Kontrollrummet

Per Rosqvist - Convivial Ode

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LÅTNAMN: Convivial Ode
ARTIST/GRUPP: Per Rosqvist
GENRE: pseudoklassiskt
LÅTLÄNGD: 6:30
KOMPOSITÖR: Per Rosqvist
PRODUCENT: Densamme
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2006, restaurerad 2007
FORMAT: mp3

Uppladdningfelnisse har varit framme  :P
« Senast ändrad: 27.04.2007, 06:21:19 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
började skriva men försvann!!?!?

jaaj, introt är lite sorgset, försiktigt. får tankar till något sorgset och militäriskt. kanske sudiga bilder efter ett slag eller nåt..,.

2.55, fantastiskt vemod. manar till eftertanke.

3:46 blir lixom en uppsvning i styrka hos känslorna. fortfarande massivt vemod, men mer beslutsamhet, mer bestämdhet. något positivt kan anas.

5:10 bra pass igen, längre från striderna nu.


slutar...rätt bra.



Finstämd, nedstämt, välstämt
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Ipiskt!

Några av hornen låter lite "plastiga". Det är lite låg inspelning. ja det var allt det negativa jag kunde plocka fram,,,


Vissa partier är grymt sköna! Jag gillar speciellt det som börjar vid 2.12. Trots sitt allvar så är det trallvänligt. Man får lust att rota fram en taktpinne,, ett grillspett kan väl duga? Svida om till frack och stå där och vifta. :-)


Utloggad tsmalmbe

Jag skulle villa ha lire mera decay på nästan allt, för att det inte skulle bli så abrupta slut på instrumenten. Inget annat negativt går att hitta.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jaha ja..
Då blir det en till i mappen :D
Vemodet i denna gillas starkt!
De långa stråk linjerna perrens!

Vilka ljud du har på dina kompositioner.Tror att jag frågat tidigare,,är det ewqlso silver eller gold? Det låter fantastiskt.Funderar på att köpa Gold..Tycker du att jag ska köpa nåt annat istället?

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag skulle villa ha lire mera decay på nästan allt, för att det inte skulle bli så abrupta slut på instrumenten. Inget annat negativt går att hitta.

Jag hittar massor. SKickat upp fel fil ju!! Saknas noter överallt ;)

Light head: Hornen kanske skall riva lite mer? SKall se vad jag kan göra. Nu. Kul att alla gillar denna version ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jaha ja..
Då blir det en till i mappen :D
Vemodet i denna gillas starkt!
De långa stråk linjerna perrens!

Vilka ljud du har på dina kompositioner.Tror att jag frågat tidigare,,är det ewqlso silver eller gold? Det låter fantastiskt.Funderar på att köpa Gold..Tycker du att jag ska köpa nåt annat istället?

Mvh
Micael

Tack, men som du läser ovan är det fel fil, jag laddat upp! ;)

Det är Gold jag använder. Väl värt pengarna! Man får en välskriven manual också.
Jag har "testat" Miroslav philharmonik också, det är billigare, men försöker jag komponera med den blir alltid resultatet sämre.

Sen finns det några till. Finns en tråd nånstans här på forumet som handlar om det. En del sequensers får man med pluggar för klassiska instrument, t ex Finale, som har nån jag inte provat ("Garritan orchestral ..." nånting heter det) Nu har jag int provat den.
EWQL gör de bästa grejerna, så köp Gold.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Lyssnar o njuter!

Åter ett enormt konststycke, måste dock konstatera att upplever inte dendär stora konsertsalstämningen som du brukar få till stånd.

Det är ju en väldig orkester du rattar här, skulle vara kul att veta hur du jobbar med dessa stycken, hur du får allt att hållas ihop :) Men det är ju en annan story...

Gillar framförallt partierna med stråkar. Blåsarna låter på sina ställen lite kalla, t.ex 3:46-4:36, men underrätta mig, kanske det är frågan om ett blåsinstrument jag inte känner till. :)

Hela skapelsen låter mycket europeisk ända till 5:42 då våran Dividend påminner oss var han befinner sig! :D

Vet fortfarande ingenting mer om klassisk musik, men uppskattar god sådan när jag hör den!

好主意  努力学习

h.   Johan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Han producerar för fullt! :)

Ja, skit Per! Du lyckas gång på gång!
ett fantastiskt komponerat stycke.

HEEEELT underbart! Du är enastående vad gäller att komponera denna typ av musik. FAn.... Vinner jag på lotto skall jag köpa ett riktigt symfoni orkester till dig,.  :wub:


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Mer "decay"? Du menar inte "release"?

Decay är ju ljudets återgång till själva sustainläget efter anslaget.. och avslutas med release (utklingningstid)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar o njuter!

Åter ett enormt konststycke, måste dock konstatera att upplever inte dendär stora konsertsalstämningen som du brukar få till stånd.

Det är ju en väldig orkester du rattar här, skulle vara kul att veta hur du jobbar med dessa stycken, hur du får allt att hållas ihop :)

Tja, grejen är att man kan göra med dator vad som vore svårt att göra i verkligheten, t ex att de franska hornen är väldigt många här, likaså violinerna (18*5 på nåt ställe). Man hade fått strippa lite för att få nån att öht spela det.
Men ICKE att nån rör de 10 trumpetsektionerna som spelar så vackert med förskjutning, i Mind of Women.

Citera
Men det är ju en annan story...

Gillar framförallt partierna med stråkar. Blåsarna låter på sina ställen lite kalla, t.ex 3:46-4:36, men underrätta mig, kanske det är frågan om ett blåsinstrument jag inte känner till. :)
Hela skapelsen låter mycket europeisk ända till 5:42 då våran Dividend påminner oss var han befinner sig! :D

Vet fortfarande ingenting mer om klassisk musik, men uppskattar god sådan när jag hör den!

好主意  努力学习

h.   Johan


Jag använder basun (1 styck) vid några tillfällen. Inte tillräckligt ofta för att kalla det en basunkonsert (med en enda sats) dock ;)

Tack för feedback.

Jag har precis börjat lära mig skriva kinesiska tecken (på papper) så om det ovanstående betyder något (känner igen några av tecknen/stavelserna) vet jag inte vad.... ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Lyssnar o njuter!

Åter ett enormt konststycke, måste dock konstatera att upplever inte dendär stora konsertsalstämningen som du brukar få till stånd.

Det är ju en väldig orkester du rattar här, skulle vara kul att veta hur du jobbar med dessa stycken, hur du får allt att hållas ihop :)

Tja, grejen är att man kan göra med dator vad som vore svårt att göra i verkligheten, t ex att de franska hornen är väldigt många här, likaså violinerna (18*5 på nåt ställe). Man hade fått strippa lite för att få nån att öht spela det.
Men ICKE att nån rör de 10 trumpetsektionerna som spelar så vackert med förskjutning, i Mind of Women.

Citera
Men det är ju en annan story...

Gillar framförallt partierna med stråkar. Blåsarna låter på sina ställen lite kalla, t.ex 3:46-4:36, men underrätta mig, kanske det är frågan om ett blåsinstrument jag inte känner till. :)
Hela skapelsen låter mycket europeisk ända till 5:42 då våran Dividend påminner oss var han befinner sig! :D

Vet fortfarande ingenting mer om klassisk musik, men uppskattar god sådan när jag hör den!

好主意  努力学习

h.   Johan


Jag använder basun (1 styck) vid några tillfällen. Inte tillräckligt ofta för att kalla det en basunkonsert (med en enda sats) dock ;)

Tack för feedback.

Jag har precis börjat lära mig skriva kinesiska tecken (på papper) så om det ovanstående betyder något (känner igen några av tecknen/stavelserna) vet jag inte vad.... ;)



Jovisst betyder dom tecknen nånting! :rolleyes:

Men jag får verkligen önska 好運氣! med studierna, verkar ännu knepigare än att komponera! :)
För att inte låta övermänska, jag har absolut ingen kunskap i kinesiska, kopierade från ordbok.  :) Men dessa tecken e verkligt vackra, konstverk oxo!

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Bra: kompositionen som sådan, den förmedlar massvis av känslor av spänning som gradvis byggs upp.
Dynamiken i stycket är underbart, och melodivariationerna i de teman som återkommer. Jag kan föreställa mig vilken tid och kunnande det krävs för att få ihop ett sånt här verk.  :)

Mindre bra: Jag är inte imponerad över ljudbilden. Låter grötigt och bumligt. Vissa saker låter inte helt realistiska: Blåset spelar för kliniskt rent utan "andningspauser", slagverket låter tunnt och odynamiskt. Vissa sekvenser känns väldigt nypta i decayen och ger någon märklig slags baklängskänsla (exempel vid 1:58-2:00). Tycker att det blir överarbetat när för många toner spelas samtidigt, och då hör man inte vilka instrument som egentligen spelar utan det låter det mera som det är en orgel.

DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Bra: kompositionen som sådan, den förmedlar massvis av känslor av spänning som gradvis byggs upp.
Dynamiken i stycket är underbart, och melodivariationerna i de teman som återkommer. Jag kan föreställa mig vilken tid och kunnande det krävs för att få ihop ett sånt här verk. 

För originalet från 2005-2006 med gamle pluggen edirol satt jag oavbrutet i ca 18 timmar. Ute i skogen. ;)

Citera
Mindre bra: Jag är inte imponerad över ljudbilden. Låter grötigt och bumligt. Vissa saker låter inte helt realistiska: Blåset spelar för kliniskt rent utan "andningspauser", slagverket låter tunnt och odynamiskt. Vissa sekvenser känns väldigt nypta i decayen och ger någon märklig slags baklängskänsla (exempel vid 1:58-2:00). Tycker att det blir överarbetat när för många toner spelas samtidigt, och då hör man inte vilka instrument som egentligen spelar utan det låter det mera som det är en orgel.

Detta är intressanta saker du noterar. Dessa pluggar har en tendens att låta mindre verkliga när man "tar i", vad gäller mängden noter. Dvs t ex lägger för många violiner tidsmässigt samtidigt, eller blås (som då låter, jag vet inte vad, och orgel). Jag får helt enkelt tänka på det. detta är lätt att göra nämligen när man efter ett lugnt parti vill att det skall "explodera"...

ny version kommer snart...

Tack!
https://soundcloud.com/user7789882



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Yes, du har din egen stil. Filmiskt, pentatoniskt, vackra brytningar här och var. Fina ljud. Vilka är dina inspiratörer? Filmmusikkompositörer? Klassiska kompositörer?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Yes, du har din egen stil. Filmiskt, pentatoniskt, vackra brytningar här och var. Fina ljud. Vilka är dina inspiratörer? Filmmusikkompositörer? Klassiska kompositörer?

Har inga ;) Kan inte komma på några speciella. Har 400CD klassisk musik (hemma i sverige) så onödigt att nämna nån speciell kompositör.

När jag lyssnar på CO (låten) nu, så hör jag massa brister :( .... Saker jag missat och så, ny verre kommer... De satans cellona är för låga bl a på några (alla) ställen....

https://soundcloud.com/user7789882