Kontrollrummet

Eko & Cykeln - Midsummerpoole

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
LÅTNAMN:              Midsummerpoole
ARTIST/GRUPP:       Éko & Cykeln
GENRE:                  Midsommarblues
LÅTLÄNGD:             Inte så lång
KOMPOSITÖR:         Eko & Cykeln
PRODUCENT:     
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:       2009

Jag gjorde en blues som hade urdålig text - Cykeln efterlyste en låt som skulle passa till hans projekt på jobbet - att få en tjej tänd genom att han fick ihop en låt med svensk sill sköna sköterskor (fri tolkning vete 17 vad Stefan var ute efter)

I alla fall Stefan skrev en svensk text som jag översatte och sedan lade han till mer engelsk text samt en del instrument gitarr och orgel och sånt där - åsså blev det detta. Gör ingen anspråk på att låten är färdig eller så utan la den här mest för att Cykeln ska kunna ladda hem den och spela upp för sin fling. :D
Eko
Wait a minute ...

Just bring me a herring and a hot nurse
And I show you a midsummer pole
If you want me to I’ll be frisky
And today I will be extra tall

Said ... Midsummer pole
I show you ..... 
Midsummer pole
- I show you a midsummer pole

There’s a strong attraction from your gaze
Ill be the herring in your sea
I got interesting vibes from your face
And in the bush the sap is ab-so-lu-te-ly free

Said .. Midsummer pole
I show you a Midsummer pole
Got a hot nurse in my mind
Got a Midsummer pole

 give me a herring and a really hot nurse
.....show you a midsummer pole

Why dont you be a nurse
and tell me it wont hurt
For better or for worse
were like piggies ...
piggies in the dirt

Well If you bring me a herring
and a hot nurse on the run
Midsummer poole is yours for fun

Suck it to me!

Jag har gjort oen ny version där rösten inte är så hög.

Ny version 1 juli
« Senast ändrad: 02.07.2009, 10:20:45 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jomenvisst.

Gött jobbat för att det blev 2-1...

Basen gör fan låten, agerar percussivt på ett sätt som jag sällan skådat (hört).. :)  Sången känns avslappnat bluesig, men fasen gör en weirdo suga-sillgrej med cykeln tycker jag :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Där ser man vilken inspirationskälla dåligt fotboll och väder är!
Läckert och sådär lagom sloppy tycker jag
Bra sång, snygga pianospringningar, gott tryck i basen
Passar def till suga-av-en-sill-projektet
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Cykeln - jag har skickat en länk till dig utan min fagra stämma - lycka till sill i dill.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Hur spännande som helst..det här kan bli görbra ju :D

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Fin blueskänsla i rösten och snygg orgel! Även pianot hade en del snygga "utvecklingar"!
Men trummisen tror jag fått i sig lite för många snapsar till sillen! :D
Jag tror du behöver styra upp trummorna för att få ett riktigt bra gung och flyt i låten!
Skön känsla hur som helst!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fin blueskänsla i rösten och snygg orgel! Även pianot hade en del snygga "utvecklingar"!
Men trummisen tror jag fått i sig lite för många snapsar till sillen! :D
Jag tror du behöver styra upp trummorna för att få ett riktigt bra gung och flyt i låten!
Skön känsla hur som helst!
:D Hela jag var uppsnapsad och det enda som borde ha funkat var just trummorna eftersom jag körde färdiga loopar. Så nu vet jag varken ut eller in - som vanligt alltså...
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Snyggaste sångljudet hittills EKO....tycker rösten är skön som fasen men hajar inte riktigt resten...det är ngt bakvänt i spelet som jag inte kan sätta fingret på riktigt. Jag återkommer efter lite mer funderande....
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack för det Bengan  :D
Jo nåt är bakvänt i liret - håller med ville int riktigt köra det vanliga utan drar på subdominanten två gånger innan dominanten. Helt sjukt men men kanske lite innovativt vem vet.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
I alla fall Stefan skrev en svensk text som jag översatte och sedan lade han till mer engelsk text samt en del instrument gitarr och orgel och sånt där - åsså blev det detta.
Kolla topp-posten
Eko
« Senast ändrad: 27.06.2009, 21:44:18 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Absolut midsommarsnygg bluesröst du har på denna!
Lyrics please!

"spela upp för sin fling" - jodu - båda två ska få höra!  :D

ps
Den svenska versionen - som kommer bli helt  annorlunda - är PG
« Senast ändrad: 27.06.2009, 23:02:55 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tsmalmbe

Trumsoundet är nog skräpigt. Och det att alla instrument är i olika rum. Fram med rösten säger jag! Och bprt med det fula reverb et från trummorna. Låt trummisen köra något annat än samma loop också. Och gör rum fäör de andra instrumente (=låt något ta paus, när en annan instrumentalist tar över, så som det är "på riktigt").

Givetvis finns det mycket gott i låten också. Allt finns här, men lite omarrangemang och ommix skulle nog sitta. I slutet distar sången lite, vilket får mig att tänka att det skulle vara gott med distad röst hela vägen? Lite mera bas i rösten också, den är nu väldigt ekvaliserad och baslös.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Trumsoundet är nog skräpigt. Och det att alla instrument är i olika rum. Fram med rösten säger jag! Och bprt med det fula reverb et från trummorna. Låt trummisen köra något annat än samma loop också. Och gör rum fäör de andra instrumente (=låt något ta paus, när en annan instrumentalist tar över, så som det är "på riktigt").

Givetvis finns det mycket gott i låten också. Allt finns här, men lite omarrangemang och ommix skulle nog sitta. I slutet distar sången lite, vilket får mig att tänka att det skulle vara gott med distad röst hela vägen? Lite mera bas i rösten också, den är nu väldigt ekvaliserad och baslös.


Vad kul att någon tycker nåt.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
Haha, fan vilken härligt porrig text! :D Iaf i min fantasi...  :rolleyes:

Jag tycker det instrumentala sitter hur tajt som helst.... och det gör rösten oxå... fast inte tillsammans. Eller joo, tajt sitter det absolut, men inte ljudbildsäktenskapsmässigt.

Efter att jag lyssnat första gången stack jag iväg nån runda, och sen när jag kom tillbaka hade jag glömt vad som låg i media playern.. så jag tryckte på play utan att ha Analys-Arne aktiverad, och då lät det som vilken proffessionell blues-live-produktion som helst - riktigt bra alltså...! Tills att rösten kom in. Du sjunger skitcoolt, men så som rösten är mixad gifter den sig lixom inte riktigt med övriga ljudbilden, tycker lilla jag. Du behöver absolut inte sjunga om !! bara mixa vocals lite annorlunda... om man nu får vara så diffus.

Men det var enda detaljen jag hängde upp mig på. För övrigt är det helt kanoners. :)
« Senast ändrad: 28.06.2009, 04:45:04 by hackeman »
http://mera.hacke.nu


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
tsmalbe
Det ligger nog en hel del i vad du säger. Kul att det ändå finns mycket gott i låten. Då finns förutsättningen.

hackeman
Kul att du gillar!
Tycker att Eko gjort ett bra jobb med de förutsättningar han hade - nämligen en mp3 från mig som i sin tur bestod av en mp3a från honom som jag la på div sull och så har han lagt sin väna stämma därpå - inte lätt att mixa detta så att allt låter som samma rum.
Stort tack för "proffessionell blues-live-produktion" och "kanoners"
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Bästa sången hittills, och sången i sig är bra, instrumenten också, men trumkompet slamrar på och gör att det upplevs (av mig) som otajt  :unsure:

Tror ett vanligt träligt standardrakt komp skulle göra låten bättre som helhet. Eller så behövs bara en massa lyssningar.

Tror det blir bra med lite uppstädning i trumsen bara jag :)

bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack för kommentarer tsmb, hackeman o emu.
Nu har jag gjort en ny verre där jag fimpat en hel del trum o gitarrljud.
Är fortfarande klart förvirrad när det gäller rösten.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Varför förvirrad när det gäller rösten - låter s-bra tycker jag
You got PM
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
he he..lagom rivig och rufflig blues..gillar trummorna som de låter nu..och Cykelns små-skitiga sångstil här..ja jag tycker om alltihop..rough-guran..orgeln..det svänger på..och texten borde gå hem..både här och var ;) :D ...för har ju inte sett till Cykeln på nån dag.. :lol:

Schyst collab boys!!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ruffligt var ordet! Låter LAJV lång väg. Särskilt med reverbet på instrumenten. Gillar det. Det ger närvaro och nerv. Slamrigt, bullrigt och halvrisigt ljud, lite för lite repat - perfekt! Gör det inte slickt på nåt sätt. En del helsköna löpningar på pianot. Bra allting. Skulle det här bandet lira här skulle jag kunna övernatta utanför för biljett, får jag dessutom en iskall öl... uj uj! Tycker jag känner igen texten på nåt sätt.  :lol:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
he he..lagom rivig och rufflig blues..gillar trummorna som de låter nu..och Cykelns små-skitiga sångstil här..ja jag tycker om alltihop..rough-guran..orgeln..det svänger på..och texten borde gå hem..både här och var ;) :D ...för har ju inte sett till Cykeln på nån dag.. :lol:

Schyst collab boys!!

/Marr
Tack för dom fina orden Marre. Jag gillar också Cykelns små-skitiga sångstil men på denna får nog jag ta på mig "äran" av att vara små-skitig. :wub:
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
he he..lagom rivig och rufflig blues..gillar trummorna som de låter nu..och Cykelns små-skitiga sångstil här..ja jag tycker om alltihop..rough-guran..orgeln..det svänger på..och texten borde gå hem..både här och var ;) :D ...för har ju inte sett till Cykeln på nån dag.. :lol:

Schyst collab boys!!

/Marr

Tack Maria
och visst är det typiskt - när man äntligen fått till en bra sånginsats så är det inte man själv som sjunger!  :D
och som upplysning så har jag sett till mej hela tiden  :rolleyes:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ruffligt var ordet! Låter LAJV lång väg. Särskilt med reverbet på instrumenten. Gillar det. Det ger närvaro och nerv. Slamrigt, bullrigt och halvrisigt ljud, lite för lite repat - perfekt! Gör det inte slickt på nåt sätt. En del helsköna löpningar på pianot. Bra allting. Skulle det här bandet lira här skulle jag kunna övernatta utanför för biljett, får jag dessutom en iskall öl... uj uj! Tycker jag känner igen texten på nåt sätt.  :lol:
Yes we´re The Really Ruff Racoons som tycker det är fegt att repa och stämma instrument gör bara Jazzmusiker.
Att texten känns igen kan bero på att det är en översättning av en gammal finstämd folkvisa man sjöng förr i tiden (förra veckan) kring midsommartid.  :D  Nuförtiden har vi bara midisommar.
Lovar du att hoppa in på Bastuba så bjussar jag på en kall från vårt fringislager  :D
Stort tack för d! Det värmer lite extra i värmen.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
he he..lagom rivig och rufflig blues..gillar trummorna som de låter nu..och Cykelns små-skitiga sångstil här..ja jag tycker om alltihop..rough-guran..orgeln..det svänger på..och texten borde gå hem..både här och var ;) :D ...för har ju inte sett till Cykeln på nån dag.. :lol:

Schyst collab boys!!

/Marr

Tack Maria
och visst är det typiskt - när man äntligen fått till en bra sånginsats så är det inte man själv som sjunger!  :D
och som upplysning så har jag sett till mej hela tiden  :rolleyes:

hihi..sorry Stefan..det kunde ju varit du..men Eko gör ju ett superbra jobb här..han oxå..för jag vet ju vad du kan..din röst kan ställas om till det du ämnar göra-coolt:-D
Kul att du varit här hela tiden då min vän ;)

Hur som helst..är det bra jobbat..och Eko: skitbra sång här..förutom det andra du gjort här på denna låt!!

Heja på grabs :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Sketa bra boys!

Jag återkommer med en längre analys och en sejvning då jag får mer tid för musik om två veckor..

Mike


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Låter verkligen live om detta, och som att det inspelat med bara en mick på gott och ont som det brukar bli, att sången är lite ojämn liksom andra instrument i volym.
Är bara publikens jubel och applåder som saknas i slutet. Jag tror nog att det skulle vara lönt att dra ner lite på diskanten överlag eller/och lite mer bastryck med eq.
Men texten är ju lysande, och samarbetet också - just den oväntade vägen det tagit.
Röj som heter duga.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Sketa bra boys!

Jag återkommer med en längre analys och en sejvning då jag får mer tid för musik om två veckor..

Mike
Ja gör gärna det HM men vi tror inte riktigt på några större förändringar på denna - det har blivit en signumlåt för TRRR mer info kommer senare :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låter verkligen live om detta, och som att det inspelat med bara en mick på gott och ont som det brukar bli, att sången är lite ojämn liksom andra instrument i volym.
Är bara publikens jubel och applåder som saknas i slutet. Jag tror nog att det skulle vara lönt att dra ner lite på diskanten överlag eller/och lite mer bastryck med eq.
Men texten är ju lysande, och samarbetet också - just den oväntade vägen det tagit.
Röj som heter duga.

Vad är det för fel med att bara ha en mik? Hehe tack för input Tokai - jag ska faktiskt ändra lite i enlighet med vad du tycker. Får väl se om Cykeln tycker lika :)
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se