Kontrollrummet

mahan - Stuff In The Air

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil

LÅTNAMN:   Stuff In The Air
ARTIST/GRUPP:   Johan Malmberg
GENRE:  slow something
LÅTLÄNGD:  3:57
KOMPOSITÖR:   Johan Malmberg
PRODUCENT:   Johan Malmberg
EV. MEDVERKANDE:  husflugan
INSPELNINGSÅR:  2007
FORMAT: mp3

Finns numera på avdelningenför färdiga demon
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=1872.0

h.  Johan
« Senast ändrad: 28.04.2007, 14:38:16 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lyssnar.

låter bra, lite...stolpigt kanske, mer flytande piano skulle jag nog önska.

Sen skiljer det för lite mellan refräng och vers, mer ös på gitarrerna kanske i refrängen....på med lite orgel också kanske där?

annars är det en go låt :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
lyssnar.

låter bra, lite...stolpigt kanske, mer flytande piano skulle jag nog önska.

Sen skiljer det för lite mellan refräng och vers, mer ös på gitarrerna kanske i refrängen....på med lite orgel också kanske där?

annars är det en go låt :)

Thankz Emu!

Pianot tänkte jag bara som en del av rytmiken sas, men testar din idé om mera flyt, och hur kunde jag glömma orgeln :o, testar även den. Ska oxo ta ett allvarligt samtal med gitarristen :D

Detta sökte jag,

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
bra!

fanken mahan, du har 560 inlägg typ på...dryga månaden!?!? imponerande :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
bra!

fanken mahan, du har 560 inlägg typ på...dryga månaden!?!? imponerande :)

Herregud Emu, nu skrämde du mej :blink:
En väldig hög med inlägg :o
Någon kan ju säja kvalitet framför kvantitet...
KAnske man borde dra sig aningen tillbaka..
nej för tusan, har jag nåt att inlägga så lägger jag in :D


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
bra!

fanken mahan, du har 560 inlägg typ på...dryga månaden!?!? imponerande :)

Herregud Emu, nu skrämde du mej :blink:
En väldig hög med inlägg :o
Någon kan ju säja kvalitet framför kvantitet...
KAnske man borde dra sig aningen tillbaka..
nej för tusan, har jag nåt att inlägga så lägger jag in :D


h.  Johan

såklart :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Trummisen måste ut och in med ny. Men i alsterskedet duger det som metronom. Inte mera om det.

Mixen är illa, vilket ger lite dålig bild av hela låten (låten är däremot inte illa alls). Höjning på sången 6kHz och uppåt, ett antal decibel. Nu låter det väldigt mycket jag-sjunger-på-natten-hoppas-jag-inte-stör-någon :). Akustistka gitarrerna har ingen plats. Vad behövs? Mera slö kompressor på dom så dom inte hoppar omkring lite hit och dit i mixen. Och kanske ner på högre registret så dom inte slåss med sången?

Pianot är lite väl enformigt kanske, och ryckigt kvantiserat till och med, mera molto rubato behövs (det är sådär taktlöst flytande spel som menas med molto rubato).

En mellandel hittar jag inte, vilket nog arrangemangmässigt är behövligt.

Största problemet med instrumenten här är att de inte spelar "med" varandra. Och det kan vara krångligt att få det bra i en mix om orkestern inte spelat in sina delar samma dag så att säga.

Så nu när låtens upplägg är klart, sång och melodi, borde trummorna programmeras enligt det (accenter, rytmen etc, grunden är väl ok). Sen det där traditionella med basen i slowmusic, basen på bastrumman och ltie trudelutter mot melodin.

mvh, perfektionisten.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Trummisen måste ut och in med ny. Men i alsterskedet duger det som metronom. Inte mera om det.

Mixen är illa, vilket ger lite dålig bild av hela låten (låten är däremot inte illa alls). Höjning på sången 6kHz och uppåt, ett antal decibel. Nu låter det väldigt mycket jag-sjunger-på-natten-hoppas-jag-inte-stör-någon :). Akustistka gitarrerna har ingen plats. Vad behövs? Mera slö kompressor på dom så dom inte hoppar omkring lite hit och dit i mixen. Och kanske ner på högre registret så dom inte slåss med sången?

Pianot är lite väl enformigt kanske, och ryckigt kvantiserat till och med, mera molto rubato behövs (det är sådär taktlöst flytande spel som menas med molto rubato).

En mellandel hittar jag inte, vilket nog arrangemangmässigt är behövligt.

Största problemet med instrumenten här är att de inte spelar "med" varandra. Och det kan vara krångligt att få det bra i en mix om orkestern inte spelat in sina delar samma dag så att säga.

Så nu när låtens upplägg är klart, sång och melodi, borde trummorna programmeras enligt det (accenter, rytmen etc, grunden är väl ok). Sen det där traditionella med basen i slowmusic, basen på bastrumman och ltie trudelutter mot melodin.

mvh, perfektionisten.



Stort tack för den, perfektionisten :)

Lyfter på hatten, du har faktiskt benat och skrapat genom låten. Härliga pointer i långa rader, det är väl tyvärr så att amatörens kunskaper inte räcker till att följa dessa goda råd. :unsure:  Men skam den som ger sig!

Och i en liten parentes hittar jag kommentaren att låten inte är illa! Så vi kör vidare.

Trummisen ut? hmm , betyder det att han tar sina AD burkar med sig, eller lyfts det in EZ? Eller är det vara att skruva, jobbade nämnligen en hel del med trumsoundet. Eller är det programmeringen som helt förnyas?


h.   JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Virvelsoundet är väldigt hardrock, så in med mjukare virvel tycker jag (låter väldigt komprimerat). Angående programmeringen - trummisen måste se på solisten när han spelar. Nu har han spelat in "i blindo". Och han är lite för överentusiastisk för en sån här låt tycker jag. Känslan i sången och känslan i trummorna stämmer inte överens.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Virvelsoundet är väldigt hardrock, så in med mjukare virvel tycker jag (låter väldigt komprimerat). Angående programmeringen - trummisen måste se på solisten när han spelar. Nu har han spelat in "i blindo". Och han är lite för överentusiastisk för en sån här låt tycker jag. Känslan i sången och känslan i trummorna stämmer inte överens.



Ok, förstår va du menar nu, det vill väl bli så här för mej, kompet kommer först och sen mellodiin. Ska diskutera med trummisen, alla pukorna fattas ju, och så ligger där några sanslösa trumserier med. Börjar med rytmsektionen!


Tackar o bockar
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Piano (& bas) och sång verkar krocka lite frekvensmässigt. Fila gärna till sången lite ljusare. :)

Skönt tryck och bra rhytm i låten. Att bryta av helt mot ett ... ett-två-rhytmen skulle kännas skönt. Bara lite glidande liksom, lite mer sustain. Annars tycker jag den funkar ypperligt.

Lyssnar man på låten instrumentalt så ÄR den faktiskt ganska positiv, glad och med mycket energi! Lyssnar man på sången solo låter den lite mer sorgsen och nedtonad. Vad händer om sången görs med lite mer glädje, stuns och direkthet? Blir låten kanske en tydligare positiv enhet?

Lycka till,

1up


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Piano (& bas) och sång verkar krocka lite frekvensmässigt. Fila gärna till sången lite ljusare. :)

Skönt tryck och bra rhytm i låten. Att bryta av helt mot ett ... ett-två-rhytmen skulle kännas skönt. Bara lite glidande liksom, lite mer sustain. Annars tycker jag den funkar ypperligt.

Lyssnar man på låten instrumentalt så ÄR den faktiskt ganska positiv, glad och med mycket energi! Lyssnar man på sången solo låter den lite mer sorgsen och nedtonad. Vad händer om sången görs med lite mer glädje, stuns och direkthet? Blir låten kanske en tydligare positiv enhet?

Lycka till,

1up


Tack 1up!
Härligt med kreativ kritik.  :) Troligtvis kommer jag att spela in basen på nytt, hjälper kanske till ett bättre flyt. Kan kanske tom ändrar på låtens karaktär. Sången jag drog baserar sig på textmässigt sorgsna saker, "angeldust" etc, så lite knepigt med det glada :(.

Mitt komponerande vill ofta leda till dessa "problem", först ser jag en helhet, ackordgångar, trummor o bas, sen kommer melodin o till sist ett ömkligt försök att lägga text till helheten.

Men med all god kritik lär jag mig alla dagar nåt nytt, så tack 1up och alla andra forumister för det! :)

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Låten är i grunden skön och sången även om den har kommit till sist känns helt rätt.

Håller dock med i det mesta av tsmalmbe kommentarer och framför allt pianot & trummorna måste ändras. Både pianot och trummorna måste flyta med sången. Nu hackar de upp låten i ett eget recept.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Låten är i grunden skön och sången även om den har kommit till sist känns helt rätt.

Håller dock med i det mesta av tsmalmbe kommentarer och framför allt pianot & trummorna måste ändras. Både pianot och trummorna måste flyta med sången. Nu hackar de upp låten i ett eget recept.

Tack DG!

Kul att du oxo finner potiential i låten.
Kämpar vidare, river håret av mej med trummisen, lyder icke order :P
Försöker skriva ut nytt recept

Testar oxo nyspel av basen,
o pianister kan man skjuta, har ja hört.
Övas skall här som fasen
för annars e de kört :D

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Skön låt du har på gång mahan! :) Lite gnäll ibland känns det som röst inte riktigt håller i visa partier låten men du en härlig röst skulle vara glad annan kunnat sjunga som dej en annan låter mer som en i målbrottet. :lol:


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Skön låt du har på gång mahan! :) Lite gnäll ibland känns det som röst inte riktigt håller i visa partier låten men du en härlig röst skulle vara glad annan kunnat sjunga som dej en annan låter mer som en i målbrottet. :lol:

Tnkx SYNTH!

Kul att du hittar nåt i min röst, bristerna i rösten kan delvis bero på osäkerhet med melodin o texten, hoppas det blir bättre när hela låten är färdig :) Alltid kan man (jag) ju försöka bortförklara sina brister på nåt sätt :D


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Tycker basen ligger och mullrar på för mörka toner, känns lite "femsträngat med dansbandsvibbar". Trummorna låter bra, har inte EZ-känsla, men takten är ointressant. Gitarrer och sång är OK, pianot faller i glömska, håller sig i bakgrunden och skäms kanske lite av någon anledning.

Soundet är i murrigaste laget. Låter som det mesta över 10 khz saknas, samtidigt som det finns för mycket i basregistret.

Jag saknar nåt som gör att man behåller intresse för låten. Kan vara ett stick, eller att arret förändras över låtens längd. Något instrument som gör något lite oväntat. Nu känns det som 3:57 transportsträcka.

Jag tror mig veta att du kan göra mycket bättre alster än det här. För du siktar väl inte på hissmarknaden? ;)
DON'T PANIC


Utloggad lonewind

Hej!

Jag tycker överlag det är en mysig idé. Sen har jag rätt mycket att anmärka på, faktiskt så mycket så jag skulle nog känna mig som en oerhörd gnällspik om jag la fram det.

En sak är iaf den akustiska gitarren, den låter plastig, är det en halvakustisk, linead?

Sången glider lite mycket mellan tonera på sina ställen och gör det lite svårt att greppa sångmelodin.

Men som sagt, överlag en mysig låt.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tackar för inläggen!

Rattlesnake
Du har väldigt rätt med basen (5-string ESP LTD) och trummorna är AD. Det är ju så att huvet vet hur det borde låta men at få den viljan ner till mixen är problemet, delvis okunskap i användning av mix-pluggarna, delvis hmmm  dementi!

Jätteglad för all kritik. Detta alster visade sig betydligt knepigare än jag trott, lovar att inte slänga upp nya versioner innan stor förbättring skett :)


lonewind
Jovisst, som konstaterat så har det varit extra svårt att denna låtidé att vandra från hjärnan till mixern. Får ju nog skämmas med akustennär jag jämför med dina lirningar. Är nog en helakustisk med mic, ibland lyckas det o ibland icke. O vad sången beträffar så har du rätt, mycket glidningar och trevande, orsaken är just osäkerheten med melodin och texten. Men det kommer säkert på sin plats bara resten av låten blir axeptabel.

Eftersom ingen direkt uppmanar mig att lägga av så fortsätter jobbet, och forumister som ni får tummen upp för meningen är väl just att dela o byta kunskaper och erfarenheter. Gör ett stort jobb genom att lyssna o kommentera



h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenixen.
Jag gillar grund upplägget i denna.Tycker det svänger på bra.Du skall definitivt inte lägga ned.
Kanske kunde du alternera virveln med kantslag..kanske varannat slag eller nåt.Lite frekvens krockar som mycket riktigt påpekats tidigare.Lite mer bett i sången på nåt väl valt ställe skulle sitta som en smäck,eller ett kort solo parti...I övrigt så tycker jag att rundor å musikaliskt upplägg är bra.Låten är skön och har potencial.

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjenixen.
Jag gillar grund upplägget i denna.Tycker det svänger på bra.Du skall definitivt inte lägga ned.
Kanske kunde du alternera virveln med kantslag..kanske varannat slag eller nåt.Lite frekvens krockar som mycket riktigt påpekats tidigare.Lite mer bett i sången på nåt väl valt ställe skulle sitta som en smäck,eller ett kort solo parti...I övrigt så tycker jag att rundor å musikaliskt upplägg är bra.Låten är skön och har potencial.

Mvh
Micael


Tackar Micael!
Det måst nog vara dementi på gång :P, i den stora skapar entusiasmen har jag ju helt glömt SOLO! Tur att nån påminner!
Men som sagt redan i tidigare svar, fått så många goa ideér av er, nu ska jag försöka omvandla dom till nåt mera lyssningsbart! :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............