Forum > Färdiga produktioner
Tokai - Det gäller inte mig
Tokai:
LÅTNAMN: Det gäller inte mig
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 4:33
KOMPOSITÖR: Tokai
PRODUCENT: Tokai
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
Trodde ett tag att datorn skulle koka över, så jag mixade ner det snabbt med resultat att vissa nivåer kanske inte är helt ok. Så jag lystrar ivrigt till expertpanelsen tips och råd på förbättringar.
Den här låten hette tidigare" It won´t be me" och lades upp ca 3-4 år sen i ett annat forum.Har bytt ut gitarrena till bättre sådana, ny bas (speler till trummorna - freddys tips, obs basen är midi men låter fan i mig som om den spelats med riktig bas, tycker jag ialla fall)
Nu med svensk översättning - eller snarare en tolkning av den engelska texten. När lyssnar så här efteråt tycker jag att Tokai på svenska låter lite som Nationalteatern (jag bara garvar). Själva låten uppfattar jag som en konstig blandning mellan Stones och Johnny Cash. Här är texten:
Det gäller inte mig
1.
Någon fann en kropp i en vik
En ung tjej, nu ett lik
Polisen kom och spärrade av
denna fasansfulla grav
Och dom lovade och sa
honom ska vi ta
Det gäller inte mig
2.
Kriminaldektiverna
letade spår och DNA
Men man fann inga bevis
och våra hjärtan frös till is
Det gick en mördare lös
ska han döda ännu en tös?
Om vi visste vem han var
kunde han räkna sina dar
Det gäller inte mig
3.
Så en dag kom snuten
det var bäst att hålla truten*
Dom haffade mig - inte så bra
Det fanns ett vittne
som sa det var jag
Bistra män på en rad
konfronteras, men jag är glad
Oskyldig - absolut
Välj nån som ser farlig ut
Det gäller inte mig
4.
Jag sitter bakom lås och bom
har fått min fängelsedom
Dömd för att ha dödad nån
helt sjukt, jag är inte sån
Här ska jag sitta och sona mitt brott
bli hederlig eller nåt
Det gäller inte mig
* har man bott 22 år i Malmö så...
Omarbetad 2009-10-08
hackeman:
Skitbra! Ascoolt! Underbar mix av olika genrer och sound som blir eget... typ. :)
Det enda jag reagerade (negativt) på...
- lead sång spåret låter lite "torrt" i första versen, men känns som man vänjer sig senare
- dina verstexter når ibland för långt in i reffen eftersom ref.texten börjar innan versen slutat... om du förstår. Vers- och refsång snubblar in i varandra så att säga.
- det där elgittar solot som dyker upp i vänstran innan vers 4 låter amatör i jämförelse med det övriga
Men annars riktigt dj-vla bra. Gillar verkligen det här!
Sparad. :)
cykeln:
Jäkligt gott gung i denna!
Mycket Nationateaternvibbar här - Jack the ripper "det går en mördare lös"
Refrängen är en höjdare - enkel och medryckande som en smäck
Att den börjar innan versen riktigt är slut är skitfränt tycker jag
Däremot håller jag med hackeman om guran till vänster kunde göras lite bättre
Läcker låt!
Tokai:
--- Citat från: hackeman skrivet 25.06.2009, 20:09:28 ---
- dina verstexter når ibland för långt in i reffen eftersom ref.texten börjar innan versen slutat... om du förstår. Vers- och refsång snubblar in i varandra så att säga.
- det där elgittar solot som dyker upp i vänstran innan vers 4 låter amatör i jämförelse med det övriga
--- Slut citat ---
Det är faktiskt meningen att att versen ska glida in i refrängen. För att skapa osäkerhet. Vem berättar vad? Är det folket eller är det Mördaren? Ok, jag överdriver lite. Men så var tanken.
Vad gäller gitarrsoloprylen så är det enda som jag var kvar från den urprsungliga verionen, men jag tyckte det var rätt så cool, så jag behöll den. Visst är den enkelt spelat, men nåt heavy solo passar inte in här, det är min åsikt. Dessutom kan jag inte göra nåt typ hårdrocksolo, men jag väl kanske göra om det på nåt sätt - eller bara fimpa det.
Tokai:
--- Citat från: cykeln skrivet 25.06.2009, 20:37:36 ---
Mycket Nationateaternvibbar här - Jack the ripper "det går en mördare lös"
--- Slut citat ---
Nu kommer jag inte ihåg "det går en mördare lös" melodin, men nog finns det liknelser, var nog därför jag tänkte på Nationalteatern
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida