Kontrollrummet

Hur gör man TAGS på youtube så att folk hittar det vi vill??

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Boys and gilrls!
Hur tusan gör man för att tagga en video så att sökordet hamnar där man vill?
Vi (Janne & Åke) vill lägga ut videosar på Youtube av bandet (Missing Pieces),men hur får man folk att hitta oss?Låttitlar funkar inte,om man söker på Preacher Man kommer Dusty Springfield upp (R.I.P)gör ju inget så,men hur får man våran låt ''Preacher Man'' att peka på Missing Pieces? Söker man på det namnet kommer allt möjligt upp,men inte vi.Är det någon på detta smarta forum (FJÄSK,FJÄSK :lol:  ) som vet hur man gör för att ''peka rätt'' ?
Vi är mycket tacksamma för svar!!!!!!!!!
Freddy???????? ;) ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


freddy

  • Gäst
När du lägger upp videon så har du ett fält/ruta som heter "taggar", där är det bara att fylla i relevanta sökord. Svårare än så är det inte.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
När du lägger upp videon så har du ett fält/ruta som heter "taggar", där är det bara att fylla i relevanta sökord. Svårare än så är det inte.
Oki,Typ: (Exempel här då):benny,abba,hedlund,sunny,sunny girl,svenne hedlund,Ritchie,Blackmore,Ritchie Blackmore,Squire,chris,chris squire,yes,..........är det inte värre än så?
Sökord med andra ord...... ;)
Vi tackar som faan!!!!! :D
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
När du lägger upp videon så har du ett fält/ruta som heter "taggar", där är det bara att fylla i relevanta sökord. Svårare än så är det inte.
Oki,Typ: (Exempel här då):benny,abba,hedlund,sunny,sunny girl,svenne hedlund,Ritchie,Blackmore,Ritchie Blackmore,Squire,chris,chris squire,yes,..........är det inte värre än så?
Sökord med andra ord...... ;)
Vi tackar som faan!!!!! :D

På ett sätt skulle det vara bra om sökorden är relevanta för er video oxå.  ;)
Att tagga något med ord som saknar relevans kanske inte är helt klockrent.

En möjlighet som gör att en video kommer bland de första är kort och gott att många har kollat in den.
Vad det gäller sökorden "Preacher Man" så har uppenbarligen fler sätt en video med Dusty Springfield än med Missing pieces - än så länge!!!

Hittar du min Mini-Magitron bland de översta träffarna om du söker på youtube på ordet mellotron? Jag gör det men vet inte om det beror på att jag ofta sökt på ordet mellotron och sett videon "nån gång" eller om den hamnar högt upp för andra som söker på mellotron också. Om den gör det så beror det nog på att så många sett den, ungefär 1000 unika tittar i månaden (passerade 26000 idag). Jag taggade den från början med ett ord som nästan inte fanns tidigare på internet: Mini-Magitron. Sen taggade jag den med mellotron och m400 också. Då jag lagt upp videon tipsade jag om den på flera olika forum och på myspace och på så sätt har fler och fler hittat den.

Men den är ju unik på sitt sätt och det är inte så lätt att vara unik på youtube nuförtiden.

Söker man nu på "Mini-Magitron" på google ser man att min video finns på många andra videosajter också och det är inte jag som lagt upp den på andra håll men det hjäjlper nog till att öka spridningen: http://www.google.se/search?hl=sv&q=Mini-Magitron&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=&aq=f&oq=


Den ser ut som ett mumintroll. Min Mini-Magitron är den som är längst till vänster...
« Senast ändrad: 02.06.2009, 23:13:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
När du lägger upp videon så har du ett fält/ruta som heter "taggar", där är det bara att fylla i relevanta sökord. Svårare än så är det inte.
Oki,Typ: (Exempel här då):benny,abba,hedlund,sunny,sunny girl,svenne hedlund,Ritchie,Blackmore,Ritchie Blackmore,Squire,chris,chris squire,yes,..........är det inte värre än så?
Sökord med andra ord...... ;)
Vi tackar som faan!!!!! :D

På ett sätt skulle det vara bra om sökorden är relevanta för er video oxå.  ;)
Att tagga något med ord som saknar relevans kanske inte är helt klockrent.

En möjlighet som gör att en video kommer bland de första är kort och gott att många har kollat in den.
Vad det gäller sökorden "Preacher Man" så har uppenbarligen fler sätt en video med Dusty Springfield än med Missing pieces - än så länge!!!

Hittar du min Mini-Magitron bland de översta träffarna om du söker på youtube på ordet mellotron? Jag gör det men vet inte om det beror på att jag ofta sökt på ordet mellotron och sett videon "nån gång" eller om den hamnar högt upp för andra som söker på mellotron också. Om den gör det så beror det nog på att så många sett den, ungefär 1000 unika tittar i månaden (passerade 26000 idag). Jag taggade den från början med ett ord som nästan inte fanns tidigare på internet: Mini-Magitron. Sen taggade jag den med mellotron och m400 också. Då jag lagt upp videon tipsade jag om den på flera olika forum och på myspace och på så sätt har fler och fler hittat den.

Men den är ju unik på sitt sätt och det är inte så lätt att vara unik på youtube nuförtiden.

Söker man nu på "Mini-Magitron" på google ser man att min video finns på många andra videosajter också och det är inte jag som lagt upp den på andra håll men det hjäjlper nog till att öka spridningen: http://www.google.se/search?hl=sv&q=Mini-Magitron&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=&aq=f&oq=


Den ser ut som ett mumintroll. Min Mini-Magitron är den som är längst till vänster...


Det är så jag menar,Crosstags,så att oavsett om du söker på mellotron,M400,minitron,whatever,så skall det komma upp.
Jag har inte börjat ännu,blev så sugen på att se ''Tillbaka till framtiden'' att det blev viktigare.... :lol:
Det finns ju dock en dag i morgon med.... ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Oki,Typ: (Exempel här då):benny,abba,hedlund,sunny,sunny girl,svenne hedlund,Ritchie,Blackmore,Ritchie Blackmore,Squire,chris,chris squire,yes,..........är det inte värre än så?
Sökord med andra ord...... ;)
Vi tackar som faan!!!!! :D
Det är så jag menar,Crosstags,så att oavsett om du söker på mellotron,M400,minitron,whatever,så skall det komma upp.
Jag har inte börjat ännu,blev så sugen på att se ''Tillbaka till framtiden'' att det blev viktigare.... :lol:
Det finns ju dock en dag i morgon med.... ;)

Försök hitta på något unikt sökord. Sök på webben för att vara säker på att du hittat något ord du är nästan ensam om.
Ha med det bland taggarna för videon. Sen kan ni tipsa folk om att söka på det ordet, på youtube, för att få se er video.

Långt senare, om många hittat och sett er video, kan den lättare hittas med mer allmänna sökord som "Preacher man" eller "Missing pieces".

Kanske är det bäst att vänta med den stora spridningen av bandet "Missing Pieces" på youtube tills ni har en video med bra ljudkvalité och supertajt, säkert spel på scenen eller i replokalen. Då kan det kanske leda till spelningar också...


Mina taggar på Mini-Magitron-videon (man kan undra vad som är nödvändigt):
mellotron  m400  m4000  mkII  mk2  chamberlin  magitron  mini-magitron  babytron  max  backstrom  sampler  midi  midikeyboard
« Senast ändrad: 03.06.2009, 14:17:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google