Kontrollrummet

Råd gällande nytt ljudkort

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag behöver lite rådgivning eller åtminstonde lite ryggklappning för att beställa ett nytt ljudkort nu. Jag behöver inte en massa ingångar men det, ingår i min "kravlista" är:

* Balanserade utgångar (jag hoppas att detta avhjälper det oljud/den störning som jag har får i mina monitorer nu).
* Externt.
* Bra hörlurs- OCH monitorförstärkning.

Har kikat in mig på följande två kort som ser bra ut...

Focusrite Saffire
TC Electronics Konnekt24d

Focusrite är lite billigare men verkar vara lite mindre kvalitativt, plastigare kanske. TC Electronics ser väldigt trevligt ut men så hittade jag två massiva trådar på Harmony-Centrals 'pro reviews' på över 100 sidor, varav mycket handlade om problem med Konnekt24D. Å andra sidan verkade problemen minst röra dem som kör Windows XP med Cubase och det är ju det jag gör. Prisskillnaden är inte heller så stor, ca 1400 kr mer för Konnekt-kortet. Så vad sägs?


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Nu kör jag med konnekt6 varianten men det är samma i stort sett samma saker i dem två men samma kvalitet. I alla fall är jag grymt nöjd med kortet. Räknas som budgetkort men det är allt annat än budget och budgetljud. Skulle satsa på det 24:an om jag var du. Kan inte bli besviken på det kortet. Första gången jag lajnade in guran i kortet var det som jag hade ny gura.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
TC har alltid gjort bra prylar, enligt vad jag vet - så det är nog en ganska tryggt och säkert val. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tack för svaren.

Jag skall villigt erkänna att det är TC-kortet som känns som det jag vill, samt att det har features som man inte växer ur på några månader. Plus lite DSP-mojos som fått rätt fina recensioner. Samtidigt är jag lite rädd för att det inte hjälper problemet med störningarna i mina monitorer... suck. Men det är väl bara att bita i det sura o beställa ett och se.

Någon som vill köpa ett Maudio FW410 billigt? ;)


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Flyttade till rätt tråd (forumet skojar med mig och lägger saker på andra ställen än tänkt).
« Senast ändrad: 26.05.2009, 23:48:22 by trombonisten »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Så....du lutar åt saffire?  :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
 :D :lol:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Trombonisten, men glömde du sätta på glasögonen innan du postade? Men vem vet, du kanske postade om ljudkortet i klassiska musiktråden istället? :lol:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
jag kör med en presonus firebox och är nöjd med ljudet  :)
Det har varit lite fix men de har kommit ut med uppdateringar och då har problemen slutat
men har iof inte testat någon annat ljudkort så vad vet jag  -_-
Lycka till på jakten
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Så....du lutar åt saffire?  :rolleyes:

Nä, nu läste du nog lika fel som trombonisten! :D Det får nog bli en beställning på ett TC Electronics från Thomann, de har ju 30 dagars returrätt så kan jag inte få surret i högtalarna att sluta så är det bara att skicka tillbaks kortet.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ne då, bara en liten ironisk passning åt trombonisten som postade i fel tråd  :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Så....du lutar åt saffire?  :rolleyes:

Nä, nu läste du nog lika fel som trombonisten! :D Det får nog bli en beställning på ett TC Electronics från Thomann, de har ju 30 dagars returrätt så kan jag inte få surret i högtalarna att sluta så är det bara att skicka tillbaks kortet.

Men då kan det inte vara ljudkortet om du för nåt surr från det kortet också. Måste bero på nåt annat.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tro mig, jag har gjort att allt jag kan för att bli av med surret... flyttat, bytt dator, bytt kablar, flyttat om utrustningen, drag om strömkablar, köpt ny grendosa, bytt mellan olika uttag, fått rummet jordat, skaffat ny firewiresladd mellan ljudkortet & datorn. Högtalarna är tysta om datorn är av. Datorn är på = missljud. Att skaffa ett kort med balanserade utgångar är ett råd jag fått så det är det som skall testas nu.  :mellow:


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Är det en bärbar dator, så blir du av med brummet genom att köra på batteridrift - och det är inte alltid man kan få ordning på det så att det blir bra med nätdrift... :(
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Nej, det är en stationär. Har skrivit en lång harang om detta förut men kortfattat:

* Hade ett eget litet studiorum i vår gamla lägenhet - där funkade allt utan problem.
* Flyttade ut i vardagsrummet när dottern skulle ha eget rum - började pipa i mina monitorer (Yamaha HS50).
* Flyttade till ny lägenhet - pep även där.
* Köpte nya monitorer för bara några veckor sedan (Event ASP8), pipet bytte först sida, från höger till vänster. Bytte position på datorn, ljudkort och ändrade elkablar & uttag, firewiresladd med mer på olika sätt. Ibland blev pipet svagare men i slutändan hamnade det i höger högtalare (igen!)
* Köpte nya sladdar till monitorer->ljudkort, ingen skillnad.
* Starta monitorerna utan att datorn är igång = ingen störning
* Sätta igång externa hårddiskar - så hör man dessutom när dessa jobbar i högtalarna.
* Ljudkort = M-audio FW410 utan balanserade utgångar. Det är detta som gör att jag nu funderar på ett nytt ljudkort med balanserade utgångar. Därtill, om jag fattat det rätt, så är TC Electronics Konnekt24D ganska välkonstruerat med något extra hölje som eventuellt skyddar bättre mot störningar. (Kan tillägga att jag ändå är rätt trött på mitt FW410, så jag har egentligen inget emot att köpa ett nytt!)

Det känns som att jag har testat allt utom att byta ljudkort. Tröttsamt...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Om det piper så brukar det handla om radiostörningar (om det inte handlar om någon form av rundgång), men det brukar försvinna om man kör jordat om det är radio.
Annars är förstås risken alltid större för radiostörningar om man kör obalanserat, så du är kanske inte helt fel på det... Bäst hade förstås varit att låna och testa ett ljudkort med balanserade I/O. Det är ju onödigt att köpa nytt om man inte har kollat om det verkar hjälpa...

Det är lite märkligt att pipet bara kommer när du startar datorn. Det blir lätt så med ljudkort som har analogdelen i datorn - men inte med Firewire... Skumt är bara förnamnet... :(
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Borde ju lagt till att jag fick det nya "studiorummet" jordat för ett par månader sedan, det hjälpte inte heller. Men jag är rätt övertygad om att det är datorn som källan till störningarna... monitorerna är ju knäpptysta när datorn inte är på.

En sak som jag dock inte testat kom jag just på, är att byta FW-ingång på datorn. Har en fram (extern hårddisk) o en bak (ljudkort). Kanske skulle testa att plocka bort hårddisken helt o bara köra ljudkortet via FW... inte för att jag har några förhoppningar men man kan ju alltid testa.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kan flika in att jag har samma problem. Har också ett M-audiokort. Dock externt iofs. Externa diskar låter också i högtalarna.

Har en mbox i bokhyllan som har balanserade utgångar. Måste springa till affären och handla kablar. Återkommer med resultat.

Inga störningar fastnar på inspelning, så det är ju i alla fall positivt.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Har du varit i affären ännu, har du det?!  :lol:

Skall bli intressant att se resultatet när du testat...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har du varit i affären ännu, har du det?!  :lol:

Skall bli intressant att se resultatet när du testat...

Balanserade kablar ligger och väntar i lådan. Ska bara....


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hmm. Mboxen hade inga drivisar för 64-bitars Vista. Blir svårt att testa tyvärr.
Däremot måste jag försöka bli av med störningar jag också. Satt idag mixade och det var värre än nånsin och jag misstänker trådlösa musen. Den ryker nog...


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Om det kommer från kraftnätet kan man tänka sig försöka ta bort den störningen, med att isolera, t.ex. med en UPS eller ett blixtskydd eller något?
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om det kommer från kraftnätet kan man tänka sig försöka ta bort den störningen, med att isolera, t.ex. med en UPS eller ett blixtskydd eller något?

Men då borde väl min gamla dator låtit lika illa?   :unsure:


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Ugh, det låter synd det... nåja, skatteåterbäringen skall ju landa denna vecka. Då skall jag landa hos MB o förhoppningsvis gå hem med ett TC Electronics Konnekt 24D. Har de ett hemma återkommer jag med besked innan veckan är slut!


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Har sagt det förut..mot pipande ljudkort är nummer ett att testa balanserade kablar, om man inte redan kör det.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har sagt det förut..mot pipande ljudkort är nummer ett att testa balanserade kablar, om man inte redan kör det.
Bara det att inget piper. Men det är nog ett bra test i alla fall.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Har sagt det förut..mot pipande ljudkort är nummer ett att testa balanserade kablar, om man inte redan kör det.

Balanserade kablar är nog bra. Om man har balanserade utgångar på ljudkortet.  :rolleyes:


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
För kontinuitetens skull:

Idag har jag beställt ett TC Electronics Konnekt23d på MB. Sin vana trogen hade de inget hemma men med lite tur kommer det i veckan. (Ibland undrar jag varför man stödjer de lokala hökarna när man kunde fått ett lika snabbt men billigare från Tüskland!)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Idag har ljudkortet kommit, så snart återkommer jag med svar om balanserade utgångar är skiten. :)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Svaret är "ja", det hjälpte. Om jag nu bara kunde få kortet att funka bra med Cubase så... men det får bli en ny tråd om det problemet.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Installerade om drivisarna och såg till att välja alt 2 så löste det sig också. För djävla bra!


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag har testat ett antal kort,, de flesta är bra och vissa är riktigt bra.

Nu har jag inte läst vad du har för behov, men jag hade gått på ett internt PCI med externa AD/DA och anslutit via fiber eller ev. FW RME har trevliga lösningar. Du får många in/ut och kan bygga ut rätt långt...

Själv har jag ett Frontier Tango24 och är väldigt nöjd. Tycker att ESI har varit lite halvbra,, med en hel del strul då inte alla hipset varit 100% kompatibla med deras prylar (min egna och andras erfarenhet..)

Safire är nog ett bra köp. Mycket för pengarna.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har du varit i affären ännu, har du det?!  :lol:

Skall bli intressant att se resultatet när du testat...

Sådär ja.

Köpte nytt ljudkort med balanserade utgångar och problemet försvann. Nästan. Samma svaga störningsljud även på nya ljudkortet. (M-Audio 1814) Vääääldigt svagt ska tilläggas. Upptäckte också när jag håller på att labba att störningen fanns även när datorn är avstängd, men sammannkopplad med kortet. Skruvade till slut på volymkontrollerna på monitorerna, och .... BINGO!! I ett visst läge så är störningen i stort sett helt borta. Jag måste verkligen anstränga mig för att höra den och som tur var så försvann störningarna när volymkontrollen var högt ställd så jag får inget problem med medhörningen.

Har all utrustning i samma jordade uttag och nu då även balanserade kablar till monitorerna.

Skumt men säkert att störningen förändras med volyminställningen på monitorerna.  :wacko: När volymen är helt nerskruvad på monitorerna låter det som mest dessutom.

Slutet gott i alla fall .....


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Skumt men säkert att störningen förändras med volyminställningen på monitorerna.  :wacko: När volymen är helt nerskruvad på monitorerna låter det som mest dessutom.

Låter som en designmiss i konstruktionen. Kan det möjligtvis vara så att de på något sätt har satt en volympot direkt på ingången som sabbar symmetrin i den balanserade signalen? Spekulerar bara vilt.. Vad är det för monitorer?
http://soundcloud.com/samsas-violin