Kontrollrummet

Vad är klassisk musik?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej!
Har bara läst ordboksdefinition på wikipedia, och den skiljer sig lite från den i Nationalencyklopedin som mer eller mindre sätter likhetstecken; klassiskt = konstmusik. (Har jag för mig, många år sen jag slog upp det i den encyklopedin.)
På nåt sätt så har jag lämnat frågan därhän, tänkt att det är väldigt olika beroende på sammanhang vad som är klassisk musik.
Tänkte höra vad folk här inne anser :)

Folk i Sverige, t o m musiker på KR och Studio (ja, jag med!) kallar allt för "klassiskt" (taggar så också) som innehåller orkesterinstrument, instrument som funnits länge. Måste det vara de gamla instrumenten för att räknas som klassiskt. ;)

Själv har jag hört en brittisk synthare av klassiskt snitt som heter Craig. Han gör konstmusik (kontrapunkt, säkerligen avancerad motivutveckling också) med synthinstrument. Är det klassiskt?

Har också en vän som en gång kallade "Fantomen på operan" för klassisk musik, något som jag inte ville gå med på. Tycker t ex Kristina från duvemåla lånar för mycket från folkmusiksoundet och folk/pop/rock-köret. Dessutom så hör väl elgitarr hemma i rock och inte på operan ;)
Jaja, förvirring är inte bra, så några frågor då:

Är t ex pop spelad med symfoniorkester klassiskt?
Är klassiskt spelat av en rockgrupp klassiskt?
Är musikal spelad med orkester klassiskt? (Duvemåla och Chess)

Vad är konstmusik, och vad är skillnaden (om den finns) mellan klassisk musik och konstmusik?
« Senast ändrad: 26.05.2009, 15:21:36 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena Dividend!
Det här kräver nog en del fundering ifrån min sida. Har inte tänkt så mycket kring dem frågorna om klassisk musik...men något som jag spontant reagerade på var "konstmusik". Vet inte om jag har hört det förut...har alltid tänkt att all musik är en konstform oavsätt genre. Jag kanske har missat nåt? Är det musik som spelas ihop med annan konst, som kallas "konstmusik"?

Intressant tråd! Ska bli intressant att följa den! :)

Tack!
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Just beteckningen "klassiskt" betyder ju att man talar om något som inte längre utvecklas, men som uppskattas ändå. Jag kan tänka mig att uttrycket kom när populärmusiken uppstod i form av jazz i början av 1900-talet.  Tidigare fanns det nog bara kammarmusik, symfonisk musik osv tror jag. Den musikens utveckling (dvs den klassiska) hängde ju ihop med konsertsalarnas, de byggdes större och större för att ta in större publik, och då måste orkestrarnas storlek ökas för att kunna höras. Vilket i sin tur gjorde att nya möjligheter uppstod för tonsättarna.

Men när populärmusiken började konkurrera ut den symfoniska musiken, och när sedan elektrisk förstärkning kom, avstannade även den klassiska musikens utveckling. Eller rättare sagt, började ta andra vägar mot atonalt, 12-tonsmusik, dubbeltempi eller vad det nu kan heta. Ungefär som målarna fick leta efter nya vägar när kameran bättre kunde avbilda scener "som de var".

Så då (tror jag) man började kalla den äldre, melodiska musiken framförd med den så smått gammelmodiga symfoniorkestern för klassisk. Och då cementerades uppsättningen av instrument som en klassisk orkester får bestå av. Thereminen kom i den vevan, och får på nåder vara med. Åtminstone enligt dagens tillverkare. Saxofonen får väl av någon anledning inte vara med? Anses den för ofin då den förekom så mycket i "negermusik", månne?

Klassisk musik är för mig äldre eller nyare musik skriven enligt ett äldre mönster framförd med "klassiska instrument" i olika stora grupper. Är stilen nyare (12-tonsmusik etc) är det snare konstmusik, men gränsen blir naturligtvis glidande. Rock framförd av en symfoniorkester är rock-symfonisk musik, symfoni framfört av ett rockband symfonirock.

Musikal med klassiska instrument... Svår fråga, det liknar ju den romantiska musiken ibland... Ja, med tvekan.

Folkmusik har Dvorak, Grieg, Smetana och andra låtit sig inspireras av, så det köper jag nästan rakt av i klassisk kostym. (säger han som utan större framgång försökte sig på polska/klassiskt en gång...)
« Senast ändrad: 26.05.2009, 16:23:48 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjena Dividend!
Det här kräver nog en del fundering ifrån min sida. Har inte tänkt så mycket kring dem frågorna om klassisk musik...men något som jag spontant reagerade på var "konstmusik". Vet inte om jag har hört det förut...har alltid tänkt att all musik är en konstform oavsätt genre. Jag kanske har missat nåt? Är det musik som spelas ihop med annan konst, som kallas "konstmusik"?

Intressant tråd! Ska bli intressant att följa den! :)

Tack!

Såg nyss att konstmusik existerar inte som sökord/artikel på svenska wikipedia men gör det på engelska. Dessutom undviker författaren termen "konstmusik" till artikeln om klassisk musik. Kanske vissa börjat inse att all musik är konst, ja till skillnad från i gamla uppslagsverk. På engelska wikipedias artikel om "art music" står att "erudite music" är ord för samma sak som "art music", sökning på "erudite music" leder till omdirigering till "Art music" artikeln dock. Erudite = lärd (eller utbildad?)...
Kanske skall jag klistra in definitionerna överst på klassisk musik från svenska och engelska wikipedia.

Nej, det gör jag inte. Det var större textmassa än väntat - alltså definitionen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_musik
http://en.wikipedia.org/wiki/classical_music

« Senast ändrad: 26.05.2009, 21:11:24 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag tycker det är lite synd att ha Wikipedia-definitionerna med här i tråden. Jag tror det hämmar det fria tänkandet om man läser "facit" först. Mina 5 öre.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, vi är ju konstnärer och vill vara kreativa när vi diskuterar :lol I och med att det är ett "vagt" begrepp (enligt wikiartikeln) utan facit, som rör konst så..

I vilket fall är de två texterna enkla att hitta, så onödigt att ha textmassan här. Jag länkar till dem istället för den intresserade:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_musik
http://en.wikipedia.org/wiki/classical_music
« Senast ändrad: 26.05.2009, 19:08:54 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Just beteckningen "klassiskt" betyder ju att man talar om något som inte längre utvecklas, men som uppskattas ändå. Jag kan tänka mig att uttrycket kom när populärmusiken uppstod i form av jazz i början av 1900-talet. 

Klassisk litteratur, ger man sig t ex inte på att skriva nej. Men finns ju olika konstnärer att kopiera/inspireras av där också.
Vet inte mycket om jazz, men det är ett intressant sidospår. HAr väl 10 skivor kanske, gillar speciellt Duke Ellington, men kan inte placera in nån av dem på tidslinjen. Hur "först" var Duke?


Citera
Tidigare fanns det nog bara kammarmusik, symfonisk musik osv tror jag.


HAr hört att det bara var överklass som lyssnade på detta. Folket hade... folkmusik. På det sättet kan man se modern pop som folkmusik, pop kommer väl via engelskan ("population", "populous" t ex) från latinet, och betyder som substantiv "folket". Fast det blir ett lite arrogant perspektiv, att dela upp musik på det sättet. Och också att skilja på västerländsk musik och "de andra" när man definierar klassisk musik på wikipedia.

Det krävs naturligtvis en utbildning (eller iaf studier) för att skriva musik med Bach's kontrapunkt och regler för att göra fugor t ex. Men är musiken "bättre" och klassisk, men inte poppig? JAg tycker en del Bach gjorde var folkligt utan tvekan. Annars hade vi inte spelat det än idag.

Citera
Den musikens utveckling (dvs den klassiska) hängde ju ihop med konsertsalarnas, de byggdes större och större för att ta in större publik, och då måste orkestrarnas storlek ökas för att kunna höras. Vilket i sin tur gjorde att nya möjligheter uppstod för tonsättarna.

Men när populärmusiken började konkurrera ut den symfoniska musiken, och när sedan elektrisk förstärkning kom, avstannade även den klassiska musikens utveckling. Eller rättare sagt, började ta andra vägar mot atonalt, 12-tonsmusik, dubbeltempi eller vad det nu kan heta. Ungefär som målarna fick leta efter nya vägar när kameran bättre kunde avbilda scener "som de var".

Så då (tror jag) man började kalla den äldre, melodiska musiken framförd med den så smått gammelmodiga symfoniorkestern för klassisk. Och då cementerades uppsättningen av instrument som en klassisk orkester får bestå av. Thereminen kom i den vevan, och får på nåder vara med. Åtminstone enligt dagens tillverkare. Saxofonen får väl av någon anledning inte vara med? Anses den för ofin då den förekom så mycket i "negermusik", månne?

Ja, det verkar vettigt det du skriver. Det är alltså instrumentarsenalen som är klassisk :)

Citera
Klassisk musik är för mig äldre eller nyare musik skriven enligt ett äldre mönster framförd med "klassiska instrument" i olika stora grupper. Är stilen nyare (12-tonsmusik etc) är det snare konstmusik, men gränsen blir naturligtvis glidande. Rock framförd av en symfoniorkester är rock-symfonisk musik, symfoni framfört av ett rockband symfonirock.

Musikal med klassiska instrument... Svår fråga, det liknar ju den romantiska musiken ibland... Ja, med tvekan.

Ok, så kan du ge exempel på ett genuint konstmusik-stycke då enligt ditt sätt att se på det? Jag har fortfarande problem att placera när skalan är flytande :D   
Borde vara nåt åt piano-debussy, men är inte piano klassiskt instrument medans metoderna är "nyskapande" då? Då är det ju både och, eftersom man kan höra att Debussy tagit intryck av kompositörer innan 1900.

Citera
Folkmusik har Dvorak, Grieg, Smetana och andra låtit sig inspireras av, så det köper jag nästan rakt av i klassisk kostym. (säger han som utan större framgång försökte sig på polska/klassiskt en gång...)

SPelemän gjorde intryck på Alfvén m fl svenskar också. HAde varit trist om all musik hade låtit som mozart, eller en utveckling via beethoven och haydn (wienklassicism) och vidare i en oändlig spiral..

MAn får dock inte glömma att Mozart tog intryck av sin tids folkmusik med. DEt gav upphov till en mängd revoltörer under 100-200 år (Beethoven m fl). Innan var ju musiken "kyrklig" mestadels. I a f den "teoretiska" musiken. Och likaså har vi en revolution under romantiken. Samma sak. Och under 1900-talet finns såna som  A Lloyd Webber..

I see a pattern.. ;)
« Senast ändrad: 26.05.2009, 22:48:17 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
(flyttat till rätt tråd)

Wikipedia är ingen sanning, den skrivs av människor precis som du och jag. Precis lika olika åsikter som det kan bli en debatt här kan det bli på wikipedia. Delar av den håller rent skruttig kvalitet.

Med detta vill jag bara säga att man måste värdera det som står där.

För mig är klassisk musik en beskrivning som är lika vid som pop. Ingår rock i pop eller inte? Kan man säga att dansband spelar pop? För mig är gränserna svåra att dra, liksom gränserna för klassisk musik.

Men i korthet, för mig finns det några utmärkande drag för klassisk musik. För att bli klassisk bör den ha kommit något till åren eller vara skriven i en stil som har några år på nacken. Musiken är komponerad, något som skiljer den från folkmusik. Den korta perioden med tolvtonsmusik och modern konstmusik kan i mina öron inte ännu kallas klassisk. Kanske om 50 år, men just nu är stilarna lite för svårhanterliga. Det mesta av den musiken kommer också lyckligtsvis få ligga i arkiven ospelad. Det är för övrigt ytterligare en liten egenskap hos klassisk musik -- det är exempel på musik som trots att den är gammal har överlevt. Det mesta av den musik som skrivits spelas aldrig.

Nå, lite tankar utan sammanhang en helt vanlig tisdag.

// Gunnar


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil


Citera
Tidigare fanns det nog bara kammarmusik, symfonisk musik osv tror jag.


HAr hört att det bara var överklass som lyssnade på detta. Folket hade... folkmusik.

Medhåll. Ibland kunde det omvända ske, då folkmusik påverkades av överklassens musik, t ex menuetter och polonäser blev polskor. Jag tycker delsbovalsen har mycket av den finare musiken i sig (hittar bara en midifil):
http://www.spillefolk.dk/nodesamling/visnode.php?key=va-delsbo


Ok, så kan du ge exempel på ett genuint konstmusik-stycke då enligt ditt sätt att se på det? Jag har fortfarande problem att placera när skalan är flytande :D   
Borde vara nåt åt piano-debussy, men är inte piano klassiskt instrument medans metoderna är "nyskapande" då? Då är det ju både och, eftersom man kan höra att Debussy tagit intryck av kompositörer innan 1900.


Här har vi ett prima exempel. Visserligen bara med piano, men det räcker så. Kan ju finnas känsliga lyssnare här.



Fast lite kul är det ju att gestalta ett gräl på det sättet. Jag har hört ett annat verk av Kurtag som heter "Quasi una fantasia". En kvarts tut, gnissel och bröl med en symfoniorkester där sektionerna var utspridda i konsertsalen. Mycket mysko. Finns tyvärr ej på tuben.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Med detta vill jag bara säga att man måste värdera det som står där.
(wikipedia)

Öj jo, naturligtvis. Det är er värdering av ovanstående texter jag vill veta mer om..

Citera
För mig är klassisk musik en beskrivning som är lika vid som pop. Ingår rock i pop eller inte? Kan man säga att dansband spelar pop? För mig är gränserna svåra att dra, liksom gränserna för klassisk musik.

Men i korthet, för mig finns det några utmärkande drag för klassisk musik. För att bli klassisk bör den ha kommit något till åren eller vara skriven i en stil som har några år på nacken. Musiken är komponerad, något som skiljer den från folkmusik. Den korta perioden med tolvtonsmusik och modern konstmusik kan i mina öron inte ännu kallas klassisk. Kanske om 50 år, men just nu är stilarna lite för svårhanterliga. Det mesta av den musiken kommer också lyckligtsvis få ligga i arkiven ospelad. Det är för övrigt ytterligare en liten egenskap hos klassisk musik -- det är exempel på musik som trots att den är gammal har överlevt. Det mesta av den musik som skrivits spelas aldrig.

folkmusik är inte komponerad? Du menar nedskriven?

Tycker dina synpunkter är vettiga.. Håller nog med också att det är en vettig definition på klassisk, och precis samma som står i NE..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Här har vi ett prima exempel. Visserligen bara med piano, men det räcker så. Kan ju finnas känsliga lyssnare här.

Intressant musik, med bilderna till blir det en berättelse.. Men bara att lyssna på det så där sent en måndag? :)
Åh det där härliga "Grälet", det måste jag lyssna på igen :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
jag har min egen deffnisjon av vad som är klassisk musik, nämligen följande:
om det finns en snubbe på ett podium vänd mot orkestern, viftande med en pinne, så kallar jag det klassisk musik. annars är det modern musik.  :P


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
HAHA!

Verkar finnas lika många definitioner som musiker :D eller människor... Är musiker människor ?  :unsure:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Valle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
    • Valenzia Vision
Baggis, fan!

= Musik som har blivit så ofta spelad och inpräntad att det anses helgerån att jamma upp skiten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
hehehe, låtom oss spika den def:en :)
https://soundcloud.com/user7789882