Forum > Färdiga produktioner

Per Rosqvist - Convivial Ode

<< < (3/4) > >>

Dividend:

--- Citat från: mahan skrivet 23.04.2007, 18:57:29 ---Lyssnar o njuter!

Åter ett enormt konststycke, måste dock konstatera att upplever inte dendär stora konsertsalstämningen som du brukar få till stånd.

Det är ju en väldig orkester du rattar här, skulle vara kul att veta hur du jobbar med dessa stycken, hur du får allt att hållas ihop :)

--- Slut citat ---

Tja, grejen är att man kan göra med dator vad som vore svårt att göra i verkligheten, t ex att de franska hornen är väldigt många här, likaså violinerna (18*5 på nåt ställe). Man hade fått strippa lite för att få nån att öht spela det.
Men ICKE att nån rör de 10 trumpetsektionerna som spelar så vackert med förskjutning, i Mind of Women.

--- Citera ---Men det är ju en annan story...

Gillar framförallt partierna med stråkar. Blåsarna låter på sina ställen lite kalla, t.ex 3:46-4:36, men underrätta mig, kanske det är frågan om ett blåsinstrument jag inte känner till. :)
Hela skapelsen låter mycket europeisk ända till 5:42 då våran Dividend påminner oss var han befinner sig! :D

Vet fortfarande ingenting mer om klassisk musik, men uppskattar god sådan när jag hör den!

好主意  努力学习

h.   Johan

--- Slut citat ---

Jag använder basun (1 styck) vid några tillfällen. Inte tillräckligt ofta för att kalla det en basunkonsert (med en enda sats) dock ;)

Tack för feedback.

Jag har precis börjat lära mig skriva kinesiska tecken (på papper) så om det ovanstående betyder något (känner igen några av tecknen/stavelserna) vet jag inte vad.... ;)

mahan:

--- Citat från: Dividend skrivet 23.04.2007, 22:54:06 ---
--- Citat från: mahan skrivet 23.04.2007, 18:57:29 ---Lyssnar o njuter!

Åter ett enormt konststycke, måste dock konstatera att upplever inte dendär stora konsertsalstämningen som du brukar få till stånd.

Det är ju en väldig orkester du rattar här, skulle vara kul att veta hur du jobbar med dessa stycken, hur du får allt att hållas ihop :)

--- Slut citat ---

Tja, grejen är att man kan göra med dator vad som vore svårt att göra i verkligheten, t ex att de franska hornen är väldigt många här, likaså violinerna (18*5 på nåt ställe). Man hade fått strippa lite för att få nån att öht spela det.
Men ICKE att nån rör de 10 trumpetsektionerna som spelar så vackert med förskjutning, i Mind of Women.

--- Citera ---Men det är ju en annan story...

Gillar framförallt partierna med stråkar. Blåsarna låter på sina ställen lite kalla, t.ex 3:46-4:36, men underrätta mig, kanske det är frågan om ett blåsinstrument jag inte känner till. :)
Hela skapelsen låter mycket europeisk ända till 5:42 då våran Dividend påminner oss var han befinner sig! :D

Vet fortfarande ingenting mer om klassisk musik, men uppskattar god sådan när jag hör den!

好主意  努力学习

h.   Johan

--- Slut citat ---

Jag använder basun (1 styck) vid några tillfällen. Inte tillräckligt ofta för att kalla det en basunkonsert (med en enda sats) dock ;)

Tack för feedback.

Jag har precis börjat lära mig skriva kinesiska tecken (på papper) så om det ovanstående betyder något (känner igen några av tecknen/stavelserna) vet jag inte vad.... ;)

--- Slut citat ---

Jovisst betyder dom tecknen nånting! :rolleyes:

Men jag får verkligen önska 好運氣! med studierna, verkar ännu knepigare än att komponera! :)
För att inte låta övermänska, jag har absolut ingen kunskap i kinesiska, kopierade från ordbok.  :) Men dessa tecken e verkligt vackra, konstverk oxo!

h.  Johan

Rattlesnake:

Bra: kompositionen som sådan, den förmedlar massvis av känslor av spänning som gradvis byggs upp.
Dynamiken i stycket är underbart, och melodivariationerna i de teman som återkommer. Jag kan föreställa mig vilken tid och kunnande det krävs för att få ihop ett sånt här verk.  :)

Mindre bra: Jag är inte imponerad över ljudbilden. Låter grötigt och bumligt. Vissa saker låter inte helt realistiska: Blåset spelar för kliniskt rent utan "andningspauser", slagverket låter tunnt och odynamiskt. Vissa sekvenser känns väldigt nypta i decayen och ger någon märklig slags baklängskänsla (exempel vid 1:58-2:00). Tycker att det blir överarbetat när för många toner spelas samtidigt, och då hör man inte vilka instrument som egentligen spelar utan det låter det mera som det är en orgel.

Dividend:

--- Citera ---Bra: kompositionen som sådan, den förmedlar massvis av känslor av spänning som gradvis byggs upp.
Dynamiken i stycket är underbart, och melodivariationerna i de teman som återkommer. Jag kan föreställa mig vilken tid och kunnande det krävs för att få ihop ett sånt här verk. 

--- Slut citat ---

För originalet från 2005-2006 med gamle pluggen edirol satt jag oavbrutet i ca 18 timmar. Ute i skogen. ;)

--- Citera ---Mindre bra: Jag är inte imponerad över ljudbilden. Låter grötigt och bumligt. Vissa saker låter inte helt realistiska: Blåset spelar för kliniskt rent utan "andningspauser", slagverket låter tunnt och odynamiskt. Vissa sekvenser känns väldigt nypta i decayen och ger någon märklig slags baklängskänsla (exempel vid 1:58-2:00). Tycker att det blir överarbetat när för många toner spelas samtidigt, och då hör man inte vilka instrument som egentligen spelar utan det låter det mera som det är en orgel.

--- Slut citat ---

Detta är intressanta saker du noterar. Dessa pluggar har en tendens att låta mindre verkliga när man "tar i", vad gäller mängden noter. Dvs t ex lägger för många violiner tidsmässigt samtidigt, eller blås (som då låter, jag vet inte vad, och orgel). Jag får helt enkelt tänka på det. detta är lätt att göra nämligen när man efter ett lugnt parti vill att det skall "explodera"...

ny version kommer snart...

Tack!

1up:
Muzica i min smaaak!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion