[off-topic]
Hej. Bortse från mina tidigare inlägg i denna tråd

Jag minns inte vad jag skrev riktigt, och jag kanske säger emot mig själv..

Har ju också läst poetiska eddan på den tiden när jag läste en hel del historia. HAde nån gång en idé att göra nåt liknande med havamal, som jag känner mer för i jämförelse med resten av den där boken.
Vad kallas versmåttet som voluspa är skriven på? (Och även havamal om jag inte minns helt fel) Det som är kännetecknande är väl alliterationen (bokstavsrim), och det?
[/off-topic]
Blev lite besviken på mängden sång (som är jättebra) första gången jag lyssnade, trodde du skulle avverka hela voluspa

Nämen, stycket låter väldigt som man tänker sig att det borde ha låtit om det funnits orkestrar i Norden på den tiden. Och tolvtonsskala.

Det funkar bra, och på några lyssningar till så funkar det väldigt bra.
Snygga glidningar där mitt i.
Förutom det stråket (möjligtvis i kombination med nåt litet blås här och var--, kan helt enkelt inte urskilja just nu.) Får återkomma kanske.) som spelar en jobbig slinga på 5 noter enbart, rytmiskt genom halva låten. Det nöts in på ett jobbigt sätt. Enkla ostinaton är jobbiga om de är mixade för högt (tycker jag), då stör de mot motivet (det man fokuserar på, oftast melodin. Sen kommer högt stråk och spelar melodier samtidigt.
DÄremot, inledande melodierna och vandringarna på skalan är ju lysande! Då stör inte den rudimentära version av ostinatot-from-hell, som kommer in och blir störande vid ungefär 1 minut.

Du bör ha det kvar naturligtvis, för det är bärande grej i stycket som påverkar de andra delarna. Du har en tanke med det, och jag vet inte hur det kan lösas. Kanske helt enkel en lätt sänkning i volym

Det är möjligt. Eller så svamlar jag

Ingen annan klagar ju..
Btw,
Jag önskar bara att fler av de bästa aforismerna och lyckade bokstavsrim eller som bara är bra, i eddan också får ingå i verket.

KAn helt enkelt inte låta bli;
"Fä dör, fränder dör
även själv skiljes du hädan
men ett vet jag som aldrig dör
dom över död man" /ur Havamal,
Versen betyder att hur man blir ihågkommen, det dör aldrig, och det är ju vist.