i 16 sekunder stannar lyssnarna upp för att ta del av vad som ska hända. Medeltida fanfarer var vällite som moderna mobiler, när dom ljuder så är första tanken, va fan e de nu då, va ska hända! Så din korta snärtiga fanfar kunde på medeltiden ha betytt "the bar is open" eller "idag e de glädjens dag".
En dundrande fin fanfar för nåt speciellt tillfälle gjorde du 1up, måste vi gissa eller kan du förtälja oss?
Varav namnet utomhusfanfar? Torget kanske 
men den satt! 
h. Johan
Nämen vilken skön kommentar.

Ja, seddu, syftet med fanfaren var kanske oväntat en träning i harmonitricks! Jag har ett litet program som man kan skapa alla ackord med och lyssna på. När jag spelade t.ex. D-dur och sedan gjorde inversioner av det ackorden och lyssnade på resultatet, snabbt uppåt, resp. snabbt nedåt uppstod melodier! Jag är lite nybörjare på sådant här så det gjorde mig intresserad av att testa att göra en fanfar utgående från den finessen. (Inversion är när man tar t.ex. D-dur då och flyttar upp en ton en oktav upp. D, F#, A blir F#, A och D nu en oktav upp) osv..)
Namnet Utomhusfanfar kommer ifrån att jag ville ha en utomhuskänsla på fanfaren. Så reverbet som jag använder är just en "convolution" av en gård utanför ett större hus. Jag ville fånga, vinden och gräset i omgivningen i "soundet" så gott jag kunde.
Nu önskar jag bara att fanfaren får spelas på riktigt någonstans i Sverige.. Är inte det allas vår dröm? Att få sina verk framförda av professionella musiker... håå vad jag längtaar.

Kul att slutresultat uppskattas!