Kontrollrummet

Hur kan en rådistad 909-BD få en sån tydlig ton?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Ja? Hur fasen kommer det sig? Är jag helt lost om jag tror att 909kaggen bygger på det typiska med en fallande ton? Distar man det borde man ju rimligtvis få... en distad fallande ton? Men det får man ju inte, plötsligt låter det som en enda ton som inte rör sig det minsta.

Nån som kan bringa klarhet i detta lilla mysterium? :wacko:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kan man tänka sig självresonans i vågen då i samband med dist? ala digiridoo?

 :mellow: :unsure:

sånt kan ju hända även rent elektroniskt, minns att jag hade en labb angående opampar som beskrev det fenomenenet vid feedback.


ingen blev nog klokare av deta inlägg   :blink:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
är det en 909:a eller en samplad bastrumma!?

nåväl, utgår fårn att det är en sampling.. :)
kan du inte påverka tonen i sampleplayern!? ställa in efterklangen med en envelope?
hur pass distad är den!? om den är för distad försvinner ju mkt bas, och det är kanske det som gör att det fallande ljudet försvinner..  :huh:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Släng upp ett par ljudklipp som vi får lyssna å titta på vettja!  :)


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
Ja? Hur fasen kommer det sig? Är jag helt lost om jag tror att 909kaggen bygger på det typiska med en fallande ton? Distar man det borde man ju rimligtvis få... en distad fallande ton? Men det får man ju inte, plötsligt låter det som en enda ton som inte rör sig det minsta.

Nån som kan bringa klarhet i detta lilla mysterium? :wacko:

Man kan väl gissa att den fallande tonen beror på bastrummans övertoner.
När energin i svansen sjunker förändras övertonerna, och reultatet blir en fallande ton.
Med distortion komprimeras ljudet, och får därför ett rakare och jämnare envelope.
Resultatet blir då en rakare ton.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Jag drog upp en 909-kick och lyssnade/kollade lite närmare på den.

Visst har den den typiska sjunkande tonen, men den är inte linjär utan exponentiell (snabb sjunkning i början för att sedan plana ut i en nästan rak ton).

Så det är helt enkelt kompressionen som disten ger som ger effekten. På den rena kicken är ljudet så pass avklingat när tonen börjar närma sig rak pitch att man inte reflekterar över det. På den distade är nivån fortfarande hörbar där, och man hinner uppfatta "tonen".

För att illustrera gjorde jag ett klipp med 4 st rena 909-kickar, 2 st distade och 2 st där jag lade en linjär pitch bend före disten. De sista två ger inte "rak-tonseffekten" (men däremot lite lustiga artefakter i toppen):
909disttest.mp3



Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
snyggt som tusan linkowich.. thats how the 909 should dras!!  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Jag drog upp en 909-kick och lyssnade/kollade lite närmare på den.

Visst har den den typiska sjunkande tonen, men den är inte linjär utan exponentiell (snabb sjunkning i början för att sedan plana ut i en nästan rak ton).

Så det är helt enkelt kompressionen som disten ger som ger effekten. På den rena kicken är ljudet så pass avklingat när tonen börjar närma sig rak pitch att man inte reflekterar över det. På den distade är nivån fortfarande hörbar där, och man hinner uppfatta "tonen".

För att illustrera gjorde jag ett klipp med 4 st rena 909-kickar, 2 st distade och 2 st där jag lade en linjär pitch bend före disten. De sista två ger inte "rak-tonseffekten" (men däremot lite lustiga artefakter i toppen):
909disttest.mp3

Ah! Såklart. Tack för denna fina förklaring. :) Nu slipper jag ligga sömnlös om nätterna. ;)


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil

Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Anyway.. Jag hittade en bra GRATIS mjukvara som man kan "syntezera" egna trumljud med som man sen kan använda som samplingar... Bl.a 909 kick med dist och så..
Mycket användbart och överskådligt program villa jag hävda.. Kolla in http://www.sonicspot.com/drumsynth/drumsynth.html

Att jobba med programmet liknar en hel del att grafiskt editera en FM synt typ DX9/DX7.. Ofta blir ljuden väldigt snarlika också.. Men som sagt.. Utmärkt program att editera olika percusiva ljud med ;)
« Senast ändrad: 26.05.2007, 23:02:39 by hegobald »