Kontrollrummet

Inbyggda mikar i en Ibanez, ska jag använda dem?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Som totalt värdelös gitarisst har jag lånat en ibanez, stålsträngad gitarr, "lonestar series, LE300". Finns hi/low kontroller och den verkar låta bra.

Äger för övrigt en JJLabs mikrofon, BMC2 som man kundem icka upp med.

Tips, mika upp eller linea? Nån som har erfarenhet av denna gitarr?

(ja den är lite dammig  B)  )



bilder, nåt att gå på iallafall....



någon? :unsure:


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Jag kör alltid både mic och line. Väl senare - eller användbåda. Lyckas det bra, blir det ett bredare stereosound. Puristerna kommer att bespotta dig, men det fungerar oftast mycket bra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
folk spottar tillräckligt när de ghör gitarren oavsett hur den är mickad. bra tips, tänkte inte alls på det, tack!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
jag skulla micka upp den separat, helt klart. möjligtvis kombinerat emd en line  ^_^
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Jag tror också du kommer få bästa resultatet om du mickar upp den själv. Men när du ändå har den inbyggda micken så passa på att lira in den signalen också.
Antingen för att mixa in den svagt som den är, eller för att processa skiten ur den och ha som fyllning i bakgrunden.

Jag har gjort så några gånger, fast med en Dean Markley kläm-fast-i-ljudhålet-mick som jag skitat ner rejält, och mixat in bakom det krispiga rena ljudet från kondensatormicken. Väldigt läcker effekt.



Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Jag tror också du kommer få bästa resultatet om du mickar upp den själv. Men när du ändå har den inbyggda micken så passa på att lira in den signalen också.
Antingen för att mixa in den svagt som den är, eller för att processa skiten ur den och ha som fyllning i bakgrunden.

Jag har gjort så några gånger, fast med en Dean Markley kläm-fast-i-ljudhålet-mick som jag skitat ner rejält, och mixat in bakom det krispiga rena ljudet från kondensatormicken. Väldigt läcker effekt.


En såndär har jag också  :rolleyes: (tror jag  :unsure: )
Hälsa sa Hellsa


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag kör alltid både mic och line. Välj senare - eller använd båda. Lyckas det bra, blir det ett bredare stereosound. Puristerna kommer att bespotta dig, men det fungerar oftast mycket bra.

Dito ovan.
Man kan t ex med framgång använda en gnutta line-signal för att 'fylla upp' det mickade ljudet med lite mer ton o kropp om uppmickningen skulle bli för mycket sträng o plektrum.
Med bägge signalerna på var sin kanal kan det ju inte bli fel.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag line:ar aldrig.. tycker det är absolut det fulaste som finns med line-signal från akustisk gitarr.. det låter bara amatör av det hela!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Bäggedera! "Proffsen" snackar sig alltid varma för uppmickning. Det de "glömmer" nämna är att det också handlar om vad för slags mick det är, hur den placeras, vad för rum den står i, hur gitarren låter etc. Min erfarenhet, som ljudlärare, är att det dröjer ett tag innan man hittar fram vad gäller mickning. Har Du tiden och experimentlusten, prova! Behöver Du få lagt gitarren och få Din låt färdigt, line!

Min erfarenhet är snarare att Du bör köpa nya, lite dyrare strängar. Prata med musikaffären. Det finns strängar som ger samma gitarr helt olika sound. Byt strängar, bänd rejält i dem så att de håller stämningen och sen - spela in!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack ska ni ha allihop, då återtår bara att kunna spela lite då :)  Har läst lite om uppmikning så jag får testa mig fram och spela in linead samtidigt.

tack :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Jaha då tänkte jag komma med ett tredje alternativ. Låna så att du har två kondensatormikrofoner. Närmicka en vid tolfte band ca 10-20 cm efter eget tycke, vrid den mot hålet eller halsen beroende på vad du är ute efter för ljud. Kör en distansmick någonstans mellan .04-1 m. Jag har aldrig provat att spela in Line in samtidigt på akustisk gitarr. Men det är ju aldrig fel med mer alternativ, så spela in line in signalen också. Har du mycket att jobba med sen i mixen.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
jag line:ar aldrig.. tycker det är absolut det fulaste som finns med line-signal från akustisk gitarr.. det låter bara amatör av det hela!!

word  :rolleyes:

fast jag tycker det kan vara okej blandat men externuppmickning, med väldigt låg volym  ^_^ fast jag ser egentligen ingen mening med det, för jag tycker varken det blir varmare eller fylligare  :huh: fast om andra tycker det så får dom det  :rolleyes:

föresten så såg jag en singer/songwriter tjej förra helgen. Fy fan vad hon sjöng bra, jag flög nästan av stolen där jag satt. Men jag tålde nästan inte att lyssna på det, eftersom att hon hade lajnat gitarren  :( och det var bara akustiskgitarr hela tiden, så det hade ju inte varit så svårt att få det SÅ mkt bättre  <_<

sorry för OT  :huh:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag line:ar aldrig.. tycker det är absolut det fulaste som finns med line-signal från akustisk gitarr.. det låter bara amatör av det hela!!

word  :rolleyes:

fast jag tycker det kan vara okej blandat men externuppmickning, med väldigt låg volym  ^_^ fast jag ser egentligen ingen mening med det, för jag tycker varken det blir varmare eller fylligare  :huh: fast om andra tycker det så får dom det  :rolleyes:

föresten så såg jag en singer/songwriter tjej förra helgen. Fy fan vad hon sjöng bra, jag flög nästan av stolen där jag satt. Men jag tålde nästan inte att lyssna på det, eftersom att hon hade lajnat gitarren  :( och det var bara akustiskgitarr hela tiden, så det hade ju inte varit så svårt att få det SÅ mkt bättre  <_<

sorry för OT  :huh:
vart såg du denna tjej då!?
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Har hört inbyggda mickar som låter snuskigt bra men jag vill inte ens veta vad såna kostar.. Jag skulle aldrig ens fundera på att "blanda in" nån vanlig piezo zummer mick i signalen..  :wacko:

Att micka och spela in akustisk gitarr är ju inte så svårt ändå.
http://soundcloud.com/samsas-violin