vara en tung utgift idag som väldigt får får tillbaka.
Aettan: Mycket bra synpunkter som jag tar med mig. Jo det gödslas nog för mycket med den figuren. Gillar juryn i Sya!
asti: Bra att det är bättre. Håller med dig om vers och piano. Tnx.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
Fyy vad mysig. :)

Det enda jag reagerade på var vid 01:04 där rösten låter lite hårdare och annorlunda mixat än resten av dina vocals... och sen låter pianot lite som det ibland kör en egen skala som inte riktigt faller i harmoni.

Men som sagt mysig! Sparas lokalt, kommer att passa finfint i stugan en dag när solen skiner. :)
http://mera.hacke.nu


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Gud vilken härlig låt. Precis vad jag behöver. Låter den gå på repeat.  :rolleyes: Har överseende med det typiska synthpianoljudet men tycker att en sån här låt ska spelas live med bara riktiga instrument.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Hacke: Kul att det uppskattas. Rösten i sticket är inspelad vid annat tillfälle än refrängen och sånt märks direkt. Bara en skisss än så länge. Hoppas kunna utveckla den mer vad det lider. Stort tack!
bow35: Jag hoppas kunna få in ett bättre pianoljud och lite mer varierat spel. Skullle vilja ha "res och bli..." som refräng och en annan vers men har inte suttit och grejjat tillräckligt än men ska försöka. TACK bow! 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Lika imponerande alltid när man hör dina låtar.  Det låter så proffsigt.  Bra sång o fin melodi. Man blir speciellt förtjust i de sista takterna. 
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack mixuz men det är mycket kvar på denna. Håller på att fila på verser. Blir nog en helt ny låt om jag kommer fram till nåt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Hej!

Mycket fin och lättsam låt :-)
Och jag såg att du sa att det är en skiss än så länge. Men jag vill påpeka att slagverket inte alltid är helt tajt med sången/gitarren.

Mvh

// Martin
www.alatarmusic.com