Kontrollrummet

Tokai - Det gäller inte mig

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
LÅTNAMN: Det gäller inte mig
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 4:33
KOMPOSITÖR: Tokai
PRODUCENT: Tokai
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
Trodde ett tag att datorn skulle koka över, så jag mixade ner det snabbt med resultat att vissa nivåer kanske inte är helt ok. Så jag lystrar ivrigt till expertpanelsen tips och råd på förbättringar.
Den här låten hette tidigare" It won´t be me" och lades upp ca 3-4 år sen i ett annat forum.Har bytt ut gitarrena till bättre sådana, ny bas (speler till trummorna - freddys tips, obs basen är midi men låter fan i mig som om den spelats med riktig bas, tycker jag ialla fall)
Nu med svensk översättning - eller snarare en tolkning av den engelska texten. När lyssnar så här efteråt tycker jag att Tokai på svenska låter lite som Nationalteatern (jag bara garvar). Själva låten uppfattar jag som en konstig blandning mellan Stones och Johnny Cash. Här är texten:

Det gäller inte mig
1.
Någon fann en kropp i en vik
En ung tjej, nu ett lik
Polisen kom och spärrade av
denna fasansfulla grav

Och dom lovade och sa
honom ska vi ta

Det gäller inte mig

2.
Kriminaldektiverna
letade spår och DNA
Men man fann inga bevis
och våra hjärtan frös till is

Det gick en mördare lös
ska han döda ännu en tös?
Om vi visste vem han var
kunde han räkna sina dar

Det gäller inte mig

3.
Så en dag kom snuten
det var bäst att hålla truten*
Dom haffade mig - inte så bra
Det fanns ett vittne
som sa det var jag


Bistra män på en rad
konfronteras, men jag är glad
Oskyldig - absolut
Välj nån som ser farlig ut

Det gäller inte mig

4.
Jag sitter bakom lås och bom
har fått min fängelsedom
Dömd för att ha dödad nån
helt sjukt, jag är inte sån

Här ska jag sitta och sona mitt brott
bli hederlig eller nåt

Det gäller inte mig


* har man bott 22 år i Malmö så...



Omarbetad 2009-10-08


« Senast ändrad: 07.10.2009, 15:53:16 by Tokai »


Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
Skitbra! Ascoolt! Underbar mix av olika genrer och sound som blir eget... typ. :)

Det enda jag reagerade (negativt) på...
- lead sång spåret låter lite "torrt" i första versen, men känns som man vänjer sig senare
- dina verstexter når ibland för långt in i reffen eftersom ref.texten börjar innan versen slutat... om du förstår. Vers- och refsång snubblar in i varandra så att säga.
- det där elgittar solot som dyker upp i vänstran innan vers 4 låter amatör i jämförelse med det övriga

Men annars riktigt dj-vla bra. Gillar verkligen det här!

Sparad. :)
http://mera.hacke.nu


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jäkligt gott gung i denna!
Mycket Nationateaternvibbar här - Jack the ripper "det går en mördare lös"
Refrängen är en höjdare - enkel och medryckande som en smäck
Att den börjar innan versen riktigt är slut är skitfränt tycker jag
Däremot håller jag med hackeman om guran till vänster kunde göras lite bättre
Läcker låt!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

- dina verstexter når ibland för långt in i reffen eftersom ref.texten börjar innan versen slutat... om du förstår. Vers- och refsång snubblar in i varandra så att säga.
- det där elgittar solot som dyker upp i vänstran innan vers 4 låter amatör i jämförelse med det övriga



Det är faktiskt meningen att att versen ska glida in i refrängen. För att skapa osäkerhet. Vem berättar vad? Är det folket eller är det Mördaren? Ok, jag överdriver lite. Men så var tanken.
Vad gäller gitarrsoloprylen så är det enda som jag var kvar från den urprsungliga verionen, men jag tyckte det var rätt så cool, så jag behöll den. Visst är den enkelt spelat, men nåt heavy solo passar inte in här, det är min åsikt. Dessutom kan jag inte göra nåt typ hårdrocksolo, men jag väl kanske göra om det på nåt sätt - eller bara fimpa det.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

Mycket Nationateaternvibbar här - Jack the ripper "det går en mördare lös"


Nu kommer jag inte ihåg "det går en mördare lös" melodin, men nog finns det liknelser, var nog därför jag tänkte på Nationalteatern



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Och här har vi ännu en Tokai som på sitt karaktäristiska sätt........ inte!
Fullständigt otippat och kul detta Tokai. Svenska och Nationalteaternvibbar så det stänker om det men samtidigt helt eget. Lysande.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil

Nu kommer jag inte ihåg "det går en mördare lös" melodin, men nog finns det liknelser, var nog därför jag tänkte på Nationalteatern
Nja nu var det inte melodin till Jack the ripper jag menade utan just textraden - det går en mördare lös. Texten är mycket Nationalteatrisk
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil

Nu kommer jag inte ihåg "det går en mördare lös" melodin, men nog finns det liknelser, var nog därför jag tänkte på Nationalteatern
Nja nu var det inte melodin till Jack the ripper jag menade utan just textraden - det går en mördare lös. Texten är mycket Nationalteatrisk


Visst låter det lite Jack the Ripper om det här..men du sjunger bättre :D

Bra låt!!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 400
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra låt! Jag får associationer till the Whos Barbara O'Riley eller nåt, inte så mycket till Nationalteatern (förutom frasen där "det går en mördare lös" - Jack the Ripper) Bra driv i hela låten. Snyggt arrad. Gillar mixen också men vänstra guran vid 02:45 tar oproportionerlig plats (volym).  Kul att höra dig på svenska. Bra uttryck och den välskrivna texten når ju fram direkt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
hackeman
tack för dina kommentarer och att du gillar min mix av syntar, akustiska gitarrer och lite fuzz mm. Det där med verssång och refrsång har jag redan förklarat.

cykeln
Jomenvisst ska den kassa guran bort. Den var bara en rest från ursprungsmelodin. Bättre kan jag.

Eko
Köra i gamla hjulspår - det gäller inte mig  :D

Marre
Tycker plattan Livet är en fest är bland det bästa som gjordes på 70-talet i Sverige. Speedy Gonzales, t. ex, Hannah från Arlöv, osv
tack för att du gillar sången (börjar bli faktist bättre och bättre)

equality
Kommer inte ihåg Who-låten, men det stämmer nog som du säger. 02:45, alltså. Det fisiga solot. Sänka eller göra om? Göra om (och inte så högt). Jag hade faktiskt dig i åtanke när jag bestämde mig för att göra en svensk variant av låten, eftersom jag tidigare vid ett annat tillfälle lovat att göra en låt med svensk text, om du minnns.

Det finns vissa saker som nog behöver förbättras. Tycker det är lite otajt ibland när sången är i två oktaver. Sen mot slutet känns det som låten tappar fart, förmodligen nån sångpryl som kommer in på fel ställe. Funderar på att lägga en baktakt på låtens sista minut, en tamburin kanske. Sen vill nog feta till syntljudet lite. Men jag mixade ner det snabbt, som jag redan sagt, för att datorn höll på att krevera pga av värmen. Mot min önskan får jag väl önska lite svalare väder.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Över lag mycket övertygande intryck. Finns nån småsak att möjligen kunna förbättra. Gitarrsolot håller jag med om att det sticker ut som sämre än det övriga, och det är för att det ligger lite efter i takten och låter lajnat.

Trummorna kunde kanske ha varit tajtare, men jag tycker också att de borde spreta mindre i ljudbilden. Nu ligger hihatten så långt ifrån virveln att det inte låter som de hör ihop i samma kit.

Hålla truten säger man väl i hela Sverige? Tycker inte det är fel eller dialektalt. Men däremot så tycker jag ordet "kriminaldektiverna" låter som en lite väl fri tolkning av "kriminaldetektiverna".  : :huh: Men textens utformning och innehåll imponerar mycket på mig, jag tycker det är svårt att få texter på svenska att bli så här bra och "rätt i munnen".

Gillar slutet stenhårt. Filteröppning och ett passande I want you(she's so heavy)-slut.  ;)
« Senast ändrad: 26.06.2009, 16:07:08 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 400
    • Visa profil
    • SoundClick
...Kommer inte ihåg Who-låten, men det stämmer nog som du säger. 02:45, alltså. Det fisiga solot...

Heter visst Baba O'Riley.


Tycker inte solot är fisigt men för stark volym. Testa att sänka först IMHO.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Rattlesnake
Citat: "Trummorna kunde kanske ha varit tajtare, men jag tycker också att de borde spreta mindre i ljudbilden. Nu ligger hihatten så långt ifrån virveln att det inte låter som de hör ihop i samma kit."

Det är en hihat och en marracas tillsammans och hör inte alls ihop med BFD trummorna, helt andra samplade ljud. Men det var lite tanken från början att blanda lite "modernt" synt och samplat med gammaldags ljud (akustiska gitarrer och hederliga trummor)
Du har uppfattat mitt slut precis som jag tänkt. Klippa av direkt, stänga av truten på den satans mördaren. Men det där med filteröppning...? Ok, vi säger väl så

eq
Det är nog syntslingan som liknar lite och vissa power ackord från Townsend. Men vilket grymt band! Och här med Moon också, dubbelt +.
Men Pete T verkar vara hög som ett troll - och det var han förmodligen också.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Rattle
Jag vet inte riktigt vad du menar med "Kriminaldektiverna". Det är en översättning från min engelska text: "Forensic detectives"
Heter det inte så på svenska? Däremot är betoningen lite speciell eftersom det ska rimma på DNA.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Rattle
Jag vet inte riktigt vad du menar med "Kriminaldektiverna". Det är en översättning från min engelska text: "Forensic detectives"
Heter det inte så på svenska? Däremot är betoningen lite speciell eftersom det ska rimma på DNA.
Det saknas ett "te" i ordet. Det finns inget som heter dektiverna det ska vara detektiverna
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Snyggt - och även jag tänkte Nationalteatern innan jag såg vad alla andra skrivit....

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
tnx, Bengan gbg. Det var jag som ursprungligen tog upp det här med Nationalteatern. Hade jag sjungit låten på engelska hade man inte tänkt på det, men när jag hör mig själv sjunga på svenska så får jag associationer till nyss nämnda. Det här är den första texten på svenska jag gjort på ca 20 år. Tidigare skrev jag allt på svenska. Men jag har en ny låt på gång - på tyska, he-he. Lite Kabarémusik är det tänkt: Am Wictoria-Luis-Platz (i Berlin). Handlar om en gatuflicka (som jag tar miste på)

Och, Skallerormen, du har rätt i att "hålla truten" inte är speciellt skånskt. Blandade ihop det med ett annat uttryck: "Hålla flabben". Men nu minns jag inte om det betyder att man ska sluta hånflina eller hålla käften. Asti kanske vet?
Får lite blodad tand att fortsätta skriva på svenska när jag hör dig tycka att orden sitter bra i munnen.

Eko
Kriminal... Ok nu fattar jag. Ska försöka mig på ett kirurgiskt ingrepp i ljudfilen och kopiera "de" så att bli två "de", det blir då Kriminaldedektiverna, och det är ju inte rätt, men låter nog så, rätt alltså.
« Senast ändrad: 27.06.2009, 15:24:16 by Tokai »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Inte "de" utan "te"

Från Wikipedia
Privatdetektiv
Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Privatdetektiv, detektiv eller deckare, (person i det) yrke som är inriktat på att lösa brott, ta reda på fakta eller lösa mysterier. De arbetar ofta för advokater, försäkringsbolag eller privatpersoner som misstänker att deras partner är otrogna. Trots att det inte längre är en juridisk nödvändighet att ha bevis för sin partners otrohet eller dåliga uppförande är det fortfarande en marknad för detektiver.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jo jag fattar, men eftersom jag sjunger ...dektiverna, finns det bara bokstäverna "de" som jag kan kopiera i ljudfilen, eller så sjunger jag om rubbet, enklast så. :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jo jag fattar, men eftersom jag sjunger ...dektiverna, finns det bara bokstäverna "de" som jag kan kopiera i ljudfilen, eller så sjunger jag om rubbet, enklast så. :)

Äsch....konstnärlig frihet. Cool låt. Finns kanske lite att pula på i mixen och i tightheten men annars bra. Spännande text, lite tragiskt om du nu verkligen var oskyldig.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Äsch....konstnärlig frihet. Cool låt. Finns kanske lite att pula på i mixen och i tightheten men annars bra. Spännande text, lite tragiskt om du nu verkligen var oskyldig.

Oskyldig? Nej, absolut inte, och det säger jag till dig i all förtrolighet, men säg det inte till nån annan...
Sanningen kommer att läggas fram i min kommande självbiografi.
(Ett porträtt av en psykopat är det. Och historien är påhittad)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


freddy

  • Gäst
Här blir man omnämnd och allt. Kul att du provade. Ganska enkel grej egentligen, hur tycker du att det funkade?

Den här låten var minst sagt intressant. Får lite progg-vibbar.. Texten var oväntad med, den gör att man lyssnar och vill veta vart det tar vägen.

Det här som jag nu har skrivit gäller dig alltså. Hojt!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Efter dagens lingvistiska upplysning så kan jag bara konstatera att jag blev glatt överaskad av denna låt. Allt är snyggt sammanvävt: man tror att det skall bli en klassisk akkerockuppsättning, men så ramlar det in lite smakfullt lagda synthar! applåder :D

Text, körarr och musik vävs ihop på ett sinnrikt sätt, och det enda jag kommer på att gnälla lite på är att jag upplever gitarren som aningens off beat ibland. Kanske överdrivet petigt, men jag hade nog pillat tonen på rätt ställe.

DOck, samlade intrycket är super!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Intressant, innovativt och bra låt.

Denna tankas ner vid tillfälle
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
freddy
Det funkade bra som du hör. Men det är enkel grej, som du säger. Men vad jag ofta gjort är att först lägga ett enkelt trumkomp till att spela mot (eller med), sen lägga på bas. Men eftersom trumkompet är väldigt enkelt, gör jag om trumspelet - men missar att lägga om basen eftersom jag tyckte den var bra till det gamla kompet. Och så blir det det inget bra samspel. Enkelt - men också rätt så komplicerat.
Ang progg-vibbar, vill jag nog påstå om låten varit på engelska, vilket den ursprungligen var, hade du nog inte uppfattat den så, eller?
Kul att du blev lite biten av min thriller.

Emulator

Applåder för synthar - är jag överraskad?
Jag har tyvärr ofta haft en aversion mot synthar, trots att jag spelat in massor av dom på 80-talet ( i den studio jag hade i Malmö)
Men jag ska bättra mig.
Vet inte vilka gitarrer som är offbeat, men tror du menar riffgurorna.

Dividend
Innovativt - den suger jag på ett tag


asti

  • Gäst
Skön låt och snygg produktion! Fick också vibbar av Nationalteatern och Jack the Ripper, men även av Wilmer X och Teknikens under!
Fina percussion-ljud (som jag själv har svårt att få till), men gitarrsolot bör du nog göra om!
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Nu får dem här låten gärna dala ner, men jag måste ju svara på den senaste kommentaren.

Tack asti. Kul att du gillar. Nationalteatern igen, som sagt, är kanske nog för jag sjunger på svenska här. Och Wilmer Pitt (förlåt, X) - kanske det. Teknikens under är en grym låt. Angående percussion så minns jag inte varifrån de kommer. Låten är ca 3-4 år gammal, och bongotrummorna är bouncat till ett ljudspår. Mycket har jag gjort om men inte dom - och det som jag då tyckte var bäst nämligen:
Gitarrsolot. Det ska bort, göras om eller inte alls. Det finns med på min fixa-till-lista, och att den listan finns är tack vare er allihopa - tack åter igen - hur skulle man klara sig utan denna feedback?

edit 17:55
Här är den engelska texten. Kan kanske vara kul att jämföra. Som synes är min svenska text inte en översättning ord för ord utan mer som en tolkning:

It Won´t Be Me

Someone found a body in the lake
A young woman, no mistake
We were ensured from the local police
They gonna solve this piece by piece

They gonna bring this man to book
For the life he took

It´t Wont Be Me

We were scared he was strike again
Not knowing where and when
We could only hope for the best
That somebody put a bullet in his chest

It´t Wont Be Me

Then one day the police came
Arrested me, ain´t that a shame
They had received a call
From a witness who saw it all

We were standing in a line
Ten men, I´m number nine
Who is the potential suspect?
Look sharp and try to detect!

It´t Wont Be Me

Behind bars sentenced for life
Accused for killing my wife
They say no one can escape
Unless you are an ape

We´ve been commited for a serious crime
We gonna be here for a long time

It´t Wont Be Me
« Senast ändrad: 01.07.2009, 18:57:45 by Tokai »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil


Emulator

Applåder för synthar - är jag överraskad?

Undrar lite vad du menar? :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil


Emulator

Applåder för synthar - är jag överraskad?

Undrar lite vad du menar? :)

Lite fånigt och kanske helt fel. Men jag har fått för mig att du är en stor vän av synthar i musiken. Och när du skriver: "man tror att det skall bli en klassisk akkerockuppsättning, men så ramlar det in lite smakfullt lagda synthar! applåder", så blev jag inte direkt förvånad.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jo, jag är en vän av synthar i musiken helt klart, men det va väl kanske inte just det faktum att du använde synthar i sig som jag applåderade. Jag tyckte bara att det kom som en överaskande inslag, och visar at du behärskar fler grejor på något vis. Hade applåderat om det så hade varit ett bastubemedley eller om du spelat såg :D

Fullt så enkelspårig är jag inte. Jag gillar allt, och tycker det är kul när folk blandar och ger :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tebax för att lyssna igen.

Är du från malmö, varför låter du inte som en malmöit? :D (Bara undrar, ingen kritik).. Gillar denna mer och mer.. LAddar ner denna gång. Länge sen jag lyssnade på nationalteatern, men får lust nu...

Låter proffsigt.

Sången kanske skall upp lite? :) VIssa ställen dränks det lite, svårt att höra..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Har bott i Malmö i 22 år. Kommer från Uppsala, bor numera i Norra Skåne, Osby sen 9 år.
Nämen sluta nu med Nationalteatern, för guds skull. Men jag tar det positivt. 70-talets progg hade nåt vettigt att säga. Min låt är egentligen bara en slags thriller med mördaren i huvudrollen.
Kul att du gillar, det kommer nog mer på svenska. Håller på med en låt som heter Lissabon, lite hårdrock faktiskt.