Kontrollrummet

Längd på tvåtumstape.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Tre snabbfrågor:

1. Hur mycket utrymme, dvs inspelningstid finns på ett http://www.thomann.de/se/rmg_sm900_2_762m_nab.htm ? Det skiljer sig väl beroende på inspelningshastighet men som jag förstått det finns det standarder, så vad gäller?

2. Hur många gånger kan man återanvända ett band? Bruset ökar med varje överspelning, eller hur?

3. Är bandtypen jag nämner här ovan funktionella för en Otari MTR-90 om den konfigureras för den bandtypen?


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kan bara hjälpa dig med fråga 1: om det är 30 ips (vilket det väl borde vara) så räcker bandet i dryga 16 minuter.
DON'T PANIC


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Kolla cross reference list här:

http://www.rmgi.eu/studio.htm

Verkar som att det bandet motsvarar quantegy gp9 band som är ett "high output"/high bias band eller vad det nu kallas. Man spelar in på högre nivå än noll på sådana band. Krävs också lite mer av bandaren för att det ska funka optimalt. Om man skulle vara riktigt kinkig så tror jag inte otari är absolut bästa alternativet. Har något med tonhuvud och "magnetiseringsstyrka" att göra.

Detta är info som jag har fått från en annan mer kunnig tekniker. (Jag är ingen expert men försöker suga upp så mkt info som möjligt om sånt här.)

Det finns en tråd om detta på ett annat känt forum.  :)



Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Tre snabbfrågor:

1. Hur mycket utrymme, dvs inspelningstid finns på ett http://www.thomann.de/se/rmg_sm900_2_762m_nab.htm ? Det skiljer sig väl beroende på inspelningshastighet men som jag förstått det finns det standarder, så vad gäller?

2. Hur många gånger kan man återanvända ett band? Bruset ökar med varje överspelning, eller hur?

3. Är bandtypen jag nämner här ovan funktionella för en Otari MTR-90 om den konfigureras för den bandtypen?

Kör med 15ips, då får du sådär 30min utan basbortfall. (Vilket du får med Otari med 30ips)

Band kan användas tills oxiden börjar lossa (och det märker du när du rengör headsen). Betyder OTALIGA gånger. Bruset ökar inte förän oxiden lossar eller om avmagnetiseringen inte fungerar. Dehär e inga C-kasetter...

Du måste kalibrera Otarin med ett testband för avsädda bandhastigheten som har signalstyrka på 320nWb.

Annars så är RMG banden väldigt brusiga jämfört med tex gamla BASF osv. 

Hägge
« Senast ändrad: 23.06.2009, 21:58:45 by Hägge@Clonework »


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Grymma svar, tack så mycket! Det blir en + i Kharma för dig Hägge. :) Följdfråga:

Hur många kanaler får plats på de respektive formaten?
1-tums tape kan spela in 16 kanaler om jag förstår det rätt?
2-tums krävs för 24 kanaler?

Finns det något annat än bandens format som anger hur många kanaler som kan spelas in?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Hur många kanaler du får in beror ju på bredden på varje spår på tonhuvudet. Ju bredare desto bättre. Jag hade en rullbandare med 1/4" band och 8 spår en gång i tiden men det lät ju därefter också (skulle alltså motsvara 64 kanaler med samma bredd på 2" band). :P
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Grymma svar, tack så mycket! Det blir en + i Kharma för dig Hägge. :) Följdfråga:

Hur många kanaler får plats på de respektive formaten?
1-tums tape kan spela in 16 kanaler om jag förstår det rätt?
2-tums krävs för 24 kanaler?

Finns det något annat än bandens format som anger hur många kanaler som kan spelas in?

Tonuhudet och mängden kanaler på banadare bestämmer. I pro sammanhang så finns det då 8 och 16 (också mer sälsynta 12) kanaler på 1" band. 2" bandare är 16 eller 24 spåriga men finns också 32. Ljudkvaliteten är en summa av bandbrädd per kanal samt kvaliteten på själva bandaren/bandet om man då frånser allt annat innan bandare.

Hägge


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Tre snabbfrågor:

1. Hur mycket utrymme, dvs inspelningstid finns på ett http://www.thomann.de/se/rmg_sm900_2_762m_nab.htm ? Det skiljer sig väl beroende på inspelningshastighet men som jag förstått det finns det standarder, så vad gäller?

2. Hur många gånger kan man återanvända ett band? Bruset ökar med varje överspelning, eller hur?

3. Är bandtypen jag nämner här ovan funktionella för en Otari MTR-90 om den konfigureras för den bandtypen?

Kör med 15ips, då får du sådär 30min utan basbortfall. (Vilket du får med Otari med 30ips)

Band kan användas tills oxiden börjar lossa (och det märker du när du rengör headsen). Betyder OTALIGA gånger. Bruset ökar inte förän oxiden lossar eller om avmagnetiseringen inte fungerar. Dehär e inga C-kasetter...

Du måste kalibrera Otarin med ett testband för avsädda bandhastigheten som har signalstyrka på 320nWb.

Annars så är RMG banden väldigt brusiga jämfört med tex gamla BASF osv. 

Hägge

Hmm.. Det där om brusigheten var lite tråkigt att höra. Har nyligen köpt ett nytt rmgi band som jag ännu inte hunnit testa men som jag har rätt stora förväntningar på.

Har tidigare bara kört med beggade band. BASF band var alltid ganska brusiga för mig på hifi-sidan,( på den gamla goda kassett-tiden), men det kanske är dumt att dra sådana jämförelser.

Hade ju varit trevligt om någon tog upp Quantegy igen.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Ja vi gjorde nyss en LP varav hälften bandades på BASF och hälften på RMG. Låter rätt lika utom att RMG brusar avsevärt mer. Kan visserligen vara ett fel på just det bandet. Jag kör för övrigt med min quantegyn tills det inte går nå mer.

hägge