Kontrollrummet

Om prissättningen på begagnat

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag vet inte om jag inbillar mig men sätter folk inte ut hutlösa priser på begagnad musikutrustning? Jag har kollat mest på gitarrprylar senaste tiden och det verkar inte riktigt klokt. Tänker bara ta ett exempel... Jag har varit lite sugen på att skaffa en riktigt stärkare igen och har spanat in Engl. Finns en "Screamer" på Vendolin (RIP soon!), han har enligt uppgift betalt 14190 för den med fotpedal. OK, tänkte jag och skickade ett bud på 6000 spänn. Japp, det är lite lågt kanske... möjligtvis men sedan när får mycket mer än halva pengarna tillbaks när man säljer något?

Hans svar: "extremt dåligt bud!". Jaha? Jag svarade att det är kanske lågt men min erfarenhet är att man får inte ut mycket mer än halva nypriset... men även att jag var seriöst intresserad, vad hade han tänkt sig? Får inte ens ett svar tillbaks på det.


Utloggad Becker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Folk lever i en fantasivärld om att att deras prylar håller högt andrahandsvärde & det jävliga är väl att dom ofta säljer sina grejer oxå vilket bidrar till ett högt värde. När jag handlar begagnat brukar jag försöka hålla mig ca 30-40% under nyköpspriset om skicket är ok. Får man inte grejerna för dom pengarna avstår jag hellre och väntar in en bättre deal.
Jetlag - Progressive Trance - www.myspace.com/jetlagmusic


freddy

  • Gäst
Så kanske det är, men det brukar väl ge sig självt ändå?

Han kommer inte få den såld om han förväntar sig överpris.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det blir lite "hype" kring vissa prylar och de omges med en närmast religiös mystik. Du är ju en duktig gitarrist och skulle säkert veta att utnyttja en sån här pryl på bästa sätt men tänk om säljaren inte blev en bättre gitarrist av att ha den?  :( :huh: :blink: Då blir han naturligtvis sur och vill ha pengarna tillbaka!

Nä, det är ingen brist på instrument eller andra musikprylar - kolla Blocket - sida upp och sida ner - det finns hur mycket som helst! Och det fungerar så att om marknaden översvämmas av varor så sjunker priset! Har knappt aldrig köpt något nytt - då kan man ju ha igen pengarna när man tröttnar!

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


olofd

  • Gäst
Vintagevärdet inom musikutrustning är ju stort.

Saker anses i princip sämre ju nyare de är
och i många fall stämmer det också, t.o.m elektronik (Preamps, Kompressorer)
Som man tycker borde låta mkt bättre idag då vi har kommit ganska långt i teknisk utveckling de senaste 50-åren
är ändå väldigt väldigt mkt bättre än nya prylar i många fall.

Se bara på en sak såsom Fairchild, Pultec, Neumann, Neve o.s.v

Så eftersom sakerna inte blir bättre och bättre inom denna twistade värld så får
man inte se denna andrahandsmarknad som bilmarknaden eller datormarknaden, den fungerar helt annorlunda.



Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Jag tycker det är noterbart hur nära nypris auktionerna på Tradera landar. Det är lite skumt. Om det bara skiljer en-två hundralappar så vill man ju hellre betala dem och få en sprojlans ny vara med garanti, kvitto etc. Plus att man ju faktiskt kan bli bedragen på beggat-marknaden om man inte ser upp.

Detta gäller ju såklart sådant som går att köpa nytt. Att vintage smyger upp i pris kan jag förstå.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jo, jag håller med om det där med vintage - det är ju rent löjliga priser på gamla gitarrer bland annat. En arbetskompis polare har en 50-tals Les Paul som är inlåst i ett skåp hemma i hans hus. Han får inte ta ut den från skået för då gäller inte försäkringen på en halv mille om något skulle hända.

Men det var mest priset på nyare prylar som jag blir så förvånad över. Och det är inte bara musikprylar; många datorer på blocket har ju priser som ger mig skrämselhicka. Inte minst bärbara - jag fattar bara inte att folk köper prylarna till såna priser när, precis som Chroma skrev, man kan få dem nya med butiksgaranti för några hundralappar mer (i värsta fall).


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Det värsta jag sett var en tradera-auktion för en av Behringers små stompboxar som gick för mer än nypriset. Varför?!


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Det värsta jag sett var en tradera-auktion för en av Behringers små stompboxar som gick för mer än nypriset. Varför?!
för att Behringer är så bra              just listen  :D
jo visst surru så måste det vara
eller så kan det bero på okunskap
e inte riktigt säker men det kan vara så

btw jag har en marshall 410h + 4x12 vintage till salu ca 15000 laxar
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Jo, jag håller med om det där med vintage - det är ju rent löjliga priser på gamla gitarrer bland annat. En arbetskompis polare har en 50-tals Les Paul som är inlåst i ett skåp hemma i hans hus. Han får inte ta ut den från skået för då gäller inte försäkringen på en halv mille om något skulle hända.

Men det var mest priset på nyare prylar som jag blir så förvånad över. Och det är inte bara musikprylar; många datorer på blocket har ju priser som ger mig skrämselhicka. Inte minst bärbara - jag fattar bara inte att folk köper prylarna till såna priser när, precis som Chroma skrev, man kan få dem nya med butiksgaranti för några hundralappar mer (i värsta fall).

Ja folk har ingen självinsikt och är snåla. Hur många gånger har man inte sett t ex en gura som de vill ha för typ 13000:- och så kollar man på MB och ser att de kostar detsamma där. Att den kostade mer när den kom ut på den svenska marknaden spelar ingen roll. Finns vissa som har skrivit dessutom i annonsen inget prut och respektera att den här kostade mig si och så mycket när jag köpte den. Och? Vem bryr sig om det som köpare? Ska jag hellre köpa av dig och tycka synd om dig än en ny för samma summa? Svaret är ju uppenbart. Det är nutid som gäller. Det värsta var faktiskt ganska nyligen där en snubbe ville ha just 13000:- för en gura som nu kostar 10000:- på MB.  :lol: När jag har sålt har jag i stort sett alltid lagt mig på runt 50% av priset av det jag sålt. Börjar folk komma med skambud under det skiter jag i dem. Men det finns alltid idioter som tror de ska få något redan tokbilligt ännu billigare. Som om jag ska skulle bekymra mig gå och skicka iväg nåt för en skitsumma. <_<  Utgår vidare alltid att det som säljes har varit väl använt och att de ljuger när de säger knappt använd, använd tre gånger, ligger i originalkartongen etc. för att få högsta möjliga pris på varan. Det är ju så att i stort sett allt som man köper överhuvudtaget sjunker den till 50% av priset när du lämnar butiken.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Guran:
Är ute efter Engl. Dessutom ser det ut som jag kommer lägga ut en stor del av min budget på något helt annat idag!

Odrörir:
Ja, 50 % är vad brukar lägga mitt begagnadepris på också... man undrar ju om folk får prylarna sålda eller om de helt enkelt vägrar sälja det och sitter o surar i stället? :O


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja det undrar jag också. Nog troligast att de sitter där och surar. ^_^ Men det är ju bättre få något så när hyfsat pris än inget alls. Om vill bli av med något är det bättre sälja det billigt än att det står å skräpar och tar upp onödig plats. Eller de kanske sparar dem och hoppas det ska komma en retrovåg och hoppas kunna sälja dem dyrt? :huh: Skulle inte förvåna mig när det gäller vissa i alla fall. :lol: Men sen kan man undra alla dessa andra snåljåpar på andra sidan som alltid lägger skambud. Sitter de där istället med en luftgura å lirar på istället? :lol:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Det värsta jag sett var en tradera-auktion för en av Behringers små stompboxar som gick för mer än nypriset. Varför?!
för att Behringer är så bra              just listen  :D
jo visst surru så måste det vara
eller så kan det bero på okunskap
e inte riktigt säker men det kan vara så

Eller så kan det bero på auktionshets tillsammans med okunskap. Köp på auktion kan ju ofta gå över varans egentliga värde eftersom alla som lägger bud verkligen vill ha den men man tänker inte på butikspriset i "slutstriden".
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad musicpanda88

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Jag har varit med och lagt på tradera i ren ilska med folk som är ekonomsikt oberoende, i efterhand så kommer man på att man själv destovärre ej är det  :lol:


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil


Eller så kan det bero på auktionshets tillsammans med okunskap. Köp på auktion kan ju ofta gå över varans egentliga värde eftersom alla som lägger bud verkligen vill ha den men man tänker inte på butikspriset i "slutstriden".

Innan jag ens skulle lägga ett bud eller köpa en vara som jag vill ha kollar jag alltid upp aktuellt pris. Det går ju så fort idag med nätet. Bara lathet att inte göra det. :wacko: Ska jag sälja något kollar jag också runt på beggmarknaden. Kan ju hända att det man vill sälja inte ens går sälja för 50%. Man kanske får gå ned än mer och gör då det.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.