1. bra sound, trevligt reverb. essigt. mer country än 80-tal. snygga körer. trevlig mastering.
2. 80-talssound. essigt reverb igen. lite mer petshopboys så skulle det vara petshopboys. låten är riktigt... medioker - typisk tom pop. leaden kunde ha varit lite mer vass. bra effort till gatereverb ger lite plus. fadeout

3. mono. och så en massa överdirvet tunn-reverb i stereo. detta låter inte mitt 80-tal. limitern piskar mot körerna riktigt illa. detta vill jag inte lyssna på till slut. nej, detta är inte 80-tal som jag upplever det.
4. gitarrerna låter bra, kunde vara lite mer tight. mixen är bra överlag, nånting som tydligt går framåt får varje låt spacetrucker producerar. calle kunde sitte lite mer på ytan ännu, men det är en pyttedetalj. är detta 80-tal? kanske, men inte så typiskt anyway. kören ligger lite mycket till vänster. ger inte 80-talspoäng, men en riktigt trevlig trudelutt.
5. detta låter 90-tal. riktigt typisk 80-tals evolution. men tyvärr inte 80-tal. dessa 808-aktiga sound kom väl först på 90-talet eller? låten är mer passande för mystilliska-festivalen (när ordnas den??). låten får lite gabriel-plus dock.
6. tidigt 2000-tal. igen en låt för mystilliska-festival (kommer inte ihåg exakt när den ordnas dock). såhär icke-mainstream fanns inte på 80-talet.
7. stora hår! grymma trummor! 4/4 hihat! whooo!! lite för mycket reverb på padsen, det ger gröt, bör nu påpekas. rösten är bra, fungerar säkert efter 80-talet också, inte riktigt bongiovi, men men. solot tar priset, det kunde inta ha blivit bättre. enda jag saknar är en ordentlig gatereverb som svans på virveln, virveln saknar lite piska. fan va synd. denna skulle det vara riktigt skoj att göra en slutlig mix på.
8. jaha. nu har vi lite "eazy" 80-tal. eller kanske 60 eller 70 tal. med en trummis som slår vilt, men inte så exakt. nivåerna dansar lite hit och dit. dist på röstne är riktigt nice, men nu har det nog inte lyckats ritkigt 100 denna gången.
9. nivåerna... nu är det ingen kontroll på nivåerna igen. och trummisen har tagit en schnaps för mycket. egentligen inte alls så 80-tal jag hade hoppats från detta bidrag. detta vet jag att har gjorts lite i hast, och det hörs nu. detta är en norm-blues såsom det alltid har varit, och inte en 80-talstypisk låt.
10. intron ger mig lite 90-talsklub. sen vittrar allt över 3kHz så sönder att mina öron spricker. 80-tal? jo, det lider ju lite ditåt. inte så trevlig låt, men nog har den sina 80-talsstunder. den överallvarsamma rösten tar sig verkligen på allvar, ett misstag som var vanligt på 80-talet

bowie...
11. det mest misslyckade försöket till 80-talsvirvel. detta är bara en ez-virvel som inte har bite, och där sendnivån är för hög. allt ligger i olika rum. detta är trots allt lite 80-tal dock. men man mixade inte såhär diffust på 80-talet...eller så.. aaahhh nuvet jag, detta simulerar en mycket mycket använda c-kassettinspelning, ingen diskant, lite hisssss och så..., det måste bli 80-talsvibbar av det ju nog.
12. detta låter lite som ett finskt eurovisionsbidrag. otajta trummor dessutom. kanske ett finsk-kinesiskt 80-tal. väldiga stråkar, gillar inte mixen.
13. ooh... detta börjar bra. bra synthning i början. trummorna kunde ha mera 80-tal, låten har definitivt 80-tal. lite den där japonaya-grejen. intressant.
14. lite c-kassett igen här. ingen diskant, och trummorna vidunderligt underliga. låten är lite intetsägande, men den har nog lite av 80-talet här.
15. detta börjar lite för snyggt. för bra stereoseparering nu när man blivit van med c-kassettsoundet. gatereverb utan gate. tja, halfway there. sounden är nog helt rätt. och pianot och padsen är utan diskant. helt korrekt där. en synthigh mellandel. mums.
Så poängen. Den baserar sig till 95% på uppnått mål, 80-tal. Olika faktorer spelar in förstås, men temat var viktigt för min röstning. Flere bra/bättre låtar blev utan röster, bara för att jag inte hittade något riktigt typiskt 80-tal. Det får vi leva med.
Självklar etta är nummer 7 som således får 12 poäng. Sound, låt, mix (nå, jag skulle fortfarande villa mixa om den men) - tävlingens vinnare helt klart.
7. 12p
13. 10p
2. 8p
14. 6p
3. 4p
11. 2p
10. 1p