Kontrollrummet

Tascam Fireone- hjälp!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dasKarlsson

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Hej!
Igår fick jag hem mitt Tascam Fireone, men det klickar lite random när jag spelar in, och det tycker jag inte om.
Jag har installerat om drivrutinerna utan framgång.
Jag läste i någon annan tråd att vissa saker såsom trådlöst nätverk kunde störa (?) men det har jag inte igång.
Vad kan jag göra?

Sen har jag en till fråga:
Ljudkortet har ju en liten Midi-controller, men jag får inte igång den i Nuendo.

Och sista frågan:
Jag tänkte använda rullhjulet till Virtual Dj, till scratch-funktionen, men när jag assignar den till det så blir det knas;
Nr jag rullar hjulet medurs spelar den upp låten mycket långsamt, men när jag rör den moturs så söker den igenom hela låte assnabbt, varför?


Utloggad dasKarlsson

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Ökade latencyn lite nu, och det verkar fungera bättre, tack för tipset!

Sen fick jag även igång controllerdelen, det var bara en liten miss jag hade gjort i device setup.

Virtual Dj problemet kvarstår, men tack för hjälpen.

Nu är det dock så att det ibland framkommer ett stört ljud, en distorterad ton som varar i ca 2 sek, vad kan det vara?
När denna ton kommer hörs inget annat ljud än den tonen


Utloggad tsmalmbe

Peakar din CPU när du hör tonen?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tänk också på att interna firewire kort ofta har ett chipset som inte är vidare bra, som orsakar klick och knaster och även slääper drivrutinen till ljudkortet helt så att du måste starta om kortet för att få tillbaka ljudet (vilket jag själv fått erfara). Ska man vara säker så bör men skaffa ett extern firewire kort med ett chipset från Texas Instruments. Viktigt också att kolla så att det inte fins några krockar mellan ljudkort och grafikkort, men det gäller ju alla ljudkort.


Utloggad dasKarlsson

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Nej, min PCU peakar inte.

Sen har jag en fråga till, varför kan jag inte ändra ljudkortets sample rate till 96.0 ist för 44.1? när jag väljer det i listan och trycker ok så kommer det upp en ruta efter ett par sekunder som säger att sample raten har ändrats till 44.1 igen.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Nej, min PCU peakar inte.

Sen har jag en fråga till, varför kan jag inte ändra ljudkortets sample rate till 96.0 ist för 44.1? när jag väljer det i listan och trycker ok så kommer det upp en ruta efter ett par sekunder som säger att sample raten har ändrats till 44.1 igen.

Kommer denna ruta upp när du startat upp dit DAW? Isf kan det vara projektet som du jobbar med som e inställt på 44.1. Gå i så fall in i projectsettings eller liknande och ändra samplerate där.


Utloggad dasKarlsson

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Ah, tack!
Rutan kom inte upp när jag startade, men det var en inställning i project setup.
Tack!