Kontrollrummet

Hårddisken går "offline"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag har en Western Digital Elements-håddisk på 640 Gb, och till skillnad från de andra två externa hårddiskarna verkar den här gå "offline" när den inte används - dvs, den måste starta upp om jag ska komma åt en fil på den eller över huvud taget söka i katalogstrukturen. 

Är det här något man kan ändra i XP eller är det hårdvaruspecifikt?
www.akoume.com


Utloggad musicpanda88

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Går den på usb? Isf pröva att uppdatera moderkortet om det inte är så att du har en extern usb-hub. Finns något energisparsläge för usb inbyggt i windows XP som har givit en själv en jädrans massa bekymmer, kommer dock ej ihåg vart funktionen slås av någonstans men ska googla runt lite och editerar sen mitt inlägg.  :rolleyes:

*EDIT*
Du kan pröva att stänga av funktionen för att spara energi genom att stänga av usb:n auto.
Okej vet inte hur bra du är på datorer så jag guidar dig dit:

Kontrollpanelen--> System --> Enhetshanteraren --> Universal Serial Bus Controllers --> Dubbelklicka på 1 --> Powermanagement --> Bocka av översta, gör sen samma på alla under Universal Serial Bus Cont.

Har mitt OS på engelska så några av ovanstående heter kanske inte samma men du hittar nog ändå, Usb kontrollerna brukar ligga längst ner på listan under enheter. GL!  :D
« Senast ändrad: 11.06.2009, 00:24:28 by musicpanda88 »


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Tack för svaret!

Jag har två andra USB-diskar som inte stänger ned mellan varven, så det är förmodligen inte moderkortet.

Går det att ställa in hur varje enskild hårddisk ska bete sig?
www.akoume.com


Utloggad musicpanda88

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Tack för svaret!

Jag har två andra USB-diskar som inte stänger ned mellan varven, så det är förmodligen inte moderkortet.

Går det att ställa in hur varje enskild hårddisk ska bete sig?

Hm, jadu inte mer än varvantalet vad jag vet. Är det likadant på vilken usb port du än ansluter den till?
Kan ju vara så att hårddisken har en inbyggd funktion för att stänga ner sig, eller att något har gått galet. Försök prova den på nån annans dator eller om ni har fler, bara för att utesluta att det skulle vara din dator som är den felande länken. Mhv Leo

*EDIT* Kan också vara ett ganska vanligt fel: http://www.fixya.com/support/t1384397-power_supply_failure
tyvärr därför behövs uteslutningsmetoden ovan.  -_-
« Senast ändrad: 11.06.2009, 21:33:27 by musicpanda88 »