Kontrollrummet

SpeedyMotors - Do It Elsewhere

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
LÅTNAMN: Do It Elsewhere
ARTIST/GRUPP: SpeedyMotors
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 2.56
KOMPOSITÖR/PRODUCENT: Peter Sundell
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Låt jag spelade in för några månader sen. Sen fick jag tips om detta forum av DrLoop. Alltid kul med lite åsikter om det man gör.
« Senast ändrad: 24.06.2009, 15:15:41 by Hemmansaegarn »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Inte så tokig låt,diggar fast jag är en gammal bluesman.. :)

Mixen:
Highaten är väldigt enerverande,mest för att den tar över ljudbilden.Highaten ligger högre än virveln i ljudbilden..Virveln låter hårt skuren i toppen,lite ez över den..Lite mindre reverb på sången skulle inte skada heller,essen är rätt skarpa...Krascharna låter avlägsna och lite för ofta förekommande,men det kanske skall vara så i denna genre..Hade det varit min trummis så hade jag gjort en "Hound dog taylor" och skjutit honom..Skojade där men du fattar säkert  :)

I övrigt så ångar det på bra,4/4 munspels lådor får det bli.Fixar du till mixen så kryper det upp en halv pinne till.

Mvh
Micael


Utloggad Hemmansaegarn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • SpeedyMotors - En man, en gitarr, en bas, en dator - Neo-klassiskt 4-band?
Fan du har rätt ang hihat och virvel. Måste skaffa bättre monitorer. Märks inte hemma men i lurar här på jobbet märker jag det. En de-esser måste på också, gillar dock det lite smöriga reverbsoundet så det får vara kvar. Men crashen...hmm.. tycker själv att det kunde vara mer egentligen... Har mina rötter i punken/alternativ rocken (även om det inte märks på denna låt direkt  :unsure:) och där är det svårt att ha för mycket av "de gula" (cymbalerna).
Tack för dina kommentarer Mike. Du är en klippa!





Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Snygga lite oväntade harmonier. Låter välproducerat i mina öron. Har lite svårt för synthen som ligger på/med sångmelodin hela tiden men genren som jag inte vet nåt om kanske "föreskriver" det.
Tycker också det låter överkomprimerat. Får lite Nik Kershaw-vibbar. Bra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

Har trummisen bara en cymbal? Man skulle tycka att han kunde investera i flere då han tydligt gillar att spela cymbal. Manisk trumloop som accentueras av basens loopande. Det låter väldigt indiskt över verserna, rock över refrängen. Virvelfillarna låter dåligt. Sången sjunker för långt bakåt, redan fixandet av det skulle höja hela låten en hel del. Produktionen är bra också i mitt tycke, men det faller på vissa enkla (redan nämnda) saker.

Såsom det är nu får den vitsord OK, med potential.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gillar verkligen A-temat - snygga harmonier, riktigt coolt!
Påminner om något från 60-talet om man byter ut den där basgången (inte min favorit) och synten mot en Sitar
b-temat låter tyvärr mer Euro-pop
Bra och intressant
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Har trummisen bara en cymbal? Man skulle tycka att han kunde investera i flere då han tydligt gillar att spela cymbal. Manisk trumloop som accentueras av basens loopande. Det låter väldigt indiskt över verserna, rock över refrängen. Virvelfillarna låter dåligt. Sången sjunker för långt bakåt, redan fixandet av det skulle höja hela låten en hel del. Produktionen är bra också i mitt tycke, men det faller på vissa enkla (redan nämnda) saker.

Såsom det är nu får den vitsord OK, med potential.

+1 på den, håller med.


bra jobb :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol