Kontrollrummet

Köra 32 eller 64 bit cubase?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Kollade på steinbergs forum angående Hypersonic 2 med vista 64bit.

Det gick att installera sa dom så länge cubase är 32 bit "Hypersonic DOES work on Vista 64, but only on Cubase 5 32Bit"

Är detta något man kan ställa in då i cubase5? hur fungerar det? vad är skillnaden?


Utloggad tsmalmbe

Det är fråga om binärer (cubase.exe et al) för två helt olika arkitekturer, så nej, det är inget man kan ställa in. ANtingen installerar du 32bits Cubase eller så 64bits Cubase.

Musikvärlden kommer att vara mogen för Vista och 64 bitar inom ett par år tror jag.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Hel*ete va jag ångrar att jag installera vista på datorn! Inget har fan gått rätt sen jag installera skiten, håller fortfarande på med ljudkortet å få den skiten att fungera, hållt på i en vecka snart! AD Krashar med cubase 64bit sägs det och Hypersonic2 går inte ens att installera!

:(  :angry: :wacko: AARGHH


Utloggad musicpanda88

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Det är fråga om binärer (cubase.exe et al) för två helt olika arkitekturer, så nej, det är inget man kan ställa in. ANtingen installerar du 32bits Cubase eller så 64bits Cubase.

Musikvärlden kommer att vara mogen för Vista och 64 bitar inom ett par år tror jag.

Sry att jag bryter lite från ämnet men kommer Cubase 5 att vara kompatibelt med windows7?  :huh:


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det är fråga om binärer (cubase.exe et al) för två helt olika arkitekturer, så nej, det är inget man kan ställa in. ANtingen installerar du 32bits Cubase eller så 64bits Cubase.

Musikvärlden kommer att vara mogen för Vista och 64 bitar inom ett par år tror jag.

Sry att jag bryter lite från ämnet men kommer Cubase 5 att vara kompatibelt med windows7?  :huh:

Klart det kommer att vara så småningom om det inte funkar från början.
Kan passa på att meddela att Windows 7 kommer finnas i både 32 och 64bit.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Har dem bestämt när den kommer släppas? beta versionen har väl varit ute sen januari har jag för mig?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har dem bestämt när den kommer släppas? beta versionen har väl varit ute sen januari har jag för mig?
Något i skallen säger oktober, september nångång.
Men sånt är lätt att bli förskjutet.
Hur som så kommer att märkas. Microsoft gillar kampanjer.


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Kollade på steinbergs forum angående Hypersonic 2 med vista 64bit.

Det gick att installera sa dom så länge cubase är 32 bit "Hypersonic DOES work on Vista 64, but only on Cubase 5 32Bit"

Är detta något man kan ställa in då i cubase5? hur fungerar det? vad är skillnaden?
Kan det vara så illa att dongeln inte kan köra mot 64 bitars och 32 bitars samtidigt ?!


Utloggad tsmalmbe

Det är fråga om binärer (cubase.exe et al) för två helt olika arkitekturer, så nej, det är inget man kan ställa in. ANtingen installerar du 32bits Cubase eller så 64bits Cubase.

Musikvärlden kommer att vara mogen för Vista och 64 bitar inom ett par år tror jag.

Sry att jag bryter lite från ämnet men kommer Cubase 5 att vara kompatibelt med windows7?  :huh:

Lite tankar bara ur musikersynvinkel.

Vista är snart 3 år gammalt. Inget fungerar ännu. Om två år kanske? Windows 7 kommer ut 2010. År 2013 kommer inget ur musikersynvinkel att fungera ännu. Då talar vi säkerligen inte mera Cubase 5, utan snarare något helt annat :)

Nåväl, Win 7 kommer kanske med lite bättre kompatibilitets-mode, men huruvida det kommer att vara kompromiss-mode vet vi ju inte. Det vi vet är att då det gäller knaster och millisekunder finns det ingen plats för kompromisser.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har dem bestämt när den kommer släppas? beta versionen har väl varit ute sen januari har jag för mig?
Något i skallen säger oktober, september nångång.
Men sånt är lätt att bli förskjutet.
Hur som så kommer att märkas. Microsoft gillar kampanjer.

Release candidate är släppt. Den kommer att fungera ett drygt år, till den 1 juni 2010. Har tankat hem men inte hunnit testa ännu. En RC förändras inte mycket till färdig release och windows update fungerar på den.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kör Windows 7 nu. Funkar fint med "vanliga" datorsysslor.

Nästa test är hur Reaper och mitt ljudkort trivs i miljön.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har dem bestämt när den kommer släppas? beta versionen har väl varit ute sen januari har jag för mig?
Något i skallen säger oktober, september nångång.
Men sånt är lätt att bli förskjutet.
Hur som så kommer att märkas. Microsoft gillar kampanjer.

Förskjutet trodde jag, nu gick det åt fel håll.
Läste i ett meddelande från TT att det skulle skjutas fram till någon gång av början av sommaren.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
lite ot igen men när vi ändå var inne på windows 7...  :P
jag har windows 7 build 7000 32 bit (Public Beta 1) och har kört den sen den släpptes i princip (januari eller något sånt) och använder cubase 4 studio där. Det enda problemet jag har mött är att nån grafikgrejj får datorn att frysa om man belastar cpu:n hårt, men annars fungerar det som på vista eller xp. Använder det med en line6 toneport kb37.