Kontrollrummet

Asti - Lev ditt liv

gäst · 50 · 5212

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Anser den färdig nu! Har putsat lite på stråkarna.



Låtnamn: Lev ditt liv
Artist: Asti
Genre: Visa
Låtlängd: 4:01
Kompositör: Asti
Producent: Asti
Ev. medverkande: -
Inspelningsår: 2009
Format: mp3

Lev ditt liv

Nu förtiden ser jag på det mesta med en insikt
om att vissa saker är försent att få
Tillvaron består av både motgångar och glädje
och man måste kunna möta båda två

Många gånger har jag tänkt att detta ska jag göra
när jag inte är så upptagen som nu
Tills en dag jag upptäcker att tillfället försvunnit
och en dröm och förhoppning gått itu

Lev ditt liv allt vad du förmår
Ta emot vad som bjuds och vad du får
Du måste våga pröva dina vingar
Jag tror du äntligen förstår

Varför ska man tveka när man ställs inför en utmaning
av rädsla för att något kan gå fel
Hellre det än bitterheten över allt man missat
utav feghet för att något stått på spel

Lev ditt liv allt vad du förmår
Ta emot vad som bjuds och vad du får
Du måste våga pröva dina vingar
Jag tror du äntligen förstår

Nu förtiden ser jag på det mesta med en insikt
om att vissa saker är försent att få
Tillvaron består av både motgångar och glädje
och man måste kunna möta båda två

Na-na-na............................
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:59:37 by asti »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
[mp3=200,20,0,center]http://www.peterestberg.com/_tmp/Asti-Lev_ditt_liv.mp3[/mp3]
Asti gillar du inte spelaren du heller?
Slängde upp den här i alla fall har inte lyssnat ännu - om du vill tar jag bort den.
Eko

Edit: Nu har jag lyssnat och banne mig var det inte en positiv låt i alla fall - fast det kanske inte låter så riktigt. Bra instrumentering och bra text - för bra sjunget  :D alltså jag menar att rösten ligger aningens för högt.
« Senast ändrad: 21.06.2009, 14:32:20 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
[mp3=200,20,0,center]http://www.peterestberg.com/_tmp/Asti-Lev_ditt_liv.mp3[/mp3]
Asti gillar du inte spelaren du heller?
Slängde upp den här i alla fall har inte lyssnat ännu - om du vill tar jag bort den.
Eko

Tack för hjälpen - vet inte hur man gör detta under Halvfärdiga demon!  :)
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Finstämd, vacker melodi
Bra ljud
Varm och nära sång - passar bra - kanske kan sänkas något lite i volym
Lite Beatles mellotronflöjt är aldrig fel
Visst är det rätt med stråkar till denna - du (som jag) skulle dock behöva ett bättre stråk-bibliotek
Kan tänka mej att en ensam cello skull passa bra i någon vers innan stråkarna och kanske sen på slutet
Bra gitarrparti!

Liten reflektion över texten
I de två första verserna är det Jag som reflekterar men sen i refrängen är det Du som ska ..
I tredje versen är det Man -
Lite förvirrande men å andra sidan ska den poetiska friheten vara stor
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
[mp3=200,20,0,center]http://www.peterestberg.com/_tmp/Asti-Lev_ditt_liv.mp3[/mp3]
Asti gillar du inte spelaren du heller?
Slängde upp den här i alla fall har inte lyssnat ännu - om du vill tar jag bort den.
Eko

Tack för hjälpen - vet inte hur man gör detta under Halvfärdiga demon!  :)
/Asti
Det är superenkelt - du lägger upp låten som vanligt på din hemsida. I ämnet (som du skriver) trycker du på den blå ikonen med högtalaren och mellanparanteserna skriver du din länk http://............mp3 så blir det enklare att lyssna. När du har gjort det kan jag skrota KR-spelaren imitt inlägg. Tryck på "ändra" o fixa bara.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
[mp3=200,20,0,center]http://www.peterestberg.com/_tmp/Asti-Lev_ditt_liv.mp3[/mp3]
Asti gillar du inte spelaren du heller?
Slängde upp den här i alla fall har inte lyssnat ännu - om du vill tar jag bort den.
Eko

Edit: Nu har jag lyssnat och banne mig var det inte en positiv låt i alla fall - fast det kanske inte låter så riktigt. Bra instrumentering och bra text - för bra sjunget  :D alltså jag menar att rösten ligger aningens för högt.
Ja, positivare än såhär lär du nog aldrig höra mig!  :D
OK, jag ska göra ett sämre sångpålägg!  :lol:
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Finstämd, vacker melodi
Bra ljud
Varm och nära sång - passar bra - kanske kan sänkas något lite i volym
Lite Beatles mellotronflöjt är aldrig fel
Visst är det rätt med stråkar till denna - du (som jag) skulle dock behöva ett bättre stråk-bibliotek
Kan tänka mej att en ensam cello skull passa bra i någon vers innan stråkarna och kanske sen på slutet
Bra gitarrparti!

Liten reflektion över texten
I de två första verserna är det Jag som reflekterar men sen i refrängen är det Du som ska ..
I tredje versen är det Man -
Lite förvirrande men å andra sidan ska den poetiska friheten vara stor

Ja, sången ligger nog lite för högt.
Har funderat på att skaffa EWQL Gold, som har bättre stråkljud. Det går att komma över nu för strax under 4000 SEK.
Tänkte faktiskt lagt in lite stråk redan i andra versen, men det är ju inte för sent!  :)
Vad gäller jag/du/man i texten är det nog bara ett resultat av min schizofrena personlighet!  :D
Skämt åsido - är väl inte helt nöjd med texten. Hade från början tänkt mig något lite mer målande, poetiskt, men jag kanske gör ett nytt försök med det om jag orkar!
Tack för lyssning och värdefulla kommentarer!
/Asti


freddy

  • Gäst
Fin slapp låt som simmar runt i behagligt asti-vatten. Gillade solot med. Inte mycket mer att tillägga är jag rädd. Det känns rätt och bekvämt, det känns asti detta.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jodå, låter standard-asti. Jag blir väl inte berörd just för tillfället annat än att jag vill lyssna igen på annat humör.

Men helt ok hantverk!

Jo, på tal om galna låtnamn då: "Lev ditt liv, och skit i andra" :D ehumm, det jag kom att tänka på när jag läste trådens namn :) Sorry, skall begå harakiri genast :)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Fin slapp låt som simmar runt i behagligt asti-vatten. Gillade solot med. Inte mycket mer att tillägga är jag rädd. Det känns rätt och bekvämt, det känns asti detta.
Asti - rätt och bekvämt! Det ska jag meddela min fru! Hon har en annan tolkning är jag rädd!  :)
Asti-vatten? Jag tänker nog mer på mousserande Italienskt vitt vin!  B)
Tack för lyssning och kommentar,
/Asti.


asti

  • Gäst
Jodå, låter standard-asti. Jag blir väl inte berörd just för tillfället annat än att jag vill lyssna igen på annat humör.

Men helt ok hantverk!

Jo, på tal om galna låtnamn då: "Lev ditt liv, och skit i andra" :D ehumm, det jag kom att tänka på när jag läste trådens namn :) Sorry, skall begå harakiri genast :)
OK, du ställde in dig på dyster-humör, så det blev kanske lite fel?  :rolleyes:
Hoppas du har en riktigt slö kniv!  :lol:
Tack för lyssning och namnförslag,
/Hantverkar-Asti.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jodå, låter standard-asti. Jag blir väl inte berörd just för tillfället annat än att jag vill lyssna igen på annat humör.

Men helt ok hantverk!

Jo, på tal om galna låtnamn då: "Lev ditt liv, och skit i andra" :D ehumm, det jag kom att tänka på när jag läste trådens namn :) Sorry, skall begå harakiri genast :)
OK, du ställde in dig på dyster-humör, så det blev kanske lite fel?  :rolleyes:


Lyssnade faktiskt inte på texten, men var nog det  :D

"Standard-asti" låter mer negativt än jag avsåg. Mer att det var bra kvalitet rakt igenom. Återkommer när jag den gått ett tag :)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Jodå, låter standard-asti. Jag blir väl inte berörd just för tillfället annat än att jag vill lyssna igen på annat humör.

Men helt ok hantverk!

Jo, på tal om galna låtnamn då: "Lev ditt liv, och skit i andra" :D ehumm, det jag kom att tänka på när jag läste trådens namn :) Sorry, skall begå harakiri genast :)
OK, du ställde in dig på dyster-humör, så det blev kanske lite fel?  :rolleyes:


Lyssnade faktiskt inte på texten, men var nog det  :D

"Standard-asti" låter mer negativt än jag avsåg. Mer att det var bra kvalitet rakt igenom. Återkommer när jag den gått ett tag :)

Ingen fara - alla reaktioner och synpunkter är välkomna!
Det är ju lite tråkigt om en låt inte väcker några funderingar eller känsloyttringar, men då är det troligen en intetsägande låt. Så enkelt är det nog.
Men jag tar gärna emot tips på hur man ev kan göra den intressantare!  :D
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är ju lite tråkigt om en låt inte väcker några funderingar eller känsloyttringar, men då är det troligen en intetsägande låt. Så enkelt är det nog.
Men jag tar gärna emot tips på hur man ev kan göra den intressantare!  :D
/Asti

Jag ogillar helst att ge kommentar på snabblyssning :) Så enkelt är det snarare.. Blir lite svårt att ge funderingar om man är så pass trög att det tar 3-4 lyssningar att komma på nåt vettigt att säga :D

Ja, visst. Skall se om jag kan komma på nåt tips om jag fortfarande inte fattar nåt imorgon :D

https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Det är ju lite tråkigt om en låt inte väcker några funderingar eller känsloyttringar, men då är det troligen en intetsägande låt. Så enkelt är det nog.
Men jag tar gärna emot tips på hur man ev kan göra den intressantare!  :D
/Asti

Jag ogillar helst att ge kommentar på snabblyssning :) Så enkelt är det snarare.. Blir lite svårt att ge funderingar om man är så pass trög att det tar 3-4 lyssningar att komma på nåt vettigt att säga :D

Ja, visst. Skall se om jag kan komma på nåt tips om jag fortfarande inte fattar nåt imorgon :D


Med mig är det tvärtom - jag är så velig så om jag inte kommenterar mina första intryck, så vet jag att jag aldrig kan bestämma mig!  :D


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Finfina harmisar!
bra gitarrsolo.
Och du sjunger som bara du kan (inga liknelser här)
Texten i känns ibland inte sångvänlig. Kanske för mycket ord? "Hade från början tänkt mig något lite mer målande, poetiskt, men jag kanske gör ett nytt försök med det om jag orkar!" Orka!
Får lite Cat Stevens (som han hette) feeling över detta.


Utloggad Master Peo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • His Masters Choice (Sweden)
En finstämd visa med en eftertänksam text, som det är behagligt att lyssna till, när man är på humör att filosofera över "livet". Jag funderar över, vilket intryck den här visan skulle göra framförd med enbart guitar-komp. Kanske skulle den bli ännu starkare då ...? Eller också skulle man kanske utveckla instrumenteringen av bakgrundsmusiken lite grann. Bättre stråkar, och kanske något annat instrument som variation ...

Peo
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tebaka då som jag sa att jag skulle vara och jag kan säga att det är nåt påfrestande med texten, men efter några lyssningar på det så avtar den känslan.... Jag skulle önska mer nynnpartier här och var i låten.

De hade höjt den ytterligare!
« Senast ändrad: 23.06.2009, 23:10:20 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Finfina harmisar!
bra gitarrsolo.
Och du sjunger som bara du kan (inga liknelser här)
Texten i känns ibland inte sångvänlig. Kanske för mycket ord? "Hade från början tänkt mig något lite mer målande, poetiskt, men jag kanske gör ett nytt försök med det om jag orkar!" Orka!
Får lite Cat Stevens (som han hette) feeling över detta.
Gjorde verkligen ett försök att få till en text med mer symbolik och inte så mycket "vardagsspråk", men det räcker inte till en hel låt tyvärr!
Det tar tid att få till en bra text och i det här fallet blev det väl ingen höjdare, det kan medges.
Men jag har inte helt gett upp utan jag kanske gör ett nytt försök i sommar.
Kul att du nämner Cat Stevens, han var en av mina stora musikaliska förebilder på 70-talet!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
En finstämd visa med en eftertänksam text, som det är behagligt att lyssna till, när man är på humör att filosofera över "livet". Jag funderar över, vilket intryck den här visan skulle göra framförd med enbart guitar-komp. Kanske skulle den bli ännu starkare då ...? Eller också skulle man kanske utveckla instrumenteringen av bakgrundsmusiken lite grann. Bättre stråkar, och kanske något annat instrument som variation ...

Peo


Jag ville ha kompet väldigt sparsamt och enkelt, men tyckte att det behövdes lite utfyllnad i kompet, så jag la på stråkar. Dessa behöver absolut jobbas vidare med!
Man hamnar lätt i det där "mellanläget", där man inte riktigt vet om det ska vara ett ännu enklare arrangemang eller om det behöver kompletteras ytterligare.
Tror lite på det senare alternativet. Kanske ska cellon in redan i andra versen, som jag tror det var Cykeln som föreslog.
Har haft funderingar på ett akustiskt piano, men jag är tyvärr för dålig pianist för att få till det, men det kan jag tänka mig skulle förstärka en hel del.
Men jag har bestämt att inte ha med bas och trummor - det ska vara finstämt!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Tebaka då som jag sa att jag skulle vara och jag kan säga att det är nåt påfrestande med texten, men efter några lyssningar på det så avtar den känslan.... Jag skulle önska mer nynnpartier här och var i låten.

De hade höjt den ytterligare!

Jag funderar på att skippa "omsjungningen" av första versen och i stället avsluta med nynnandet efter andra refrängen. Det känns lite överflödigt att repetera texten och upplevs nog mest som tjatigt. Det skulle förkorta låten till lite drygt 3 minuter, vilket är tillräckligt. Texten som sådan kanske är lite "snusförnuftig" och tråkig och därför upplevs som påfrestande?
Ytterligare nynnpartier skulle nog medföra lite för mycket Wiehe-stämpel, men jag kanske å andra sidan kunde bli erbjuden en plats i Nynningen?  :D Finns dom kvar förresten?
Tack för lyssningar och kommentarer!
/Asti


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Peter.

Fint avvägd visa detta.Jag tycker den funkar fint i nuvarande tappning.Det låter du och eget vilket är ett gott betyg.Mixen stör inte mig,vansinnigt snygg gura.Ljud och lir - grymt!

Mvh
Micael



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Jag funderar på att skippa "omsjungningen" av första versen och i stället avsluta med nynnandet efter andra refrängen. Det känns lite överflödigt att repetera texten och upplevs nog mest som tjatigt. Det skulle förkorta låten till lite drygt 3 minuter, vilket är tillräckligt. Texten som sådan kanske är lite "snusförnuftig" och tråkig och därför upplevs som påfrestande?
Nej. Inte alls, mer som du talar med en son eller nåt. Ger råd om sånt som angår alla. Men klart drar man inte den associationen, kanske det är lätt hänt att det blir fel.
Citera

Ytterligare nynnpartier skulle nog medföra lite för mycket Wiehe-stämpel,

Ett nynn-solo :D Det vill jag ha!!! :)

hehe, det blir nog bra hur du nu än gör.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Det osar 70-tal och nostalgi för mig, även om jag blott är 29 år... Gillar arret, det är sparsmakat och mellotronen?! funkar utmärkt. Sången är bra, texten är pretanatiös, men utan att göra sig påträngande. Fint gitarrspel också.

Mycket bra helt enkelt. Va f*n nu klagade jag ju inte... Känns konstigt.

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


asti

  • Gäst
Tjena Peter.

Fint avvägd visa detta.Jag tycker den funkar fint i nuvarande tappning.Det låter du och eget vilket är ett gott betyg.Mixen stör inte mig,vansinnigt snygg gura.Ljud och lir - grymt!

Mvh
Micael


Roligt att du gillar gitarren! Antar du menar "nylongitarrsolot" och inte kompet?
Ska som sagt fila lite på stråkarna!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Det osar 70-tal och nostalgi för mig, även om jag blott är 29 år... Gillar arret, det är sparsmakat och mellotronen?! funkar utmärkt. Sången är bra, texten är pretanatiös, men utan att göra sig påträngande. Fint gitarrspel också.

Mycket bra helt enkelt. Va f*n nu klagade jag ju inte... Känns konstigt.

/Jon
För min del, som är dubbelt så gammal, är det helt naturligt med nostalgi!  :D
Kul att du gillar! Du kunde klagat på t.ex stråkarna  :)
Tack för kommentar och lyssning!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
"Bruksfilosofi för vilsegångna" var det väl Aurgrunn skrev om dina låtar? Tycker det passar sällsynt bra in här. Jag är kanske svagare för symbolspråk och dubbeltydigheter men du har en förmåga att skriva i all tydlighet om situationer man identifierar sig i, känner igen sig i och som du uttrycker klokskap om. Inte någon av dina mest fängslande men jag gillar't. Ljudet är som HM påpekade utomordentligt bra, fylligt och balanserat. Här märks det att du har utvecklats mycket.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
"Bruksfilosofi för vilsegångna" var det väl Aurgrunn skrev om dina låtar? Tycker det passar sällsynt bra in här. Jag är kanske svagare för symbolspråk och dubbeltydigheter men du har en förmåga att skriva i all tydlighet om situationer man identifierar sig i, känner igen sig i och som du uttrycker klokskap om. Inte någon av dina mest fängslande men jag gillar't. Ljudet är som HM påpekade utomordentligt bra, fylligt och balanserat. Här märks det att du har utvecklats mycket.   
Ja, jag gillade det epitetet från Aurgrunn! Det fick bli titeln på en av mina skivor!
Låten är traditionell melodiskt sett, möjligen undantaget vissa harmonigångar i refrängen, så den bjuder inte på några överraskningar direkt.
Idén var mest att få något finstämt och avskalat.
Det är nog mest en lyckträff om ljudet är bättre än det brukar! Kan ju bero på att det inte är så många spår i mixen!?
Annars har jag gjort som vanligt - skurit gitarrerna lite i lägre frekvensområdet och möjligen lite extra deesser på sången. Lite, lite reverb på sång och gitarrer.
Men naturligtvis jätteroligt om ni tycker det låter bra - är bara rädd att jag inte kan upprepa det!   :D
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag stämmer in i hyllningskörerna. Du har utvecklats mycket på bara något år, och det är kul att följa den utvecklingen. Och det här är bland det bästa jag har hört av dig. Några tankar när jag hörde låten:

Det låter högt om mixen. Den låter kanske inte direkt sönderlimiterad, men jag undrar om det inte är gränsfall.

Mixen vad gäller inbördes nivåer är klanderfri, eq:n OK också. Nästan för tydlig sång som ger intryck av kanske lite för mycket processande för grenren (lite av den akustiska känslan går förlorad.) Kan också vara micken du använder som ger denna bättre-än-verklighetenkaraktär.

Tycker om melotronen med tramporgelkänsla. Tycker blåset kunde göra paus i verserna för att lyfta refrängerna lite mer.

Stråket kunde kanske vara av bättre sort, ja. Men jag vet inte om EWQLSO är det som är rätt för dig. De ljuden bär sig väldigt bra ensamma, men jag undrar om de inte skulle ta över ljudbilden totalt i en sån här låt. Jag skulle nog tro att Miroslav skulle passa bättre. Men även stämföringen är viktig för slutresultatet, pluggarna arrar tyvärr inte låtarna åt en. ;)

Fint spelat och varsamt sjunget. Tycker den här låten förmedlar extra mycket Asti-äkthet, för den berör. Jag tror att det bl a beror på har rätt nivå av engagemang i rösten utan att det slår över och blir teatraliskt.  :)
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
Jag stämmer in i hyllningskörerna. Du har utvecklats mycket på bara något år, och det är kul att följa den utvecklingen. Och det här är bland det bästa jag har hört av dig. Några tankar när jag hörde låten:

Det låter högt om mixen. Den låter kanske inte direkt sönderlimiterad, men jag undrar om det inte är gränsfall.

Mixen vad gäller inbördes nivåer är klanderfri, eq:n OK också. Nästan för tydlig sång som ger intryck av kanske lite för mycket processande för grenren (lite av den akustiska känslan går förlorad.) Kan också vara micken du använder som ger denna bättre-än-verklighetenkaraktär.

Tycker om melotronen med tramporgelkänsla. Tycker blåset kunde göra paus i verserna för att lyfta refrängerna lite mer.

Stråket kunde kanske vara av bättre sort, ja. Men jag vet inte om EWQLSO är det som är rätt för dig. De ljuden bär sig väldigt bra ensamma, men jag undrar om de inte skulle ta över ljudbilden totalt i en sån här låt. Jag skulle nog tro att Miroslav skulle passa bättre. Men även stämföringen är viktig för slutresultatet, pluggarna arrar tyvärr inte låtarna åt en. ;)

Fint spelat och varsamt sjunget. Tycker den här låten förmedlar extra mycket Asti-äkthet, för den berör. Jag tror att det bl a beror på har rätt nivå av engagemang i rösten utan att det slår över och blir teatraliskt.  :)
Roligt att höra att jag har utvecklats! Det tror jag mest beror på att jag lyckas bättre med mix/arr nu tack vare bra tips från KR-medlemmar! :wub:
Vad gäller mixen har jag enbart använt eq och deesser i Cubase och vid den slutliga justeringen av mixen från Cubase har jag använt normalise i Soundforge!
Har inte använt vare sig limiter eller compressor! Det är ju inte många spår - sång, 3 akgitarrer, cello och violiner. Kanske därför som mixen låter högt?
Jag har märkt att ju fler spår jag har i ett projekt, desto lägre nivå får jag på mixen, eller rättare sagt desto mer måste jag sänka masternivån ut.
Använder idag en Röde NT2-A mick, som jag tycker är bra. Blås??? Du måste mena stråkarna....?
Det är faktiskt Miroslav stråkar jag använder, men jag behöver jobba mer med stråkarrangemanget, det är jag medveten om! Kanske också väljer "fel" stråkar i sammanhanget!
Skönt att höra att jag inte blir teatralisk, då blir det lätt pretentiöst och smålöjligt!  :)
Tack för lyssning och utförlig kommentar!
/Asti


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Vad gäller mixen har jag enbart använt eq och deesser i Cubase och vid den slutliga justeringen av mixen från Cubase har jag använt normalise i Soundforge!
Har inte använt vare sig limiter eller compressor!

Normalisern i Soundforge är en limiter! ;)

Blås??? Du måste mena stråkarna....?

Ja, hmm. Tyckte cellon lät som en fagott... :wacko:




Det är faktiskt Miroslav stråkar jag använder
:lol:
Vilka bra tips jag kommer med!
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
Vad gäller mixen har jag enbart använt eq och deesser i Cubase och vid den slutliga justeringen av mixen från Cubase har jag använt normalise i Soundforge!
Har inte använt vare sig limiter eller compressor!

Normalisern i Soundforge är en limiter! ;)

Blås??? Du måste mena stråkarna....?

Ja, hmm. Tyckte cellon lät som en fagott... :wacko:




Det är faktiskt Miroslav stråkar jag använder
:lol:
Vilka bra tips jag kommer med!


Normalisern i Soundforge är en limiter! - Där ser man hur mycket jag vet!  :rolleyes:
Det är säkert inte lätt att höra vilken stråkplugg jag misshandlar!  :D
Jag är jättetacksam för alla som orkar lyssna och kommentera!
/Asti


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
...så fint eftertänksamt melankoliskt..

Den här låten berörde mig, jättefin. Vet inte vad det är men jag lyssnar verkligen till varje ord i texten, jag gör det när jag lyssnar på dina låtar! Du fångar en på nåt sätt. En av dina bästa låtar!

Har inte läst alla kommentarer men mitt råd är - ändra ingenting!!

 :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


asti

  • Gäst
...så fint eftertänksamt melankoliskt..

Den här låten berörde mig, jättefin. Vet inte vad det är men jag lyssnar verkligen till varje ord i texten, jag gör det när jag lyssnar på dina låtar! Du fångar en på nåt sätt. En av dina bästa låtar!

Har inte läst alla kommentarer men mitt råd är - ändra ingenting!!

 :)
Jag ska "putsa" lite på stråkarna, annars blir det nog inga förändringar!
Roligt att du gillar låten - kanske något du hade varit intresserad av att sjunga? Duett eller solo. :rolleyes:
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
...så fint eftertänksamt melankoliskt..

Den här låten berörde mig, jättefin. Vet inte vad det är men jag lyssnar verkligen till varje ord i texten, jag gör det när jag lyssnar på dina låtar! Du fångar en på nåt sätt. En av dina bästa låtar!

Har inte läst alla kommentarer men mitt råd är - ändra ingenting!!

 :)
Jag ska "putsa" lite på stråkarna, annars blir det nog inga förändringar!
Roligt att du gillar låten - kanske något du hade varit intresserad av att sjunga? Duett eller solo. :rolleyes:
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Håller med Åsa om att det inte behövs ändras, men putsa lite stråkar--låt gå för det då :D

Förtroligt och nära, gillar det här avskalade-din röst håller verkligen för det.

Tack för god musik, du gjorde det-igen :rolleyes:

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan