Tjena Rattlesnake,
Jag tycker att mastring verkar ha väldigt stor betydelse även i klassisk musik och även när man använder högkvalitetsverktyg som East/West Quantum Leap. Jag använder själv EWQL Symponic Choirs/Orchestra. Om det är någon som säger att klassisk musik inte behöver mastras (för då är det något fel på arret) så delar jag inte den åsikten. Eller rättare sagt: teoretiskt kanske det stämmer, men praktiskt är det mycket enklare att göra en liten grej med EQ för att dämpa/stärka någon frekvens lite som gör att allt plötsligt låter mycket bättre. (Den som någon gång har jobbat med EWQL Symphonic Choirs vet att det inte finns något som heter "BARA ändra på arret"... ty det är ofta minst en halvdags jobb....)
Däremot måste man förstås vara MYCKET försiktig - mer försiktig än när man mastrar elektronisk musik, ty samplingar av "riktiga akustiska instrument" har ofta en massa svårupptäckta övertoner som gör att just det instrumentet får sin speciella klang. Det är lätt hänt att det låter mycket bättre på något ställe, men någon annanstans så har man förstört några naturliga övertoner i t ex en piccola flöjt eller en trumpet (vilket man kanske inte hör direkt... utan efter typ 1 vecka...) ....
Efter att ha satt ihop flera mastodontproject med körer och instrumentation så märker jag stor skillnad på om jag använder Equalizer och Maximizer.
Projekt som jag inte använt EQ/Maximizer på låter väldigt tunna i mitt högtalarsystem nere vid TVn även om det låter bra i hörlurar och i mina stora studio monitorer (M-Audio). Trots hängivna försök har jag ännu inte fått något att låta riktigt rent och tydligt och bra nere vid TVn (däremot låter "riktiga" CD-skivor och radio perfekt där!) fastän det är superhög kvalitet på VST-instrumenten och fastän jag verkligen ser till att distribuera instrumenten rätt i frekvenserna så att det inte ska bli grumligt. Det måste vara andra saker som gör att det känns lite grumligt och tunt på något vis och lite extra mastring förbättrar, men gör det inte perfekt.
Jag har funderat på att skicka in några av mina verk till professionell mastring som vissa rekommenderar. Det bör ju isåfall vara någon som har lång erfarenhet av att mastra klassisk musik eftersom det är stor skillnad på att mastra klassisk och elektronisk (åtminstone är det vad erfaret branschfolk säger, och det låter i högsta grad troligt). Det vore intressant att lyssna på en proffs-mastring och se hur det kan bli, och om det isåfall kan bli lika bra "nere vid TVn...".
Angående Garritan... så håller jag med om att mäktigheten i EWQL är mycket bättre när det gäller många instrument och jag tvivlar på att det är möjligt att få fram samma "power" i Garritan mha mastring. Däremot använder jag vissa Garritan instrument som jag tycker riktigt mycket om och som har mer känsla än EWQL.
Just nu ikväll har jag avslutat en ny episk grej som jag har kört både helt ren utan mastring, men även en version där jag kört lite mild EQ + Maximizer. Jag ska nog posta varianterna här i någon lämplig tråd, så kan folk få tycka till vilket som låter bäst i en blind-test.
Hoppas jag inte har snackat för mycket skräp nu, utan hållit mig hyfsat till ämnet. Annars ska jag frivilligt plocka bort posten igen!

/Christian