Kontrollrummet

Guitar 66 - Red House

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
LÅTNAMN:
ARTIST/GRUPP:
GENRE:
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR:
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg



Vår version av Jimis blues. Inspelat 1995.
« Senast ändrad: 08.05.2009, 01:13:42 by tsmalmbe »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja vad ska jag säga - en kanonblues av jimpan - en bra version av er, men personligen tyckte jag att ert guraljud var för brötigt, inte samma klara ljud som jimpans, vilket jag finner underbart hos Jimi

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag måste säga tvärtemot ovanstående att jag verkligen gillar gitarrljudet (och spelet). Dynamiskt och bra! Du har den goda smaken att gå ner i intensitet innan det blir "too much". Det är skönt att höra. Jag har lite svårt för sången. Det blir lite för gapigt i mitt tycke.

En tanke som slår mig när jag lyssnar är att det måste vara fruktansvärt tråkigt att vara den där kompgitarristen. Ham åste stå och fundera över morgondagens inköpslista på Konsum under de långa solona (eller kanske genom hela låten). Vilken otroligt okreativ syssla att bara fisa lite ackord sporadiskt, och lågt mixat, i bakgrunden. Tycker inte heller att kompgitarren tillför så mycket. Det hade räckt bra med bas och trummor bakom leadgitarren.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
När vi spelat live brukar kompgitarristen gå loss mycket mer på snabba icke shuffel låtar det är han bättre på än mig. Jag brukar ställa bort gitarren och bara sjunga och dansa så sköter han det där. Jag ska ladda upp nåt annat där han öser på mer...

Att försöka härma Jimis ljud fattar jag inte heller vitsen med. Ingen kan spela en tiondel av vad Jimi gjorde. De som försöker härma hans riff tycker jag är lite smått löjliga. Det går inte, och har ingen vits heller.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ja vad ska jag säga - en kanonblues av jimpan - en bra version av er, men personligen tyckte jag att ert guraljud var för brötigt, inte samma klara ljud som jimpans, vilket jag finner underbart hos Jimi

Gurano
Jag har nyss upptäckt att cdspelaren i laptopen (som jag skickat iväg ljudet med) låter ganska taskigt... På tex sången kan man höra ett fult casst bi-ljud. CDn låter mkt bättre i mina andra anläggningar.
Skit!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Att försöka härma Jimis ljud fattar jag inte heller vitsen med. Ingen kan spela en tiondel av vad Jimi gjorde. De som försöker härma hans riff tycker jag är lite smått löjliga. Det går inte, och har ingen vits heller.

Utan att vara någon superkännare tyckte jag Classe Yngberg i Sky High satte dom snyggt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Jag gillar också gitarrljudet. Snyggt när det är lite skitigt, passar låten enligt mig.

Sen är det nog en av dom mest överskattade Hendrix-låtarna detta, tycker den är banalt tråkig. Finns bra mycket mer intressanta grejer.

Sången är det som funkar sämst här tycker jag. Det låter som han har en bra grundröst men jag hör inte ett ord som sjungs nästan, verkligen slöddrigt. Funderade om det var engelska ett tag och jag lyssnar ändå i hörlurar nu :)

Nåja, rocka på!




Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tja!
Jag har egentligen inget emot ett skitigt ljud jag heller (jag spelar själv oftast skitigt), men om man ska göra en Hendrix så jämförs det således med densamma. Det är mycket sällan jag hör en cover som är bättre eller intressantare än hans original - i så fall lyssnar jag hellre på originalet. På ett sätt tycker jag att covers är tämligen "Boring" (det finns undantag-men få).

Det skulle vara roligare, tycker jag, att lyssna på en egenkomponerad blues av Håkan

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tja!
Jag har egentligen inget emot ett skitigt ljud jag heller (jag spelar själv oftast skitigt), men om man ska göra en Hendrix så jämförs det således med densamma. Det är mycket sällan jag hör en cover som är bättre eller intressantare än hans original - i så fall lyssnar jag hellre på originalet. På ett sätt tycker jag att covers är tämligen "Boring" (det finns undantag-men få).

Det skulle vara roligare, tycker jag, att lyssna på en egenkomponerad blues av Håkan

Ha det gott
Gurano
Helt rätt. Att spela in covers av Hendrix låtar är egentligen helt meningslöst eftersom hans versioner är en miljard ggr bättre än allt. Fast live funkar den här låten bra på två vis, dels så gör den att jag slappnar av och spelar låtarna efteråt bättre. Jag läste att den funkade lika för Jimi, han liksom nollställde skallen med den och kunde spela bättre efteråt.
Sen är det ju tyvärr så stordelen i publiken tycker låten är mycket bättre om man säger att det är Hendrix Red House och man börjar med det typiska gitarrintrot. Spelar man en annan blues med liknande tempo och hitarrspel tycker somliga att det är ointressant. Med somlig publik är det tyvärr så korkat ställt att de bara kan ta till sig en sån här blues om man först säger "Nu kommer Jim Hendrix"!
Det brukar gå bra att lura en del med vad som helst; här kommer det en låt med Yngvie Malmsten, sen spelar man nåt man skrivit själv. Och ändå blir Yngvie-fanet också lycklig.

Edit: Lyssna hellre på min egen Blues of fall, som finns nånstans här med.
« Senast ändrad: 08.05.2009, 11:45:28 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har hört Jimis massor av gånger och Jussis (i vårt band då vi var 15 år) massor av gånger.
Kan säga att 15 åringarnas version imponerade mera än denna. Hoppas du respekterar min åsikt och inte tar illa upp.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
och nu blossar Hendrixdebatten upp igen... :lol:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Aettan

  • Gäst
Fan Nilsson det här låter ganska bra, lite osynkat på baskaggen i inledningen men guraliret funkar bra. Var tog det vägen sen då det måste ju ha blivit nån form av utveckling iväg från JH eller? Obs det här är inget fientligt utan en ärlig fråga.