Kontrollrummet

Monitorer/störning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Lite kort historik:

Det är ca 4 år sedan jag hade mina monitorer fungerande utan problem...  :o Det var när vi bodde i en annan lägenhet, fick barn, studiorummet blev barnkammare, jag bytte dator och flyttade ut i vardagsrummet. Surr i högtalarna. Köpte ny lägenhet och fick ett studiorum igen, men här har det surrat i vänstra högtalaren konstant. Hade även problem med surrande missljud i poden, fick rummet gjordat; missljuden i Poden försvann men inte i monitorerna.

Köpte nya monitorer förra veckan, bytte från Yamaha HS50 till Event ASP8. Då flyttade sig missljudet först från vänstra till högra sidan... bytte utgång på ljudkortet (Maudio FW410) och det verkade hjälpa... tills jag startade om datorn och nu surrar det i vänstra högtalaren igen. Bytt kontakt, vänt på sladdar och testat lite allmänt men det försvinner inte helt - ibland låter det mer och ibland låter det mindre. Noterat: att sätta på högtalarna när datorn inte är igång - inget missljud. Att slå av lampor eller bildskärm avhjälper  inte så jag misstänker att det är själv datorn som är tjyven i dramat. Högtalarna står ca 2,5-3 meter i från varandra, dator/skärm mittemellan och ljudkort mellan datorn och högra högtalaren. Så frågan är vad kan man göra åt det här? Är det troligt att det är datorn som är problemet med tanke på att det är helt tyst i högtalarna när datorn är av?

Har beställt den längsta firewirekabeln jag hittade (5 m) för att testa att få ljudkortet så långt bort från datorn som möjligt. Har även testat olika kablar för högtalare - ljudkort utan någon större framgång. Kablarna skall vara bra kablar, balanserade osv, jag kan inte så mycket om kablar men har bett om bra kablar när jag köpt dem så man får väl lita musikaffärerna... kanske.

Smått uppgiven och hoppas att någon har lite input som kan hjälpa mig.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Har du prövat isoleringstranformator? Brukar göra susen när det gäller brus och FW intarface.

Stefan


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Nej, det har jag inte. Har du någon rekommendation på en bra sådan? (Jag har noll koll!)


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Känner inte riktigt till var man köper elektronikkomponeneter i över Sverige men där man gör det så lönar det sig att kolla. Typ elektronikmagasinet eller dylikt. Försök få den på prov först så du vet omo det hjälper, de kostar tyvärr en hel del...

hägge


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag funderar på ett nytt ljudkort istället, har för mig att FW410 har obalanserade utgångar och det var någon som sa att detta kan öka känsligheten för liknande störningar.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Mina erfarenheter är att det är extremt sällsynt med ljudkort som inte surrar när de kopplas obalanserat. Undersök möjligheterna att köra med en riktig balanserad koppling eller köp isolationstransformatorer, eller nytt ljudkort blir väl inte mycket dyrare då..

Elfa har färdiga isolationstrafos sök på art nr: 56-625-08. www.elfa.se

Eller så köper du av Lundahl direkt: http://www.lundahl.se
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tror nog att jag skall testa med ett ljudkort med balanserade utgångar... Motu ultraliet Mk3 ser lockande ut.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Eller Focusrite Saffire. Någon som har åsikter om det?

Bra pris
Balanserade utgångar
Bra mic-preamps (i den prisklassen i alla fall)

Undrar lite över kvalité, hårdvara o mjukvara. Även hur hörlursförstärkarna är. (Jag borde kanske posta detta som ett nytt ämne iofs men...)