Kontrollrummet

Kompressor på akustisk gitarr

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hej hej kompisar!

Som tråd titeln antyder så har jag funderat mycket kring kompressor på akustisk gitarr. Jag tycker att det är otroligt svårt att få till så att det låter snyggt. Det blir antingen platt och tråkigt, eller pumpigt och onaturligt. Hur gör ni? Vad använder ni för inställningar och vilka kompressorer använder ni?


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Hej hej kompisar!

Som tråd titeln antyder så har jag funderat mycket kring kompressor på akustisk gitarr. Jag tycker att det är otroligt svårt att få till så att det låter snyggt. Det blir antingen platt och tråkigt, eller pumpigt och onaturligt. Hur gör ni? Vad använder ni för inställningar och vilka kompressorer använder ni?

Vad vill du uppnå genom att komprimera? Bara mindre dynamik på ett osynligt vis? Dist? Mer attack, mer sjung, mindre sträng?
Får du inte in gitarren i mixen? Försöker du rädda inspelningen som är för spretig?

Det viktigaste är ju att veta varför man komprimera och vad man saknar.
Du skriver att det blir platt och tråkigt, pumpigt onaturligt osv. Betyder det att det låter bättre innan du lagt på en kompressor?

Om det är vissa toner som sticker ut eller blir "bumliga" så kommer det pumpa och låta värre pga att kompressor kommer "hugga" i tonerna som sticker ut, eftersom de innerhåller så mycket lågfrekvent info, hugget och pumpet blir värre med hög en ratio. Försök styra upp det som sticker ut (om det är det problemet du har) med EQ innan kompressorn.

Jag brukar generellt ha låg ratio, dvs inte mer än 4:1. Mycket snabb attack (alltså några få millisekunder eller ännu kortare) och snabb release om det är toppar som ska klippas (alltså mer som en limiter, fast med låg ratio). Om gitarren ska längre bak i mixen och sitta bättre så brukar jag ha längre release, det blir mindre flygigt så. Om det är attack i plock och strängar som ska fram kan kompressorns attack vara lite längre så den släpper igenom transienter. Om det ska vara skitigt och hållas på plats är Vintage Warmer en bra plugg för att både dista och komprimera.
Om det ska vara riktigt osynligt, använd jättelåg ratio, eller kör en kompressor parallellt med det okomprimerade spåret.
Det kan också hjälpa att ha en ett sidechainfilter, så att kompressorn inte hugger lika hårt om det kommer en lågfrekvent ton som tar plats.

Ju längre ifrån man mickar, desto mindre påtagliga blir alla skillnader i attack, bumlighet osv. Om man vill ha ett jämnt gitarrspår ska man först och främst spela jämnt, micka rätt och ha en gitarr som låter som man vill. Sen är resten ganska enkelt.

Nu svarade jag på en massa sätt, eftersom det är svårt att veta vad du vill uppnå med din kompressorfråga...



Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag testade att spela in lite akustiskt hos en som kan & han lade på lite kompressor på akken ,& jag tycker det vart bra
synd bara att jag själv inte kan använda en kompressor så :rolleyes:

ett litet klipp:
http://www.speedyshare.com/505993875.html
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej hej kompisar!

Som tråd titeln antyder så har jag funderat mycket kring kompressor på akustisk gitarr. Jag tycker att det är otroligt svårt att få till så att det låter snyggt. Det blir antingen platt och tråkigt, eller pumpigt och onaturligt. Hur gör ni? Vad använder ni för inställningar och vilka kompressorer använder ni?

Vad vill du uppnå genom att komprimera? Bara mindre dynamik på ett osynligt vis? Dist? Mer attack, mer sjung, mindre sträng?
Får du inte in gitarren i mixen? Försöker du rädda inspelningen som är för spretig?

Det viktigaste är ju att veta varför man komprimera och vad man saknar.
Du skriver att det blir platt och tråkigt, pumpigt onaturligt osv. Betyder det att det låter bättre innan du lagt på en kompressor?

Om det är vissa toner som sticker ut eller blir "bumliga" så kommer det pumpa och låta värre pga att kompressor kommer "hugga" i tonerna som sticker ut, eftersom de innerhåller så mycket lågfrekvent info, hugget och pumpet blir värre med hög en ratio. Försök styra upp det som sticker ut (om det är det problemet du har) med EQ innan kompressorn.

Jag brukar generellt ha låg ratio, dvs inte mer än 4:1. Mycket snabb attack (alltså några få millisekunder eller ännu kortare) och snabb release om det är toppar som ska klippas (alltså mer som en limiter, fast med låg ratio). Om gitarren ska längre bak i mixen och sitta bättre så brukar jag ha längre release, det blir mindre flygigt så. Om det är attack i plock och strängar som ska fram kan kompressorns attack vara lite längre så den släpper igenom transienter. Om det ska vara skitigt och hållas på plats är Vintage Warmer en bra plugg för att både dista och komprimera.
Om det ska vara riktigt osynligt, använd jättelåg ratio, eller kör en kompressor parallellt med det okomprimerade spåret.
Det kan också hjälpa att ha en ett sidechainfilter, så att kompressorn inte hugger lika hårt om det kommer en lågfrekvent ton som tar plats.

Ju längre ifrån man mickar, desto mindre påtagliga blir alla skillnader i attack, bumlighet osv. Om man vill ha ett jämnt gitarrspår ska man först och främst spela jämnt, micka rätt och ha en gitarr som låter som man vill. Sen är resten ganska enkelt.

Nu svarade jag på en massa sätt, eftersom det är svårt att veta vad du vill uppnå med din kompressorfråga...



Det här är forumsvar när de är som bäst, att bjussa på det man kan för att hjälpa andra. Vajert.  ^_^

Jag skall printa ut och ha framme när jag sätter acke nästa gång, jag har också problem att få till den förbenade trälådan i mixen.
DON'T PANIC


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Tack för bra svar Elof!

Vad är det jag vill uppnå? Min första tanke är att jag vill att det skall låta bättre... föga hjälpfullt! Jag vill nog jämna ut så att små plock-grejer blir jämnade med vevandet. Jag har på senare tid börjat automatisera volymen före regeln så att kompressorn slipper jobba lika hårt. Likaså har jag upptäckt ditt tips om att filtrera bort basen i sidechain:en.
Det du säger om bumliga toner som gör att kompressorn låter sämre låter väldigt bekant. Det är precis det jag vill undvika. Kanske blir man tvungen att gå in med eq på de ställena. Jag skall testa lite med dina förslagna ratio/attack&release -värden.

Larsson: Jag gillade ljudet i klippet väldigt mycket! Mycket trevligt ljud.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Tack för bra svar Elof!

Vad är det jag vill uppnå? Min första tanke är att jag vill att det skall låta bättre... föga hjälpfullt! Jag vill nog jämna ut så att små plock-grejer blir jämnade med vevandet. Jag har på senare tid börjat automatisera volymen före regeln så att kompressorn slipper jobba lika hårt. Likaså har jag upptäckt ditt tips om att filtrera bort basen i sidechain:en.
Det du säger om bumliga toner som gör att kompressorn låter sämre låter väldigt bekant. Det är precis det jag vill undvika. Kanske blir man tvungen att gå in med eq på de ställena. Jag skall testa lite med dina förslagna ratio/attack&release -värden.

Larsson: Jag gillade ljudet i klippet väldigt mycket! Mycket trevligt ljud.

Ett trick kan nog vara att micka längre bort för jämnare ljud, fast då får du ju inte med lika mycket småplock. Det brukar vara lättare att få in akustisk gitarr i en mix om den är mickad lite längre bort. Det är inte ovanligt att det låter "sämre" när man sololyssnar, men att det passar bättre i sammanhanget. Det beror ju på vilken musik det är, men generellt så har jag upplevt det så.

Undvik även att micka precis vid hålet (fast det vet nog de flesta redan).
Ett bra sätt att få närhet utan bumlighet kan också vara att micka ovanifrån, "tittandes" mot hålet med micken ungefär där halsen börjar.
Men sen finns det ju kompressorer som hugger värre än andra också, tex 1176 och olika SSL-buss kopior (som iof går att köra med låg ratio).
Så pröva lite olika kompressorer och se vilka som är "snällast" mot gitarren. Jag tror på olika rör-emuleringar, om de är bra gjorda.
Om du inte har den redan så ladda ner "Blockfish" som är helt gratis och helt fantastisk på mycket, med tanke på att den kostar ju ingenting.
Den kan nog göra ett bra jobb och är väldigt lättrattad också.
MVH /E


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Tack för bra svar Elof!

Vad är det jag vill uppnå? Min första tanke är att jag vill att det skall låta bättre... föga hjälpfullt! Jag vill nog jämna ut så att små plock-grejer blir jämnade med vevandet. Jag har på senare tid börjat automatisera volymen före regeln så att kompressorn slipper jobba lika hårt. Likaså har jag upptäckt ditt tips om att filtrera bort basen i sidechain:en.
Det du säger om bumliga toner som gör att kompressorn låter sämre låter väldigt bekant. Det är precis det jag vill undvika. Kanske blir man tvungen att gå in med eq på de ställena. Jag skall testa lite med dina förslagna ratio/attack&release -värden.

Larsson: Jag gillade ljudet i klippet väldigt mycket! Mycket trevligt ljud.

Ett trick kan nog vara att micka längre bort för jämnare ljud, fast då får du ju inte med lika mycket småplock. Det brukar vara lättare att få in akustisk gitarr i en mix om den är mickad lite längre bort.

Intressant, det där kände jag inte till. Har iofs ingen akkegura så blir inget av det men nån gång ska jag skaffa en och komma ihåg det här. :) Men menar du då att det är bättre att micka den lite längre bort istället för att lägga på reverb och få den längre bort? Är det ett sämre alternativ?
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Du har nog alldeles rätt om att öka avståndet mellan mick och gitarr. Jag har av någon anledning mickat väldigt nära med stormembranare. Kanske är det som du säger.. att det låter stort när man solo-lyssnar. Vid senaste inspelningen så testade vi att gå längre ifrån och det känns som om en del av ojämnheterna försvann. En del av de lågfrekventa stötarna minskade.

Att inte micka ljudhålet har jag koll på. Däremot har jag inte testat att micka lite ovanifrån. Jag har mest varierat avstånd och vinkel mot gitarren i sidled. Får testa lite olika varianter i höjdled nästa gång.

Den där "blockfish" har jag setts nämnas många gånger men faktiskt aldrig provat. Jag får ge den en chans.
På senare tid så har mina inspelningar väldigt mycket kommit att handla om sång och akustisk gitarr. Jag har börjat fundera på om FMR RNC är ett bra alternativ. Frågan är om den tillför något som inte går att få fram med diverse pluggar.. Med outboard blir det ju en extra DAD-konvertering.

Om jag hinner senare så kan jag lägga upp en kort gitarrsnutt som är problematisk och sen mina olika försök att komprimera. Kanske hjälper det någon att höra hur det kan låta.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag hittade en kort artikel om inspelning av akustisk gitarr. En del visste jag sedan innan. En del har redan nämnts av Elof. En del var dock nytt och verkade lite intressant. Originalet finns här: http://www.bmusic.com.au/links/lessons/recordin/acoustic.html
Jag kopierar in den här:

   " How To Get Great Sounds
    From Your Home Studio

    by Michael Laskow

    While the acoustic guitar remains one of the most simple instruments by design, it also remains one of the hardest to get a great sound on in the studio. It's really not brain surgery, but knowing some of the basic laws of physics doesn't hurt. Unfortunately, I skipped school that day and didn't learn my physics, so I had to learn how to get a great acoustic guitar sound one mistake at a time. After making those mistakes, I sat down and formulated these laws which are considered to be the Ten Commandments of recording the acoustic guitar (by me anyway).

    For the sake of argument I'm going to assume that if you're reading this, you own a 4 track, or an 8 track recorder, a fairly small console, some basic outboard equipment, and you don't own any $2,000 microphones. If you own 13 foot long console and a 48 track digital machine, you can skip this article because you probably know what I'm about to tell you.

                + Rule #1--A condensor mic will almost always sound better than a dynamic mic for acoustic guitars. There are several condensor mics that are currently on the market in the $350 price range that sound great on acoustics.
                + Rule #2--New strings will always sound better for recording than old.
                + Rule #3--Skinny strings sound brighter than fat ones (can you believe I get paid to write crap like this?!)
                + Rule #4--The sound you get has a great deal to do with the dynamics of the player.
                + Rule #5--Get down on your knees and position your ear as if it were the microphone while somebody else is playing the guitar. Move your ear around to find "sweet spots." You'll learn more from that than you will by reading this article. Don't try it with an electric guitar
                + Rule #6--If you have somebody that is assisting you on the session, have them move the mic around what you think will be the sweet spot while the player is practicing the part he or she is about to lay down. Have your assistant wear headphones so you can communicate with him while the moving of the mic is taking place.
                + Rule #7--A limiter/compressor will almost always help you get a better sound.
                + Rule #8--Don't believe everything you read. I only have seven commandments, not ten.

    Let's get right to it. If the sound you want to get is a country/pop, strummed sound similar to the Eagles "Lyin' Eyes," here's the formula: Place the microphone about 6 to 8 inches from the guitar's sound hole, but angle the mic toward the area where the fretboard and the sound hole meet. If you point the mic directly into the sound hole, it will be very full--probably much too full, and very boomy. Use a compressor/limiter to knock down any peaks (3:1 ratio), and set the threshold a little lower to give it a slightly "squashed" or tighter sound. Set the threshold higher to just limit the peaks and give a more open sound. You may need to EQ out some boominess. If so, try rolling off some bottom (100Hz), or cutting a couple of db at 300Hz. To add some "silk" on the top end, try something in the 8-10K range, but be careful, to much will add noise to the track. Positioning the mic so it angles toward the pick will give more attack-less sweetness.

    For that John Cougar Mellenkamp sound, try medium gauge strings, a little more compression, and try adding a little EQ around the mids--lets say 700Hz-1.2K. That will give you a sound that is a little more "woodsy" (a highly technical term).

    "Ya, well what about Melissa Ethridge," you say. Try this on for size. Use a guitar with a built-in pick up and a microphone to boot. You will undoubtedly get some phase anomalies, but that's part of the sound. Experiment with moving the mic closer and farther. That will affect the phase relationship of the two sound sources. Sooner or later, you'll hit on something that will put a smile on your face. You can pan the two signals left and right to get a broad stereo sound, but make sure that if you check the sound in mono, that there's still some signal left. Keep an eagle ear on Mr. Phase, he can be a tricky bugger.

    And now ladies and gentlemen, for the most often heard acoustic guitar sound at the 1993 Grammys...it's that Eric Clapton classical/gut string guitar! Piece of cake. Once again, use a condensor mic, but place it about ten inches away from the guitar. As a matter of fact, try placing it about 3 to 4 inches up the neck, but aim it at the players picking fingers. This angle will reduce boominess by virtue of the mic's cardioid polar pattern producing a natural roll off when it's aimed off-axis, while simultaneously delivering the attack of the fingers. Try and say that three times in a row! The added distance will pick up some of the guitar body's resonance. A compressor/limiter is a must for this case because of unexpected peaks. A 4:1 ratio is a good place to start, but set the threshold fairly high so that the most of the guitar's natural dynamics are left in tact.

    When mixing acoustics guitars for rock or alternative tracks, you will usually have an electric guitar or two in the track as well. My personal preference is to pan the acoustic and electric across from each other. Send one full left, and the other full right. You'll quickly discover that the electric will overpower the acoustic and the most effective way to even them out is to compress the acoustic a little bit more than what you may have already done going to tape so you can bring the acoustic's level up high enough to compete with the electric.

    Another simple but effective trick is to have the acoustic and electric guitars play parts that counter each other rhythmically (giving them each their own space), and have them each play in a different octave. That will give you a full sounding track that remains open and airy at the same time. You can also make an acoustic guitar sound bigger or more rock-like by panning the original to one side and a delayed signal (short delays are best) of the same guitar to the other side. That effect can be taken one step further by using the pitch change option on your delay to "de-tune" one of the guitars just a pinch (one cent is a good place to start). The delay will provide the brain with the psychoacoustic information it needs to perceive the guitar as bigger, while the pitch change will make it appear "fatter."

    Funny how fatter is always better in the world of recording, but not in the case of the human body. Just a tangential observation... must be time to go. See you later."


Utloggad tsmalmbe

1176 från UAD är min go-to kompresor på akustisk. Den hämtar gitarren närmare, gör den jämnare och tar inte bort någonting alls. Spelar också in med lite kompression (via Eurekan).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Den där UAD 1176 -kompressorn har jag suktat enda sedan jag första gången hörde den på U-audio -sidan. Jag hittade en gratis-kompressor för några dagar sedan som jag får för mig låter hyfsat nära 1176:an. TLs2095-LA heter den. Jag har bara testat den som hastigast på akustisk gitarr men den verkade kunna fungera mycket bra. En egenhet är att den har lite okonventionella parametrar vilket gör den lite annorlunda att jobba med i början inbillar jag mig.
Här hittade jag den. Hur står den sig gentemot UAD 1176? http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=174572

Jag inser att mitt problem troligtvis inte handlar om att hitta det magiska verktyget, utan att tips i stil med Elofs är mer värdefullt. Men det skadar ju inte att ha bra verktyg (vilket man också inser då man tittar på vilken utrustning Elof sitter på :) ).

Undra vad som vore vettigast att köpa. Begagnat UAD-1 med 1176 och LA2A eller en FMR RNC.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hej igen!

Nu har jag testat lite mer. Skruvade efter Elofs förslag med låg ratio och sikta på peakarna. Detta tillsammans med lite förjobb i form av lite automation av volymen innan regel gör att kompressionen blir betydligt mycket mer osynlig än tidigare.

Vad gäller val av kompressor så är det svårt att följa Tsmalmbes råd om 1176 då jag inte har ett UAD-kort. Jag körde på The rocket från Stillwell istället. Det låter bra i mina öron. Har någon som äger UAD 1176 testat The rocket? Hur står den sig mot UAD? Jag hörde ett jämförande test på kvr och i just det sammanhanget lät den väldigt lik. Å andra sidan säger inte det så mycket då den kanske beter sig helt annorlunda i andra situationer. Jag tror att UAD 1176 är "program dependent" medan The rocket inte är det. Hur står sig egentligen UADs pluggar gentemot native i dagens läge? Utvecklingen har ju gått framåt sedan de skrevs.

Blockfish: den har jag nu testat och det en trevlig upplevelse. Lättrattad och svårjobbad på samma gång beroende på hur många av parametrarna man gör synliga. Den låter lite speciellt och är nog en sådan kompressor antingen fungerar bra eller låter helt fel. Jag lyckades med den åstadkomma ett ljud jag inte lyckats få fram med någon annan av mina kompressorer.
På denna sida http://www.mercenary.com/fmrpbc.html finns ljudexempel från FMRs nya kopressor. Det finns en ljudfil som heter "Snare - Thick Mode, High Drive" som jag inte lyckades matcha med någon mjukvarukompressor innan Blockfish. Antingen släpptes för mycket attack igenom eller så var den helt söndermosad. I ljudexemplet från hårdvaran så är attacken komprimerad men utan att vara helt söndermosad. Nåväl, det blir till att testa Blockfish ordentligt på nästa mix.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Hej igen!

Nu har jag testat lite mer. Skruvade efter Elofs förslag med låg ratio och sikta på peakarna. Detta tillsammans med lite förjobb i form av lite automation av volymen innan regel gör att kompressionen blir betydligt mycket mer osynlig än tidigare.

Vad gäller val av kompressor så är det svårt att följa Tsmalmbes råd om 1176 då jag inte har ett UAD-kort. Jag körde på The rocket från Stillwell istället. Det låter bra i mina öron. Har någon som äger UAD 1176 testat The rocket? Hur står den sig mot UAD? Jag hörde ett jämförande test på kvr och i just det sammanhanget lät den väldigt lik. Å andra sidan säger inte det så mycket då den kanske beter sig helt annorlunda i andra situationer. Jag tror att UAD 1176 är "program dependent" medan The rocket inte är det. Hur står sig egentligen UADs pluggar gentemot native i dagens läge? Utvecklingen har ju gått framåt sedan de skrevs.

Blockfish: den har jag nu testat och det en trevlig upplevelse. Lättrattad och svårjobbad på samma gång beroende på hur många av parametrarna man gör synliga. Den låter lite speciellt och är nog en sådan kompressor antingen fungerar bra eller låter helt fel. Jag lyckades med den åstadkomma ett ljud jag inte lyckats få fram med någon annan av mina kompressorer.
På denna sida http://www.mercenary.com/fmrpbc.html finns ljudexempel från FMRs nya kopressor. Det finns en ljudfil som heter "Snare - Thick Mode, High Drive" som jag inte lyckades matcha med någon mjukvarukompressor innan Blockfish. Antingen släpptes för mycket attack igenom eller så var den helt söndermosad. I ljudexemplet från hårdvaran så är attacken komprimerad men utan att vara helt söndermosad. Nåväl, det blir till att testa Blockfish ordentligt på nästa mix.

Ser i dagsläget ingen anledning att köpa uad. Med så många bra och billiga/gratis-alternativ och med tankte på dagens processorkraft, så känner jag personligen att uad-konceptet är överflödigt. Därmed inte sagt att uad inte låter bra, dessa pluggar låter många gånger fantastiskt, men det finns andra bra mycket billgare alternativ. Eller varför inte gratisalternativ som många gånger tom låter bättre (enl. exempelvis folk på gearslutz, kvr och mig själv) http://varietyofsound.wordpress.com/

Kolla min blogg för lite mer info: http://pluggar.wordpress.com/

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad tsmalmbe

UAD-1 får man till bortkänkningspris i dagens läge, helt klart den mest prisvärda investering man kan göra ur pluggsynvinkel. Sparad CPU-kraft är sekundär ur min synvinkel.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Priset på UAD-1 är verkligen bra just nu. Huruvida det finns native-pluggar som är lika bra verkar vara mycket omdebatterat. I de jämförande tester jag själv har hört så lät det faktiskt väldigt likt. Men frågan är huruvida det låter lika bra i flera olika sammanhang eller just i den kontexten. Många som hävdar att det går att få native-pluggar lika bra som UAD säger ofta att de får samma resultat betydligt snabbare med UAD-pluggarna.

Yllet har du själv jämfört UAD med gratis-pluggarna? Jag tror jag känner till en del av de pluggar som brukar nämnas men jag kanske har missat någon. Vad anser du kan ersätta UADs LA2A och 1176? Många svarar ju "The rocket" på det senare men jag har många svårt att få utrett huruvida de som säger det faktiskt har kunna jämföra med 1176 eller om de bara går på intuition.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Priset på UAD-1 är verkligen bra just nu. Huruvida det finns native-pluggar som är lika bra verkar vara mycket omdebatterat. I de jämförande tester jag själv har hört så lät det faktiskt väldigt likt. Men frågan är huruvida det låter lika bra i flera olika sammanhang eller just i den kontexten. Många som hävdar att det går att få native-pluggar lika bra som UAD säger ofta att de får samma resultat betydligt snabbare med UAD-pluggarna.

Yllet har du själv jämfört UAD med gratis-pluggarna? Jag tror jag känner till en del av de pluggar som brukar nämnas men jag kanske har missat någon. Vad anser du kan ersätta UADs LA2A och 1176? Många svarar ju "The rocket" på det senare men jag har många svårt att få utrett huruvida de som säger det faktiskt har kunna jämföra med 1176 eller om de bara går på intuition.
Varför envisas de flesta med att uad LA2A skulle vara någon slags superkompressor som slår allt? :) Självklart är den bra, men det är the rocket, waves api, nasty (gratis från vareity of sound) waves ssl, URS och flertalet andra kompressorer också. Det handlar ju mest om vem som sitter bakom rattarna och skruvar. Och ja, jag håller delvis med tsmalmbe att uad 1 är prisvärt, men glöm inte kostnaden för alla pluggar sen också...
Och nej jag har inte gjort några A/B tester mot UAD:s, finns ingen anledning, det som låter bra låter bra... Hur som helst, du blir säkert inte missnöjd om du skaffar uad och la2a, men du lär inte bli missnöjd om du laddar ner bootsies pluggar från variety of sound heller. Och då kan du lägga pengarna på något annat som en riktigt bra mic eller preamp  istället.

/Jon

« Senast ändrad: 26.05.2009, 23:05:16 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad tsmalmbe

Och nej jag har inte gjort några A/B tester mot UAD:s, finns ingen anledning

Det finns säkert många anledningar, t.ex att motivera sin åsikt eller av purt intresse, men om du menar att du inte har haft någon anledning så förstår jag det riktigt bra. Har själv tappat intresse för jämförelse. Jag jobbar hellre bra med det jag har istället för att flyga och flänga efter något som kanske är bättre.

Detta fungerar förstås bara såvitt man har bra pluggar som utgångspunkt :) Och waves har jag inte råd med (så jag motiverar mitt icke-behov med det bara för att må bättre) :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Waves och URS är ju dyra som tusan.

Variety of sound är ju intressanta. Minns att jag testade EQ:n efter att skrev om den i din blogg. Någon kompressor hittade jag inte hos dem dock. Kanske inte letade tillräckligt länge. Nasty XTC förstod jag inte riktigt vad den gjorde.

EDIT: Jag inser att jag inte kan säga detta utan att det kanske låter otrevligt men är det inte lite tokigt ändå Yllet när du i din blogg skriver om olika pluggar att de är lika bra som UADs när du inte testat dem? Du kan säkert ha rätt i det du skriver men ger det inte lite felaktigt intryck av att du verkligen har undersökt saken.. Kanske kunde det ha uttryckts lite klarare för att undvika missförstånd.
« Senast ändrad: 27.05.2009, 00:12:44 by Stolle »


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Waves och URS är ju dyra som tusan.

Variety of sound är ju intressanta. Minns att jag testade EQ:n efter att skrev om den i din blogg. Någon kompressor hittade jag inte hos dem dock. Kanske inte letade tillräckligt länge. Nasty XTC förstod jag inte riktigt vad den gjorde.

EDIT: Jag inser att jag inte kan säga detta utan att det kanske låter otrevligt men är det inte lite tokigt ändå Yllet när du i din blogg skriver om olika pluggar att de är lika bra som UADs när du inte testat dem? Du kan säkert ha rätt i det du skriver men ger det inte lite felaktigt intryck av att du verkligen har undersökt saken.. Kanske kunde det ha uttryckts lite klarare för att undvika missförstånd.

Jo jag har testat dom, skrev bara att jag inte gjort A/B tester, dvs gjort "sida vid sida" jämförelser... Så jag kan inte uttrycka mig om att The rocket skulle låta lika dant som LA2A, vid vissa inställningar etc... Däremot låter den minst lika bra och har ett större användningsområde enligt mig, och det står jag fast vid.

mvh Jon
« Senast ändrad: 27.05.2009, 11:31:04 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Aha.. då förstår jag. Tyckte att det lät som om du aldrig hade hört dem. Mitt fel.