Så jag hade nästan glömt denna plug,. Den fungerar ju inte till senare verisoner av Cubase eftersom formatet är direkt X. Så jag hade ett sångspår som inte lät så kul och testade olika sätt at få sångljudet att lyfta och så kom jag plötsligt på Antares Mic modeller.
Tanken var (jag säger var eftersom pluggen är nedlagd och inte utvecklas mer) att man skulle kunna emulera olika dyrare mikrofoner. Det rör sig inte bara om eq, utan om något slags modulering som jag inte är exakt säker på hur den fungerar.
PLötsligen kan man välja mellan 20.000 kronors mickar som t e x Neuman U47, feta bandmikrofoner, eller rena effektmickar. Lysande idé så klart. Fungerar det då? Tja det kanske inte låter exakt som orignilaet det vore väl för mycket att hoppas på.
Sedan började jag tänka vidare. Visserligen finns mic modeller inte längre, men hur är det med tekniken? I dessa dagar av impulshantering och Line6 gitarremuleringar så borde ju en mikrofon-emuleringsplugg vara ett hett eftertraktat byte för alla oss som inte kan lägga femtiotusen på en uppstättning bra mickar. Finns det något liknande?