Kontrollrummet

Hur bra funkar nätverk över elnätet i praktiken?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Tjena

Det finns ju möjlighet att använda sina befintliga elledningar som nätverkskablar och jag har sett specar som talar om 200mbit/s men tror att verkligheten ligger ganska långt därifrån.

För- och nackdelar?

Jag bor i ett hus där många av elkablarna säkert är fårn byggåret 1958 och inte är jordade. Spelar det in?

Kan det störa övrig el på ngt sätt?

tack

petri


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Använder Netgear, kostar ca 370 st. Funkar hur bra som helst.. Har både jordade och ojordade utag. Inga störningar. Det enda man bör veta är att nätverket måste ligga på samma "elcentral"
Har du två "elcentraler" så blir det två "nätverk". Har inte koll exakt på hastigheten, men bredbandet är lite snabbare än trådlöst som jag hade förut.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det där med två elcentraler låter skumt. Går det att utveckla lite?

Hur funkar det med faserna? Det är ju trefas in i centralen, och sedan ligger väl säkringsgrupperna fördelade på dessa tre faser, men funkar nätverket över alla säkringsgrupper ändå...?
DON'T PANIC


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag skall inte utmåla mig som någon form av elektriker, så det låter kanske lite märkligt i någon elektriekrs öron,, men vad jag förstått så funkar detta enbart "innanför" den egna elmätaren.

Bor du i villa så kan du använda elkablarna som nätverkskanal i den egna fastigheten, men inte in till grannen.

Jag tror inte heller att det finns någon form av störningar, men det är säkert en å annan audiofil som är övertygadd om motsatsen??! Antar att tekniken är relativt enkel och att det handlar om att avgränsa signalen till ett specifikt frekvensområde, som ligger lååångt över 60hz.

Teoretiskt sett så borde väl varje transformator i sig utgöra ett filter? Tänkte på t.ex. CD-spelaren,, det sitter ju en trafo inne i den och där omvandlas ju strömmen från 220v 60hz till något annat, 24V likström eller vad fn det är..

Hoppas att jag inte varit ute på allt för djupa tassemarker och rört till det för omgivningen.

Hemma hos mig funkar i vilket fall LAN över 220V perfa, i 11mbit. (Har haft "nätverkskorten" i 2-3år)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Helt klart är att "elnätsbredband" skapar störningar, det är ställt utom allt tvivel. I vilken utsträckning är dock omdebatterat, frågar man tillverkarna och distrubutörerna är det inga problem, frågar man de som blir störda är det givetvis ett större problem...

Värst är det fär kortvågsradio, det har gjorts undersökningar som visar att ett utbrett användande av detta sätt att distribuera data, (BPL/PLC), skulle störa ut kortvågsmottagningen över stora landområden, utan att gå in på detaljer.

Samma frekvenser kan också skapa störningar i audioutrustning, det är därför det sitter RFI-filter, i alla fall i bättre, audioutrustningar.

Jag skulle själv inte, av samma anledning som jag inte använder switchade nätaggregat i studion, använda den här typen av datadistribution.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Förutom störningar så finns det fall där utrustning har korroderat p.g.a av det uppstått en potentialvandringen vid högre frekvenser. Om potentialen är tillräckligt stor så kan man få problem med galvanisk korrosion :(
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det där med två elcentraler låter skumt. Går det att utveckla lite?

Hur funkar det med faserna? Det är ju trefas in i centralen, och sedan ligger väl säkringsgrupperna fördelade på dessa tre faser, men funkar nätverket över alla säkringsgrupper ändå...?

I mitt hus (förutom där strömen kommer in till huset, 3-fas central) finns två centraler den ena för förser bergvärme, garage, en del av nedervåningen med ström, den andra övriga utrymmen. Vad jag ville säga är att det inte funkar i de kontakter/uttag "utanför" den central som nätverket tillhör, kanske självklart men än då...  Har inga som helst problem med störningar. Vad som händer med kortvågsradio och korrision har jag inte en aning om, funkar hur bra som helst i alla fall...   


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Helt klart är att "elnätsbredband" skapar störningar, det är ställt utom allt tvivel. I vilken utsträckning är dock omdebatterat, frågar man tillverkarna och distrubutörerna är det inga problem, frågar man de som blir störda är det givetvis ett större problem...

Värst är det fär kortvågsradio, det har gjorts undersökningar som visar att ett utbrett användande av detta sätt att distribuera data, (BPL/PLC), skulle störa ut kortvågsmottagningen över stora landområden, utan att gå in på detaljer.

Samma frekvenser kan också skapa störningar i audioutrustning, det är därför det sitter RFI-filter, i alla fall i bättre, audioutrustningar.

Jag skulle själv inte, av samma anledning som jag inte använder switchade nätaggregat i studion, använda den här typen av datadistribution.

"De som blir störda". vad är det för problem dom råkar ut för? (Nu menar jag då man har nätverket i
 huset )
« Senast ändrad: 22.04.2007, 13:59:31 by Clemens »


DåligtGehör

  • Gäst
...

Jag skulle själv inte, av samma anledning som jag inte använder switchade nätaggregat i studion, använda den här typen av datadistribution.

Vad är switchade nätaggregat?



Utloggad maxmaxmax

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Förutom störningar så finns det fall där utrustning har korroderat p.g.a av det uppstått en potentialvandringen vid högre frekvenser. Om potentialen är tillräckligt stor så kan man få problem med galvanisk korrosion :(


Är du på riktigt? :D
detstorakalaset.blogspot.com


DåligtGehör

  • Gäst

Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
...

Jag skulle själv inte, av samma anledning som jag inte använder switchade nätaggregat i studion, använda den här typen av datadistribution.

Vad är switchade nätaggregat?

Ett "gammaldags" nätaggregat transformeras spänningen med en transformator där en metallkärna eller toroid lindats med ett antal varv koppartråd - som du kanske minns från fysiklektionerna i skolan, vid en frekvens på 50 Hz. I ett switchat nätaggregat transfomeras spänningen vid en mycket högre frekvens och skapar då en massa störningar som är svåra att filtrera bort helt och hållet och som ofta stör annan utrustning på olika sätt.

Läs vidare om hur ett switchat aggregat fungerar på:

http://www.nordichardware.se/Artiklar/?page=4&skrivelse=13
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Helt klart är att "elnätsbredband" skapar störningar, det är ställt utom allt tvivel. I vilken utsträckning är dock omdebatterat, frågar man tillverkarna och distrubutörerna är det inga problem, frågar man de som blir störda är det givetvis ett större problem...

Värst är det fär kortvågsradio, det har gjorts undersökningar som visar att ett utbrett användande av detta sätt att distribuera data, (BPL/PLC), skulle störa ut kortvågsmottagningen över stora landområden, utan att gå in på detaljer.

Samma frekvenser kan också skapa störningar i audioutrustning, det är därför det sitter RFI-filter, i alla fall i bättre, audioutrustningar.

Jag skulle själv inte, av samma anledning som jag inte använder switchade nätaggregat i studion, använda den här typen av datadistribution.

"De som blir störda". vad är det för problem dom råkar ut för? (Nu menar jag då man har nätverket i
 huset )

Brus i olika former bland annat.
Det krävs bra filter för att ta bort störningarna som alstras i de här utrustningarna, och de är ofta mer eller mindre bristfälliga.
Det finns ett internationellt regelverk för störningsnivåer, men de är ofta ganska "frikostiga" med sina gränsvärden, och dessutom efterlevs de ofta inte heller i praktiken.

"Skitig ström" blir ett allt större problem med olika utrustning som stör varandra. Och en av grupperna som kan drabbas är bland annat musikstudios eftersom man har känslig utrustning, till exempel preampar, med låga signalnivåer. Det är också därför som det också säljs allt flera "power conditioners" och monteras olika nätfilter för att "tvätta" nätströmmen och ta bort störningar  innan de når känslig utrustning.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


DåligtGehör

  • Gäst
Men om nu inte switchade är bra hur vet man vilka som är det och vilka som inte är? Ge gärna exempel på bra nätaggregat.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
[...]
Jag skulle själv inte, av samma anledning som jag inte använder switchade nätaggregat i studion, använda den här typen av datadistribution.

Men är inte nätdelen i datorn av switchad typ? Har du ingen dator i studion, eller har du nån annan typ av nätagg?


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Men om nu inte switchade är bra hur vet man vilka som är det och vilka som inte är? Ge gärna exempel på bra nätaggregat.


Nätaggregat som inte är switchade är som sagt att föredra. Men det finns en mängd andra kriterier också. Det är ett för vitt begrepp för att ge ett generellt svar på några korta rader.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


DåligtGehör

  • Gäst
Men om nu inte switchade är bra hur vet man vilka som är det och vilka som inte är? Ge gärna exempel på bra nätaggregat.


Nätaggregat som inte är switchade är som sagt att föredra. Men det finns en mängd andra kriterier också. Det är ett för vitt begrepp för att ge ett generellt svar på några korta rader.

Kanske några fler rader i wikin kring ämnet?


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
[...]
Jag skulle själv inte, av samma anledning som jag inte använder switchade nätaggregat i studion, använda den här typen av datadistribution.

Men är inte nätdelen i datorn av switchad typ? Har du ingen dator i studion, eller har du nån annan typ av nätagg?

Jo, tyvärr är det svårt att slippa undan nätagget i datorn - som mycket riktigt är switchat. Men då gäller det att, även av det här skälet som vi diskuterar nu och inte bara för datorns skull, att välja ett aggregat av hög kvalitet. Och sedan se till att datorlådan är väl skärmad och att det finns filter (stabb, UPS, power conditioner etc) mellan datorn och resten av elektroniken. Framför allt då gentemot till exempel preampar som hanterar låga signalnivåer. Det här gränssnittet är ju svårt, de som bygger en seriös studio lägger ner mycket kraft (nu var jag visst rolig utan att mena det... ;-) ) på strömförsörjning, filter etc.

Det här är ett problem som jag till exempel möter när jag mäter på konstruktioner som jag håller på med och/eller utrustning som jag håller på att laga åt någon, eller kanske bara kontrollera. För att jag skall kunna mäta låga nivåer vad beträffar signalrenhet och brus så måste min strömförsörjning också vara ren. Annars påverkas mätresultaten. Därför är det viktigt att filtrera även kraften till mätutrustningen, speciellt om man lever i tätorts- eller industrimiljö med "skitig" ström...
Men man måste också se upp med andra störningar som induceras andra vägar än genom ledningar. RFI till exempel. Skärmning av utrustningen, och kablarna (läs bland annat in balanserat), är därför också viktig.

Det här är ett problem som ökat enormt i vår moderna "digitala" miljö, och kommer att öka ytterligare.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Jag väljer att svara på orginalet... Med Netgeras prylar funkar det helt OK.. Så länge prylarna är på samma fas.. 80 Mb/s FDX bör du kunna njuta av.. Jag kan det och min kåk är byggd 1948 ;)

Tjena

Det finns ju möjlighet att använda sina befintliga elledningar som nätverkskablar och jag har sett specar som talar om 200mbit/s men tror att verkligheten ligger ganska långt därifrån.

För- och nackdelar?

Jag bor i ett hus där många av elkablarna säkert är fårn byggåret 1958 och inte är jordade. Spelar det in?

Kan det störa övrig el på ngt sätt?

tack

petri